Chagrijnige burgers en vastgelopen beleid
Dezer
Dagen
Pijnlijke vaststellingen
over biomassacentrales
en andere dingetjes
![]() |
Voor Willem van Oranja, alias Willem de zwijger, heb ik altijd een boontje gehad. Hij zweeg vaak, zegt men, omdat hij geen zinnig of zinvol antwoord bij de hand had. |
Het debat in het Vlaams
Parlement over de subsidies aan de biomassacentrale in Gent, gebouwd voor en
door Bee Power om in de Gentse zeehaven, de voormalige kolenterminal een
spiksplinternieuwe biomassacentrale uit te baten, ook om de
klimaatdoelstellingen te halen. Alleen blijkt
plots een dossier op tafel terecht gekomen dat het hele project afwijst op
grond van niet altijd overtuigende argumenten. Het debat kreeg daarom een
surrealistisch karakter, temeer omdat nagenoeg alle sprekers in het parlement
zoals de fiere Sicamber ging verbranden wat hij had aanbeden en omgekeerd,
aanbidden wat hij of zij eerst verbrand had.
Alleen paarden en domkoppen
veranderen nooit van mening, maar in een aantal maatschappelijke kwesties zien
we zelden of nooit dat mensen hun tot inkeer komen over eerdere meningen behoorlijk
argumenteren. Willem Frederik Schiltz heeft inderdaad de centrale in Gent het
neusje van de zalm genoemd op de rostra van het Vlaams Parlement - de rostra
was het spreekgestoelte waar in het oude Rome de sprekers het woord namen in
publieke debatten en processen. Hij moest de ommekeer bij de Open VLD vertolken
en ik vond het pijnlijk dat hij die ommezwaai zomaar maken kon. Politiek
strategisch was het wellicht verantwoord, maar men bleef op z'n honger wat de
kwestie betrof, hoe we op termijn de verschillende elkaar soms uitsluitende
keuzes toch kunnen verzoenen.
Nu gebleken is hoe moeilijk
het is in het dicht bevolkte Vlaanderen wndmolens neer te zetten en dat velen
menen dat men best voor windmolens kan zijn maar niet in de eigen buurt, dan
komt er uiteraard een moment waarop de elektriciteitsproductie de vraag niet
meer kan bijhouden, dan komt er een moment waar de overheid zal moeten toegeven
dat ze te kort is geschoten.
Maximaal optimale oplossingen,
excellente oplossingen verkiezen boven redelijke alternatieven kan tot
problemen leiden, die men dan zal beweren niet te hebben gewild. Het debat in
het Vlaams Parlement liet alvast zien dat de politieke elite vergeet dat ze
niet zomaar moeten proberen iedereen te behagen, wel moet men mensen overtuigen
van het algemeen belang in een bepaalde kwestie, waarbij technische argumenten
en factoren als de aanwending van de publieke ruimte bepalend zijn, los van
ideologische mantra's.
Maar niet enkel politici
lijden wel eens aan bedrijfsblindheid, ook vakbonden kunnen de kluit belazeren
en bepaalde beroepsgroepen hebben er een handje van weg hun gilde of beschermde
ambacht, soort werk zo aan te wenden dat hun werk eronder komt te lijden en
onze veiligheid maar ook rechten van meer direct betrokkenen zoals toeristen of
zakenreizigers in het gedrang komen. Tegengestelde belangen verzoenen wil men
al eens met dwangmaatregelen oplossen en soms lijkt het niet anders te kunnen,
zoals minimale dienstverlening en/of opeising. Het valt wel op dat de politieke
besluitvorming afgelopen decennia ertoe geleid heeft dat maatschappelijk
belangrijke diensten van de overheid in het ongerede zijn geraakt. De vakbonden
die terecht een beter sociaal statuut voor overheidspersoneel hebben
nagestreefd en gekregen, waarbij de strijd om verworven rechten op
verschillende niveaus meewegen in de het
actuele beleid, maken een politiek van verandering wel zeer moeilijk.
Wij, het publiek worden dan
chagrijnig omdat een partij die grondige veranderingen beloofde van het
overheidsapparaat maar niet lijkt te kunnen leveren. "Point n'est besoin
d'espérer pour entreprendre ni de réussir pour perséverer". We kennen de
uitspraak en waren lange tijd geneigd er enig belang aan toe te kennen, maar op
zeker ogenblik drong het tot ons door dat dit zowel een onmenselijke gedachte
is die - zoals Aloïs Gerlo ooit besprak - moeilijk spoort met de humanist
Willem van Oranje, als een vrijbrief blijkt om allerlei moeilijk te
verantwoorden doelen na te streven. Het is een uitspraak die een desperado
passen of een dictator. Rationeel is het niet alles op alles te zetten om een
(politiek) doel te bereiken, dat niemand ten goede komt of een zeer hoge prijs
vergt aan mensenlevens.
In die zin zal men pragmatisme
niet zomaar afwijzen, maar men kan ook redelijkerwijs aannemen dat als er
zoveel emoties in het geding komen, een beleid dat tegen heug en meug gevoerd
wordt, het algemeen belang ten goede kan komen. We zien verschillende domeinen
waar de argumentatie, ook al lijkt ze volkomen rationeel aanvaardbaar, op
termijn de maatschappelijke cohesie kan schaden. Neem de kwestie van de snelheidsbeperkingen
op de wegen. Zeventig km per uur langs gewestwegen kan op een aantal plaatsen
legitiem zijn, omwille van de lintbebouwing, maar men moet toch niet altijd de
aandachtig rijdende bestuurders met de laagvliegers straffen. Al te vaak merkt
men dat men een boete in de bus krijgt omdat men een inhaalmanoeuvre uitvoerde
en even die zeventig km moet overschrijden, maar vervolgens houdt men zich weer
aan de limiet. Het aanvoelen is dat de overheid een onmogelijk doel nastreeft,
namelijk alle ongevallen voorkomen, terwijl dat helaas niet goed mogelijk is,
want soms krijgt men een ongeval door de omstandigheden, zoals een falen van de
techniek. En sinds ik zelf meemaakte dat iemand me door roekeloos gedrag van de
weg reed, de ambulance in, ben ik op dat vlak zeer uitgesproken: fout rijgedrag
moet afgestraft worden, eerder correctioneel dan politioneel, maar al die
controles leiden ook tot voortdurende irritaties en de beperkingen die niet
meer sporen met de waargenomen omstandigheden, waar men als bestuurder zelf
over kan oordelen. U merkt, ik zit weer op mijn stokpaardje, dat de overheid
ook wel zou kunnen uitgaan van vertrouwen tegenover bestuurders, tegenover
burgers. Tegelijk begrijp ik wel de houding van ouders en nabestaanden van in
het verkeer overleden mensen, want het blijft natuurlijk schrijnend als men verneemt
dat een dronken chauffeur vier jonge meisjes, studentes van de weg heeft gereden.
Streng straffen kan helpen, maar het onheil is geschied.
Het brengt ons bij een vraag
die dezer dagen gevoelig ligt, omdat men het niet over (publieke) moraal wil
hebben. Het volstaat immers niet te beweren dat het recht van de ene eindigt
waar dat van de andere begint, het gaat er ook om dat de bescherming van de
integriteit, fysieke en morele van de andere ook van gewicht zijn. Vrijheid,
aldus Hannah Arendt heeft te maken met het handelen wijl men onder mensen
verkeert en dus met mensen rekening te houden heeft. Over vrijheid en
vrijheden, negatieve en positieve bestaat al eeuwig een soms fel debat, te meer
omdat sommige filosofen menen dat mensen nooit echt vrij kunnen zijn, omdat ze
immers zelf hun handelen niet kunnen sturen, maar volkomen heteronoom handelen.
De werking van de hormonen? Dat ligt niet aan ons, maar het zijn stofjes die
ons brein sturen en waar we zelf niet veel vat op kunnen krijgen. Als een
belangrijk politicus vrouwen, of ook al eens ondergeschikte mannen seksueel
intimideert of misbruikt, dan is dat van dezelfde orde als wanneer een priester
dat doet. Toch zien we dat zo een politicus vaak met veel meer indulgentie
wordt bejegend dan de priester. Natuurlijk zal men pedofiele handelingen
afkeuren, als er sprake is van dwang of misbruik. Maar nog maar dertig jaar
geleden werd ervoor geijverd dat ook pedofilie geaccepteerd zou worden. Niet de
exploitatie van kinderen stond daarbij voorop, wel de mogelijkheid dat
volwassen mensen de genegenheid voor minderjarige personen, jongens of meisjes
zouden mogen uitdrukken en beleven. Vandaag heeft men besloten dat dit nooit
goed gepraat kan worden en streng bestraft moet worden. Er valt veel voor te
zeggen, maar toch is het dan nog aan de rechter om het hele verhaal de
elementen ten laste en à décharge af te wegen.
Opgroeiende in een tijd waar
taboes gemakkelijk te slopen waren omdat er veel waren die niet echt meer van
de tijd leken, merkten we dat bepaalde noties, zoals sociale controle of zelfbeheersing,
discipline best niet te zwaar wogen. Het heeft een concept van vrijheid
opgeleverd dat vaak best ontregelend en bevrijdend werkte, nieuwe vormen van
relaties bleken mogelijk en men kon hiërarchische verhoudingen in vraag
stellen. Die geest vind ik nog steeds waardevol, omdat het toelaat op een open
wijze bepaalde misstanden ter sprake te brengen. Hiertegen protesteren kan men
niet anders zien dan als een culturele regressie. Opvallend is dat links en
rechts elkaar hier lijken te vinden en oude taboes stilletjes weer van stal
hebben gehaald.
Toch kan ik met Marli Huijer
wel het belang van een zekere discipline en zelfbeheersing onderschrijven en
zal men ook vormen van sociale controle niet geheel afwijzen, om onheil, onheus
gedrag te voorkomen. Maar als een president tegen burgers van een ander land
klacht indient wegens laster en eerroof, dan denk ik dat dit meer dan een brug
te ver is. Vind ik het weinig zinvol de man een dierenliefhebber te noemen die
zich aan hoevedieren vergrijpt, dan is dat omdat dit gewoon niets te maken
heeft met wat de man werkelijk aanricht, zoals de persvrijheid aantasten en hele
groepen in de samenleving afwijzen, zoals de Koerden. Er was een vredesproces
aan de gang, maar zoals het om politiek opportunistische redenen werd geëntameerd,
werd het om redenen van strategie en tactiek ook weer afgebroken en werd de
repressie harder dan ooit.
Proportionaliteit in het
handelen, het blijft in een democratie iets moeilijks en inzake het belang van goed onderwijs, ziet men
dat beleidsmensen op dat terrein wel eens vergeten dat men wel veel kan
onderwijzen, wat de onderwezene ermee kan of wil aanvangen, blijft altijd nog
onzeker. Nu de discussie over de plaats van religie in de samenleving en ten
aanzien van wettelijke regelingen versus religieuze voorschriften heel wat
reuring blijft veroorzaken en discussies fel laat opvlammen, moet men toch tot
het besluit komen dat men religie dan wel zelf als een samenraapsel van mythes
en dwaasheden kan beschouwen, men religieus bewogen mensen toch om redenen van
tolerantie niet zomaar kan afwijzen. Ook hier mag men deze benadering niet
absoluut stellen: besnijdenis kan men beschouwen als een verminking en dat
moeten we niet willen, noch bij mannen of vrouwen, zeker niet bij onmondige
meisjes, waarbij, zoals Ayaan Hirsi Ali beschreef, de mishandeling zeer diepgaande gevolgen hebben
zal, ook op het zelfbeeld van die meisjes.
We leven in verwarrende
tijden en dit ontkennen helpt niet. Als
een bestuurder van een hele onderwijskoepel, die wat het secondair onderwijs
betreft een marktaandeel kan inroepen
van 75 % van de leerlingen dat hij de dialoog wil aangaan met andere religies,
dan is het land te klein, terwijl dat toch is wat men redelijkerwijs moet
betrachten, om jongeren voldoende inzicht en kennis mee te geven. Zoals ik al
zo vaak stelde, kan men niet zomaar elke uitspraak over de Islam en over
moslims als Islamofoob beschouwen, zoals het afwijzen van de gedachte dat men
de openingsuren van openbare zwembaden zou moeten aanpassen opdat vrouwen en
meisjes van die obediëntie toegang tot gezonde sportbeoefening zouden krijgen, dan
kan niemand dit niet als islamofoob wegzetten, want het gaat om een
verworvenheid die nagenoeg vijftig jaar geleden families nog kon verhinderen
samen naar het publieke zwembad te gaan om er samen te sporten en spelen.
Het maakt het debat er
allemaal niet eenvoudiger op, zoals tot slot de discussie over onze identiteit
zich laat aflezen. Natuurlijk, identiteit is noch voor het individu noch voor
een collectiviteit iets dat in het marmer voor eeuwig wordt gekapt en
vastgelegd, want als mens veranderen we doorheen ons leven en veranderen ook
onze verwachtingen en wensen. Evenzeer zullen medische en andere technologische
veranderingen de randvoorwaarden wijzigen, hoewel niet altijd onverkort ten
goede. De levensverwachting stijgt voor velen onder ons en dat betekent dat we
langer op deze aardkloot mogen verwijlen. Men meent dat het aantal geboorten en
het voorkomen van kindersterfte de belangrijkste parameter en de enige motor is
voor de toename van de wereldbevolking, maar de vergrijzing zelf levert daartoe
een aardige bijdrage die ook in de honderden miljoenen loopt en zelfs tot een
paar miljard zal oplopen. Dus zou men rationeel kunnen overwegen de
levensverwachting van mensen niet ongebreideld te laten oplopen. Maar wat
betekent dat voor het levenseinde? Zelfs zonder door religieuze overwegingen
geinspireerde belemmeringen en inhbities, zal men niet zomaar een persoon die
nog gezond van lijf en leden is of beperkt wordt door ouderdomskwalen
voortijdig laten vertrekken. Het blijkt dan ondoenlijk hiervoor - we herhalen
het - rationeel overwogen parameters vast te leggen. Euthanasie opleggen, daar
kan geen sprake van zijn, maar iemand met zachte dwang naar de uitgang
begeleiden, lijkt me ook niet echt menselijk. Wie het geluk van leven heeft,
soms beperkt, zal men koesteren, dunkt me, maar vooral zal men hierover in
voorkomende gevallen het gesprek aangaan, om toch niet tot uitsluitend
eenduidige besluiten te komen. Het gaat hier niet om sentimentaliteit, maar om
het herkennen van de waarde van diep ervaren emoties.
We hadden over het surreële
debat over de biomassacentrale, die van de ene dag op de andere uit de gratie
is geraakt. Ik moet het herhalen, het is voor politici moeilijk om in dit soort
debatten halfslachtigheid aan te houden, maar de besluitvaardige ommezwaai van
enkele politici verwonderde me zeer. Tegelijk voelt men ook op andere terreinen
van het leven en samenleven hoe moeilijk het wordt algemene regels uit te
vaardigen die niet zelden andere doelen blijken te dienen of evoluties
belemmeren die men juist bevorderen wil. Het enige wat erop zit, blijkt dan het
gesprek doortastend aan te pakken en niet met oppervlakkige mantraatjes uit te
pakken. Of het nu over de kwestie van de Europese identiteit gaat of over de
wijze waarop we de Islam in een Europa een plaats geven, zonder ons in onze
diepste overtuiging van wat de moderniteit heeft gebracht te censureren en die
inzichten op te geven, omdat ze maatschappelijke spanningen zouden kunnen
veroorzaken.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten