Twee zielen in mijn borst




APM



Kleine vreugden



 
Onze literatuur zit vol zinnelijke verhalen,
die we niet meer (her-)kennen, omdat
ze in onze vorming dor en duf
gepresenteerd worden. 
Wat is het dat u gelukkig maken kan?
Een beetje vreugde, een glimlach, een grap
Een galant gebaar?
Ze vroeg het me wel vaker

Ik weet wat mij ongelukkig maken kan
Ik weet dat mijn routines me helpen
De rustige vastheid van een routineus leven
Maar waar ik net zo graag uit wil breken

Want het is de zekerheid en veiligheid
Van het goede leven
Dat ons de kans biedt
Onverwacht iets anders te doen
Uit de band te springen
Te weten dat het morgen weer
Op automatische piloot kan

Twee zielen wonen in onze borst
Dacht de dokter Faust
Niet enkel de zekerheid van zijn job
Maar de uitzichtloos van het stapelen
Van ingevulde fiches

Margareta viel voor zijn charmes
Of die van Mephisto, maar viel
Even kende zij het opperste geluk
Vervolgens de wrede dood

Wij gaan voor ons gevoel
Zegde ze en keek me aan
Want als het goed voelt
Dan gaan we ervoor

En ik, zegde ik haar
                                         Wil iets voelen    
Van wat dichters zo vaak beschreven
En krijsende zangers
Zo vaak ontkrachten
Van de liefde
de aandrang en het vervuld zijn
overweldigd en overweldigend


 b Art 

Reacties

Populaire posts