Simone Veil en de open samenleving
Reflectie
Simone Veil overleden
de kracht van een dame
![]() |
Simone Veil in het tenue van de Académie Française, als zesde vrouw slechts onder de onsterfelijken opgenomen. |
Hoe
reageert men passend op het overlijden van een onsterfelijke, van een
overlevende van de Endlösung, van iemand die de vrije keuze van vrouwen en het
zelfbeschikkingsrecht niet langer aan de eisen van vader of de echtgenoot
onderworpen wilde zien?
Het
blijft opmerkelijk dat we nog nauwelijks zicht hebben hoe in een eeuw tijd het
individu in Europa zich kon ontvoogden, hoe meer mensen, ook vrouwen (hoger)
onderwijs genoten en hoe uiteindelijk, niet zo lang geleden de laatste
bevoogdende maatregelen werden opgeruimd, zoals het voeren van een eigen
bankrekening en dus ook abortus en anticonceptiva het leven van jonge en minder
jonge vrouwen veranderde. Wij mannen kijken soms nog verwonderd op dat we zo
weinig hebben te vertellen. Zou het dan zo erg zijn, dat we
verantwoordelijkheden kunnen delen?
Simone
Veil overleefde Auschwitz-Birkenau en twee andere kampen en men kan zich geen
beeld vormen van hoe de jonge vrouw getekend moet zijn geweest door haar verblijf
en ontberingen in de kampen. 16 toen ze in de molen van vernietiging terecht
kwam, 18 toen ze gered werd, alleen omdat ze joods was. Ik zag in Auschwitz een
uitvergrote foto van een jonge vrouw na zes weken herstel en ze zag er nog
uitgeteerd uit. Vandaag steekt in delen van Europa dat antisemitisme weer de
kop op en sommigen menen dat Israël daadwerkelijk bezig is de wereldhegemonie
te veroveren, terwijl het land zich in een diepe morele crisis bevindt, al
zullen de leden en aanhangers van de regering Nethanayu dit ontkennen. Maar de
vraag blijft hoe na WO I in Duitsland de Jodenhaat zo een vlucht kon nemen.
Inderdaad, er bestond in Europa al voor 1914 een aperte vorm van Jodenhaat,
antisemitisme, zoals in Frankrijk met de zaak Dreyfus is gebleken en ook in
Oostenrijk-Hongarije leefde er een sterk sentiment tegen Joodse medeburgers.
Erich
Ludendorff, ten onrechte genegeerd als een aanstoker van de Dolkstoottheorie
heeft er volgens Perry Pierik veel aan gedaan om de antisemitische gevoelens in
Duitsland op te hitsen en stond lange tijd dichter bij Adolf Hitler dan uit
zijn memoires en andere geschriften mag blijken. De beruchte protocollen van
Sion werden na WO I blijkbaar zeer gezochte literatuur in Duitsland en
Duitstalige kringen in Oost-Europa. Men zal overigens niet vergeten dat de
Tsaren en ook Stalin, ondanks de steun van joodse medestanders tijdens de Revolutie
en de oorlog tegen de Witten, het antisemitisme handen en voeten hebben
gegeven, tot de dag van vandaag. Nu verandert dat weinig aan de historische
verantwoordelijkheid van Hitler en zijn trawanten, Himmler, Goebbels en Eichmann,
Heidrich ook, de Endlösung op stapel te hebben gezet en uitgevoerd. Er zijn er maar weinig levend terug gekeerd
uit de kampen en zij die overleefden, zo bleek ook in het geval van Primo Levi,
konden de genade van het totale verderf te hebben overleefd niet aan.
Het
heeft even geduurd voor ik kon inzien dat de wijze waarop Simone Veil in de
openbaarheid trad en als politica maar ook als spreker, in televisiegesprekken
ook een vitalisme uitstraalde, dat ik later ook bij Boris Cyrulnik heb
opgemerkt, want beiden hebben na de miserie van de kampen, van de onderduik wat
Cyrulnik aangaat en beiden verloren naaste verwanten, vader, moeder, broer,
zus... in die goed georganiseerde machinerie, maar hebben na de oorlog
blijkbaar verkozen niet de weg van het slachtofferschap te kiezen, maar van zij
die tot het leven konden en mochten terugkeren.
Haar,
Veil, werd verweten dat ze met de abortuswet een nieuwe holocaust op gang wilde
brengen en sommige tegenstanders, ook uit haar eigen partij, noemden haar
"nazi", wat behoorlijk cynisch moet heten. In 1974 kreeg ze een
(voorzichtige) wet gestemd die vrouwen toeliet hun eigen keuze te maken, maar
het debat in het Franse parlement, zo was niet zo lang geleden nog te zien, verliep
niet zozeer woelig als wel bijtend en zonder respect voor... de vrouwen, zowel
de minister als alle vrouwen die met hun vruchtbaarheid in de knoop lagen. Aan
het einde van de rit kreeg zij de wet gestemd, maar sommige leden van haar
partij zullen wellicht niet meer op haar sympathie hebben moeten rekenen.
Over
hoe zij als voorzitster van het Europees parlement heeft gefunctioneerd wordt
weinig gezegd, ook al omdat het parlement dat in 1979 voor het eerst werd
gekozen door alle burgers van de toenmalige EEG, was nog niet bekleed met de
bevoegdheden die het parlement nu wel heeft. Het was ook een symboolfunctie,
maar tegelijk was het meer dan dat, want Europa stond voor interne
vraagstukken, die men pas in 1987 met de Eenheidsacte heeft kunnen bezegelen,
waarbij we Schengen niet mogen vergeten. Veil was, zoals velen van haar
generatie actor en toeschouwer van veranderingen, die we nu nauwelijks kunnen
inschatten.
Ook
wij zijn actoren en toeschouwers, al lijkt dat laatste moeilijker dan men zich
kan voorstellen, want we nemen zo moeilijk afstand van de anekdotiek. Ik hou niet
meer zo van het woord "waan van de dag", want dan zou ik suggereren
dat anderen dwalen, wel is het zo dat we ons aan de gebeurtenissen, die meer
nog dan vroeger ons in onvoorstelbare hoeveelheden bereiken en waarbij het
triviale niet altijd te onderscheiden is van wat van enig belang zou kunnen
zijn. De ontwikkeling van de informatica heeft onze wereld grondiger veranderd
dan we doorgaans nageven en waar velen dan afgeven op de sociale media, merkt
men niet dat via ICT ons leven anders georganiseerd raakt dan het voordien was,
want we kunnen aankopen digitaal doen, hoeven niet meer naar de stad of de
winkelboulevard, kunnen in onze woonkamer of slaapkamer een hele wereld binnen
trekken en ons verliezen in sprookjes- en horrorwerelden. Veertig jaar geleden
was dat alles ondenkbaar, nu zien we dat iedereen digitaal geconnecteerd is en
dat ook relaties deels in die virtuele wereld verlopen. Maar alles hangt af van
het gebruik van die middelen.
Simone
Veil, die ook lid werd van de Académie Française, op stoel 13 zat, waar ooit
Jean Racine had gezeten, die zich over het tragische lot van mensen bekommerde
en liet zien dat we inderdaad vaker de speelbal zijn van het lot dan ons lief
is, al blijken vooral de handelende personen net het lot te weerstaan, voor ze
ten onder gaan. Maar tegelijk, denk ik, moet je wel begrijpen dat Racine met
die benadering wel de weg opende naar de Verlichting en jawel, hij hoorde tot
de kring van Port Royal, de Janssenistische kring waar ook Blaise Pascal toe
behoorde. Simone Veil bekrachtigde, de Académie Française bekrachtigde daarmee
wat het betekent als men het over de waarden van de Verlichting heeft.
Dezer
dagen merken we dat mensen het nog altijd lastig hebben met Afrikanen, ook al
zijn die hier via adoptie of inderdaad als vluchteling terecht gekomen. Wanneer
mensen over Zwarte Piet of Leopold II
beginnen en ik deel die opinie niet, dan hoef ik hen toch niet uit te schelden?
Had ik het hoger over het lot van de Joden in Europa sinds de middeleeuwen en
dan vooral de laatste 120 jaar, dan zou het vreemd zijn het ook niet te hebben
over nieuwkomers die hier hoe dan ook met ons leven. Er zit veel rancune in de
uitlatingen van een Nozizwe Dube en Dalilla Hermans, de ene dochter van een
vluchtelinge en de andere via adoptie in onze samenleving terecht gekomen. De
ene uit Zimbabwe, de andere uit Rwanda. In wezen kan men niet zeggen dat de
ene, de Joodse minister en lid van de Académie anders bejegend moet worden dan
de veel jongere vrouwen die al eens van zich laten horen. Kleurtjes niet
erkennen is ook zichzelf wegcijferen en zo gaat men het gesprek niet aan.
Het
is bij het overlijden van Simone Veil van belang te begrijpen dat men onze
waarden niet enkel met fraaie woorden kan dienen, maar het komt erop aan die
ook feitelijk te beleven. Dat men daarbij al eens zichzelf kan tegenkomen, moet
men niet ontvluchten, heeft precies Veil geleerd. Als ik al eens scherpe
discussies volg over de moeilijke integratie van jonge mensen met een donkere
huidskleur, dan weet ik niet altijd zeker hoe erg het is, maar kan ik aan hun
woorden twijfelen? Durf ik zomaar te zeggen dat zij, Nozizwe Dube of Dalilla
Hermans de waarheid geweld aan doen? Zij doen het toch goed? Zij vertonen toch
veerkracht? Maar het gaat hen erom dat ze vaak niet zomaar aanvaard worden.
Er
leeft, meer dan zeventig jaar na het einde van de oorlog angst over de
teloorgang van onze cultuur, maar ik weet niet met stellige zekerheid of die
angst wel berust op de werkelijke situatie. Het gaat erom dat mensen die hier
leven, soms niet in de meest aangename omstandigheden toch ook de waarden van
onze cultuur omhelzen en wanneer een groep die afwijst, op grond van religieuze
opvattingen, dan zal men toch goed moeten nagaan hoe wijd verbreid die afkeer
is. Overigens, de discussie over de Waarden van de Verlichting klinkt soms
schril, omdat zij die het voor die waarden opnemen, zelf bijvoorbeeld de
emancipatie van vrouwen niet hoog inschatten of omdat ze afgeven op
boekenwijsheid of ruimer, op intellectuele activiteit. Dan is een figuur als
Simone Veil wel bijzonder.
Nog
dit, Simone Veil werd het slachtoffer van onze cultuur en of we nu met Guy
Verhofstadt aannemen dat de Kampen uit het Nationalisme van de negentiende eeuw
voortkomt en dus een liberale ontwikkeling is dan wel, zoals Adorno stipuleerde
uit de waarden van de Verlichting, feit blijft dat onze cultuur niet zomaar
vanzelfsprekend voor heil en vooruitgang heeft gezorgd. De verovering van de
wereld vanuit Europa, met oorlogen, uitbuiting, het is een Europese
aangelegenheid en men kan er niet onderuit. Sinds 1500, toen de verschillende
delen van de wereld vrij gelijkwaardig waren, toen Suleyman met Frans I en pact
sloot tegen Karel V en Habsburg is de positie tot het midden van de twintigste
eeuw zo gewijzigd dat Europa het bijna overal direct of indirect voor het
zeggen had. De verhoudingen zijn er de laatste veertig jaar niet eenvoudiger op
geworden, maar zoals Francis Fukuyama het stelde, zijn er altijd mensen die de
consensus niet aanvaarden. Veil schoffeerde het machismo waaraan een Jacques
Chirac andere politici zich overgaven, door fundamentele rechten van vrouwen te
realiseren, want ze beijverde zich ook op het meer toegankelijk maken van
anticonceptiva, zorgde voor tegenspraak en gaf mee vorm aan een samenleving
waarin meer vrouwen deelnemen aan het publieke debat. Ook jonge vrouwen als
Nozizwe Dube en Dalilla Hermans hebben het recht die 'beschaving" van
onderdrukking in vraag te stellen, maar hier levende en met alle hinderpalen
waar ze op botsen, kunnen ze hopelijk ook zien dat de donkere lezing van de
geschiedenis niet de enige is. Maar men mag ze niet ontkennen.
Dat
is wat ik overhoud aan wat Simone Veil heeft betekent en hoe ze haar leven na
de ellende van de kampen heeft ingericht. Ze durfde te denken en ze durfde het
leven te omhelzen en dat is wat we niet mogen vergeten. Men kan politiek niet
loskoppelen van inzichten, ideeën, maar het is ook zo dat mensen als Veil, die
geen typische politica was, vanuit die inzichten en waarden aan de slag ging,
minder opportunistisch met de kaarten in haar hand omging. Pas in 1979 nam
ze aan de verkiezingen deel en
daarbij werd ze in een debat door heerschappen als Mitterand, Chirac, Marchais
- van de toenmalige Franse Communistische partij - heftig aangevallen. Ze
doorstond dat spervuur en raakte verkozen. Mitterand zou in 1981 president
worden en laten zien hoe vilein politiek kan uitpakken.
Ik
meen dat men niet kan zeggen dat Frankrijk een grande dame verloren heeft, want
zij mocht nagenoeg 90 jaar oud worden. Frankrijk en ook wij kregen een dame die
een leven lang, na een verblijf in de dodenkampen zoveel kon bewerkstelligen en
al is zij al enige tijd uit de openbaarheid teruggetreden, ze bleef een belofte
uitdragen dat het leven geleefd kan en mag worden. Net omdat vrouwen het recht
kregen zelf over hun vruchtbaarheid te beschikken.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten