Is handelen volgens het boekje voldoende
Reflectie
Morele
ontlasting
Waarom we ons op regels
verlaten
En wat het voor anderen
kan betekenen
![]() |
Wie beter kan in dit stuk over het dwalen van het Zweeds politionele apparaat, als ook het openbaar ministerie en de dienst voor kinderwelzijn ter illustratie dienen als de mythische koning Salomon. |
Dit verhaal voert ons niet in een kleine
aangelegenheid binnen, maar over de vraag of organisaties, ambtenaren moreel
bevrijd zijn van schuld als zij de regels hebben gevolgd maar dan wel zo dat
ten onrechte, dat wil zeggen tegen de letter en de geest van de wet gehandeld
is. Ik weet het, er zijn mensen die meer gerechtigd zijn hierover te spreken en
te schrijven, maar toch denk ik dat het eenieder vrij staat te onderzoeken wat
er aan de hand zou kunnen wezen. De aanleiding was een documentaire in Koppen
XL op onze openbare omroep waarin het verhaal wordt gedaan van een koppel dat
plots geconfronteerd wordt met een procedure van Sociale Zaken en het gerecht in verband met de
aangifte van een zaak van seksueel misbruik. De moeder had aan haar zussen iets
verteld over haar dochtertje dat de
piemel van de papa had aangeraakt en deze had haar hand weggeduwd. Hij, zo
vernemen we, slaapt naakt. Maar goed, achter de voordeur… nietwaar.
Een van de zussen, zonder verder te spreken met
haar zus, doet na enige tijd aangifte en er komt een procedure op gang waar
vele aanhangers van Franz Kafka wellicht zouden van smullen, als het niet zo
intens triest was. Kan men nog aannemen
dat de zus van de echtgenote op grond van oprechte bezorgdheid meent
iets te moeten ondernemen, dan blijken de bevoegde diensten wel zeer
voortvarend optreden, zonder een gedegen onderzoek naar de situatie. Kinderen
worden aan de ouderlijke macht onttrokken en de vader verdwijnt voor
tweeëndertig dagen in de cel. De moeder
wordt verdacht van verzuim of zelfs mededaderschap. In de rechtszaal velt de
rechter tot twee keer toe een bevrijdend vonnis, maar de procureur blijft zich
verdedigen met de gedachte dat de regels gevolgd zijn en dus zou alles okay
zijn. De schade die ze heeft aangericht bij de ouders en de twee dochters
brengt zij niet in rekening en dus heeft zij op een banale manier haar opdracht
invulling gegeven.
Wie de uitzending gezien heeft of wil
herbekijken, de makers hebben ons duidelijk de kans gegeven tot die conclusie
te komen. Maar zij blijken niet te hebben bekeken, valt te vrezen, of er met
het falen van het systeem en van de mensen in dit verhaal niets gedaan moet
worden. Kindermisbruik wordt in deze tijd zo hard in de kijker geplaatst dat
elk voorkomen vanzelf goedgekeurd wordt, ook als de gevolgen zelfs en vooral
voor de kinderen nefast uitpakken, want zal die vader zijn dochtertje op een
zondagochtend nog in bed laten kruipen waar hij naakt ligt en zijn echtgenote
bij hem is? Er zou dan niets aan de hand mogen zijn, maar toch wordt alles op deze
manier verdacht en wordt een gezonde intimiteit tussen ouders en kinderen goor.
Daarom vind ik het opvallend dat de sociale
dienst die zo voortvarend handelde, zelfs de politie niet op het matje geroepen
worden of weigeren mee te werken. Het is goed dat de overheid kinderen
beschermd tegen misbruik, ook door haar eigen ambtenaren. Maar dat kan niet als
die ambtenaren zich ontlast weten van een moreel oordeel als zij de regels maar
volgen. Overigens, de procureur liet een politieagente suggestieve vragen
stellen om de man toch maar te kunnen laten veroordelen, dan had zij een zaak
gewonnen. Dat is niet de rol van het openbaar ministerie. Financieel was er
veel gewonnen als het geen rechtszaak was geworden, menselijk was er geen drama
geweest als de overheidsdienst een goed gesprek had gehad met de
verantwoordelijken van de kinderopvang. Maar het minste spoor van
kindermisbruik door ouders is meteen een zaak van het grootste gewicht en we
gruwelen ervan. Maar niet zo erg vinden velen het als vrouwen die verkracht
werden nauwelijks gehoor vinden bij de strafrechter of het OM. In Zweden zal
dat misschien anders zijn, maar toch, verkrachting van een vrouw van 19 is
minder erg dan een geur van gevaar voor de kinderen.
Wie de uitzending zag begrijpt dat deze mensen
in een procedure gevat zijn geworden waarin al hun rechten werden geschonden en
om te beginnen de aanname dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen
is verklaard door de rechter, die met kennis van de getuigenissen en de feiten
kan oordelen. De sociale dienst heeft de kinderen uit huis geplaatst, zonder een degelijk
onderzoek. De politie nodigt de man uit voor een verklaring en slaat hem per
onmiddellijk in de boeien. Ook de vrouw wordt uitgenodigd en verblijft een
nacht in de cel. Maar echt sprake van een onderzoek is er nooit. Het gevaar is
te groot, lijkt het dat de kinderen wel eens echt misbruikt zouden zijn.
Het meisje van zes werd gesuggereerd te hebben
gezegd “piemel papa melken” terwijl het kind duidelijk begrijpt dat melken met
twee handen gebeurd… de ouders treft hier geen blaam, het is de agente die op
last van de procureur het kind iets laat
doen waar ze allicht geen weet van heeft en misschien ook haar onschuld door
verliest. Ach, ontdekken we dat de sint
niet bestaat, dan verliezen we ook wel argeloosheid, maar dit is wreed. Dat
zij daarmee overigens heel ongewild haar
vader de gevangenis in helpt, is natuurlijk nog erger, maar dat lijkt de gerechtsdienaren geen moer uit te maken.
Het is dan ook over die morele facetten van het geval dat we ons
moeten buigen, want hier bracht men een voorval in beeld, waarbij een zaak
duidelijk was, het gerecht en de sociale dienst wilden een einde maken aan een
schokkende zaak, terwijl ze met een goed gesprek hadden kunnen weten hoe de
vork aan de steel zat. Men kan inderdaad niet luchtig doen over kindermisbruik,
maar als men dat doet ten koste van andere fundamentele rechten, wordt de zaak
link. Dat men de aangeefster noch andere betrokkenen niet uitgenodigd heeft
voor een gesprek, moet ons doen nadenken over de vraag wat hier het doel was en
of mensen dat voor zichzelf kunnen verantwoorden. De bedenking dat zo een
uitnodigingen en gesprekken het vermoeden kan doen rijzen bij de ouders… ach,
de ouders zomaar helemaal onwetend laten en hen zelfs verbieden anderen in te
lichten, het lijkt me een overtreding van de gedachte dat mensen over hun eigen
zaak ingelicht moeten worden. Het valt me hard, maar de verhoudingen in acht
genomen, is de onthulling van Snowden over wat de NSA doet met dataverkeer
minder belangwekkend, omdat hier mensen hun hoedanigheid van burger negeren en
enkel optreden in hun ambt. Een interessant gesprek was het geweest indien
iemand die procureur had ondervraagd volgens het recept van Maurice de Wilde,
enfin met het doel aan de weet te komen of zij echt wel bewust in deze zaak het
vermoeden van onschuld miskend heeft.
Niet voor niets is het aan het recht eigen dat
de algemene principes en regels gelden maar dat voor de toepassing altijd het
geval bekeken wordt en dat minstens een instantie, vroeg in het onderzoek
erover waakt dat de elementen ä décharge even zwaar wegen als de elementen á
charge. Maar wie erbij betrokken is, ook de agenten dus, moeten altijd wel nog
eens bekijken of zij al dan niet de regels niet hanteren op een wijze waar ze
zelf vragen bij hebben.
Natuurlijk, we weten het, een geval kan uit de
klauw lopen en soms moet men verhinderen dat ouders hun schuld weten weg te
werken… dat klopt allemaal, maar hier is men tot het andere uiterste vervallen,
wat misschien toch enig onderzoek verdraagt. We moeten erover denken, lijkt het
mij, hoe ook de media hier een rol kunnen spelen. Deze reportage van een
traumatisch gebeuren laat zien hoe het kan, maar het is evengoed zo dat
mediamensen ook wel eens rechter willen spelen en politiemensen, magistraten
hard aanvallen als die te kort zouden zijn geschoten.
Er ontstaat dus, zeker in dit geval, een
cascade van handelingen waarbij al die toezichthoudende overheden er niet toe
komen hun handelingen niet enkel af te meten aan een bepaalde en wel omschreven
opdracht, aan reglementen. De gedachte is dat men die bekende vraag ook wel
eens zou kunnen stellen: wat als mij dat zou overkomen, want die magistrate is
misschien ook moeder? Of die agente? Alleen het gestelde doel, hoe juist ook, nastreven
lijkt voldoende, maar kan onbedoeld onheil aanrichten. Hoe ook, ergens komen we
uit bij de banaliteit van het kwade, maar we – niemand onder ons - houden niet
van die pijnigende gedachte van Arendt. Inderdaad, het stond in de bijbel, maar
het blijkt wel alsof we er niet over willen denken, dat we niet een beetje van
Spreuken of Prediker houden.
Het mag dan wel zo zijn dat iedereen er een
idee over heeft, over de bijbel, over religie en zingeving, heel vaak merken we
dat de discussie niet zo evident kan gevoerd worden, omdat we de bijbel niet
echt kennen, op enkele passages na, maar ook omdat het proces van interpretatie
en duiding voor velen ondoorzichtig is geworden, wegens gebrek aan
vertrouwdheid met de tradities. Het gevolg is dat we van Genesis zeggen dat het
allemaal niet kan, die Toren van Babel
en de Ark van Noach, de zondeval en uiteraard ook niet de schepping ex nihilo. Dat
neemt niet weg dat die oude verhalen precies zeer menselijk kunnen blijken en
authentiek. Erover nadenken kan niet echt kwaad aan de psyche.
Dat betekent ook, meen ik, dat we als we kijken
naar een zaak als deze waarbij ouders ten onrechte als misdadigers behandeld
worden, tot de rechter oordeel wijst, maar dan nog, dit had niet hoeven te
gebruiken als de mensen die erbij betrokken worden ook aan ongewenste gevolgen
voor hen. Dan moet men begrijpen dan de regels, wetten machtsmiddelen zijn
geworden en niet langer dienen om onrecht uit de wereld te helpen, maar het
soms wel bewust aangewend kunnen worden en als men er niet over nadenkend mee
omspringt, kan het geheel mislopen. Die gedachten bij uitoefening van gezag,
het staatsgezag, weet men, negeren kan leiden tot een banaal negeren van
menselijke waardigheid.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten