8 mei niet herdacht

 



APM

 

 

Bevrijdingsdag

 

For Freedom Museum te Ramsskapelle (Knokke-Heist)

Hoe zou het gegaan zijn

Die 8ste mei in Sint-Margriete,

In het huis van mijn grootvader

Of in het huis van mijn moeders vader

In den Haan aan zee?

 

Nu we zelf een beetje bevrijding

Lijken te beleven

Nu we de indruk hebben

Dat we van corona verlost kunnen geraken

 

Nu we vergeten te herdenken

Dat in 1945 op 8 mei

De oorlog ten einde kwam

Die zoveel had bewogen

Die zovelen had geraakt

 

In mijn jeugd en jonge jaren

Vervaagde de herinnering

Aan de oorlog, aan bezetting,

Aan de finale bevrijding

 

Sint-Margriete en den Haan

Lagen beide in het slagveld

Ter bevrijding van de Schelde

Werden zwaar verdedigd door de Wehrmacht

 

Sint-Margriete werd onder water gezet

Fruitbomen werden aangetast

De velden kon men niet bewerken

Balgerhoeke werd bevrijd

Door de Canadezen.

 

Na zware, vergeten strijd

Werden de kuststrook en de westoever

Van de Schelde bevrijd

Hoe zou men na de oorlog

Het oude leven hernemen,

Vier, vijf jaar ouder

Student in Gent

Kostschoolmeisje in Eeklo?

 

We horen wel over de feesten

Na de bevrijding

Het binnentrekken van Poolse soldaten

In Oostende en den Haan

We horen van de wraak

Volkswoede tegen collaborateurs

Grootvaders moest graanopslag

Voor de vijand toestaan

Grootmoeder bakte brood

Voor onderduikers in de buurt

Mijn moeder bracht het, kind nog

Met haar zusje

Naar huis in de buurt

 

De oorlog in het leven van mijn ouders

Van hun familie, mij slechts gedeeltelijk bekend

De bevrijding en het einde van de oorlog

Het gaat over onderduik en oproeping

In Duitsland te gaan werken

Genegeerd natuurlijk

 

De oorlog was voorbij

De heropbouw kon beginnen

Hoe het ging, blijkt vergeten

Na de Gouden jaren

Toch is 8 mei niet herdenken

Een weeffout

 

b Art

Reacties

Populaire posts