Kunnen we leraren v/m nog waarderen?

 



APM

 

 


De leraar sprak

 

 


Gerrit van de Linde (Rotterdam 1808 - Londen 1858)
alias de Schoolmeester, dichter, eigenaar-uitbater van een 
jongenskostschool. Lichtvoetige verzen gaf hij uit
en was lang zeer populair in Nederland. 

De een vond dat we er onze broek versleten

Geen idee hadden van wat we er deden

Een andere daagde ons uit

Zelf iets te bedenken

In taal en rijm

 

Leraren maken indruk

Of verdwijnen op de ashoop

Ook al doen ze hun best

Maar spreken niet voldoende aan

 

Er was er een, Prutske

Die ons wiskunde bijbracht

Met rustige vastheid

Elke keer weer de moeilijkheden

Met heldere voorbeelden

Het voorgeborchte van integralen

Of de valkuilen van de driehoeksmeetkunde

 

Latijn leren was en blijft

Als een lange aanloop

Voor men op eigen kracht

Door teksten kan struinen

 

Grieks vergt nog meer vervreemding

Toch is het thuiskomen

In een wereld van helden en tragische vergissingen

Zoals onze leraar in retorica meegaf

Oedipus van Sophocles lezend.

 

De ene leraar geschiedenis

Gaf ons de namen van keizers

Nero, Galba en Vitellus en Otho ?

 

De ander legt uit hoe met het aantreden van Sapiens

De wereld ten ene male onherkenbaar veranderen zou

Hoe geschiedenis niet zomaar kenbaar is,

Hoe lijsten van koningen en pausen weinig vertellen

 

En ja, we handelen in een landschap,

In kastelen maar evengoed op de vlakten

Of trekken met olifanten de bergen over

Aardrijkskunde is niet geliefd

Maar kan best boeien

Maar die punten voor dat ene uurtje

 

Waar is het vormende proces gebleven

Waarbij jongeren leren zelf te onderzoeken

Te denken en te overwegen?

Wat jongeren precies moeten leren

Kan geen instantie vastleggen

Maar het leerproces kan niet zonder

Verwerven van parate kennis

Van een plan van aanpak

 

De leraar sprak ons streng toe

Maar vaker was het een dialoog

Een gesprek over kwesties

Die plots gingen spelen

Over macht en onmacht

 

Dag van de leraar?

Tja, natuurlijk,

Maar wat brengt het bij

Als men haar, zijn opdracht

Verengd heeft tot het produceren van klonen

Van niet zelfstandig denkende mensen?

 

b Art

Reacties

Populaire posts