Bloemenmeisjes en patchoulie




APM


Een happy hippie

Sara Bernardt (José Nin y Tudo, doek 1890 ongeveer)
was de dame aux Camélias. Minder anachronistisch
dan men graag denkt.  
Ben jij het echt,
die man in slobbertrui
jeans en een slordige baard?
Neen, ik ben een hippie
al merk je het niet

Ik hou van bloemenmeisjes
in lange jurken
bloemen in het haar
vrolijk lachend
om de strappatsen
van hun stugge vaders

Ik ben een hippie
zonder 't uniform
zonder 't eenduidige denken
maar zoek een beetje anarchie
de ontregeling van een gedachte

Flierefluitend de boel de boel laten
soms lukt het me wel
maar er zit wel iets anders
de zucht iets te betekenen
op te vallen
me af te zonderen
geen schaap tussen de schapen
geen wolf tussen de wolven

Moet je patschouli dragen
om erbij te horen
om een jointje te maskeren?
ach, het was een open tijd
maar ook toch wat gedoe
over kapitaal en macht

Happy hippie
maar meer dan dat
zo zag ik mij
eenzelvig en zelfverzekerd

laat het gras maar groeien
laat de beentjes maar spreiden
de liefde en de vrijheid
ongebondenheid?

Het maakte niet altijd gelukkig
las ik wel eens,
the zomer van liefde
zag traantjes vloeien
zag stil verdriet
want om hippie te zijn
was er ook een leefregel
ongeschreven en slechts moeizaam
onder de knie te krijgen

toch ben ik in mijn gemoed
een hippie, geen echte, maar toch
en een gelukkige hippie is al helemaal
wonderlijk
bedrijf de liefde, geen oorlog

b Art



Reacties

Populaire posts