Wandelend het leven verdragen




APM




Mengpalet van beelden




Christus op de Koude steen, wachtend
op de kruisiging. (Museum Cathelijne
Convent Utrecht).
De idee dat Jezus nog even hebben
kunnen rusten, tijdens of na de
kruisdraging, is middeleeuws
maar wel inspirerend. Ook dan is er
tijd voor twijfel of nadenken.
Vaak als er vragen kwamen,
Waarvoor ik geen antwoord wist,
Liep ik de naar de velden, zocht
Als het weer het toeliet een plekje
Verbeidde daar de tijd
Wachtend op een inzicht

Pasen  anno domini 1989
Mijn vader opgenomen met hartinfarct
Onzekerheid en twijfel
Vragen over het nut en doel
Rouw

Terwijl de dingen zich ontrollen
Mensen beslissingen nemen over leven en dood
Af en toe discussies over wat te doen
Eind goed, al goed, soms
Wandel ik weg door de velden
De zon schijnt, een leeuwerik hangt hoog
Een nest zie ik in een struik langs het pad
Het leven tiert welig
Een vriendin sprak over mijn schoon ogen

Maar op dat moment,
De wandeling voortzettend
Bedacht ik dat we willen leven
Maar dat het hoe niet altijd
In een mooie handleiding bevattelijk besloten
Voor ons ligt

Filosofen raden aan
Ons niet te laten meeslepen
Of onze emoties de vrije loop te laten
Controle en beheersing
Verkeerd is het niet
Maar ook niet geheel gepast

Toen al begreep ik het
Sentimenten zijn geen emoties
Wel gevoelde emoties
Bij het sterven van een nobele bekende
Bij het sterven van een naaste
Zitten we in tranen neder
Zonder poeha,
Kunnen we vervolgens
Stap voor stap weer verder

Het was geen lijden, dacht ik toen
Want dat was anders,
Ging gepaard met bloed en bommen
Of een nare ziekte


Van het leven leren we de geheimen
Niet in een oogopslag kennen
Er zijn dan ook te veel geheimen
Mysteries soms
Die we rationeel aftoetsen

Die wandeling toen
Langs de veldwegen
Voorbij pas geploegde velden
Waar het zaad al was gestort, verspreid
  Men denkt aan de boer, die ploegt
De man die egt en rolt
Het zaad, de zaaizak
Regelmatig de arm uitzwaaiend
Stappend over het veld

De beelden mengen zich vanzelf
Andere dagen op, flitsen even op
Mijn vader, vele jaren later,
Zijn verjaardag vierend
Met ons allen om hem heen

Nu we in onze woonst, thuis zitten
Een eind van het oude vaderhuis
Lijkt het allemaal vreemd en ver
Ik hoop op een stralend onweer
Om het beeld af te werken.

b Art

Reacties

Populaire posts