Noodzaak van nationaal bewustzijn
Reflectie
Opstand in Kiev, Lviv, Oekraïne dus
Politiek
debat in Europa blijft verwonderen
![]() |
Kiev, Maidan... onafhankelijkheidsplein, maar wie die letters "democratie" erop gezet heeft, is niet duidelijk. |
Kiev? Ligt ver weg van Brussel
en toch, sinds 1991 volstaat dat niet meer, want iedereen die wil, kan er
komen. Oekraïne, het land waarvan Kiev de hoofdstad is, heeft een lange
geschiedenis waarvan we ons doorgaans slechts enkele elementen herinneren. Kiev
als eerste hoofdstad van een Russisch rijk in opbouw, tot de troepen van
Djengiz Khan over de Euraziatische vlakte hun rijk hadden gevestigd. Het is een
moment waar wij weinig van weten, net als de drie eeuwen dat grote delen van
Rusland onder Mongools bestuur stonden. Later kwamen er in centraal Europa
rijken tot stand, waaraan Oekraïne min of meer deel had, zoals de tijd toen
vanuit Krakau een Pools-Oekraïens rijk dat vervolgens een vereniging aanging
met Litouwen tot bloei kwam.
De geschiedenis van
Oost-Europa is voor ons geen belangrijke kennis, maar ook de meer recente
geschiedenis van Oekraïne en het gebied ten oosten van de Oder-Neisse blijft
voor ons doorgaans van ondergeschikt belang, terwijl die geschiedenis toch wel
van belang is voor Europa en dus zal een goede omgang met Kiev en Oekraïne van
belang blijken. Maar dat kan men niet zonder oog te hebben voor de
gevoeligheden van het land.
Men sprak over nationalisme,
zelfs extreem-nationalisme, over voetbalhooligans en ons werd verzocht voor
waar aan te nemen dat het schoelies zijn, terwijl de afgelopen maanden gewone burgers juist die voetbalfans de
helden van het plein hadden genoemd. Alleen, de laatste dagen was er nood aan
een nieuwe framing. En dat is in het hele verhaal, maar meer globaal altijd
weer opnieuw de kern: men wil evoluties vlot kunnen duiden en dan hoeft men
niet op de details te letten, terwijl de duivel net in de details kan zitten.
In Rusland was het al in de
tijd van de Tsaren mogelijk dat anarchistische en andere groepen geïnfiltreerd waren
door agents-provocateurs die het
vuile werk opknapten voor de veiligheidsdiensten en soms zelfs als
oppositionele krachten opmerkelijke resultaten boekten. Ten koste van burgers
en overheidspersonen, maar het doel heiligde de middelen. Dat geldt overigens
ook voor de tijd van Lenin en Stalin, die dezelfde onduidelijke praktijken
hanteerden om de tegenstander, de vermeende tegenstander onderuit te halen.
Veel paranoia dus en minder aandacht voor het algemeen belang.
Was nu net dat niet de kern
van de opstand in Kiev, de tweede in tien jaar? Dat men vond dat politici
alleen bezig waren met het eigen belang en elkaars zaakjes toedekten, terwijl
het algemeen belang helemaal ondergesneeuwd raakte. Misschien zal het Guy
Verhofstadt onwelgevallig zijn, maar dat algemeen belang kan men niet
formuleren, als men niet een zekere begrenzing en omschrijving geeft van de
mensen voor wie en het territorium waarover men gezamenlijk besluiten dient te
nemen. Nationalisme kan, dat is waar, ontaarden, maar ik ken maar weinig
ideologieën die niet op enig moment ontaarden kunnen, ook het imperialisme,
socialisme en liberalisme. Men heeft de afgelopen dagen een deel van de
betogers afgeschilderd als ultranationalisten, maar het probleem van de
Oekraïners was en is dubbel: corruptie en een onmiskenbare verkleefdheid van de
elite aan Moskou. Corruptie is een moeilijk in te dammen probleemgedrag van
machthebbers en ondergeschikten, maar de criminele afhandeling lost niet alles
op.
Het onderkennen van het
algemeen belang en van een behoorlijke regelgeving die het formuleren van het
algemeen belang ondersteunt, kan helpen. Corruptie kan men misdadig noemen, de
bestraffing valt in een corrupt regime altijd lastig te regelen, omdat de rechters
vaak (in)direct betrokken zijn bij het gebeuren. Als men corruptie wil inperken
tot wat wij in Europa nu kennen – het heeft geen zin te ontkennen dat er geen
gevallen van corruptie zouden zijn, al lijkt het doorgaans net min of meer in
orde – dan moet men een klimaat bereiken waarin corruptie gezien wordt zoals
het is, een benadelen van het algemeen belang. En dat kan pas als men de notie
van gemeenschappelijke doelen en van algemeen belang opnieuw introduceert. We
weten hoe lastig het is in landen als Roemenië om de corruptie in te dijken,
maar kan men burgers in die landen, na een zeer gewelddadig en rechtloos regime
van meer dan veertig jaar zoveel verwijten? Het blijft een moeilijke kwestie,
ook al menen we nog zo gauw te weten dat we corruptie met het gerecht kunnen
bestrijden.
Men zal dus ook oog moeten
hebben voor het probleem dat zich voor de inwoners van Oekraïne stelt, namelijk
een ontbreken van een nationaal bewustzijn. Dat men dan oplossingen zoekt in
het herdefiniëren van de eigen identiteit en daarbij naar Europa kijkt, mag ons
niet ontgaan. Het industriële Oosten bleek de afgelopen maanden ook best bereid
de kastanjes uit het vuur te halen, meer dan in onze brede media aan bod kwam.
Het punt is dat het volk van Oekraïne tot tweemaal toe in de afgelopen 10 jaar
massaal in het geweer komt en opkomt voor het algemeen belang, waardoor men kan
veronderstellen dat deze mensen de grenzen kennen van wat eigen is en wat
anderen of het algemeen belang behoort. De zorg is duidelijk voor elk van die
mensen, maar ze vonden elkaar in een gezamenlijke strijd rond in eerste
instantie een handelsovereenkomst met de EU maar vervolgens verhoogde de
regering zelf de druk door steeds strengere wetgeving, inzake censuur en
massabijeenkomsten, af te kondigen. Het volk beschouwde niet enkel het plein
als hun domein, maar uiteindelijk bleef men doorgaans voorzichtig.
Het is daarom van belang dat
men de positieve, zelfs helende werking van nationalisme kan erkennen, omdat
als die notie er niet is, er niemand is die het algemeen belang kan inroepen
als focus voor beleid. We konden de residentie zien van de president en
begrijpen dat hij goed heeft geboerd. Dat een regeringsleider en staatshoofd
representatief moet overkomen, zal niemand betwisten, maar als de bevolking, de
burgers het gevoel hebben dat ze bestolen zijn, dan is er iets mis en zal men
dat na verloop van tijd niet blijven aanvaarden.
Het doel van het verhaal? Wij
weten nu niet hoe Oekraïne er verder aan toe is en hoe de toekomst eruit ziet.
Oekraïne ligt waar het ligt, half in Europa, half gericht op Moskou en die
realiteit zegde men, moet men respecteren. De vraag is en blijft of Europa
Oekraïne zinvol kan steunen, tenzij men het land ook als identificatiemodel
gaat ondersteunen. In revoluties nemen jonge mensen die weinig te verliezen
hebben vaak de rol op van stoottroepen, van beschermers en dienen vooral bij de
les gehouden worden. Naar men zegt is dat bijzonder goed gelukt. Als mensen als
prof. Idesbald Goddeeris nu verwijzen naar de ultranationalisten, als een
mogelijk gevaar, dan merken we op dat zonder hen de vasthoudendheid van de
burgers weinig uitgehaald zou hebben. Hoe zal het land nu tot de orde van de
dag overgaan, die vraag lijkt me belangrijker dan de mogelijke ontsporingen van
enkelingen. Want die enkelingen zullen wellicht profijt hebben bij het herstel
van de openbare orde, omdat iedereen daar nu eenmaal wel bij vaart. Het is wat
onze samenleving kenmerkt en die is er niet op een dag gekomen.
Het is in die zin dat bepaalde
principes dragend zijn voor een goede samenleving, zoals het geweldmonopolie,
het vermogen van de rechter om iemand die zwaar in de fout is gegaan te
veroordelen en vervolgens zorgt men voor humane gevangenissen. We weten dat ook
bij ons alleen al dit principe voor sommigen op de helling staat, omdat de
gevangenissen te humaan zouden zijn, omdat de zorg voor geïnterneerden van
minder belang is. Maar als we ons daar niet afdoende van bewust zijn, kan de
zaak altijd weer ontaarden, zoals in Italië het geval is (geweest). De
heerschappij van de wet is dan ook belangrijk, maar misschien zal men dan ook
proberen niet te kwistig om te springen met nieuwe regels, ook al lijken de
doelstellingen op zich gerechtvaardigd. We moeten vaststellen dat parlementaire
assemblees er niet altijd in slagen hun dadendrang in te perken, waardoor
burgers zich steeds meer ondergeschikt voelen aan een systeem dat zij niet willen.
Het debat over de gelijkheid, zoals dit nu gevoerd wordt wekt de indruk dat
elke vorm van ongelijkheid, ook al ligt die in het verlengde van allerlei
omstandigheden van persoonlijke en maatschappelijke aard, weg gewerkt moet
worden of niet mag bestaan, botst met andere consideraties, zoals goede zorg
voor de kinderen, ondersteuning op school, disciplinering ook, zonder daarom
geweld een toevlucht te moeten zoeken, zodat de eigenheid en eigen inzichten
van mensen als bedenkelijk van tafel worden geveegd. Men kan zich afvragen of
die benadering wel gunstige effecten zal afwerpen. Ook hier geldt wellicht dat
een maatschappelijke verbondenheid veel problemen kan oplossen, maar tegelijk
zal men opmerken dat men de burger als drager van het bestel de afgelopen decennia
is gaan ondergraven. Nu kan niemand zich als “de burger” presenteren, maar
iedereen die de nationaliteit heeft, kan zich als burger beschouwen.
De herinnering aan de opstand
van de Nederlanden, de 17 Provinciën is in onze contreien vervaagd tot
nauwelijks nog een herinnering, een kwade dan nog, want het resultaat heette te
zijn: Een ongelukseeuw van armoede, ontvolking, verlies aan rechten. Dat klopt
ook maar het blijft staan dat de revolutie tegen Filips II en de afwijzing van
zijn plaats in het bestel, in 1581, afgekondigd in het Plakaat van Verlatinge
ook anderen heeft geïnspireerd. Moet men die langdurige strijd vergeten? Maar
ook de uitkomst, de Republiek der Verenigde Provinciën? En het burgerschap
zoals Simon Stevin dat in zijn werkje “Het burgerlijke leven” formuleerde?
Geenszins, al moet men zelf wel nadenken over de actuele betekenis ervan.
Precies dat is wat me opviel de afgelopen maanden, dat we naar Oekraïne kijken
met de ogen op onze eigen belangen en soms, vaagweg, enige sympathie voor de
burgers op het Onafhankelijkheidsplein aan de dag legden. Want zij deden het,
hun Plakkaat van Verlatinghe formuleren toen het geweld de spuigaten uitliep.
De discussie over burgerschap,
over burger zijn, wordt dezer dagen niet altijd gevoerd en dat heeft tot gevolg
dat ook de bestuurders wel eens vergeten dat ze niet al te paternalistisch uit
de hoek moeten komen. In Frankrijk is er afgelopen weken en maanden ook veel
reuring geweest over het familierecht en over een ecologische maatregel, c.q.
rekeningrijden voor vrachtwagens, waar boeren en transporteurs tegen in het
verweer gingen, met rode mutsen als herkenningsteken. Het mag duidelijk zijn,
dat kritiek op het beleid vele vormen kan aannemen, maar dat als er geen gehoor
komt, dan nemen mensen het zelf op. Men kan in principe instemmen met
maatregelen die de mogelijke ongelijkheid tegen gaan, maar tegelijk valt het
wel op dat mensen daardoor net in hun identiteit geraakt kunnen voelen. Dat
mensen zich dan beduveld voelen als de overheid steevast de standpunten van
drukkingsgroepen overneemt, lijkt sommigen te verbazen, maar het kan wel zo
zijn dat men op die manier excuses aanreikt om voor populisten te stemmen.
Oekraïne riep soms de idee op
van de barricades in Parijs, in 1871 en ook wel in 1968-1969, maar die
romantiek vinden sommigen misplaatst en wellicht klopt dat ook. Voor de mensen
in Kiev, Lviv en andere steden, zelfs op de Krim, was de zaak te ernstig voor
veel romantiek, maar goed, dat zal in 1870 en 1871 ook wel het geval geweest
zijn. Het probleem is nu evenwel dat als de Oekraïners er niet in slagen een moderne
staat op te bouwen en zich als burgers in die staat in te schrijven, dat een
nieuwe revolutie misschien minder weerklank zal vinden. Men zal nu dus moeten
timmeren aan de weg, maar men mag ook niet vergen dat het allemaal in een keer
op orde komt, want zo een opstanden duren hun tijd en scheppen nieuwe
werkelijkheden die men niet altijd kan voorzien.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten