Geradicaliseerd of depressieve dronkeman
Kort
Lontje
Criminele aanslagen
of taedium vitae
aanslag
als zelfmoord
![]() |
Zou dit ongepast zijn, het betreft hier een geestesgesteldheid, de woede die velen voelen dezer dagen. |
Er woedt een oorlog, zoveel is
duidelijk, maar het blijft alles schimmig en onvoorspelbaar. Wie oorlog voert
heeft doelen, maar in deze oorlog zijn die niet overzichtelijk. Alleen, mocht
onverhoopt de verkeerde partij het pleit winnen, dan is het met de vrede en de
vrijheid, met rechtsstaat en democratie voor enige tijd gedaan. Maar wie, vraag
ik mij wel eens af, wil voor deze onze samenleving, politiek bestel en waarden
in het krijt treden.
Strijders voor een
heilsstaat zijn het wel, zegt men, maar voor ons hoeft de staat niet tot in de
details ons heil te bewerken, want we weten waar dat toe leiden kan,
totalitarisme en afkeer voor het (onwaardige) individu, zoals onder anderen Gunther
Anders beschreef in "De catacomben van Molussië", waarin het geheim
van het leven van gevangen van het bestel doorgegeven wordt van een meester aan
een leerling. Gunther Anders was Duitser, joods en geseculariseerd, communist,
die naar de VS vluchtte tijdens de Nazi-tijd en enige jaren gehuwd met Hannah Arendt.
Het is al langer een van de lijfboeken - hoeveel het er zijn kan ik niet bij
benadering aangeven - die ik af en toe in herinnering roep, af en toe eens
opnieuw opneem, want wie zoveel verhalen weet te brengen over hoe totale macht
tot stand kan komen, beseft dat een zekere waakzaamheid aangewezen is, maar ook
dat het niet altijd duidelijk is welke boodschap de tekenen aan de wand te
vertellen hebben.
Na de aanslagen in Zaventem en
Brussel werd me duidelijk hoe moeilijk het is zelfs klunzig uitgevoerde
aanslagen tijdig op te sporen. Mensen maken namelijk fouten en toch kan men dat
tijdens de actie niet altijd goed lezen. De daders bleven lang onder de radar
omdat men in een rechtsstaat niet zomaar onderzoeksdaden kan stellen en
aangezien nogal wat van die terroristen als (kleine) criminelen plots het licht
zeggen te zien en voor de Uma de strijd aangaan, voor het huis van de Islam
gaan doden. Dat sommige van hun daden in strijd zijn met de meest strikte
opvatting omtrent de Shari'a schrikt hen niet af, want, hoort men wel eens, wie
bereid is voor de Onnoembare te sterven, wordt veel vergeven.
Of de dader van Nice echt
geradicaliseerd was, zal onderzoek alleen indirect kunnen aangeven, tenzij bij
huiszoekingen een en ander onomstootbaar zal blijken van te staan. Maar
radicalisering in een ideologie of religie kan men zien als het verlies van
contact met de wereld der mensen en met het zelf, met het rationele waartoe we
in staat zijn. Geweld plegen om een vermeende door een god gewenste orde op
aarde te installeren dateert niet van gisteren en soms gaat het om leiders die
van die boodschap handig gebruik maken, doch vaak ging het om kleine luyden die
geen andere legitimatie vinden om hun ongenoegen te uiten.
Men zegt en hoort ook vandaag
weer dat de religie de schuld is van alles, maar dat is slechts in potentie zo.
Voor de moord op Kennedy, JFK, ben ik net te jong, maar daar zijn net zoveel
komplottheoriën over ontstaan omdat de politie en het FBI nooit afdoende
verklaringen hebben gegeven voor de moord. Van München 1972 herinner ik me wel
nog dat het plots niet meer over sport leek te gaan, maar werd erover gesproken
dan niet in nabijheid van ons, de kinderen, al hoorde ik wel eens mijn vader de
vraag stellen hoever zij, die terroristen nog zouden durven te gaan. In die
dagen was er ook de Baader Meinhof groep, de RAF die Duitsland op stelten zette
met aanslagen, bankroven en ontvoeringen en zo de illusie van een vreedzame
samenleving doorprikte.
Hoe vreselijk de dodental en
het aantal zwaar gewonden in Nice ook uitpakken, het ligt voor de hand dat we
minder oog hebben voor de woekerende oorlogen in Afrika en de grote spanningen
in Turkije... over Syrië en Irak valt ook weinig goed nieuws te verwachten.
