't Leven van een mens overziende


APM

Afscheid van een filosoof

Denkend aan sommige mensen komen er al snel
associaties op zetten.Het is niet altijd kies, maar
een foto vrijgeven, past ook niet.
Een sterfgeval in de familie,
Meegedeeld via e-mail
Overdacht en besproken
Het bijwonen van het afscheid afgesproken

Wie de ander is, blijkt niet altijd
Want veel weten we niet
Iemand die gelooft dat het leven
Geen godengave kan heten
Maar een last en strop om de nek

Voor mij waren de gesprekken
Jaren her eerst verhelderend
Later werd het een refrein
Van het leven als begin
Van Arendt spraken we niet

Wel de donkere gedachten
Nietzsche, Schopenhauer,
Julien Offray de la Mettrie
De charme van illusies,
De rozenkruisers
De illusie van het levenswaardige leven

Vrijdag stonden we daar
Niet bij een graf, wel een urne
Waar gaat de asse heen?
Geen “De asche van Claes klopt op mijn borst”

De laatste jaren was er nog weinig gelegenheid
Te praten over de dingen en vooral mensen
Er was een verwijdering
Een verschil in opvattingen
Over het leven een bron van vreugde
Een  kans om iets nieuws te beginnen

Hem was het einde een verlokking
Mij blijft het begin een bron
Van mogelijkheden en verwachtingen
Echt een illusie is 't niet

Ik  stond beduusd te kijken
Naar het decor
Wist dat hij het zo gewild had
Maar toch, hoorde ik
Hij wilde niet sterven
Toen het onvermijdelijk was
Niets menselijks was hem vreemd

Altijd weer, bijna altijd
Is zo een sterven een verdriet
Soms, bij de zeer ouden die kwamen te gaan
Is er vooral dankbaarheid

Bij hem zuchtte ik mee over de last
Die het leven brengen kan,
De boulevard of broken dreams
En toch, geloof ik het niet echt
De wegen hadden hem, mij, anderen
Naar andere oorden gevoerd;

Toch blijft het treurig
Te weten dat dit leven
Ook dit leven niet ten volle

Het afscheid blijft schrijnen
Een dag in een rei van dagen
Zonder grote verwachtingen,
Doch wel met zicht op goede dingen
Maar vergeten zullen we hem toch niet
Een kozijn die een eigen weg ging

b Art

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts