lang leve de duale samenleving
Brief
Aan Marc
Hooghe
Over de
duale samenleving van Morgen
![]() |
Dominee Martin Luther King jr. |
Brugge,
28 augustus 2013,
Geachte
heer Marc Hooghe,
U
schrijft dus nog maar eens dat ons onderwijs er niet op gericht is de
tweedeling van de samenleving op te heffen. Morgen zal de samenleving dus, dank
aan het onderwijs, opnieuw of nog altijd gekenmerkt worden door een tweedeling.
Zou het echt zo zijn?
Zowel
uzelf als Evita Neefs schrijven over dr. Marten Luther King jr., de jonge
dominee die plots merkte dat het volk op de Mall er een hard hoofd in had. Zijn
voorgenomen speech liet hij terzijde en sprak voor de vuist weg, zoals sommigen
dat kunnen. En een feit schoot wortel, werd werkelijkheid: iemand legde uit
waarom ze daar waren samengekomen. Dat het niet de eerste keer was dat men op
de Mall voor burgerrechten kwam ijveren. Maar mevrouw Neefs zegt zonder meer
dat de mensen in de VSA nu minder goed af zijn dan 50 jaar geleden. Ik weet
niet of zij dan niet te zeer kijkt naar wat er niet gebeurd is, naar de crisis
van de afgelopen jaren. Feit is dat sinds Little Rock en de wetgeving van
Lyndon B Johnson een en ander in
politiek opzicht is verbeterd- al komen er wel eens tegenvallers, wanneer het
Hooggerechtshof delen van die wetten on hold zet. Sociaal en economisch, maar
ook op het niveau van particuliere levens, aldus Richard Sennett, is er veel
ten goede, maar ook ten kwade veranderd, maar dat heeft niet altijd met het
beleid te maken. Media kunnen ook hun invloed uitoefenen.
Maar wat
me dus altijd weer verbaast, hooglijk verbaast, is uw vasthouden aan het beeld
van een duale samenleving. We weten het wel, links heeft last met tellen tot
drie, wil vooral doen geloven dat de middenklasse voortdurend de arbeiders en
armen verraadt en dat zij tegelijk de
powers that be naar de mond spreekt. Maar veel meer mensen dan ooit kunnen zich
tot die middenklasse rekenen, sommigen gedragen zich als kleinburgers, maar mij stoort dat
doorgaans niet, anderen proberen groot en meeslepend te leven. Kortom, er is
wel wat diversiteit binnen die middenklasse. Overigens, toen de verhalen over
Genk kwamen en over de invloed van Ford op de lokale samenleving, was er de
blijheid dat men eindelijk tot die middenklasse ging behoren.
Evita
Neefs schreef ook dat de middenklasse in de VS zich liet pramen door Nixon te
behoren tot de middenklasse op grond van waarden en normen, niet zozeer op
grond van inkomen. Wel, uiteindelijk zal men moeten vaststellen dat die
culturele identificatie via normen en waarden inderdaad een deel vormt van ons
menselijke beleven van een samenleving. Het was en blijft merkwaardig dat men
na 1989 wel voortdurend last had van het neoliberale discours, maar dat links
er al die tijd niet in is geslaagd te vertellen hoe men een boeiend perspectief
voor de toekomst zou kunnen schetsen. Meer nog, u hanteert ook weer eens het
discours van de politics
of fear: als we niet vlug het onderwijs
hervormen, zal de samenleving dualer worden en velen zullen omlaag tuimelen.
Hoe het onderwijs werkt op het gemoed van jongeren kan men nooit in uw teksten
lezen, alleen de sociologische consequenties van het gevoerde beleid.
Sommigen
zullen menen dat ik mijn brief voor niets schrijf, want u zal uw opinie niet
bijstellen omdat die, dat spreekt voor zich, wetenschappelijk gefundeerd is.
Maar spreken over een duale samenleving in het Ancien Régime is een beetje
moeilijk, omdat we al langer weten dat er zelfs in de boerenstand grote
verschillen waren tussen de kleine boeren die er huisnijverheid op na dienden
te houden en grote boeren, die met tien man personeel werkten. Die
huisnijverheid bracht overigens een en ander op, al lijkt niet iedereen die
inzichten nog te delen, evenwel zonder zelf degelijk bronnenonderzoek op tafel
te leggen. De duale samenleving past perfect in het Hegeliaanse beeld, dat Marx
verder handen en voeten gaf. Maar of de samenleving door mensen die zelf tot de
betere middenklasse behoren, herleid kan worden tot een duaal systeem,
blijft maar de vraag.
En ons
onderwijs? Als we u mogen geloven blijft het
mis lopen, blijven te weinig jongeren met exotische namen slagen aan de
universiteit. Men moet er iets voor doen, toch? Men kan toch niet op de
verdienste bogen dat men uit de Muide komt om te slagen. Er waren, toen ik
studeerde en dus ook u, aan de Universiteit Gent inderdaad weinig mensen met
exotische namen, maar er wel mensen die moesten scharrelen en wroeten om de
universiteit af te werken en er mooi in slaagden ook.
Een
andere visie kan zijn na te gaan hoe tussen 1870 en 1985 jongeren uit allerlei
kringen en van verscheiden afkomst hun weg vonden in het leven. Verwijzen naar
August van Istendael kan zeker, maar er zijn tal van andere voorbeelden, alleen
blijken sociologen niet zo geneigd om daaromtrent onderzoek te verrichten en de
historici van de Nieuwste tijden blijken er ook al niet mee bezig. Het beeld
van de duale samenleving moet immers in stand gehouden worden, zou men
kwaadwillig kunnen denken. Of ligt het eraan dat we graag onze doelstellingen
projecteren in het verleden.
De
complexiteit van de samenleving is voor politici vaak moeilijk om te begrijpen.
Journalisten noemen zich links, maar de lezers vinden zichzelf rechts.
Onderwijzend personeel heeft geen vertrouwen in de minister van Onderwijs en
ouders niet in het onderwijzend personeel, al zal men dat laatste toch beter
moeten staven. Het punt is dat de samenleving niet meer bestaat uit enkelen die
weten, zoals de schoolmeester en velen die niets weten. In een artikel in Knack
zegt Stefan Hertmans dat in 1914 niet veel mensen konden schrijven? De
alfabetisering was niet volkomen, maar ervan uitgaan dat ouders hun kinderen
bewust niet leerden lezen en schrijven, valt niet te bewijzen, als men ook nog geen
rekening houdt met de enorme invloed van de Eerste schoolstrijd en de verwachting
van bedrijfsleiders dat hun personeel effectief kan lezen.
Vandaag
is het bon ton het verleden eenduidig in donkere tonen te schetsen om dan de
eigen tijd zo mooi mogelijk te kunnen schetsen en vervolgens moet men de
gevaren die de rozevingerige toekomst bedreigen goed uitspellen. Eerlijk
gezegd, prof. dr. Marc Hooghe, uw verhaal is eentonig en van de weeromstuit
moet ik dus ook een eentonig verhaal vertellen. Alleen ben ik blij, verheugd
omdat het verleden nog veel voor mij in petto heeft, evenals het heden en de
toekomst kan men ook al niet negeren,
want waarom zouden er geen grootse en meeslepende ontwikkelingen op gang komen.
Uw rector, Rik Torfs heeft begrepen dat men dat niet op afroep kan bewerken,
maar dat het vanuit de deelnemers, de professoren, maar ook anderen moet komen.
Neen, ik
vind dus niet dat de samenleving nu duaal is. Net zomin als dat vroeger het
geval was en soms kleeft men waarden aan die eerder in andere kringen opgeldt
maken, of koestert men een smaak die bewust moet schokkeren, toch? Maar hoe
mensen hun eigen leven leiden, lijkt niet aan de orde. Als je ziet hoe een paar
jaar geleden een Turkse jongedame, de Feride Ferdevs Eke eigen volksmuziek en de westerse muzikale
traditie probeert te verzoenen, dan kan dat aanleiding geven aan te nemen dat
het niet allemaal voorbestemd is. Misschien is dat het verschil: u zoekt, naar
het beeld van de sociologie zelf, naar de bepalende evoluties in de samenleving
en wil die tegelijk beter maken, volgens een welbepaald concept. Ik vind dat de
samenleving, de grote mensenzee van die samen op deze morzel gronds leven elk
met variatie eigen invulling geeft aan wat hen doorheen opleiding en opvoeding
is aangereikt om er daarna hun zin mee te doen, con gusto.
Mevrouw
Evita Neefs schreef dat de speach in de VSA niet veel teweeg zou hebben
gebracht, terwijl een artikel in Knack laat zien hoe mensen die er vijftig jaar
geleden bij waren op de National Mall en naar dr. King luisterden, nu net
vinden dat er net wel zeer gunstige invloeden van zijn uitgegaan. En kan men
dan straffeloos beweren dat sinds de invoering van de leerplicht onze
samenleving niet onherkenbaar veranderd is? Ik dacht het niet, maar dat zal wel
de historicus in mij zijn, die de veranderingsprocessen wil begrijpen.
Vale,
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten