Kleding altijd een issue

 


APM

 

 



Ergernis en bewondering

 



Marie-Antoinette Chemise,
was geschilder voor Salon, maar 
de maker, Elisabeth Vigze Le Brun
schilderde dit portret van de 
koningin, maar in 1783 viel 
het niet. Toch werd ze er beroemd
om.

Hoe zij die salopette droeg

Een ochtend in oktober

Bij het betreden van auditorium E

De grote lezingzaal van de Blandijn

 

Hoe zij in haar salopette de trap opliep,

Waarbij ze zich willig liet bekijken

Haar lange haar los op de schouders

Haar neusje lichtjes in de lucht

Een zegevierende glimlach

Ze was (weer) even de koningin

 

Telkens weer zorgde ze voor ophef

Keken professoren vertederd, enkele eerder verbeten

Ook studenten en studentinnen

Konden het niet altijd laten

Haar aan te gapen

Of anders, naderhand, het hart te luchten

 

Isabelle, zal ik haar maar noemen

Want anders komen er klachten

Terwijl ik me enkel herinner

Hoe toen en ooit, kleding voor gedoe kon zorgen

 

Ze had me gevraagd

Een plaatsje te houden

Want die cursus, dat was altijd

Een vol huis, omdat Walter Prevenier

Nu eenmaal goed doceerde

 

Toen ze eenmaal zat, toen ook de trappen volzet waren

Het waren heus geen tijden van anderhalvemeteren

Kon ik niet anders dan haar op te nemen

Ze zag mijn blik en keek niet boos

Als mijn ogen te lang op haar boezem rusten bleef

 

Toch, later die dag, bij een koffie

Net voor het laatste college

Paleontologie en archeologie

Zag ik haar het Salon

De groene zjatte binnenkomen

Ze had nu een pull over haar lichaam

Ze was nu wel minder triomfantelijk

Ze had commentaren gekregen

Van een assistente, van een paar vriendinnen,

Enfin, even geen vriendschap meer

 

Zij had me graag, zegde ze altijd weer,

Omdat ik niet lastig deed,

Ik mocht haar graag lijden

Want we konden spitse gesprekken voeren

Ik zag haar wel eens naakt

We hielden losweg wel van elkaar

 

We deelden interesses, behalve Clio,

We genoten van elkaars aanwezigheid

Ze kwam wel eens naar mijn kot

Of ik zocht haar op,

Toch was, zegde ze, van belang

Dat ik alles van haar mocht vragen

Behalve geld

 

Maanden later vertelde ze

hoe ze zich wilde voelen

maar dat vrouwen en mannen

haar altijd wel goede raad te geef hadden

 

Ik vraag me af, Kaat Bollen indachtig

Of zij ook nog denkt aan haar vrijgevochten verschijning

Haar enthousiasme en zelfbewustzijn

Want het wekte bewondering, zeer zeker

Maar vooral, leek ze te ervaren

Afgunst en ergernis

 

b Art

 

 

Reacties

Populaire posts