Elite en volk
Dezer
Dagen
Wir sind das Volk
Zuckerberg
en het leven van de doorsnee yankee
![]() |
Volks protest tegen elite? In Polen komt het volk op tegen populistische regering |
Boris
Johnson, Nigel Farage, Geert Wilders en Donald Trump, ze lijken allerminst
volks en toch weten ze dat volk te strikken en hen mee te krijgen, terwijl
anderen, zoals Guy Verhofstadt of Jeroen Dijsselbloem nauwelijks aansluiting
vinden bij... wat eindelijk, bij de kiezers. Laten we duidelijk zijn, de Brexit
kwam er met 52 % en in Nederland slaagde men erin 60 % van de stemmen tegen het
verdrag met Oekraïne, terwijl 32 % van de kiezers zich ook aanboden om hun stem
uit te brengen. Afgezien van het feit dat dit referendum voor Oekraïne
beledigend was en voor Poetin een cadeautje, was het uiteraard bedoeld om
Europa en Brussel een neus te zetten. De inhoud van het Associatieverdrag? Ach,
daar malen we niet om. Van integriteit gesproken. Wij zijn het volk en toch
zwijgen velen over deze gang van zaken. Anders gezegd: Niemand mag in mijn naam
spreken, maar ik wil wel bekwame mensen afvaardigen. Men moet mij dus
overtuigen.
Relaties
binnen een moderne samenleving werden steeds anoniemer en men slaagde er de
afgelopen decennia in zich ook steeds minder onder de mensen te moeten begeven.
Als een journalist een straatinterview doet, op een markt, dan zie je vaak dat
die zich heel autoritair opstelt en ook wel bijna vanzelf als een
vertegenwoordiger van de macht geldt. De antwoorden die mensen dan geven zijn
dan niet altijd even oprecht, soms ook spottend, maar ik vernam eens dat men zo
een boud antwoord niet durfde uit te zenden. Men pleegt dus censuur. Men
filtert weg wat de weldenkende gemeenschap onwelgevallig is.
Men
mocht ook vernemen dat er niet zo heel veel haatmail te lezen viel na de dood
in die club in Istanbul van een gewone jongen uit Houthalen, een jongen met een
Turkse vader en moeder, een vader die hier kwam als twaalfjarige. Het viel mee
met de haatberichten, het was marginaal, dus moet men het ook niet opblazen,
schreef DS (5 januari 2017). Terecht en toch kan ook die positiebepaling verdringing
lijken. We geven geen aandacht aan wat niet echt nieuwswaardig is. Zo kon
immers het Vlaams Blok heel wat ongenoegen verzamelen, een woedebank worden,
dat de partij ging ventileren in de handschoen en de bezem: opruimen die boel.
Doet men daadwerkelijk, dan sluiten eerst de cafés waar die mensen al eens hun
gal komen spuiten.
Hoe
kan men het volk kennen? Niet in die zin dat een exemplaar het hele volk
representeren zou, want elk individu is natuurlijk ook altijd in zekere mate
uniek, al zullen mensen wel met anderen bepaalde gebruiken onderhouden en dat
heet dan cultuur. Maar zou men echt geloven dat wat Vlaanderen betreft elke
Vlaming m/v van wielrennen houdt, van cyclocross of van Stoofvlees met friet?
Ik durf het echt niet beweren. En zou de elite, voor zover die valt af te
lijnen, zo homogeen zijn? Het volk noch de elite valt zomaar van elkaar te
onderscheiden ent telkens zal moeite moeten doen om mensen onder één noemer te
vangen. Het is niet zozeer het failliet van de sociale wetenschappen, die net
poneerden te kunnen vertellen wat het volk is en hoe het handelt, reageert.
Economische prognoses over consumptiegedrag willen wel eens tegenvallen, omdat
die mensen die er aandacht voor hebben met nieuwe regelgeving wel eens anders
omspringen dan men voorop had gesteld. Economen weten beter dan wie ook dat
goede markonderzoeken vaak spaak lopen op de onwil van mensen hun wensen
kenbaar te maken. Misschien lukt het gesprek met verkozenen niet altijd zo
goed, misschien bieden ook burgeractivisten niet het forum, want men wil toch
af van die files in en rond de stad?
In
discussies over wat men bedoelt met de term "volk" kan men ook
vaststellen dat wie vasthouden wil aan de term, ook andere inzichten heeft: wie
het volk als homogene en een uit gelijkaardige individuen bestaande entiteit verliest
ook uit het oog dat die entiteit meer is dan alleen een samenstel van losse
atomen. Maar mensen die men tot het volk rekenen wil, behoren wel bijna altijd
tot een gedeelde taalgemeenschap en vaak ook een gedeelde belangengemeenschap.
Of er sprake is van cohesie, hangt onder meer af van de gedachte dat we
inderdaad belangen delen, maar ook een cultuur. In samenlevingen als de Britse
lijkt het onderscheid tussen elite en volk, ondermeer door het markante
verschil in opleidingen en schoolculturen merkwaardig groot, terwijl in
Vlaanderen en Duitsland de scholing veel meer sociale mobiliteit mogelijk
maakt. Vergeet ik dan niet dat er een elite is die zich heel apert wil
onderscheiden? Neen, maar ik denk dat dit ook eerder marginaal is. Juist, het
gaat dan inderdaad om mensen in bepaalde lokaliteiten waar men behalve
dienstpersoneel weinig "volkse lieden" zal ontmoeten.
Men noemt
Frans Masereel wel eens een bobo, een bourgeois-bohémien, wat hij ook was, maar
omdat hij een opleiding kreeg in het drukkersvak kwam hij met jongeren uit
bescheidener milieus in contact en heeft hij een deel van zijn visie over
arbeiders en socialisme op die bekendheid gebaseerd, maar hij wist beter dan
vele theoretici dat die mensen niet op elkaar leken, niet meer dan mensen uit
zijn eigen "klasse" op elkaar leken.
De
vraag is evenwel niet of we ons moeten beijveren met het verwerven van inzicht
in wat het volk wil, want dat lijkt op de grote vraag die men zich wel eens
stelde "Was will das Weib?", toegeschreven aan Sigmund Freud, maar
menig man en zelfs menige vrouw zal het zich wel eens afgevraagd hebben. Alleen, als men de vraag vertaalt als
"wat wil een vrouw/die vrouw" ontgaat de poging tot veralgemening en
verdinglijking ons, ontgaat het ons ook dat de vraagsteller, het weze Sigmund
Freud, de individualiteit van elke persoon ontkent. Wie dus vraagt "wat
wil het volk", komt evenzeer bedrogen uit, omdat er onder dat volk van
alles te vinden valt, maar legt ook een fundamenteel gebrek aan respect aan de
dag voor mensen, wie ze ook zijn.
Toch
kan men een samenleving niet goed zien functioneren als er geen cohesie
bestaat, maar men hoeft niet te streven naar absolute gelijkheid onder mensen
om alle onrecht weg te werken. 2700 mensen verlinkten anoniem anderen in
verband met sociale en fiscale fraude. In feite is dat heel weinig en ook wel
gelukkig te noemen, want mensen geven er zich rekenschap van dat ze niet zomaar
de rekening van hun buren kunnen maken. Het komt mij ook treffend voor dat men
graag de strapatsen van een gevallen bankier als de baas-eigenaar van
Optimabank te kijk zet, terwijl men de zorgzame ondernemer, die de continuïteit
en rendabiliteit, rentabiliteit van zijn onderneming weet te verzekeren vaak
minder in de kijker komt: geen nieuws is goed nieuws. Intussen blijken
werknemers een vakbekwame baas wel te waarderen en van belang te achten voor
hun eigen welbevinden en minder goed met managers om kunnen, die geen
specifieke vakbekwaamheid hebben, tenzij inderdaad de boel te laten draaien als
een circus. Op termijn kan zo een management het vakmanschap van het personeel
niet meer waarderen, omdat ze menen dat dit alles met kosten te maken heeft. Het
personeel erkent ook niet de managmentskills van de chefs.
De
zogenaamde intellectuele elite - ik weet namelijk niet of die in onze
samenleving echt bestaat - heeft ook niet altijd afdoende waardering voor
vakmanschap en deze veralgemenende uitspraak put ik net uit de vaststelling dat
politici, pedagogen aan de universiteiten en andere experten voortdurend menen
dat men het Beroepssecondair onderwijs hoger zal waarderen als men de schotten
tussen de leervormen aso, tso en bso zou wegnemen, terwijl men van goed bso kan
zeggen dat het evengoed een elitair bestel is. Voor het topsportonderwijs kan
men dat gemakkelijk aangeven en erkennen, maar goede loodgieters, lassers,
zelfs kappers, krijgen hun opleiding vaak beter op de werkvloer dan in een
schoolse omgeving die teveel op regels en uurregelingen gebaseerd is. Kan men
jongeren in het beroepsonderwijs echt liefde en passie laten opvatten voor hun
vak? Jawel, zag ik wel eens, door mensen die zelf die aandacht en gedrevenheid
tentoon wisten te spreiden en tegelijk de leerlingen graag zagen en dat wisten
uit te stralen door consistent gedrag.
Het
is van belang te begrijpen dat mensen als ze plots als persoon op onze weg
komen, ophouden een vage passant te zijn op de weg of ergens in een
kantoorgebouw, daarom niet per se sympathiek worden, maar dat de kans op beter
inzicht kan ontstaan, begrip. Wanneer dat doorbreken van de anonimiteit een
feit is, blijkt hoe belangrijk wederkerigheid is en ten ene male de gedachte
aan broederschap kan voeden. Moet ik een Marokaan of Algerijn uit Vilvoorde
kennen om te begrijpen wat hij moet doormaken of een Egyptisch meisje dat een half
leven bezig was te ontdekken dat ze speelbal was van haar moeder of haar
echtgenoot? In het spoor van die vrouw kan je als man moeilijker intreden, maar
een poging tot begrijpen moet wel mogelijk zijn, als we ons kunnen vergewissen
van zowel de drijfveren van man en moeder als van haar eigen onbewuste
onmogelijkheid voor zichzelf op te komen. Dit zijn verhalen die zich afspelen
ver van de gouden toren van Trump of het optrekje van Johnson of zelfs de
bewaakte leefruimte van Geert Wilders. Helaas komt ook een doorsnee journalist
nooit echt in die wereld binnen, noch een professor politieke wetenschappen.
Waarom niet?
Ik
denk aan het werk van Margaret Mead die als antropologe wel enige tijd ging
leven in lokale gemeenschappen op Samoa en er de puberteitsbeleving bij de
meisjes kon onderzoeken. Later werd gezegd dat haar resultaten gemanipuleerd
werden, omdat ze onder meer de Amerikaanse samenleving als normstelling ter
tafel bracht en relativeerde. Zelf meen ik mij te herinneren dat zo rond 1980
de verschillen in beleving tussen jongeren die met veertien gingen werken over
wat leuk was en wat van belang was, ten aanzien van wat wij, collegejongens,
aanvoelden als aangenaam en belangrijk op een aantal domeinen wezenlijk
verschilde. Maar geleidelijk bleken die voorkeuren onder de enge groep en de
andere ook wel meer bij elkaar aan te sluiten of net andere paden uit te gaan.
Levensfeiten enerzijds en eigen aanleg konden daar een rol bij spelen, maar dat
kon ik maar aan de weet komen door bijvoorbeeld via de scouts en andere
activiteiten uit de eigen comfortzone te treden.
Wat
het volk is, wat het volk wil, blijft voer voor speculatie, maar met simpele
antwoorden kan men gemakkelijk genoeg mensen bereiken, maar dat volk kan
evengoed ontgoocheld worden. Men heeft hartstochtelijk Barack Obama gesteund in
2008, maar het waren blanke intellectuelen die als eerste zijn pragmatisme en
doordachte optreden als een inbreuk hadden aangemerkt en het waren pulpbladen die
de negatieve kritiek gingen uitbazuinen. De eerlijkheid gebiedt vast te stellen
dat Obama in de VS op een aantal terreinen vooruitgang bracht. Heeft men hem
niet zo vaak over economische aangelegenheden horen spreken, dan omdat hij
merkte dat het met de Amerikaanse economie behoorlijk goed ging, zelfs in de
zogenaamde Rust Belt, gaat het beter dan de media bericht(t)en. Het succes van
Trump berust dus deels over wat media over het beleid van Obama en de situatie
in het land brachten. In het UK zit het anders, want daar is het leven 'at the
bottom" zoals Theodore Dalrymple er echt niet beter op geworden, maar men
heeft zo te zien weinig zicht op de sociale mobiliteit. Feit is wel dat
bijvoorbeeld uit Frankrijk bekwame jongeren wegtrokken, wegens gebrek aan goede
loopbaanperspectieven.
Wij
zijn het volk, laat dat nu eens duidelijk worden, maar niet als een homogene
massa, wel in onze individuele uniciteit en toch verbonden, via het aanvaarden
van gedeelde belangen, een gedeelde toekomst. De elite, behoudens inderdaad een
clubje superrijken, maar dan niet per se de lui die in de boekskes opduiken,
heeft normaliter wel regelmatig met het volk, met mensen die met hen werken,
die ze ontmoeten in het postkantoor of aan het ondernemersloket. Dat zijn dan
weer - meestal - vakbekwame mensen, met wie ze over de weg kunnen. De Croo liep
inderdaad veel schoenen stuk, omdat hij graag onder de mensen kwam en komt, met
een wat archaïsch taaltje, dat hem uitstekend past. Anderen lijken het lastig
te hebben dat volk te zien. Guy Verhofstadt kwam ooit de studie van een vrije
radio binnen en toen hij weer vertrokken was, vroeg iedereen zich af wat hij
gezegd had, op de radio "on air" maar ook ook "of air". Hij
had geen gesprek met niemand, sprak en hoorde alleen wat hij nodig had om zich
te presenteren. Hij excelleerde daarin en nog steeds maar krijgt blijkbaar
nooit kritiek te horen, want wie dat durft wordt een vijand die uitgerookt moet
worden.
Het
volk dat zijn u en ik, maar omdat ik maar een klein smaldeel mensen in
Vlaanderen ken, kan ik maar moeilijk tot besluiten komen over wat die anderen
willen en in welke mate zij tot redelijkheid geneigd zijn, of beter, bij hen
herken ik precies dat. Mensen die bewust haat tegen anderen uitstrooien zullen
er altijd wel geweest zijn, maar sociale media bezorgen ons een veel groter
forum. We leven in een anonieme maatschappij en dat heeft nadelen om zich
veilig te weten. Tegelijk zijn we geneigd stereotypes te hanteren om ons op ons
gemak te voelen. Of mensen inderdaad tot het kwade geneigd zijn of tot
boosheid, weet ik niet zo zeker, wel zie ik dat bewust geweld en bewust
kwetsend gedrag en dito uitspraken geen voorrecht zijn van het volk of de heffe
des volks. Maar als de andere gekwetst wordt, dan zijn we zelf even veilig,
toch? En ja, Trump zegde dingen die niet horen, die meer dan beledigend zijn,
maar als men goed luistert naar experten van allerlei slag, dan merkt men nog
eens hoe men omfloerst veel harder kan treffen en beledigen. Kennis maakt
macht, maar het is nog altijd een keuze er omzichtig dan wel baanbrekend mee om
te gaan, zoals ook Richard Sennett liet verstaan.
Men
kan naar de samenleving kijken zonder personen te zien, alleen en volk en
vervolgens verrast zijn dat men de bal heeft mis geslagen, maar men zal merken
dat mensen in opstand komen tegen lui die beweren hun taal te spreken, zoals de
Poolse regering nu ervaren moet en ook daar is de coalitie tegen de regering niet
alleen een kwestie van een grote homogene groep, maar van mensen uit allerlei
kringen.
Laten
we dus niet langer dat begrip "volk" zien als een soort entiteit dat
deels los zou staan van de samenleving, maar dat wel gemakkelijk te mobiliseren
zou zijn voor simpele beweringen. Men kan op die basis altijd wel mensen
mobiliseren, tegen de elites en de machten die zijn, maar men moet dan wel goed
doorzien wie die mobilisatie tot stand brengt: leden van de elite. Toch leeft
er meer aan de basis en dat blijkt ook uit de verkiezingsresultaten: populisten
krijgen aanhang, maar vaak omdat ze geen vaardige tegenstanders hebben, die
zelf ook mensen kunnen raken en mee in beweging brengen. Eigen aan democratie
is het dus ook dat er nooit volkomen eensgezindheid bestaat. Dat conflicten
best niet escaleren, zal iedereen wel begrijpen, maar een consensus afdwingen
tegen de inzichten van burgers in, zal hoogstens even lukken, met de schade van
dien. Wie dus wil weten wat het volk wil, kan gerust beginnen met goed nadenken
en vervolgens ook met toetsen in de praktijk. De media evenwel wekken de indruk
dat vooral populisten succes hebben. Toch kreeg ook Hillary Clinton heel wat
stemmen - of de popular vote alleen in Californië gewonnen werd, verhindert
niet te bedenken dat ze ook een ruime aanhang heeft - maar dat de helft thuis
bleef, is nog meer opvallend.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten