Oosterweel verdient onze steun
Dezer Dagen
Oosterweel op apegapen?
vragen over politieke keuzes
In
de ochtendkrant las ik een bericht over de rapporten van de auditeurs van de
Raad van State over het MER omtrent Oosterweel en het gevaar dat men weer moet
herbeginnen. Dit is het resultaat van een keuze van een politieke partij -
Groen laat ik hier buiten beschouwing - die eerst de noodzaak onderschreef van
de derde oeververbinding over de Schelde in Antwerpen, mee de plannen liet
ontwerpen, een structuur, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel opzette en
vervolgens, een paar jaar later het hele project afzwoer. Groen wees het ook
af, maar in wezen kon het in het parlement niet veel doen, al had het kunnen
kiezen om door deze appel te bijten. Overigens is er ook het debat over de
onderwijshervorming. Polarisatie alom, angst voor verandering, pleiten voor
ander beleid en intussen Dovemansgesprekken voeren.
Het
gaat niet enkel over Links en Rechts, het gaat vooral denk ik om de vraag hoe
burgers zich geroepen weten om het beleid te bekijken en desnoods een gekozen
beleid te steunen dan wel ertegen te ageren. Dat laatste doen we gemakkelijk,
want dan gaan we ervan uit dat de overheid ons niet wil horen, terwijl als men
merkt dat een gekozen beleid door burgeractivisten wordt afgewezen en dat er
een klimaat ontstaat waarbij beslist beleid niet tot de passende uitvoering
komt, kan dat burgers niet enkel ontgoochelen maar ook een afkeer doen krijgen
tegen de overheid die te veel toegeeft aan deze en de belangen van anderen
onvoldoende recht laat wedervaren.
Laat
duidelijk zijn, gegeven de gebeurtenissen in Polen en Hongarije, waar NGO's die
zich buigen over het overheidsbeleid en nu buiten de wet worden gesteld -
althans, dat is het plan -, meen ik dat Europa hier de grondwettelijke
basisrechten moet doen respecteren. Men heeft het recht zich te verenigen om de
overheid kritisch te volgen inzake mensenrechten, rechten van bijzondere
groepen. De legitimiteit van die ngo's niet erkennen strookt niet met onze
waarden. Waar ik het nu over heb is de vraag of actiegroepen, zoals
Straten-Generaal en andere die zich mordicus verzetten tegen die derde
oeververbinding en in en eer en geweten goedgekeurd beleid aanpakken, dan is
het ook nodig dat wie dat beleid ondersteunde niet plots de kar keert. Het
probleem met Oosterweel is dat de randvoorwaarden en dat de uitgangsituatie
bijzonder veel rekenwerk vroegen om alles op alles af te stemmen en het
gestelde doel te bereiken: minder verkeerscongestie rond Antwerpen, dus minder
stilstaand verkeer en omgekeerd een vlottere doorstroming van mensen en
goederen.
Het
is me al langer duidelijk dat in het politieke debat voor de media in wezen de
enige vraag is bij beslist beleid: wie is tegen en wat vermogen ze. Inzake de
verkeersafwikkeling rondom Antwerpen hebben de journalisten zich als eunuchen
gedragen, of net weer niet. Ze hebben het plan van de overheid, dat wil zeggen
door naar ik verwacht bekwame ingenieurs in elkaar gezette nieuwe wegennet niet
afdoende uitgelegd noch aangegeven waarom de overheid bepaalde randvoorwaarden
heeft vastgelegd, zoals het tolvrij houden van de Kennedytunnel. Vervolgens
zijn er de geografische randvoorwaarden rondom de stad, van menselijke aard,
zoals het Seveso-richtlijngebied en het beslag op de (open) ruimte rondom de
stad.
Journalisten
zullen luidkeels ontkennen dat ze als eunuchen hebben gehandeld, maar ze hebben
in naam van de vrijheid van meningsuiting de burgeractivisten vrije baan en
veel exposure gegeven, zonder na te gaan of al hun beweringen terecht waren.
Vooral dat punt breekt de media dezer dagen op, bijvoorbeeld op de wijze waarop
de heer Donald Trump de pers met de vinger wijst en daarbij bijval krijgt van
bedenkelijke lieden. Ook bij de Brexit was de houding van de media wellicht te
afstandelijk als het erom ging de Remain-optie te ondersteunen. Uiteraard gaat
het dan niet om de tabloids die de Brexit hadden bevorderd, gesteund...
Anderzijds vernam ik dat er in het UK wel degelijk pogingen ondernomen werden,
ook door de BBC om de argumenten "to remain" te belichten en er de
juistheid van te onderschrijven. De Brexiters hebben overduidelijk valse
argumenten rond gestrooid, wat al de dag na de Brexit duidelijk werd. Intussen
zullen de kiezers van de Brexit te lijden hebben van de ondergang van de NHS en
het ligt, voor zover ik vernam, niet alleen of zelfs niet aan de immigratie,
want er was de afgelopen ook een uitermate succesvolle immigratie van
hooggeschoolden, artsen, ingenieurs die de gaten vulden die vielen door het
onderwijsbeleid in het UK, waar te weinig bekwame jongeren ook echt
opleidingskansen kregen. Afgezien van het feit dat de helft plus één een
dictatuur van de meerderheid impliceert - in België werd bij de koningskwestie
zelfs de uitkomst van de volksraadpleging niet gerespecteerd door gewelddadige
actie in de Waalse steden en dorpen, met doden tot gevolg in Grâce-Berleur. Nu
brachten de leidende politici het niet op de keuze van de meerderheid te
respecteren.
Dezer
dagen zien we dat er heel wat aan het schuiven is en dat we niet goed meer
weten wie wat wil, laat staan dat er tussen politici - die zich niet
uitgesproken van demagogie bedienen - en burgers nog een gesprek mogelijk is.
Als ik jongere mensen aanspreek, die geen partijpolitieke interesse aan de dag
leggen, maar wel de actualiteit volgen, dan merk ik dat ze zowel kritisch de
media volgen als bepaalde stellingen, over de representatieve democratie vragen
hebben: wat mag men van volksvertegenwoordigers verwachten?
Er
loopt in de Wetstraat nog steeds een man rond die zijn aanhang via nauwelijks
verholen cliëntelisme heeft weten op te bouwen, dit verantwoordend door over
sociaal liberalisme te spreken. Ik heb het over Herman de Croo. Gelukkig zijn
de zeden op dat vlak wat veranderd. Belangrijker is dat we moeten vaststellen
dat politici en burgers elkaar niet altijd treffen om over dossiers te spreken
van algemeen belang. Men heeft de politiek wel zeer persoonlijk gemaakt en bij
elk begin van de maand krijgen we berekend wat er aan nieuwe lasten op ons
afkomt. Natuurlijk is het goed te weten wat we zullen moeten betalen aan
belastingen en taksen, maar het is ook goed het staatsapparaat beter uit te
leggen. Justitie is al te vaak de kop van jut, omdat iemand er zich niet in
zijn of haar recht bevestigd zag, maar de partij die zich wel rechtvaardig
behandeld ziet en rechtsherstel krijgt, die horen we zelden.
Als
ik dus kritisch kijk naar hoe men het onderwijs hervormen wilde en het
onderwijs bepaalde opdrachten afneemt, om andere doelen te bereiken, dan ben ik
niet conservatief. Het pleidooi over de hervormingen hanteerde foute data over
uitstroom zonder diploma, zittenblijven en nog meer blijken van een falend
onderwijs, werden leraren v/m te kijk gezet en krijgt men de indruk dat een
diploma krijgen los staat van de verdienste van de leerling. Vreemd toch.
Onderwijs had al in de oudheid een nutsoogmerk: jonge mensen vertrouwd maken
met de wetten, de kennis die de samenleving schraagden, om hen vervolgens toe
te laten daarin een plaats te krijgen. Ambachten leerde men in het atelier van
de handwerkslieden, leren schrijven en rekenen in scholen. Dezer dagen zegt men
aan de ene kant dat men wel jongeren vertrouwd wil maken met de sociale media,
maar men draagt te weinig kennis aan om berichten te beoordelen: waar, half
waar, leugen... of irrelevant. Wel om daartoe in staat te zijn moet men kennis
verwerven en leren hoe men vragen zelf kan oplossen. Ik had niet de indruk dat
onze leraren daarin te kort schoten, maar uiteraard is het zo dat ik van de
leerstof van toen niet zo heel veel meer weet, ofwel omdat ik een hele hoop
daarboven opstapelde of omdat ik er niet meer in een schoolse omgang mee
omging. Waarschijnlijkheidsleer bijvoorbeeld is zoiets waar we een basis voor
meekregen, maar het is pas later dat ik er het belang van begon in te zien.
Toch was het belangrijk te begrijpen dat we bepaalde scenario's, doorgaans de
worst case voorgeschoteld krijgen zonder dat erbij vermeld wordt wat de
probabiliteit is dat dit slechtst mogelijke scenario zich zal voordoen. Een
storm kan, mits bepaalde omstandigheden verwoestend uitpakken, maar dan moeten
vele omstandigheden tegelijk vervuld zijn en soms blijkt men op die omgevingsfactoren
weinig zicht te hebben of er geen afdoende gewicht aan toe te kennen. Enfin,
dat geldt dan voor de media die ons het nieuws brengen.
In
het debat over de onderwijshervormingen komt die problematiek van de
probabiliteit van slagen of falen al helemaal niet aan bod. Men zegt zonder
meer dat jongeren die niet slagen door hun omgeving niet gesteund worden, meent
dat ouders in de middenklasse heel hard hun best doen om zonen en dochters
juist wel te helpen, soms overdreven, maar men ziet niet dat er ook daar een en
ander mis kan gaan. Anderzijds werpt men - hoe ziek de geest kan worden - dat
die arme mensen niet weten wat goed is voor hun kinderen. Men ziet
sociaal-economische omstandigheden van de ouders als determinerend voor de
toekomst van de kinderen, maar zou het echt wel zo een zaak zijn van één op
één: armoede is falen? Doet men die ouders die het wel proberen en doorgaans
wel slagen, geen onvoorstelbaar onrecht aan? Als men het dus wetenschappelijk
wil aanpakken, dan zou men bovendien onredelijk diep in het leven van deze
mensen achter de voordeur moeten doordringen, elke vorm van privacy geschonden
moet worden, voor het hogere doel.
Inzake
Oosterweel zien we dat men bezwaren uit, over fijn stof, over de mogelijke
alternatieven en dat men dit niet mag doen en iets anders moet proberen. De
ingenieurs die het voorstel met al die nevenaspecten, zoals langere tramlijnen,
nieuwe fietsverbindingen en beter beschermen van wijken tegen doorgaand verkeer
vorm gaven en invulden, worden weggezet als onwetenden die maar wat geklooid
hebben. De media, hier veralgemeen ik en dat doe ik bewust, hebben het werk van
die ingenieurs nooit ernstig genomen, of beter, toen de kritiek kwam en de SP-a
haar kar keerde, toen heeft men zelfs mee de boodschap laten doorkomen dat de
plannen onvoldragen waren. Dan ontbrak het nog eens aan draagvlak? Niet zo
moeilijk, want men deed alles om de negatieve kritiek hoog in de
prioriteitenlijstjes te houden van de media.
De
raadsheren van de Raad van State die nu over het MER moeten oordelen, moeten de
wet volgen. Maar zij moeten interpreteren in welke mate bepaalde beginselen en
regels werden gevolgd, genegeerd of overtreden. Er zou een probleem zijn met
het niet onderzoeken van een alternatief, het insleuven van de E17. Mooi, maar
de plannen van de ingenieurs hebben, veronderstel ik, rekening gehouden met dit
probleem. Kan een rechter op dit punt nagaan of het voorstel van de BAM wel
degelijk de vele effecten van dat alternatief al onderzocht had en omwille van
de randvoorwaarden als niet haalbaar bestempeld. Als dit zo was - ik weet het
niet - dan kan bij het MER toch uitgegaan worden van de idee dat dit
alternatief op het moment van het opmaken niet (meer) relevant was. Of moeten
we dan niet denken over de kosten, ook van die rapportage? Ook dat moet de
belastingbetaler betalen. Kortom, de rechter moet vaststellen of dat
alternatief sowieso nog relevant was voor het voorliggende MER. Kan een
raadsheer van de RvS dat zonder inbreng van ingenieurs? Of moet het
formalistisch de juridische regel hanteren, ook als die niet relevant is.
Mijn
bemoeienis in deze gaat dus ook naar de bestuurlijke kant van de zaak. Het gaat
er ook om vast te stellen, zoals ik al eerder deed, dat in de media elke
weloverwogen steun voor het BAM-plan als geslijm, misdadig en vooral dom werd
afgedaan. Ik denk dat hier de tegenstanders van BAM en vooral de media de
werkelijkheid geweld aan doen. Ik ga er niet vanuit dat Oosterweel alle
mobiliteitsproblemen zal oplossen, maar wel dat het een randvoorwaarde is om de
verkeerscongestie rond de stad af te blokken. Een nieuw referendum kan voor
mij, op voorwaarde dat de heren van VZW Ademloos en Straten-Generaal zich
uitlaten over het hele plan van Bam, alle randvoorwaarden die de regering (met
sociaaldemocraten) de Beheersmaatschappij hadden meegegeven en niet afkomen met
de vaststelling dat het fijn stof zal toenemen, want betere doorstroming
verhelpt daaraan en bovendien klinkt het niet geloofwaardig als men mensen en
goederentransport niet op de weg wil, want dat is ofwel een inbreuk van mensen
in hun recht op bewegingsvrijheid en inzake goederen legt het een blok op de
economie.
Helaas
zal die discussie verder de indruk wekken dat goed bestuur zo verdomd moeilijk
is geworden. Inzake onderwijs zal men het facet verdienste verder blijven
verdonkermanen en de minder gegoede, minder goed opgeleide ouders blijven
houden voor onverantwoordelijk tuig. De discussies zullen laten zien dat
waarheid - respect opbrengen voor feiten waaraan men niet ontkomen kan - of
leugens er niet toe doen. De samenleving zoals die is dienen, is er niet bij.
In tijden met wereldleiders als Trump, Poetin moeten wij burgers met de
overheid kritisch en loyaal omgaan, maar ook ertoe bijdragen dat doordachte
plannen uitvoering krijgen, tot nut van het algemeen.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten