De moed van een meisje van 16
Kleinbeeld
De pen te voeren als wapen
Malala
Yousafzai als slachtoffer en als strijdster
![]() |
Malala Yousafzai |
Laten we eerlijk zijn, het was
gemakkelijker geweest als ze alleen maar slachtoffer was geweest, want nu ze
verder gaat met haar strijd, daarvoor ballingschap en ontheemding accepteert en verder er het
zwijgen niet toe doet, maakt haar ook voor ons, Europeanen moeilijker te
interpreteren. En op de interpretatie, zo zegt men, komt het aan.
Maar eerst komt er toch de
observatie, komen de gedachten over wat er gaande is, voor we er iets mee
kunnen aanvangen, als dat al nodig mocht zijn. Natuurlijk, zo een meisje van
zestien, wat lag ze daar stil… op haar ziekbed. Een kogel in het hoofd krijgen
is altijd wel een aanslag, maar voor een jong meisje dat begrepen heeft dat ze
er niet komen zal, als ze niet naar school gaat, is het een persoonlijke
aanslag en net nog dat iets meer, een aanslag op haar identiteit, haar leven.
Men zal deze nuance misschien wel wat overdreven vinden, maar ik denk toch dat
men een onderscheid kan maken tussen de aanslag op het fysieke zijn en datgene
wat het allemaal verder kan inhouden, de aanslag op haar zijn als vrouw – in de
knop -, als iemand die nog alles te leren heeft en beseft dat men haar dat niet
gunt.
Wat een verschil met onze
wereld, toch? Een wereld waarin onderwijs zo evident is dat men inspanningen
niet meer naar waarde weet te schatten en iedereen vanzelfsprekend een diploma moet halen. Groter kan het verschil
niet zijn, maar ook, men kan er niet omheen de visie van dit meisje te
begrijpen als een werkelijke aanzet iets te veranderen in haar wereld. Het gaat
voor haar om iets, want haar verbanning is een deel van haar bestaan, terwijl
dat voor velen onder ons zonder meer onbevattelijk moet heten. Wat wij als
normaal beschouwen, dat mensen kansen krijgen zich te ontplooien, dat het haast
nog een (heilige) plicht is, ontgaat ons, omdat we menen dat vooral kinderen
dit als vanzelf zo begrijpen. Maar die kinderen krijgen met evenveel gemak en
vangen met nog groter gemak op dat de school saai en vervelend moet heten.
Het verschil kan niet groter
zijn en we moeten ons, voor wie het aangaat, toch wel bezinnen over wat we
vertellen. Pakistani staan bekend als vrij goed in wiskunde, maar als de kennis
niet verworven kan worden, niet verstrekt kan worden, dan ontlopen velen een
hoop kansen. Dat meisjes geacht worden niet naar school te gaan, kan voor ons
culturele eigenheid zijn, maar ten aanzien van de individuele personen zouden
we in dat geval een groot onrecht toch niet accepteren. De eigenheid beschouwen
als iets dat onveranderlijk is, komt mij zeer moeilijk te staven voor, omdat
culturen, eens in de maalstroom van de moderniteit opgenomen nooit zichzelf
zomaar in stand kunnen houden. Als dus binnen een cultuur mensen hardnekkig de
oude cultuur willen behouden en zover gaan geweld te gebruiken tegen eigen
mensen om hen onder de knoet te kunnen houden, dan zal men wel begrijpen dat
dit goed fout zit, de vraag is hoe men dat geweld kan tegenhouden.
Nu zegt men dat de Islam
vanzelfsprekend vrouwonvriendelijk is en vrouwen vanzelfsprekend discrimineert,
terwijl men ook weet dat er in de Arabische en Perzische cultuur ook wel andere
tradities bestonden die vrouwen de kansen gaven een eigen leven te leiden. In
de drie grote wereldgodsdiensten zijn er teksten die de ondergeschiktheid van
vrouwen zeer duidelijk poneren, daar kan geen twijfel over bestaan, maar er
waren ook teksten die precies de vrouwen hadden kunnen aansporen hun lot in
eigen handen te nemen. Alleen, de ene soort teksten, zoals Leviticus en Numeri
hebben kracht van wet in het Jodendom en deels ook bij de christenen, terwijl Prediker
en andere wijsheidsboeken net niet apocrief zouden zijn. De betekenis van de Bijbelse
teksten heeft bovendien in de loop van de christelijke tijd heel wat
interpretaties gekregen en sommige waren vrouwonvriendelijk, andere gaven blijk
van vrouwenhaat maar sommige interpretaties bleken vooral afgewogen, strevend
naar de juiste maat.
Als dus dit meisje ons komt
zeggen dat ze haar angst, hopeloosheid, zwakte heeft zien sterven en dat er in
haar kracht, hoop, geloof en Moed heeft zien geboren worden, dan voel je gewoon
dat dit meisje haar klassieken kent. Niet dat ze citeert, maar het zijn de
woorden die bij het ontwaken van strijdbaarheid wellicht iedereen in de mond
bestorven liggen. Maar het is geen gewapende strijdbaarheid, wel integendeel,
het is de strijdbaarheid, denk ik, van de mens die een eigen leven wil en die
het ondergane leed niet accepteert, maar zich ook niet in miserabilisme wil hullen.
Nu blijft de vraag waarom men
vrouwen onderwijs zou ontzeggen? In de 18de eeuw had je dames als
Belle van Zuylen of Emilie de Chatelêt, die wel kansen kregen en konden
studeren. Maar we kennen natuurlijk ook Les femmes savantes (1672, een halve eeuw en
meer vroeger dus) van Molière,
waarin de spot gedreven met schijn van kennis. Nu, dat de charlatan van dienst
een man is, mag niet verbazen.
Men zegde dat het meisje de
hoofddoek droeg van de politica Benazir Bhutto, die vermoord werd in 2007.
Bhutto die wel heel wat aankondigde om het lot van de vrouwen, te verbeteren,
maar, schrijft men dan, ze deed er wel weinig aan. De vraag is of de grote
wetgevende prestaties wel de beste methode zijn. Rechtspraak en praktische veranderingen
moeten immers, zoals Lyndon B Johnson bewees bij het wegwerken van de segretatiepraktijken
in de zuidelijke staten van de VS, ook afgedwongen worden zodat de mensen die
ervan weerhouden werden, de Afro-Amerikanen hun burgerrechten konden uitoefenen.
Men zal begrijpen dat het optreden van een jonge dame, tot in de VN toe van
enorm belang is, maar tegelijk zal men de handelingen van lokale besturen en
individuele potentaten bij wet dienen af te stoppen opdat die meisjes hun persoonlijke
rechten wel kunnen uitoefenen.
De omstandigheden verschillen,
dat is duidelijk, maar de inzet blijkt er niet minder groot om. De vraag is of
er in Pakistan voldoende moed is bij de heren van de schepping om de politiek
van de strenge islamisten af te blokken. Maar met moed alleen komt men er niet,
omdat het verhaal van ontvoogding, zoals Benazir Bhutto liet zien, met goede
wil alleen niet op gang komt. Wat er dus nodig is, zou men denken, is het
inzicht dat elke persoon de mogelijkheid moet hebben de eigen talenten te
ontplooien. Zou dit ingaan tegen de Islam? Met religies, met overtuigingen die
enigszins ontwikkeld zijn, gaat wel eens zo dat men verschillende richtingen
uitkan. Het hele verhaal van de middeleeuwse en latere theologie en filosofie
gaat juist om vragen als wat de plaats is van het individu, hoe men vrijheid
dient te begrijpen en nog eens wat men met het persoonlijke oordeel aan kan
vangen. In het christendom heeft men die grote stappen gemaakt, waarin het individu
zich ontvoogde, maar de laatste eeuwen heeft de kerk op dat vlak nog weinig
betekend – dat wil zeggen, toch horror van sommige lezers, dat ze afwijkende
meningen niet meer kon tegenhouden en geleidelijk diende te volgen, want anders
was de kerk al veel langer irrelevant geworden -, terwijl een humanistische
filosofie zich ontwikkelde waarin net vrijheid en verantwoordelijkheid hun
plaats kregen.
Met begrijpt, denk ik, dat er
heel wat te zeggen valt voor de idee dat men altijd wel een nieuwe en goed
uitgewerkte visie kan ontwikkelen, als men maar voldoende tot inzichten komt
die het persoonlijke versterken. Het optreden van deze jonge dame in de Algemene
Vergadering van de VN kan voor jongeren in Pakistan stimulerend werken. Maar er
moet dus voldoende draagvlak komen. En bij ons? Misschien moeten we maar eens
terug durven zeggen dat de school belangrijk is, ook als het saai lijkt. Juist
als het lessenpakket voldoende soortelijk gewicht vertoont, kan men de school
opnieuw als plaats zien waar men iets mee kan aanvangen.
Daarom denk ik dat die jonge
dame niet enkel voor de meisjes in Pakistan van belang is, waarbij we hopen dat
ze andere mensen met haar aanstekelijke moed kan aanspreken. Maar ook wij
moeten opnieuw begrijpen dat het leerplichtonderwijs voor jongeren meer is dan
plicht. Wat dan wel? Een beetje meer toch dan alleen een Koninklijke weg naar
een diploma.
Bart Haers
PS Juist omdat deze vrouw het
bijna niet had kunnen navertellen en ze toch doorgaat, moet men haar verhaal op
de frontpagina brengen.
Reacties
Een reactie posten