Maar het zijn geen conventionele oorlogen meer, zelfs voor een burgeroorlog
ontbreken de nodige voorwaarden. Moeten we dan niet ook helpen daar vrede
opnieuw een kans te geven? Zonder paternalisme zal dat niet goed mogelijk zijn
en zelfs ten aanzien van Israël beschikt men niet (meer) over machtsmiddelen:
als die er al waren hadden en hebben die vaak genoeg ongewenste gevolgen.
Men heeft het vaak genoeg over
de Verlichting, Aufklärung en ook in Engeland, voor Schotland had je een
beweging van liberale denkers aan het einde van de 18de en gedurende de
negentiende eeuw, die mee onze samenleving hebben vorm gegeven. Maar voor René
Descartes gold al dat denken niet kan zonder twijfelen over de eigen zekerheden:
dubito, cogito, ergo sum. En Michel de Montaigne vond dat men slechts tastend
tot zinvolle antwoorden kon komen. Of ze dan nog immuun zijn voor kritisch
onderzoek, blijft altijd nog de vraag. Er is altijd mogelijkheid er andere
aspecten van te onderzoeken en eventueel te ontkrachten.
De verlichting zou tegen
religie staan, maar er waren wel verlichte filosofen die vonden dat men de
religie, c.q. het christendom, katholicisme best kan onderzoeken maar niet
geheel hoeft af te wijzen, wat voor Jonathan Israël afdoende was onder meer
Voltaire niet tot de harde Verlichting te rekenen. Maar in zijn Lettres Anglaises of Lettres philosophiques legt hij uit
waarom het Britse bestel in die tijd beter was dan het Franse en ook de rol van
de kerk speelde daar een rol in. Maar Voltaire vond wel - mijn interpretatie -
dat men religieuze gevoelens niet per se moet afwijzen bij mensen. Vandaag is
de afkerigheid bij een aantal intellectuelen meer uitgesproken dan dertig jaar
geleden het geval was toen men begon te werken aan wereldbeelden en hoe -
zonder in relativisme te vervallen - postmoderne inzichten toch wel betekenis
konden krijgen. Zonder het over een klef en lauw pluralisme te hebben, leek me
dat een best boeiend project. Nu zijn de scheidslijnen weer heel wat scherper
geworden en al kan men religieus extremisme niet goed begrijpen, wel is het zo
dat mensen niet zomaar tot extremisme komen, wat men dezer dagen lijkt te
vergeten. Men kan verwijzen naar 11 september, naar Al Qaida en nog wat betekenisvolle
momenten, de Iraanse revolutie, maar toch is het politieke islamisme ouder dan
dat en moet het een vorm van moderniteit heten dat aan het eind van de
negentiende ontstond, waarbij de fixatie op de tekst de boventoon voerde en de
naleving van de regels centraal kwam te staan, de orthopractie.
Nu konden huurlingenlegers
altijd wel beroep doen op het riptjeraptje van de samenleving om het vuile werk
op te knappen, maar wat er met IS gebeurt, slaat alles, omdat ze veroordeelde
criminelen engageren om hier aanslagen te plegen. Hoe dat proces verloopt, blijkt
moeilijk te beschrijven, maar de groepen die uit Brussel kwamen hadden allen
niet per se een laag sociaal profiel, maar bleken toch niet te aarden in de
samenleving. Identiteitsbeleving speelt mee. maar het kan moeilijk ontkent
worden dat radicalisering te maken heeft met onbehagen, dat niet enkel
sociaal-economisch maar ook intellectueel en ook wel psychisch geduid kan
worden, meestal een combinatie van meerdere factoren of vectoren.
.
De informatie blijft komen en
nu blijkt dat de man misschien wel een vorm van wraak wilde plegen, waarbij hij
niet zozeer voor de islam vocht als wel tegen deze samenleving. Of het een
uitgekiende vorm van suïcide moet heten, zal nog wel blijken, maar het geeft te
denken dat mensen zo iets bedenken. In wezen zou men kunnen bedenken dat
desacralisatie van de wereld, van mensen, plaatsen en dingen zo iets mogelijk
moet hebben gemaakt, maar goed, sacraliteit is dan ook niet meer aan ons
besteed. Want niets is meer dan het is, tenzij heel soms een mens die we teder
beminnen of een plaats waar we aan gehecht zijn, een boom, een hond, een foto
of schilderij. De sacraliteit van dingen zelf is met de onttovering ten onder
gegaan, al blijven we er heimelijk eigen sacrale beelden op na houden. Deze
ambiguïteit viel me al langer op, maar werd zelden besproken, omdat het buiten
de gevoerde discussies viel.
Als een kind geraakt wordt,
sterft in een ongeval, dan kunnen de media er zelden over zwijgen; wordt een
kind slachtoffer van een pedofiel dan zal die pedofiel nog weinig bescherming
genieten. Het kind zelf blijft echter doorgaans - gelukkig - een onbekende die
we alleen als het kind kunnen omschrijven. Alleen de slachtoffers van Dutroux
kregen een gezicht en een stem, maar verder hoefde het niet te gaan. Natuurlijk
overschrijden pedofielen een taboe, meerdere taboes, maar men kan niet vergeten
dat toen de zaak Dutroux losbarstte het verhaal van de seksuele vrijheid al
enige tijd ten einde was. Overal in Europa werden pedofielen outcasts die op
geen bescherming meer hoefden te rekenen, zelfs de juridische regels, vond men,
dienden voor hen opgeheven te worden. Zelfs werd er gesproken over lynchen. Hoe
groot de misdaad ook is, evenwel, de rechtsstaat mag er de handen niet van
aftrekken, om te oordelen en desnoods te veroordelen, maar ook alles volgens de
rechtsregels, de regels van het strafprocesrecht in eerste instantie.
Ik breng dit te berde omdat in
de discussies over het Islamisme en het geweld dat ervan uitgaat, de discussie
over hun rechteloosheid steeds ook de kop opsteekt. Al ben ik het met Hannah
Arendt eens dat men van voorbeeldprocessen en van processen ter lering weinig
moet verwachten, heeft een goed gevoerd proces wel degelijk een pedagogische
werking. Op zijn minst hoort het te leren dat daders hun straf niet ontlopen
maar ook dat onschuldigen terecht niet gestraft kunnen worden.
Misschien had men met het
verheffen van de Verlichting tot ons paradigma ook enkele gedachten moeten
meenemen over hoe we recht kunnen plegen en de rechten van mensen kunnen
beschermen. Net hier heeft Voltaire bewezen dat men voor het recht kan opkomen
om onschuldigen die toch veroordeeld werden toch nog eerherstel te geven. Jean
Calas zou zijn zoon hebben willen beletten van het protestantisme en katholiek
te worden. Maar of hij zijn zoon vermoord zou hebben, daar waren volgens de
processtukken geen bewijzen voor en Voltaire slaagde erin de man - na de
terechtstelling - in ere te laten herstellen, wat de familie alsnog ten goede
zou hebben komen, al weten we daar niet zo heel van.
Ook de overheden hadden kunnen
bedenken dat precies de Verlichting er wel eens aanleiding toe geeft het
optreden in te perken, wat we nu niet meer willen als ons goede leven in gevaar
is. Natuurlijk word ik boos als mensen elkaar verwijten dat ze islamofoob of
homofoob zijn, die lompe anderen dus. Er zijn goede, vriendelijke moslims,
homo's, lesbo's, transgenders en al wat niet meer en er zijn er andere, maar
een fobie hekelen of afkeuren, zeker als die voortkomt uit een eigen onzekerheid
en inderdaad een vage angst, moet men dat niet te hard vallen. Racisme
aanpakken is iets anders, maar het lijkt erop dat men hekken rond de wet heeft
willen zetten om toch maar een minste greintje haat tegen te gaan.
Maar haat, waarde lezers, is des
mensen en al is het geen wenselijk of positief sentiment, men zal moeten
aanvaarden dat mensen ertoe in staat zijn en dat die haat hen tot strafbare
feiten kan bewegen, zoals de kranten haast dag na dag weten te melden en de
rechtbanken hebben genoeg zaken te behandelen. Maar hoe kan men haat afwenden?
Kan men zichzelf vrij van haat beschouwen? Moeilijk vol te houden - ik spreek
uiteraard slechts voor mezelf -, want over het leven van onze emoties, daar
zitten veel toevalligheden en omstandigheden bij, die we niet geheel kunnen
bemeesteren, zonder dat we net emotioneel scheef zouden groeien. En dan kan er
zoiets gebeuren zoals in Nice.
Filantropie is een woord dat
we associëren met bedeling van hulpgoederen en het helpen van arme mensen
zonder perspectief en er is ons ingestampt dat we dat niet hoog moeten
inschatten want het is de staat die mensen moet helpen, het systeem dus. Deels
klopt dat laatste maar ook filantropische actie kan maatschappelijk nuttig
zijn, als het discreet gebeurt en zonder veel poeha; als zo een bv als Koen W
uitpakt met zijn filantropische acties, dan vind ik dat noch sympathiek noch
verwerpelijk, alleen wat pathetisch. Maar liefde voor mensen, arm of rijk, slim
of dom, valt moeilijker op te brengen en men hoort er zelden iets van. Als
Vlaming kan ik zeggen dat ik de uitbouw van een goed bestuurlijk systeem,
rechtsstatelijk en bekwaam tot besturen, eventueel los van België wel
onderschrijven, maar ik heb het moeilijk met nationalismen, waarbij men de
eigen staat hopeloos gaat verheerlijken en zich grote namen gaat toe-eigenen,
zoals Christoffel Columbus of Picasso. De verdiensten zijn doorgaans
persoonlijk, soms blijkt een landstreek bijzonder vruchtbaar om bepaalde grote
geesten tot ontbolsteren te laten komen, soms is het gewoon een universiteit,
zoals Utrecht, waar een aantal
theoretische natuurkundigen en astrofysici mooie resultaten behaalden. Moet men
dan aan die universiteit of die regio extra hechten? De paradox is dat als men
dat al te zeer betracht de dynamiek verdwijnt. Succes hebben is een ding, het
savoureren kan werkelijk stremmend werken. Dus, men moet met zorg het
gekoesterde verzorgen, maar ook de vrije ruimte laten voor het onverwachte en
net dat aanvaarden.
Doch, zo een raid met een
zware vrachtwagen, dat moeten we niet aanvaarden en er zal allicht geen
strafzaak volgen tegen de chauffeur maar wellicht tegen de stad Nice en het
departement, de Franse staat ook... De verantwoordelijken zullen de slachtoffers
genoegdoening moeten geven en gewis en zeker zullen straffe advocaten, namens
de verzekeringen en even bekwame advocaten de stad en de staat bijstaan en een
rechter zal tot een oordeel moeten komen. Veel verandert het niet aan de
situatie en de rouw zal er niet minder diep om zijn. Misschien is het daarom
toch van belang dat we de discussie over zelfmoord opnieuw ook ethisch gaan
voeren. Dat de strafrechtelijke gevolgen in de loop der tijden weggenomen zijn
- al blijven erfgenamen verantwoordelijk voor aangerichte schade aan derden - zelfdoding
is des mensen, maar hoeft daarom niet moreel goedgekeurd te worden. Overigens,
het blijft vaker een taboe in lokale gemeenschappen dan men zou denken.
Ook al omdat de omstandigheden
en de motieven zeer kunnen verschillen zal men bij het oordelen - veroordelen
van de persoon hoeft dus niet - over de daad zelf in abstracto weinig zinvol
kunnen zeggen. Maar dat we horen van boeren die zelfmoord overwegen en plegen,
van studenten en van bedrijfsleiders in faling dat ze tot zelfmoord komen, kan
men aan de ene kant begrijpen, het mag niet verhinderen dat we waar mogelijk
die omstandigheden verzachten, voor boeren, voor falende studenten en anderen
in grote problemen. De overheid kan hier niet alles belopen en behappen, dus
zal het erop aankomen dat we elkaar al eens een hart onder de riem steken of
bijstand bieden. Daarbij kan men dan kijken naar een opname in de residentiële
psychiatrie, al zijn de plaatsen er de afgelopen jaren zeer snel opgebroken, terwijl
opname goed kan uitpakken.
We kunnen daar lang en breed
over van gedachten wisselen, maar de feiten spreken voor zich, de man had min
of meer gebroken met zijn vader, of was het omgekeerd, de echtgenote was het
opgestapt en de man bezoop zich regelmatig. Hij pleegde een misdaad en handelde
om persoonlijke redenen, meer valt er niet te zeggen. IS claimt de aanslag, wat
de positie van die troep nog bedenkelijker maakt. Maar dat mensen middelen
zullen gebruiken om zichzelf uit hun taedium vitae te verlossen, mag duidelijk
zijn. De overheid kan dat nooit allemaal voorkomen, tenzij men in ons
bewustzijn zou kunnen kijken en middelen had om de gedachten te veranderen.
Hopelijk lukt dat nooit. We moeten dan wel de tragische staat van zaken kunnen
aanvaarden en beseffen dat er in het ondermaanse bewust en soms ongewild leed
aangericht wordt. Moet men die man veroordelen?Hij is dood, maar toch heeft het
zin deze vorm van zelfdoding te veroordelen.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten