Kijken mag, maar zonder commentaar
Reflectie
Verbale
en andere agressie
Moeten we mensen
straffen die een meisje nafluiten?
![]() |
Afbeelding van een hippe meid? Voor de een wel en voor de andere... maar inderdaad lijkt het nergens op haar aan te spreken. Laat haar maar lopen langs de straat. |
Het blijft bizar te moeten vaststellen dat
mensen die zelf in een grote vrijheid konden opgroeien, zoals de heer Somers,
Bart voor de vrienden, nu anderen die zich op een of andere manier asociaal
gedragen willen straffen. Want, zegt de burgervader van Mechelen, het kan niet dat
vrouwen zich onveilig voelen op straat. Dus, straffen maar. Wie iets tegen de
stelling kan inbrengen dat vrouwen zich niet onveilig mogen voelen, moet het
maar zeggen. Dat inzicht delen we. Het probleem is dat men dan maar eens moet
vertellen wat er precies gaande is.
Brussel zou volgens een jonge
documentairemaakster een zeer vrouw onvriendelijke stad zijn. Ik mocht het wel
eens meemaken in de metro dat een paar jongeren zich rond een alleen zittende
vrouw op een bank schaarden en haar intimideerden. Hoe erg het was, bleek dan
wel uit haar woede en angst, die ik wel kon begrijpen. Dan ga je er gewoon
bijstaan en meestal lopen de hangjongeren dan weg. Een enkele keer kwam het tot
woorden met zo een haantje, maar doorgaans zochten ze andere oorden.
Waren het zogenaamde jongeren met een
allochtone achtergrond die zich zo gedragen? Op het oog wel en toch, ze leven
hier, maar, ze hebben een selectieve band met onze cultuur. Bepaalde aspecten
vinden ze best fijn en hun frustraties uiten ze tegelijk in een afwijzing van bepaalde waarden en normen. De kwestie
heeft niet zo heel veel met de Islam te maken, of liever, men maakt van de
Islam een verhaal waarin hun gedrag wel verklaarbaar wordt. Rationaliseren dus,
maar op een geheel eigen manier.
De kwestie is van belang omdat we vaststellen
dat imams geen greep lijken te hebben op die hangjongeren, zoals ook priesters
en – het moet gezegd – ook leerkrachten niet meer de autoriteit hebben om op
een behoorlijke manier denigrerende houdingen tegenover anderen, meisjes of zo,
aan de kaak te stellen. In dit kader is het opvallend dat Marcel Vanthilt in
gesprek met de heer Reynders, minister van Buitenlandse Zaken de situatie met
de Marokkaanse minister, die mevrouw Turtelboom geen hand wilde geven nogal
lacherig afwerkte.
De bekende directeur van het Atheneum aan de
Rooseveltplaats in Antwerpen, vindt dat haar dochters en andere vrouwen dit
gedrag niet hoeven te velen. Zij lopen er fris en vrolijk bij en sommige mannen
vinden dat ze er commentaar op dienen te geven. Zij verdraagt dit niet, ook
niet als het over haarzelf zou gaan. Wie zal haar tegenspreken? Maar hoe zal
men het gestelde doel bereiken?
Ik heb de indruk, maar kan me vergissen dat men
wel heel veel vraagt van mensen die men op andere terreinen heeft laten gaan en
hen niet afdoende betrekt bij – hoe kan het anders – goed onderwijs. Uit
ervaring weet ik dat die kerels vrij straatwijs zijn en vaak goed van de tongriem
gesneden. Ze handelen niet alleen maar lopen in groepjes rond en spreken ook
wel eens andere jonge allochtonen aan die behoorlijk gekleed, dus zonder
blingbling en met een behoorlijke boekentas. Zij aanvaarden niet dat leden van “hun
soort” zich wel voegen naar de normen die wij hoog achten.
Het punt is dus dat we
inderdaad ernaar kunnen streven dat een bijzondere waarde, respect voor
anderen, zeker ook voor dames en jongedames die heel fijn en aantrekkelijk uit
de hoek komen, maar dat we moeilijk de Nieuwstraat in Brussel of de Meir zo
kunnen bevolken met agenten dat de brave knaapjes er geen kattenkwaad meer
zullen uitsteken. Het is dan nog veel moeilijk rond het Katelijneplein en de
Vismarkt of in de straten rond de Beurs overal mensen te laten toezien op de
goede orde. Want dan verschuiven de patronen zich.
Die hangjongeren en
anderen kunnen lastig zijn, maar hoe zal men het aanpakken? Pleiten voor
nultolerantie zoals de heer Somers doet, het is een bekend refrein, maar haalt
niets uit. Op het moment dat het erom spant, zal er geen politie in de buurt
zijn. En men kan vaststellen als men die jongeren wat geeft om zich mee bezig
te houden, dat er dan wel degelijke betere gedragingen merkbaar zijn. Het punt
zou wel eens kunnen zijn, denk ik dan, dat men vooral moet kijken of via goede scholing
en de acceptatie van een meer autoritaire houding van leerkrachten, wellicht
meer resultaten bereikt kunnen worden.
Opvoeding kan, zo lijkt
men te vergeten niet zonder autoriteit en zonder een behoorlijke mate van
paternalisme. Het straffen zonder meer draagt niets bij tot een verandering omdat
de straf niet per se goed onderbouwd wordt. Toch is het straffen een vorm van
paternalisme, maar het is er een zonder dialoog of uitleg. Daarom denk ik dat
de dames die het gebeuren aanklagen wel gelijk hebben, maar de burgervader van
Mechelen dient toch wel na te gaan of zijn aanpak van het probleem niet tot
grote onvrede zal leiden.
Men kan het inderdaad
niet dulden dat mensen anderen lastig
vallen. Maar er bestaat een behoorlijke wetgeving en het strafrecht
voorziet in duidelijke sancties voor belaging en belediging. Alleen is het niet
altijd mogelijk voor de slachtoffers de betrokkene aan te klagen. Woorden
blijven wel hangen in haar hoofd, maar doorgaans kan men ze niet vastleggen.
Bovendien, maar dat zal
men niet graag horen, kan men van sommige rappers wel eens dingen die men als
beledigend kan ervaren, toch zal men die 50 cents niet gemakkelijk aanpakken.
Het gaat immers om kunst…
Steekvlampolitiek? Of
zijn de vrouwen boos dat de homo’s nu wel extra beschermd zouden worden door
hogere straffen aan het adres van mensen die omwille homohaat iemand neerslaan?
Wellicht speelt er veel meer mee en is het vooral een zaak na te gaan of en hoe
men die jongeren kan aanspreken en wat men hen zal zeggen. Paternalisme
verbieden maakt het echter onmogelijk de zaak goed aan te pakken.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten