Steun aan de Poolse rechtsstaat
Dezer
Dagen
Wat met Polen
staat de rechtsstaat onder druk?
![]() |
Lech Walesa stond dit weekend achter de protesten tegen de hervorming van het gerechterlijk apparaat en vooral tegen het opheffen van de onafhankelijkheid van de rechter en van de rechtsspraak. |
Moeten
we ons moeien met wat regeringen elders uitvreten? Of zullen we solidair zijn
met wat burgers als bedreigend ervaren voor hun veiligheid en welvaart? Lees ik
wat de Poolse overheid over rechters verteld, dat ze corrupt zijn en pedofielen
verdedigen, om de hele structuur van het gerechterlijk apparaat te verbouwen,
zodat de noodzakelijke onafhankelijkheid van de rechter, van de rechtspraak vervlogen
is, dan kan ik niet anders dan het protest bescheiden ondersteunen.
Alleen
lijkt het erop dat de partij voor Recht en Rechtvaardigheid een bizarre invulling geeft aan recht en aan
rechtvaardigheid, want ze wil zelf bepalen wat de uitkomst van een rechtsgang
zal zijn. Dan gaat het meestal niet over de afsluiting die de buur wederrechterlijk
heeft aangebracht of over verkeersboete, maar wellicht over zaken waar de
politiek zeker wil zijn dat de rechter in haar voordeel zal oordelen. De staat
voor de rechtbank dagen heeft dan geen zin, of een administratie en dat is
inderdaad de grond van de rechtsstaat, dat de rechter kan vaststellen dat
ambtenaren (van politie) tegen de wetgeving ingaan. Merk op dat zelfs een
banale burenruzie een staatszaak kan zijn, wanneer een partij op goede voet
staat met een lokale vertegenwoordiger van de regering.
Ik
ben er inderdaad niet zomaar voor te porren steun uit te spreken voor mensen
die zich in een andere staat tegen het bewind verzetten. Maar het geval wil dat
Polen nu eenmaal lid is van de EU en dat de regering van Polen en het parlement
de toetredingsverdragen hebben getekend, ook het Handvest van de Grondrechten
van de Europese Unie, zoals in Nice 2000 is ondertekend. In de preambule staan
de cruciale gedachten over wat we delen en dat is zonder meer ook de
rechtsstaat.
Zich bewust van haar geestelijke en morele
erfgoed vestigt de Unie haar grondslag op de ondeelbare en universele waarden
van menselijke waardigheid en van vrijheid, gelijkheid en solidariteit; zij
berust op het beginsel van de democratie en het beginsel van de rechtsstaat.
Zij stelt de mens centraal in haar optreden door burgerschap van de Unie in te
stellen en een van vrijheid, veiligheid, en rechtvaardigheid tot stand te
brengen. De Unie draagt bij aan de
instandhouding en de ontwikkeling van deze gemeenschappelijke waarden, met
inachtneming van de verscheidenheid van de culturen en tradities van de
volkeren van Europa, alsmede van de nationale identiteit van de lidstaten en
van hun staatsinrichting op nationaal, regionaal en lokaal niveau; zij tracht
een evenwichtige en duurzame ontwikkeling te bevorderen en verzekert het vrije
verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal, alsmede de vrijheid van
vestiging.
Deze tekst is weinig bekend of wordt
vooral af en toe door organisaties als Amnesty International aangehaald. De
tekst vertaalt de ervaring van Europa met enerzijds rechtsstaat, vrijheid en de
willekeur van dictaturen en rechteloosheid anderzijds, niet enkel in Duitsland.
Democratie is, zoals men weet, zoals Alicja Gescinska het stelde op de
Nederlandse televisie een verworvenheid, geen gegevenheid. Een land als Polen
heeft sinds 1989 de weg ingeslagen naar wat in handvest van de grondrechten wordt
voorgesteld. Behalve dat die tekst niet echt breed verspreid is geworden, maar
behoort tot het hele uitgebreide corpus van teksten die de EU schragen,
vertolkt de tekst ook de basis voor een democratisch bestel. Het belang van de
onafhankelijke rechtspraak, zonder tussenkomst van de regering, zoals tot nog
toe in de Poolse wetgeving was vastgelegd, komt op de helling. Immers, de
regering mag de rechterlijke macht niet verdacht maken, zoals nu gebeurt,
waarbij alle rechters veil en corrupt genoemd worden. Meer nog, deze regering
stelt het voor alsof de rechters nog in de communistische tijd aangesteld waren
geworden. Bijna dertig jaar na de val het communistische bestel zijn er sowieso
nog weinig rechters over uit die tijd, maar goed, als ze konden blijven zitten,
de enkele overlevers, dan zal het wel op goede gronden geweest zijn.
Daarom denk ik dat het nuttig
is dat we de Poolse burgers die zich tegen de hervormingen keren, al zijn ze
een minderheid, steunen. Het kan immers niet dat een regering, zelfs een partij
die de volstrekte meerderheid krijgt kan het zich niet veroorloven de andere
burgers te negeren of erger nog, terecht te wijzen, te fnuiken. Uiteraard
kennen we in de Nederlanden dat probleem niet, omdat geen enkele partij de
absolute meerderheid kan halen, waardoor de parlementaire meerderheid altijd
vrij veel groepen vertegenwoordigd, maar ook omdat de democratische reflexen
diep zijn ingesleten, bij de burgers vooral.
Daarom is een andere kwestie
van belang en die wordt zelden genoemd, behalve dan dat men het juridische
moeras wil opkuisen. Waarom? Wellicht speelt mee dat het apparaat geen
schuldigen gevonden heeft voor de dood van toenmalige president Lech Kaszynski en
de hele bemanning plus de grote delegatie van Poolse hoogwaardigheidsbekleders
die mee de laatste eer zouden brengen aan de slachtoffers van Katyn op 10 april
2010. In 1940 hadden de Russen een groot aantal Poolse militairen gewoon
afgeslacht en het later in de schoenen van de Nazi's geschoven. In 2010 zou
men, met toestemming - heb ik altijd aangenomen - van Rusland dat gebeuren
passend herdenken. Maar het vliegtuig stortte neer, onder meer, zo herinner ik
mij uit berichten en valt nog te lezen, omdat een luchtmachtofficier en een
diplomaat de piloten zouden gedwongen hebben ondanks de slechte
weersomstandigheden toch te landen.
Jaroslaw Kaszynski aanvaardde
de vaststellingen niet en begon mee een theorie geloofwaardig te maken als zou
het vliegtuig door de Russen zou zijn aangevallen. Dat het onveilig was te
landen, bleek een vervelend detail en
machtsmensen houden niet van storende realiteiten, waar ze geen greep op
hebben. Zou het nog begrijpelijk zijn dat Jaroslaw Kaszynski de Russen de
schuld gaf, wat politiek ook wel voor enig ongemak had kunnen zorgen, dan is
zijn aanval op justitie, namelijk dat de rechters corrupt zijn, maar ook
cryptocommunisten, gaat niet te bewijzen en dus een staatsman onwaardig. Hij
heeft het er lastig mee dat hij noch zijn regering enige macht heeft over de
rechtspraak, terwijl dat de kern is van de rechtsstaat, dat de regering
evengoed als burgers zich te schikken hebben naar het vonnis van een rechter.
Klachten over rechtbanken en
rechters zijn van alle tijden en wie een geding verloor geeft er met vuur lucht
aan, maar klopt dat wel? Het hangt af van de redenen en op welke grond men met
het gerecht in contact gekomen is, want zelf mag ik er niet over klagen, al
duurde het inderdaad soms lang, omdat de tegenpartij alsmaar opnieuw beroep
aantekende en steeds weer met dezelfde feiten en verwijten aan kwam dragen. De
advocate die mijn belangen verdedigde wist de tegenpartij steeds van antwoord
te dienen. Een van de eisen aan de rechter overgebracht luidde dat ik
lichtzinnig een geding had aangespannen. In dat geval moet de rechter immers
niet over de grond van de zaak oordelen. In werkelijkheid vond de
arbeidsrechtbank mijn zaak gegrond en de tegenpartij diende dus
schadevergoeding te betalen. Men zal begrijpen dat zo een ervaring niet
voldoende is om een oordeel te presenteren over de werking van het gerecht.
Helaas krijgen we in de media doorgaans die zaken voorgelegd die belangrijk
zouden zijn omwille van de betrokkenen, omwille van de passionele aard van de
zaak en nog wel wat dingen meer. Of het justitieel apparaat goed werkt, kan men
als betrokkene nooit goed afwegen, maar dat ondanks de kritiek die in de
samenleving blijft rondzoemen, vele zaken goed, bevredigend worden afgewikkeld
kan ik alleen maar veronderstellen, want het zou aan journalisten en
hoogleraren in de rechtsleer toekomen daar ten gepaste tijde de aandacht op te
vestigen. In de praktijk van elke dag krijgt de minister van Justitie nogal
vaak vragen over veiligheid en zelden over de goede werking van het gerecht.
Wie de democratie in het hart draagt moet niet enkel spreken over wat er fout
is gegaan of gaat, maar ook aangeven hoe uitzonderlijk dat dan wel niet is, dat
het fout gaat.
Wat de Poolse regering wil
bereiken is een herstel van de situatie voor 1989, zonder de legitimering van
een ideologie, tenzij wellicht een Pools nationalisme en dus recht en
rechtvaardigheid. Maar wie kan in abstracto bepalen wat recht en wat
rechtvaardigheid is. De regering, vooral de wetgever bepaalt de krijtlijnen,
invulling gevend aan de vigerende rechtsprincipes of die bewust wijzigend als
de omstandigheden er aanleiding toe geven, ertoe dwingen - ik denk aan principe
van de universele deelname aan de verkiezingen, maar ook de wijze waarop
verkiezingscampagnes verlopen. De beperkingen die men oplegde moeten de kiezer
toelaten zonder goedkope overtuigingsmiddelen een keuze te maken. De regering
evenwel moet de rechtspraak uit handen geven, wil ze de gelijkheid onder
partijen garanderen, zeker als de regering zelf als partij optreedt,
dagvaardend of gedagvaard worden.
Het meest kwetsbare lid van
het justitiële apparaat is de parketmagistraat, die namens de samenleving
mensen voor de rechtbank brengen kan, niet als advocaat van de staat, wel als
vertegenwoordiger van de samenleving en zo verdedigt deze magistraat m/v niet
de staatsbelangen, wel het algemeen belang, hoe vaag dat ook mag zijn. In Polen
blijkt de minister ook het hoofd van het Openbaar ministerie, maar was dat ambt
in de praktijk ook een toewijzing door de Raad voor de Rechtspraak, die nu in
de praktijk volledig aan de Sejm, de Landsdag ondergeschikt zou worden, wat de
rechterlijke macht haar onafhankelijkheid ontneemt en de scheiding der machten
opheft. Hoewel de normen en regels die we huldigen in de praktijk wel eens
aangetast worden, zal dat in de praktijk op een ander moment door een ander
tribunaal teniet gedaan worden. Ik denk aan de uitspraak van een premier van
dit land Guy Verhofstadt in het plenum van de Kamer riep dat een mijnheer Abu
Jahjah opgepakt moest worden. De rechterlijke macht heeft het dossier
onderzocht en mede op grond van de uitspraken in de Kamer de invloed van de
regering gelaakt. Sta ik daarom achter de heer Abu Jahjah? Geenszins, maar het
gerecht heeft de argumenten afgewogen en hem niet willen vervolgen.
Wij leven dus in een
rechtsstaat die afdoende werkt en waar, als het mis gaat, een aantal filters
zorgen voor rechtsherstel. Dat is niet voor iedereen waar, dat klopt, maar vaak
blijkt het om een gebrek aan kennis te gaan - ik denk onder meer aan de
gedwongen opname van mensen in een psychose, waar de vrederechter noch de pro-Deoadvocaat
zich altijd voldoende rekenschap geven van de medische problematiek en zelfs de
pro Deo veel meer denkt aan de veiligheid van de maatschappij dan het lot van de
patiënt. In Polen staat nu veel op het spel en het is nuttig ons uit te spreken
voor wie de rechtsstaat wil verdedigen.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten