Angela Merkel en Timshel
Dezer
Dagen
Adel van de Ziel
Angela Merkel en Timshel
![]() |
Hier hoeft geen uitleg bij |
Johan
Sanctorum spot met de term "zielenadel" en komt niet verder dan te
vertellen dat mevrouw Merkel het uitgangbord is van een wereldvreemde elite,
die als Guttmensen het leven van brave burgers verzuren met moralistisch
geneuzel. Die Gutmenschen bestaan, maar ik denk Merkel meer een Allmensch mag
heten en dat timshel voor haar geen holle term is: zij doet wat denkt te moeten
in gegeven omstandigheden en weet dat het kan.
Ik
keek donderdag naar Villa Politica en zag uiteraard ook hoe zo een academische
zitten een ritueel is, een opvoering, maar waarom zou dat iets afdoen aan de
authenticiteit ervan. Ook een kerkdienst is een ritueel en moet het een
poppenkast, maar een optreden van een rockheld is dat niet minder. Iets
afwijzen omdat het een poppenkast of theater zou zijn, geeft dus wel blijk van
enige onwetendheid over het belang van toneel en rituelen in de samenleving. Het
is natuurlijk ook wel belang waartoe die strekken, die rituelen maar een
academische zitting geeft aan de gedachte en het gepresteerde van de gehuldigde
een bijzonder aura.
Als
het westen iets heeft voortgebracht, dan toch de institutie universiteit en al
noemde Arthur Schopenhauer de universiteit wel eens een poel van mediocriteit, is
het ook wel eens, maar tegelijk, het instituut bracht veel voort en daar moeten
we, zeker als we de Europese waarden zeggen hoog te houden, toch wat minder
wrang, neerbuigend en verwijtend tegenaan kijken. Kan men de universiteit als
zodanig op een aantal terreinen misschien bijsturen, dan blijkt het vooral zo
te zijn dat sommigen menen dat de humaniora in de universiteit nog te veel
aandacht krijgen. Echter, zonder aandacht voor filosofie, taalkunde... wordt de
universiteit een vakschool of een ideologisch vormingscentrum.
Het
uitreiken van een eredoctoraat kreeg ook alweer kritiek, zoals toen de huidige
koning er een kreeg. In het geval van de kroonprins was de snerende kritiek aan
zijn persoon niet van de lucht en dat vond ik verstandige en wijze lieden
onwaardig, omdat de prins domweg niet kon reageren. In het geval van het
eredoctoraat voor Angela Merkel komt haar persoon wel aan bod, maar het gaat
het dus over elitehaat en diepgewortelde afkeer van Europa, van de EU. De
universiteiten van Leuven en Gent - als Gandavensis alumnus moet ik Gent laten
voorgaan, maar Leuven is de oudste ... als was Leuven in 1817 geen universiteit
meer en kon ze pas in 1834 als vrije universiteit opnieuw van start gaan; ook
universiteiten ontkomen niet aan de geschiedenis, aan de besluitvorming van al
dan niet verlichte vorsten en politici.
Zielenadel?
Adel van de ziel, adel van de geest, zoals Rob Riemen van Nexus het noemde,
ligt dezer dagen niet meer in de bovenste schuif en men verdenkt mensen die
deze termen in de mond nemen ervan elitair te zijn, maar wat is er in godes
naam nu fout met de gedachte dat er een elite zou bestaan? Sinds Mei '68 zijn
we geconditioneerd om zo te denken, maar bijvoorbeeld mensen bij het vroegere
Vlaams Belang en zelfs bij de Vlaamse Beweging vonden dat ze een elite waren,
zoals aan de andere kant de geharde communisten zich uitverkoren voelden het
volk te leiden. Als men er niet zou naar streven onderscheidend te blijken,
uitmuntendheid na te streven, moet men er toch niet aan beginnen. Maar het is
wel mogelijk dat een elite vadsig wordt, of zich aan graaien bezondigt wat wel terechte
kritiek oplevert. Neen, aan elitehaat wil ik me niet uitleveren, noch aan
afkeer voor het gewone volk, dat al evenmin een homogene club is.
Adel
van de geest valt natuurlijk niet zo gemakkelijk te meten en hoe men het zich
eigen maakt is nog een ander verhaal. Bij de uitreiking van het eredoctoraat
spraken de rectoren, Mevrouw de Paepe en de heer Rik Torfs over het verleden
van de gelauwerde en hoe ze dertig jaar geleden nooit had kunnen verzinnen dat
ze in een vrij land een leidende functie zou bekleden, het hoogste uitvoerende
ambt. Zij legde een pad af dat velen onder ons zich niet kunnen indenken en
toen ik haar zag luisteren, bedacht ik mij hoezeer zij zich bewust leek van de
paradoxale situatie, dat in een tijd dat wij ons om de zegeningen van de EU
niet lijken te bekreunen, zij het beleefd had dat ze in een gevangenis had
geleefd en dat er voor escapisme alleen kunst open stond. Ik bedacht me ook dat
ze samen met Joachim Gauck vanuit het protestantisme een taak hebben willen
opnemen binnen de nieuwe politieke contouren van Oost-Duitsland, voor de
hereniging er kwam. Gauck heeft tien jaar lang met vuur het behouden en
ontsluiten van de Stasi-archieven ter harte genomen en zo mensen de kans
gegeven hun eigen verhaal na te trekken in dat systeem, ook konden ze ontdekken
wie hen in de eigen intieme kring gevolgd en de data aan de Stasi had bezorgd
als Informelle Mittarbeiter.
Toch
leefden en overleefden er in de DDR en andere communistisch bestuurde landen mensen,
in barre tijden, die onbetwistbaar zielenadel aan de dag hebben gelegd. Zij
konden niet volkomen vrij denken, werden uiteraard gevormd in de
Marxistisch-Leninistische orthodoxie en toch, zo kon ik al eens merken, hebben
deze mensen de holheid van het systeem doorzien. Ulbricht voerde de lijn van
Moskou, maar toch kwam er twijfel over de juistheid ervan. Ook burgers zochten
manieren om zich zo weinig mogelijk te committeren aan het systeem, maar er
waren er genoeg die als de priesters van weleer deden alsof ze geloofden en dus
verloren ze helemaal de menselijke maat.
Daarom
moeten we niet aannemen dat iedereen alleen op het eigen belang gevlast is, dat
politici, denkers er alleen op uit zijn hun visie op te dringen. Als ik Merkel
volg, dan merk ik dat ze binnen haar ideologische contouren, de christendemocratie,
al vaker paden gekozen heeft die er op gespannen voet mee stonden en ook als
het om economische politiek ging, kon zij om 's lands of om Europees belang
bepaalde keuzes temperen. Dat is wat haar een overwicht heeft gegeven, waarom
men haar als een staatsvrouw moet waarderen. De discussie over de Griekse schuldencrisis
en de Eurocrisis wordt nu gevoerd in termen van de ondergang van Griekenland,
die door Merkel en Schauble zou zijn opgelegd, maar Griekenland zelf had door
een verregaande vorm van spoiling al te veel ambtenaren op de loonlijsten,
schonk privilegies aan reders en aan taxichauffeurs maar ondergroef daarmee de
legitimiteit van het bestuur en de voorwaarden voor een gezonde economie, want
de wet was neit voor iedereen gelijk. Of Merkel het best mogelijke heeft gedaan
is een daad van geloof of precies een verwijt dat men haar kan maken, plichtsverzuim,
maar de eurozone functioneert nog steeds en economisch gaat het Duitsland en
delen van Europa voor de wind, waarbij ook Griekenland er licht op vooruit
lijkt te gaan, zonder dat mensen dat al ervaren.
De
afkeer van Europa, meende Helmut Schmidt is een daad van barbarij, Europa
willen opdoeken is een verdomd schandalige daad van kortzichtigheid, ook al
zijn de instellingen en de politieke keuzes uiteraard voorwerp van kritische
analyse. In deze wereld is Europa nog steeds een oase van rust en stabiliteit,
maar als men meent dat we terug moeten naar de Kleinstaterei, dan zal daar
vooral de gewone man en zal de gewone vrouw daarvoor betalen. De zegeningen van
Schengen vertalen zich ook in economische groei en kansen op persoonlijke
ontwikkeling door contacten in andere landen.
Het
geloof in de zegeningen van de globalisatie moet men niet al te hardnekkig
belijden, maar wel is het zo dat die globalisatie er is en dat we daar
onvoorstelbaar veel voordeel aan hebben gehad, zoals spotgoedkope kleding, dito
speelgoed en nog zoveel meer. Maar de globalisatie vernietigde ook jobs, maar
zou iemand aanvaarden dat er bij Boom, op de oevers van de Rupel schepen zouden
gesloopt worden?
Wat
is nu adel van de geest, wat is zielenadel? De begrippen zijn niet helemaal
inwisselbaar, maar evengoed kan men bedenken dat ze beide verwijzen naar iets
dat behalve vaag en mistig ook nog eens behoorlijk elitair moet zijn. Toen ik
een gedicht schreef over werkman Herman, die vroeger mijn vader hielp in de
tuin en allerlei klusjes deed, tegen betaling, dan vond ik dat de man bij zijn
overlijden enige hulde mocht ontvangen, want hij had in zekere mate een
zielenadel tentoon gespreid, zonder dat hij daarvoor geloofd wilde worden, laat
staan onderscheiden. Ook andere mensen hebben op mij die indruk gemaakt van een
grote welwillendheid, bereidheid tot helpen en tegelijk bescheiden mensen in
hun waarde lieten. Geestesadel zou men dan kunnen zeggen heeft dan eerder te
maken met wijsheid en grote gedachten, maar die wijsheid is iets anders dan
eruditie en wijsneuzerij, want wijsheid leert net dat we ambitieus mogen zijn,
kennis kunnen verzamelen, maar tegelijk oog hebben voor wat we nog niet kennen,
of waar we niet zo gauw iets over zullen weten.
De
universiteit is de plaats waar in een ideale wereld onderzoek wordt verricht en
waar men liever sneller nieuwe dingen ontdekt dan het licht. Maar we weten nu
dat we op een aantal domeinen op beperkingen botsen, waardoor nieuwe inzichten
over bijvoorbeeld fundamentele wetten lijken uit te blijven, of anders:
voorlopig heeft men nog geen Grant Unified Theory kunnen formuleren, terwijl
een wetenschapper nu voorgesteld heeft dat de zwaartekracht misschien niet zo
cruciaal zou zijn of misschien wel op een zeker niveau van benadering van het
universum niet meer ter zake zou doen, niet zou bestaan. De discussie is
gaande, maar de benadering is vreemd voor wie opgegroeid is met de gedachte dat
Isaac Newton op grond van observatie het begrip zwaartekracht muntte en
vervolgens berekende hoe twee objecten elkaar beinvloeden als resultante van de
onderlinge afstand en de respectieve massa. Toch vond men het al nodig om de
Algemene Relativiteitswet van Einstein naar de archieven te sturen, terwijl de
visie van Erik Verlinde nog niet gevalideerd is geworden. Wel blijkt het zo te
zijn dat in diens benadering de zwaartekracht een illusie zou zijn, net als het
bestaan van duistere energie. Zou het dan mogelijk zijn de samenhang tussen
aarde en maan te beschrijven zonder beroep te doen op de zwaartekracht? Het is
een boeiende en onthutsende discussie, maar vergeten we niet dat precies
honderd jaar geleden is, tijdens de oorlog in Europa dat de Algemene
Relativiteitstheorie door Einstein geformuleerd werd en gepubliceerd. Zou het
dan zo zijn, bedacht iemand niet zo lang geleden dat de indruk fout is dat er
niet veel nieuws meer te ontdekken valt, terwijl in de negentiende en een groot
deel van de twintigste eeuw het ene fundamentele inzicht na het andere werd
gevonden?
Academisch
onderzoek, zo heet het, speelt zich af in ivoren torens, maar is dat wel zo en
waarom zou het altijd zo moeten verlopen? Sommige onderzoekers in de
natuurwetenschappen houden zich bezig met deeltjes waarvan wij het bestaan niet
bevroeden en waarvan de eigenschappen ons dus volkomen vreemd zijn. Maar de
universiteit is ook de plaats waar teksten bestudeerd worden, waar het ontstaan
van inzichten over wie we zijn, hoe we (over-)leven, wat we mogen verwachten en
wat ons adelen kan overdacht wordt. Voor sommige filosofen en wetenschappers
heeft de filosofie haar rol volbracht: ooit was de filosofie de slavin van de
theologie, vervolgens verwierf de filosofie autonomie en werd het de as van het
academische leven. Nu blijkt de verzelfstandiging van de wetenschappen het
filosofische onderzoek overbodig te maken en is filosofie iets voor retardaire
reactionairen. Aan de andere kant, filosofen die hun metier ernstig zijn
blijven nemen en zich buigen over de vraag hoe we het leven kunnen leven, in
een volslagen nieuwe context, brengen mensen in de mogelijkheid om over hun lot
na te denken, ook als dat lot bij wijze van spreken minder ongewis lijkt als
het een halve eeuw nog was. Toch vinden mensen vandaag nu net dat ons lot er
heel wat minder rooskleurig uitziet, dat onze welvaart en welbevinden meer in
het geding zijn dan ze in hun jonge jaren hadden verwacht.
De
universiteit vormt mensen, professoren en docenten dragen kennis en inzichten
over, maar werken intussen aan een eigen onderzoeksprogramma, proberen hun
inzichten ook al eens in culturele centra en parochiezaaltjes aan een
geinteresseerd publiek mee te geven. Over mens en samenleving valt nog veel te
overdenken en te overwegen hoe we bepaalde kwesties kunnen aanpakken. De
technische benadering is daarbij zeer zeker van belang, de voorwaarde voor een
betere samenleving en toch, ook over effecten en (ongewenste) neveneffecten
moet ook nagedacht worden. Universiteit worden nu wel bijgestaan door tal van
ethische commissies, soms worden professoren over een kam geschoren als het om
mogelijk misbruik gaat, wat nogal wat is, zo een ongerichte beschuldiging, om één
prof die er laakbare handelingen op na hield. Het zullen er wel meer geweest
zijn, soms zal het zelfs de student m/v niet slecht uitgekomen zijn, maar het
gesprek in de professorenkamer, waar een diepgaander gesprek mogelijk is dan in
de collegezaal kan men studenten toch niet ontzeggen?
We
hadden het over de plaats van de filosofie aan de universiteit, want de wereld
waarin we leven kan men allicht steeds beter beschrijven, sommige onderzoekers
menen dat ze het zielenleven van mensen kunnen bijsturen, wat in geval van
ziekte natuurlijk wenselijk is, maar in normale omstandigheden impliceert die
ambitie dat die verbeteraars weten wat goed is voor u en mij? Hoe spoort dat
met de zo lang uitgedragen autonomie van de persoon? Hoe valt te rijmen met de
idee van de verlichting dat niemand een andere mens een gedrag kan opleggen,
tenzij in fase van opvoeding en vorming en daar is net zo belangrijk de pupil
te leren zelf op eigen oordeel verder te gaan. In het debat over de betekenis
van kennis voor ons handelen, blijkt dat men het kennen herleidt tot
wetenschappelijke kennis, terwijl Immanuel Kant al lang en breed begrepen had,
dat er feiten zijn, levensfeiten die mensen ervaren, verrichten, ondergaan, die
niet voorspelbaar zijn of samenhangen in eindeloze reeksen van acties, reacties
en collaterale effecten: een oceaan van feiten, waarin het stevige eiland van
zekere kennis wel heel klein uitvalt.
Om
al deze redenen was de gezamenlijke toekenning van de universiteiten van Leuven
en Gent niet enkel voor die instellingen een mooi moment, dat verder reikte dan
een narcistische exercitie, maar ook voor Merkel ongetwijfeld een mooie
erkenning. Men kan deze universiteiten, op een paar uur rijden van Keulen toch
niet zo obscuur noemen als sommige commentatoren willen voorstellen. Anders
gezegd, deze universiteiten vervullen vooral in onze samenleving een bijzondere
rol en studenten kunnen er heel wat opsteken en zich laven aan de zware boezem
van de alma mater.
De
boodschap van mevrouw de Bondskanselier was ook het overdenken waard, al leek
het vooral een vrij systematische benadering van de politieke situatie in
Europa. Maar aangeven dat wij, u en ik Europa zijn, kan een cliché zijn, het is
wel "Wir sind das Volk" en dat is niet homogeen, maar een
conglomeraat van individuen, altijd weer uniek. Zij vond ook dat studenten van
zoiets als Erasmus de vruchten kunnen plukken en ja, hoeveel Europese gezinnen
zijn er zo al niet tot stand gekomen? Of zou dat nu die volksvreemde en
wereldvreemde elite zijn?
Merkel
is iemand die niet op provocaties of op onaangename verrassingen in de
samenleving onmiddellijk reageert, maar aftoetst, mogelijke ongewenste gevolgen
in overweging neemt en finaal besluit hoe ze tot een passende reactie kan komen
en die publiek maken. Men heeft haar verwijten van links gemaakt in verband met
de Eurocrisis en dan vooral als het over Griekenland ging. Anderen hebben haar
ten onrechte verweten dat ze de poorten van Europa zou hebben geopend. Sorry,
er is al een stevige immigratie vanaf de jaren 1950, terwijl Europa voorheen
veel emigratie kende. Ook is het fout te beweren dat de vluchtelingen door haar
aangezogen zouden zijn. Zij heeft, zoals geschreven, gehandeld toen de crisis
onoverzichtelijk was geworden en de oude wegen van de Balkan overstroomd werden
door mensen op een eindeloze vlucht. Vergeten we niet dat Duitsland na de
oorlog miljoenen displaced persons heeft
opgenomen, mensen die volgens het akkoord tussen Churchill en Stalin uit
Midden- en Oost-Europa werden verdreven, Duitssprekenden uiteraard. Ook heeft
Duitsland in 1956 Hongaarse vluchtelingen aanvaard, na 1990 16 miljoen mensen
opgenomen. De Balkanoorlogen na de val van het centrale bestuur in Belgrado
hebben ook weer tal van mensen bewogen hun woonsteden te verlaten en ook toen
heeft Europa, heeft Duitsland het nodige gedaan. De ontwikkelingen zijn nog
niet ten einde en emotionele eenmaking zorgt nog voor fricties, maar het gevoel
van Ossies bewust gediscrimineerd te worden neemt af. Sommigen koesteren hun
woede over het verdwijnen van de DDR, anderen hadden te hoge verwachtingen.
Het
uitreiken van het eredoctoraat aan de Duitse Bondskanselier heeft ook een politieke
betekenis, wil een steun voor het Europese project zijn, waar velen dezer dagen
niet meer in geloven. Zij die er wel in geloven, krijgen het verwijt dat ze
goedgelovig zijn en blind voor de nefaste gevolgen. Er zijn gevolgen van de
globalisatie, maar moet men niet vaststellen dat ondanks een stevige
economische, financiële crisis Europa er sinds 1950, 1957 aardig op vooruit
gegaan is? En ondanks die economische en bancaire problemen is bijvoorbeeld
Vlaanderen sinds 1999 een van de economische regio's met een lage
werkeloosheid, met een stevige uitvoer en met goed opgeleide mensen die het dan
ook op de boordtabellen met succesvolle regio's goed doet. Laat men dat alles stommelings
verloren gaan, door het opnieuw in gevaar brengen van
de euro en van de open handelsruimte, de Euro- en Schengenzone? Men kan dit
afdoen als alarmisme, maar ik denk dat het risico reëel is dat we
slaapwandelend, geleid door rattenvangers de welvaart eraan geven, waaraan
Konrad Adenauer mee (opnieuw) vorm was beginnen geven. Dat er aanpassingen
nodig zijn, klopt zeker, maar we kunnen ons in de geopolitieke verhoudingen
dezer dagen niet veroorloven die economische macht verloren te zien gaan.
Daarom verdienen zowel de rectoren als de kanselier respect, daarna zullen we
redetwisten over wat beter kan wat Europa aangaat, maar men zal moeten
uitleggen hoe men soms onverzoenbare tegenstellingen in de positie van de
regeringen van de lidstaten kan verzoenen? Veel is er gedaan, veel blijft er te
doen, maar verder is het van belang te begrijpen dat wij Europeanen zijn en dat
wij ons Europa moeten aantrekken. Kritisch? Ongetwijfeld, maar ook loyaal en
bezorgd.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten