Veel geplaagd door al dat polariseren
Dezer
Dagen
Polariseren en invectieven
rondslingeren
't goede leven zonder modellen
![]() |
Pierre Bayle, 1647 - 1706, Hugenoot, voor tolerantie en tegen het recht op opstand... Wie zal hem dat aanwrijven zonder zijn inzichten goed door te nemen. Hij zegde nog meer, natuurlijk. |
Je
bent weer eens onderweg en de radio geeft ons te kennen dat er in Borgerhout,
op de Turnhoutse baan een paar honderd mensen tegen het stadsbestuur hebben
betoogd, omdat men boos was, de burgemeester dus, dat onverlaten de politie
hadden aangevallen, toen die een gevaarlijk per auto rijdende vrouw hadden
willen aanhouden of hadden aangehouden. Die vrouw had geroepen en plots waren
daar wat belhamels. Een jonge vrouw, Trixie Withley vertelt dan weer over hoe
ze zich niet met de extremen wil (blijven) inlaten, maar net het gebied
ertussen wil onderzoeken. Verder had ik tijd om te praten met vriendelijke
mensen, over dingen die er voor ons toe doen, terwijl u er allicht geen
boodschap aan heeft. Laten we zeggen, dat het om de kwaliteit van het leven
gaat en wat de bourgeois way of life nu wel niet is.
Daarmee
beginnend, met de aard van de burgerlijke levenswandel, weet eeniegelijk dat
het gaat om een leven dat zich zou ingraven, risicomijdend in het kwadraat zou
wezen en vooral zichzelf voor de maat der dingen zou houden. Deels klopt dat
ook, maar zelfs het invoeren van termen als Bourgeois Bohémien helpt er niet
veel aan, ook van die variant krijgt men die geborneerdheid op een bordje. Toch
klopt het niet, want wie het allemaal overschouwt, merkt dat de burger net
doorheen zijn levensstijl erin slaagde de adel, vorsten, de kerk te weerstaan
en een eigen vorm van zelfbewustzijn ontwikkelde, terwijl men tegelijk voor
zichzelf kon instaan. Een bourgeois, zou men kunnen zeggen in tegenstelling tot
wat Karl Marx dacht, was niet a priori iemand die anderen wenste uit te buiten,
maar vaak in goede samenwerking instond voor de productie. Natuurlijk brengt de
fabrikant zijn of haar spullen op de markt om er geld aan te verdienen, waar
niets op tegen is, maar de bourgeois en bij uitbreiding, de burger in deze
tijd, kan zelf ook oordelen over wat mooi, goed en waardevol mag heten.
Ik
poneer dit hier zo boudweg omdat ik de indruk maar niet van me af kan zetten,
dat in vele debatten over beleid, maar ook over het goede leven "de
mensen" de schuld krijgen van wat er allemaal mis zou gaan en blijkbaar
gaat zowat alles mis dezer dagen. Althans, het is wat je hoort als je teveel
verslaafd bent aan nieuws en journaals, aan praatprogramma's, maar tegelijk
weet een mens niet hoe of de zegeningen te tellen, die haar of hem te beurt
vallen. Ligt het eraan dat we onze eigen bubbel ofte paraplu hebben gemaakt en
vervolgens menen dat als het regent voor de anderen wij toch veilig verder
kunnen schrijden? Feit is dat het leven dat we dromen wel eens saaier en duffer
uitvalt dan wat er zich als het leven aandient. Je moet kunnen zot doen in het
leven, maar het gebeurt wel eens dat onderzoekers tot de bevinding komen dat jongeren
zo braaf geworden zijn dezer dagen, want minder drinken, roken, later seks
hebben - over liefdevolle relaties gaat het niet - en zoveel meer dingen, dat
men mag vrezen voor nieuwe excessen, later. Tot een mens zich herinnert dat
iemand een vlucht van een lagekostenmaatschappij doet afbreken omdat hij, vijftiger met gevoel voor
timing iets roept dan met terrorisme wordt vereenzelvigd. Anderen gaan dan weer
als dertiger uit de bol op een cruiseship dat is omgebouwd tot een
danceparadijs. Met excuses voor de Engelstalige termen, maar het gaat blijkbaar
niet anders en toch is het ook dat waarover het gaat.
Men,
iedereen die er lijkt toe te doen beweert dezer dagen dat we het niet over
geluk moeten hebben of zelfs maar over welbevinden, want teveel mensen zouden
uit de boot vallen. Misschien is dat in zekere zin zo, maar ik denk dat men
graag de misère voorop stelt en zo, eenmaal, zal moeten vaststellen dat dit
voor ons, hier in Europa zo rond 2017 wel een gelukkige tijd was. Nu geluk en
welbevinden zijn niet altijd het resultaat van ons eigen handelen alleen, want
we hebben domweg niet alles in handen en dat kan mensen onzeker maken.
Bovendien is er meer dan rijkdom en succes alleen.
Het
helpt om zich goed te voelen en zich zelfverzekerd door het leven te bewegen,
maar het kan ook een bubbel scheppen, waarbij we niet meer weten wat er buiten
ons om allemaal gaande is. Als een rekel in Burundi de afgesproken regel
negeert dat een president hoogstens twee mandaten mag bekleden, vervolgens aan
het moorden slaat en zijn tegenstanders hetzelfde doen, dan is er van het goede
leven niets over. Zijn medestanders hopen dat hij blijft om hen toe te laten
hun goede leven verder te leiden, anderen zijn tegen, natuurlijk. Maar de
berichten vermelden zelden of er in die context over ideeën gesproken wordt,
over beter bestuur en over het welzijn van de burgers. Men suggereert dat zij,
die tegenstanders net zo geobsedeerd zijn de controle over 's lands rijkdommen te
verwerven. Het lijkt de wereld wel zoals die is voor de Leviathan komt. Wij zijn
die stadia hopelijk enigszins voorbij, maar al dat geklaag over mensen die
hoogstens wrakhout zouden zijn, helpt ook niet.
We
zijn natuurlijk meer dan wrakhout, al zijn er legio mensen die het wel eens
lastig kunnen met het leven, zichzelf en anderen en er onderuit dreigen te
gaan. Dat kan men niet ontkennen, maar als men een beetje zicht heeft op de
voorzieningen die er in onze samenleving bestaan, kan men vaststellen dat er op
de werkvloer van deze ondersteunende instanties veel werk wordt verzet. Het
kost geld, maar het helpt ook veel ongenoegen weg te filteren, al lijkt dat
vandaag minder goed te functioneren, nietwaar? Omdat we niet altijd alles goed
overzien en willen overzien. Zoals Trixie Whitley het stelde, kan men zich
afvragen waarom men zich zomaar laat verleiden van een kwestie alleen die ene
kant te bekijken. We doen het allemaal wel eens, dat klopt dan weer wel, maar
niet iedereen is er tevreden om, want het belet een goed oog te hebben op en
vertrouwen te hebben in anderen.
Het
lijkt wel alsof het woord uit veler woordenschat is geschrapt, goed vertrouwen,
zoals Tony Judt het ook noemde. De man
die nu het Witte Huis bewoont, vormt het toonbeeld van wat dat gebrek aan
vertrouwen allemaal met zich mee kan brengen, terwijl paradoxaal genoegen
mensen in hem vertrouwen stellen, die voor het overige alle vertrouwen in
anderen verloren hebben of zelfs nooit gekend hebben.
Wat
moeten we nu begrijpen als vertrouwen? Gemakkelijk zat zou men denken: zegt
iemand ja, dan is dat een ja, zegt iemand neen, dan is het neen. Maakt men in
een groep afspraken, dan houdt iedereen zich eraan, al moet er dan soms wel
eens discussie gevoerd worden als er iets mis loopt. Bovendien kunnen we het
hebben over afspraken in particuliere kring, met magen en vrienden, maar ook
over een vertrouwen dat de publieke zaak aanbelangt. In het actuele klimaat,
waar al dan niet erudiete hoogleraren Jantje en Pietje ervan beschuldigen de
zaken onnodig op scherp te stellen en te polariseren, kan men niet anders dan
zich afvragen of dat een oorzaak is dan wel een gevolg. Gaat het inderdaad om
bedreigde meerderheden, die inzien dat hun suprematie in gevaar is? Of maakt
men van een mogelijke ontwikkeling een drama om mensen achter zich te krijgen.
Het
gegeven dat religieuze gebruiken, zoals vasten, huwelijk, biecht en andere bij
ons op een laag pitje staan en niet meer onder sociale controle vallen, heeft
zo ook een aantal gevolgen, omdat we onze identiteit niet meer aan een behoren
tot een club kunnen verheffen, maar vaak integendeel machteloos toe lijken te
kijken naar hoe onze positie in gevaar wordt gebracht, denken we dan.
Inderdaad, met de kerkelijkheid in Vlaanderen en delen van Europa schiet het
niet op, al mag men dat niet overhaast uitbreiden naar bijvoorbeeld Beieren of
delen van Nederland. Er is denk ik bij nader inzien vandaag niet zo heel veel
meer dat een regelmatig kerkbezoek of intense praktiseren zou stigmatiseren, al
klinkt het in de media en bij praatjesmakers wel eens anders. Er leeft bij
mensen, die zelfs bij benadering niet meer hebben beleefd hoe de sociale controle
van kwezels en schoolmeesters een halve eeuw geleden nog werkte, nog altijd een
zeer archaïsch beeld en dat leidt vaker dan nodig tot intolerantie en zelfs
wantrouwen.
Intussen
voert men keer op keer de mantra's aan de Verlichting toegeschreven op, zonder
nog oog te hebben voor argumentatie van mensen als Diderot, Herder, Hume of
Hobbes, Adam Smith en John Stuart Mill en Moses Mendelsohn, om maar die te
noemen - mij maakt het niet uit of ze in het lijstje van de goede Lumières
staan dat Jonathan Israël en anderen erop na plegen te houden; mijn interesse
voor het denken van Bernard Mandeville is genoegzaam gekend, net als de
verbazing over het feit dat men wel eens over Pierre Bayle pleegt te
spreken.... zonder inhoudelijk weinig met diens werk iets aan te vangen, zoals
de zelden besproken of weersproken gedachte dat mensen en groepen een recht op
opstand hebben, wat dan weer nieuwe vragen oproept over hoe en waartoe. Mogen
we überhaupt nog verwijzen naar Johann Gottlieb von Herder, de man die bij Kant
zijn studies aanvatte, dominee werd en vervolgens in Riga luidop riep "de
trossen los" en via Bordeaux en Straatsburg in Weimar en Jena belandde?
Veel hoort men er niet over en al zeker niet over diens idee van de nationale
soevereiniteit - refererend aan Kants "Zum Ewigen Frieden" - waarbij
de staten zich wel verdedigen maar toezeggen elkaar niet te belagen. En dan is
er nog Liebniz en diens Theodicee, de rechtvaardiging van God. Aangezien
Voltaire daar vijftig jaar later komaf mee heeft gemaakt, moeten we het er niet
meer over hebben toch? Terwijl de verlichting nu net instructief wordt als we
de discussies tussen deze heerschappen en enkele vrouwen gaan volgen. Grosso
modo stel ik dan vast dat we over al die vaak subtiel behandelde onderwerpen
nog weinig aandacht besteden en dan is de "Waarden van de
Verlichting" inroepen nogal gemakkelijk. Kritiek en zelfcorrectie? Nooit
van gehoord.
Sommige
mensen geven inderdaad zonder meer af op immigranten, wat hun achtergrond ook
is of hun pogingen erbij te horen, bij ons. Een aantal Iraniërs, nazaten van de
oude Perzen dus, die ik heb mogen leren kennen, laten me zien dat de ene
immigrant de andere niet is, of ze nu hierheen gehaald werden om in de mijnen
het vuile werk te doen of hierheen zijn gevlucht zowel voor de Sjah als voor
diens opvolgers, de hoeders van de Iraanse Revolutie. Voltaire heeft altijd wat
lacherig gedaan met de goede wilde van Jean-Jacques Rousseau. Voor Rousseau,
die daarmee aanknoopt bij een oude kerkelijke opvatting, gaat de mens, de
samenleving er stelselmatig op achteruit; Voltaire kon deze benadering niet
delen, omdat er overduidelijk tekenen waren dat er inderdaad vooruitgang
mogelijk is, maar niet opgelegd door betweters.
Het
lijkt er overigens sterk op dat vooral mensen die menen progressief in het
leven te staan, de idee genegen zijn dat de wereld erop achteruit gaat en
mensen niet goed weten hoe ze goed moeten/beter kunnen leven. Peter Sloterdijk
schreef vele boeken, sommige werden redelijk ontvangen, anderen botsen op een
moeilijk te argumenteren afkeer en weerstand. Een van die boeken draagt de
bizarre titel "Je moet je leven veranderen" en verwijst naar de
mogelijkheden om van ons leven iets te maken, iets meer dan zich laat aanzien,
als je zestien of veertig bent. Je moet - Du Musst - andere levenspaden bedenken,
want als je niet voldoende als evenwichtkunstenaar door het leven gaat, dan
loop je vast.
Sloterdijk
stelde, stelt niet geheel zonder argumenten vast dat een deel van de morose
sfeer dezer dagen, vooral in de media en als spraakmakers zich roeren te wijten
blijkt aan een gebrek aan behendigheid van diezelfde dames en heren. Het
ontgaat velen van ons niet dat experten wel eens beroep doen op weinig
toegankelijke "Harvard-studies", terwijl er ook al eens iets uit eerder
obscure instellingen als het MIT, Princeton, Stanford, Gent of Groningen komt,
dat wel de moeite waard is in overweging genomen te worden. De polarisering
vindt men inderdaad wel eens op sociale media, maar als je sommige luiden bezig
hoort, leest, dan merk je dat ze niet minder polariseren. Nu ja, het is niet zo
moeilijk een uitspraak met een korrel zout te nemen, maar toch, we zijn
vergeten dat retorica gebruik maakt van tal van verhullende of omschrijvende
middelen, herhalingen, litotes om mensen van iets te overtuigen. Die zich op
studies beroepende heerschappen, heren en soms dames, vertonen dan altijd weer
in een zekere stramheid in de leden.
Men
zegt ons graag dat wij, brave borsten, brave Jannekes en Miekes het eindelijk
niet goed weten hoe het moet en Joost
mag weten wat dat Het dan wel is, beter, wat het niet zou zijn. Natuurlijk is
het goed al eens informatie in te zamelen en weten hoe het zit, ook al denk je
zelf wel tot in de perfectie op de hoogte te zijn. Sloterdijk, zo schreef een
recensente wil ons ertoe bewegen meer ecologisch in het leven te staan, terwijl
het programma dat de filosoof in zijn pleitrede presenteert net een breed
spectrum aanbiedt. Als zekerheid en evenwicht samen zouden gaan, dan kiezen
mensen net voor evenwicht om hun zekerheid niet te verliezen, maar in
werkelijkheid, kan een eenvoudig overschouwen der dingen, best niet slapeloos,
ons leren dat iedereen door de dingen des daags, door stromen berichten en
observaties in het wild, in de stad, het openbaar vervoer, weten we dat sommige
gebeurtenissen ons uit evenwicht kunnen brengen.
Intellectuelen
dezer dagen, zo lijkt het wel, hebben hun elegantie en durf verloren, men ziet
hen nog zelden aan de rekstokken van het denken ronddraaien. Maar wel
verwachten zij dat iedereen meegaat in hun discours, accepteert dat de rol van
de oude, bedreigde meerheid zou uitgespeeld zijn. Vanzelfsprekend krijgt iemand
als Thierry Baudet dan wel een zekere aanhang, want die elite, waar hij de
intellectuelen toe rekent, houden niet van hun directe medeburgers. Dat
verwijt, dat pikt men niet en dus pakt men Baudet en co aan omdat ze, die
wereldburgers, oikofoob zouden wezen. Van een dialoog is er al lang geen sprake
meer.
Op
facebook kan men bijna elke dag een post vinden van Baudet en co dat er in
Nederland echt iets moet veranderen. Leuk, ongetwijfeld, maar wat als mensen
merken dat zijn benadering hun levensomstandigheden in het gedrang zal
brengen... dan zal het liggen, leest men, aan de immigratie en de mislukte
integratie. Intellectuelen hebben wel eens de neiging om het vreemde te
omhelzen en het eigene af te wijzen, zogenaamd omdat men de sterke niet moet
sparen en de zwakke steunen. Sinds 1991 weten we in België waar dat toe geleid
heeft.
Polariseren
is relatief eenvoudig: men vergeet dat een medaille niet enkel twee zijden
heeft, maar dat het in feite niet zo een goede metafoor vormt. Bovendien hoeft
men zelf niet echt uit te pakken met de argumenten van de tegenstander, men kan
die wel wat sturen, toch? Zo jut men elkaar op, Baudet tegen Alexander Pechtold
of Jesse Klaver. Maar een uitkomst komt er niet. De oplossing is niet eenvoudig
kan men dan zeggen, maar dat is wat gemakzuchtig. Geen volkomen oplossing
zoeken kan misschien meer vrucht afwerpen, want dat is waar we wat ziek aan
zijn dezer dagen, de zucht naar totale controle (over de anderen). Al die
camera's, die bewegingen volgen, maar die of mij kunnen volgen waar we liever
niet gevolgd worden, omdat er iemand vreemd gaat bijvoorbeeld. Veiligheid wordt
niet enkel van bovenaf opgelegd, want als wij ons niet gedragen zoals het
hoort, dan kan de overheid nooit alle maatregelen uitrollen die nodig zijn om
die veiligheid te garanderen. Vergeten we niet dat in het UK tussen de
zestiende eeuw en het midden van de negentiende eeuw de strafmaat op kleine
vergrijpen steeds is toegenomen, zodat men voor het stelen van een brood
langdurige gevangenschap te wachten kon staan of zelfs erger, verbannen worden
naar Australië of de doodstraf. Ook vandaag zien we die redeloze neiging
strafmaten alsmaar te verhogen, terwijl men moet vaststellen dat het samenleven
nu doorgaans veiliger is dan ooit tevoren. Dat ligt dus aan het feit dat u en
ik graag goed leven, maar tegelijk weten waar de grenzen liggen. Een dwaas die
op de Torhoutse steenweg in Brugge wat aan laagvliegen doet, mag goed bestraft
worden, zeker als die een ongeval met gewonden heeft veroorzaakt. Aan de andere
kant, wil men de sociale samenhang (over langere afstanden) in stand houden,
dan moet men niet zo hysterisch doen over het gebruik van auto's, want de
kostprijs kan hoog zijn, als men provincialisme in de hand werkt.
Ach,
laten we eens proberen opnieuw balansen op te maken en pas beslissen als na
aftrek van de gevolgen van de wet van de verminderende meeropbrengst - dat wil
zeggen dat men steeds meer uitgeven moet om steeds minder resultaat te halen
inzake veiligheid bvb; wat de kwaliteit van de wegen aangaat, ligt dat wel heel
erg gevoelig - blijkt dat de winst voor burgers groter wordt. Neem nu
preventieve screening inzake mogelijke aandoeningen of het feit dat men
wiskunde voor sterke leerlingen moet verminderen, omdat ze anders te slim
worden, in beide gevallen spelen andere overwegingen mee dan de vraag wat goed
is voor mensen. En wat integratie betreft, zou men echt moeten aannemen dat
mensen die hier dertig jaar onze taal niet kennen en geen omgang hebben met
anderen, dan zou je dat merken als je bijvoorbeeld in Gent in Sint-Lucas -
algemeen ziekenhuis - een oudere, gesluierde vrouw met haar dochter heftig
hoort discussiëren over wat er met de bedlegerige papa moet gebeuren, in zeer
goed Nederlands. Er zullen er wel zijn die het niet hebben geleerd, omdat ze
niet buiten mochten/wilden, maar hoe groot is hun aantal? Kan men het meten en
wat moet men dan ondernemen? Polariseren gaat zelden zonder zeveren over de
gegevens, manipuleren dus of indoctrineren. Wie de ander een en ander
aanwrijft, moet dus ook bij zichzelf te rade gaan. Intellectuelen, als
schollier leerde ik dat de slimmere al eens van zijn gelijk wat aflaat, of
beter, de positie van de andere beter kan overzien en dus ook recht doen kan.
Dat zien we vandaag weinig.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten