Wanneer Elite het volk vergeet, de weg naar Marrakesh
Dezer
Dagen
Het migratievraagstuk
Marrakesh-verklaring in de vuurlijn
Wie de
discussie over de Marrakesh-verklaring volgde en de laatste weken de politieke
stennis ziet, begrijpt dat hier meer aan de orde is dan alleen de politieke
vraag wie het geding zal winnen. Het gaat over de vraag of de VN rechtmatig
actie ondernemen om een globaal probleem op te lossen door naties samen te
brengen en een tekst redigeren die regelmatig wordt bezorgd aan de ondertekenende
naties. Vrijblijvend is het niet, maar niemand zou zich ergens toe verbinden.
Maar verandert dat iets aan de grote bewegingen die bezig zijn? De migratie is
een feit, toch?
Wie
even nadenkt en zich herinnert hoe in de jaren na 1585 Brabanders en Vlamingen
naar het Noorden mochten vertrekken, als ze geen katholiek wilden zijn of meer
heil zagen in een domicilie in het Noorden, een evolutie die langer doorging,
ziet hoe die migratie het Noorden heel wat baten bracht en af en toe een
snoeshaan, zoals Bredero die beschreef. De republiek kreeg in de loop van de Zeventien
eeuw ook nog eens heel wat Duitsers, Denen en Zweden over de vloer, wat het
land stevig veranderde, maar de welvaart, de scheepvaart was niet mogelijk
zonder die instroom van werkwillige mensen. Het feit dat het een veilige haven
was voor Hugenoten, Franse protestanten die een eigen Waalse kerk hadden en dat
ook vanuit Portugal, na de personele unie met Spanje onder Philips II Sefardische
Joodse mensen kwamen, die in Amsterdam algauw hun eigen gemeenschap vormden en
na enig zoeken ook een volwaardige organisatie vormde, laat zien hoe steden en
landen onder invloed van spontane immigratie wel kunnen varen, maar het waren
andere tijden, niet? Spinoza werd na zijn vervloeking uit de joodse gemeente
gezet en dat betekende dat alle contacten vanwege leden van de gemeente opgeheven
werden, maar dat verstoorde de verhoudingen tussen de vroedschap van Amsterdam
en de Joodse gemeente niet. En Spinoza bracht enkele bijzondere werken voort,
ook over de goede politieke structuren.
Immigratie
betekent altijd weer aanpassing, maar veel gebeurt onder de waterlijn, al kan het zijn dat bepaalde immigraties voor
ongerief zorgen, zoals tijdens WO I, waar Belgen naar Nederland, naar het UK en
Frankrijk gingen op de vlucht voor de oorlog of omdat het dorp in de vuurlijn lag
en terugkeer niet kan. In Nederland kwamen er een miljoen aan, maar na een jaar
bleek dat een 100.000 Belgen er bleven en de rest terugkeerde naar het
vaderland, met alle gevolgen van dien, want de grote plundering van bedrijven,
landbouwbedrijven moest nog beginnen. In Frankrijk had men nood aan nieuwe
arbeidskrachten, ook geschoolde, want in de dorpen en steden waren en werden telkens
weer mannen opgeroepen voor de strijd en sommige vluchtelingen bleven naderhand
hangen, vonden het er goed. In het UK was het dan weer eerst met grote
gastvrijheid maar vervolgens met lichte weerzin dat de Belgische vluchtelingen
opgevangen werden. De Belgen waren dronkaards, heette het en aten ondenkbare
dingen. Zou het? Een historische bron is niet per definitie betrouwbaar, met de
nodige omzichtigheid kan men die wel laten spreken en betrouwbare informatie
verstrekken. Of nog, in het debat blijkt men al eens met veralgemeningen uit te
pakken, zonder die aan betrouwbare bronnen te toetsen.
Als
men wil weten vanwaar de inwoners van een land komen, zou men dus uitgebreide DNA-testen
kunnen laten uitvoeren, om te zien hoe homogeen een bevolking is, van een dorp of
een groter gebied, want men gaat ervan uit dat mensen eeuwenlang op dezelfde
plaats hebben gewoond, maar daar valt op af te dingen. De ontginning van nieuwe
gronden, bracht altijd al een volksverhuizing met zich, omdat men nu eenmaal
mensen nodig heeft, soms waren het armen uit de stad die ergens geplaatst
werden, maar dat liep niet altijd goed, soms zocht men jonge, ambitieuze
boeren, die een nieuw en groot hof kregen. Denk aan de wijze waarop men
Brandenburg na 1648, na de Dertigjarige oorlog koste het vele jaren om de
bevolking in Brandenburg, Berlijn en Frankfurt a/d Oder opnieuw op peil te
krijgen. Europa was dan ook in grotere mate getroffen dan ooit voordien, zoals
ook Oostende na 1604 had laten zien. Endogene groei gaat evenwel traag. Maar
behalve taalverschillen kon men binnen Europa nog redelijk op reis gaan of zich
ergens metterwoon vestigen, waarbij men wel aanvaard diende te worden in de
nieuwe omgeving.
Dezer
dagen zitten we met een nieuwe constellatie
waarbij een demografische explosie Afrika kenmerkt, niet zozeer omdat het aantal
kinderen per vrouw toeneemt, wel en vooral omdat de overlevingskansen van
nieuwgeborenen toe is genomen, omdat allerlei paramedische en medische
parameters verbeterd zijn. De levensverwachting steeg ook en blijft stijgen,
wat het geheel van de bevolking doet toenemen. Ik denk niet dat we de volle
omvang van dat probleem goed begrepen hebben. Nu speelt ook mee dat contacten
globaal veel optimaler verlopen, zodat mensen in Nigeria of Gambia sneller op
de hoogte zijn van de mogelijkheden en van de onoplosbare problemen ook wel
iets opgepikt hebben. Die bevolkingsgroei willen stilleggen zonder
machtsmiddelen is onwerkbaar, hoe dan ook onethisch ook, zonder steun van
allerlei met gezag beklede figuren. Zelfs als vrouwen zouden beslissen dat twee
kinderen genoeg is, zou dat, gegeven de jonge bevolking nog altijd mee de
bevolkingsgroei versterken, al zou het de kwaliteit van leven ten goede kunnen
komen.
Niemand
zou dus verbaasd mogen zijn dat er de afgelopen jaren steeds meer mensen op
reis zijn gegaan en hoopten in Europa terecht te komen, sommige met de gedachte
in het UK een toegang te vinden, terwijl het daar ook eerder gaarkeuken wordt
dan vetkeuken, al zijn er dan familieleden of vrienden, waarbij men elkaar
steunt. Maar het gaat niet enkel om de migranten,
die hun goede redenen hebben, er is ook het land van aankomst en men heeft zeer
lang gemeend te volstaan met aandringen op de welwillendheid van de mensen, ook
al zagen die hun wijk, stad veranderen. Sinds Zwarte Zondag (24 november 1991)
heeft men mensen die bedenkingen hadden altijd met minachting bejegend, terwijl
autochtonen toch ook rechten hebben, onvervreemdbare rechten, opgenomen in de
grondwet en in de Universele Verklaring van de rechten van de mens. Dat rechten
met elkaar kunnen conflicteren, ligt voor de hand, maar men zal toch niet aannemen
dat burgers alles aannemen wat men hen vraagt onder ogen te zien.
Dat
conflict kwam bij momenten met het nodige gedoe aan de orde, maar werd en wordt
steeds weer moraliserend afgedaan, niet politiek besproken, omdat men vreest dat
men (oude) demonen zal loslaten, terwijl de basis voor het antisemitisme ligt
in een eeuwenlange aanwezigheid en animositeit, terwijl de omgang met moslims
gebaseerd was op de herinnering aan de vele oorlogen, de Reconquista, de
zeeoorlogen in de Middellandse zee, Lepanto in 1571 maar ook het Beleg van Wenen in 1529,
toen Frans I met Suleyman I een verbond had gesloten tegen Karel V, die
Frankrijk dreigde te omsingelen. Ook in 1683 hebben de Ottomanen een poging ondernomen
om Wenen en het Habsburgse Rijk te veroveren, wat op het nippertje mislukte,
dankzij de hulp van Poolse koning en zijn leger, maar ook de Duitse rijksgroten
stuurden soldaten. Dat de relaties met het Ottomaanse Rijk niet altijd zo
oorlogszuchtig waren en dat er een wisselwerking bestond, blijft voor het
overige vaak onbesproken. Maar het is alles geen reden dat mensen die hierheen
gekomen zijn uit de Rif of Anatolië voor de voeten te gooien. Anderzijds, hoe
we gaan samenleven in de omstandigheid dat die mensen na drie generaties niet
zullen terugkeren. Integratie betrachten en tegelijk accepteren dat dit een
langjarig proces is. Niet over integratie spreken of het niet afdwingbaar
maken, zet dan weer de verhoudingen met de autochtone burgers op scherp.
Toen
een Somalische, die met de praktijk van de Islam heel wat te stellen had, een
film maakte met de titel “Submission” waarin ze haar scherpe kritiek op de
vrouwvijandigheid van de Islam door Theo van Gogh in beeld had laten brengen,
was Nederland even te klein, terwijl het een moslima was uit Somalië die de
kritiek uitsprak, maar toch was de Islamkritiek onaanvaardbaar. Achteraf is Van
Gogh vermoord en kwam het kabaal dubbel en dik terug. Geen thee meer drinken.
We spreken 2004. Pim Fortuyn had al geprobeerd de verhoudingen te normaliseren,
maar hem werd populisme verweten. Over Geert Wilders moeten we het niet meer
hebben, noch over Thierry Baudet, want men kan ze bijna dagelijks aan het werk
horen. Ayaan Hirsi Ali is onder druk gezet geworden omdat ze zou gelogen hebben
over haar reis naar Nederland en haar afkomst en diende de Kamer en Nederland
te verlaten, iemand die buiten kijf de Nederlandse waarden en normen incarneerde.
De
politisering van de samenlevingsproblemen blijft, zoals ik hoger schreef,
beperkt tot moraliseren, maar intussen zijn er mensen als Paul Scheffer die
zijn gaan onderzoeken hoe het zit met het land van Herkomst en het land van
Aankomst, maar de discussie kwam ook hier niet verder dan beleefde interesse,
omdat een deel van de opiniemakers vooral de plaats van de immigranten centraal
stellen, zonder oog te hebben voor de medeburgers, want die moeten maar volgen
of slikken. Daar zit een wrijfpunt dat men niet zien wil, zeker niet als men
vanuit rechtvaardigheidstheorieën vertrekt en meent dat de migrant per definitie
een nobele mens is. Dat gaat evengoed aan de werkelijkheid voorbij dan
uitspraken als zouden ze gevaarlijk zijn, dieven en verkrachters, terwijl daar
geen grond voor is. Jawel, in onze Belgische gevangenissen zitten naar
verhouding veel mensen met een migratieachtergrond en dat roept vragen op, die
dan niet enkel gaan over hun bereidheid of geneigd zijn tot crimineel gedrag,
maar ook over de mate van socialisatie die ze konden ontwikkelen en dus onder
meer over het onderwijs.
Ziet
men die bajesklanten als een groep en pars pro toto voor de hele groep van
mensen met een migratieachtergrond, dan ziet men de succesverhalen vooral als
individuele successen die de uitzondering op de regel vormen en dus de regel bevestigen.
Hoe men via onderwijs en jeugdbewegingen jongeren kan meenemen in de Europese,
Vlaamse cultuur zal wel niet met enkele maatregelen te regelen vallen, wel zou
men kunnen onderzoeken waarom in grote steden jongeren geen aansluiting vinden,
zoals het feit dat thuis naar televisie uit het thuisland wordt gekeken. Nu wil
ik niet op dit punt de idee van de leidcultuur inroepen, want hier spelen
andere mechanismen, namelijk dat ouders lang niet altijd vatten dat het beter
kan zijn naar de lokale televisie te kijken, al kan men het andere niet
verbieden.
Het
blijft de vraag hoe men mensen kan overtuigen aan onze samenleving deel te
nemen als men ervan uitgaat dat onze cultuur niets bijzonders te bieden heeft.
De discussies over mensenrechten lopen er vaak op uit dat voor de ene partij
die universeel zijn en universele geldingskracht terwijl anderen net met het
argument dat in de Caïro-Verklaring van de mensenrechten in de Islam (1990) aantonen
dat “zij” die universele betekenis ontkennen en de Sharia hoger stellen want
een goddelijke wet. De neutraliteit van de staat, garantie voor de vrijheid van
alle ingezetenen wordt dan een arena waar de groepen die strijden tegen de Islamisering
voluit ingaan tegen de voorstanders van globalisering van de samenleving en
cultuur, die dan hun eigen doorgaans atheïstische waarden op de helling zetten
om bijvoorbeeld de hoofddoek zonder meer te accepteren. Dat mensen hier het
daar lastig mee hebben, kan best zijn, maar heeft geen betekenis. Hoe lang kan
men de gevoelens van mensen, zeker als ze niet het geluk hebben gehad hogere
studies te volgen, negeren? Worden zij dan niet in hun identiteit tekort gedaan?
Net
omdat men het als een strijd voorstelt tussen dommeriken die menen dat men de
grenzen moet afsluiten en mensen die menen dat de globalisering alles brengt
wat weldadig mag heten, krijgt men een debat waarin de uitgangspunten van de
ander voortdurend verdacht gemaakt worden en doet men alsof de conflicterende
belangen het noemen niet waard zijn. Gesloten grenzen? Wellicht kan het op
korte termijn enig nut hebben, maar met een verouderende bevolking, kan het
aantrekken van mensen met de juiste diploma’s of de bereidheid een opleiding te
volgen ook enig nut hebben. Het punt is natuurlijk dat men mensen met een
migratieachtergrond in het onderwijs maar beter kan opleiden en als ze er zin
in hebben, ook in de richting verzorging kan leiden, want dat zijn toch nobele
beroepen, maar doorgaans weinig eer gegund.
Wie
het dus over de migratie wil hebben, kan niet langer heen om de beleving van de
eigen medeburgers, maar moet ook onder ogen zien dat de bevolkingsgroei in
Afrika niet snel zal dalen en de migratiedruk zal dus ook niet afnemen. Moet men
mensen vreedzaam tegemoet treden, dan mag men ook verwachten wellevend tegemoet
te worden getreden. Goed, gebruiken kunnen verschillen, de intenties zij
doorgaans wel duidelijk – effectief, doorgaans ziet men ook mensen met een
migratieachtergrond zich wellevend gedragen, behalve jongelui, die zich
stierlijk vervelen en de metro in Brussel onveilig maken – en welwillend. Maar
anderen voelen zich toch ongemakkelijk en dat mag men niet ontkennen.
De
elite kan nog altijd zeggen dat de mensen die zich in gele hesjes hullen de
zaken niet begrijpen, maar ze kennen hun rekening wel en hun kwetsbaarheid voor
onverwachte kosten. Maar zij zijn het ook die merken dat anderen meer aandacht,
meer steun krijgen, want het zijn kwetsbare mensen. Als elites zich afkeren van
hun medemensen, dan verliest het bestel aan legitimiteit en wordt de bereidheid tot
geweld niet ingetoomd. Natuurlijk kan men veronderstellen dat mensen
terugschrikken voor de strafrechtelijke gevolgen van geweldplegingen, terwijl
die in een revolutionair elan niet meer zal werken.
Wenselijk
ware het dat de elite of zij die zich in die status goed voelen, opnieuw begrip
op wil brengen voor wat hun medeburgers ervaren en waar zij vaak geen weet van
hebben, want wie ontmoet nu arme mensen, als men aan de universiteit werkt?
Bedelaars ja, maar niet die mensen die zich wel eens voelen balanceren op het
randje, die weten dat er niets mis mag gaan? Natuurlijk bestrijdt men armoede, wil
men structureel beleid tegen armoede, maar daarom kent men die mensen nog niet.
En ja, men kan door een stapeling van maatregelen, die men intrinsiek juist
vindt, mensen op kosten jagen, zonder dat men er zelf iets van voelt. De strijd
tegen de opwarming van de aarde vergt inspanningen, maar als dat voor enkele
honderd duizenden ingrijpende gevolgen heeft, wordt dat dan door studiediensten
opgepikt, onderzocht? De energierekeningen stijgen, maar klopt het wel dat dit
het werk is van de asociale rechtse regering(en)?
De
migratie zal veel aandacht blijven opeisen en de aanpak, rond het afschermen
van de grenzen – zelden spreekt men in deze over de en- of exclaves Ceuta en
Melilla, Spaanse territoria op de kust van Marokko aan de Middellandse Zee,
waar Spanje heel wat inspanningen moet leveren om pogingen tot binnenkomen van
illegale migranten uit Afrika tegen te houden – en tegelijk nagaan wat men doet
met die migranten die Europa bereiken, zelden via België of Nederland overigens.
De Conventie van Genève 1951 over het statuut van de Vluchtelingen kwam tot
stand na de ervaringen, onder meer van de Belgische overheid in 1938 en 1939
over de opvang van mensen, doorgaans joodse mensen die uit Duitsland wegvluchtten
om aan vervolging door de Nazi’s te ontkomen. Het schip de Saint-Louis kwam na
een tocht over de Atlantische Oceaan tot onder de Amerikaanse kust vanuit Hamburg
aan in Antwerpen, omdat niemand de vluchtelingen wilde opvangen. Die ervaring
mag niet doen vergeten dat ook België in 1938 zelf al Joden had terug gestuurd
naar Duitsland. De rassenpolitiek, uitgevaardigd in Neurenberg in 1936 was toen
overigens al bekend maar er bestond geen statuut van de politieke vluchteling.
Het probleem was, vermoed ik, dat er behalve een onbetwistbaar antisemitisme
ook nog wel meespeelde dat men geen redenen wilde geven aan de nazi’s om het
kleine België aan te vallen, terwijl de nazi’s de joodse mensen vooral weg
wilden, na betaling van een serieuze som uit het eigen bezit – 10 mark mocht
men bijhebben. Dat België na WO II wel steun kreeg, had te maken met de Koude
oorlog en de vaststelling dat het Stalinisme bevochten diende te worden. Het
recht op asiel organiseren was een goede zaak, maar leek ook geopolitiek en
strategisch handig. Al in 1953 kwamen arbeiders in de DDR in opstand en later
zou Hongarije volgen, waarna nogal wat Hongaren hun land verlieten, nog later
Polen en Tsjecho-Slowakije. Echter, die conventie was niet berekend op de
migratie van miljoenen en op het feit dat regimes in Afrika niet per se
beantwoorden aan de maatstaven van de liberale parlementaire democratische structuren
inclusief de rechtsstaat. Men kan de Conventie niet blijven hanteren en
tegelijk doen alsof we geen verantwoordelijkheid hebben in het lot van de
volksverhuizers uit Afrika en Azië, maar dat kan ook betekenen dat we mee voor
omstandigheden zorgen die hen toelaten een meer voorspoedige toekomst voor zich
te zien. Maar goed, het opbouwen van een staat kost tijd en ook wel geld, dat
er vaak niet is. Het gaat om eerlijke belastingen en wegwerken van corruptie,
uitbouwen van infrastructuur, onderwijs en gezondheidszorg – maar dan botst men
op de vraag of en hoe men vrouwen toegang zal geven tot anticonceptie. Overal
in de wereld zijn er instanties die om religieuze redenen geen subsidie willen
geven aan vruchtbaarheidsprogramma’s, aan programma’s die geboortebeperking
mogelijk maken.
Kortom,
wie zich mengen wil in de discussie over migratie zal niet enkel alle ruimte
moeten geven aan de migranten, maar ook aandacht hebben voor het eigen land en
de medeburgers. Men moet ook niet zo gauw met invectieven als xenofobie, laat
staan racisme rondstrooien. Men kan proberen de routes te beveiligen, maar we
hebben gezien dat op het ogenblik dat Libië niets meer deed, begonnen de bootvluchtelingenstroom
op gang te komen en dat veroorzaakte dan
weer andere ellende, zoals mensen die op zee stierven. De paus riep vergogna!,
schande, maar wat te doen? Iedereen lijkt wel voortdurend Schande te roepen,
over de migratie en over de tegenstanders van de migratie. Ik wil niet beweren
het antwoord te kennen, maar dat we ons niet eenzijdig menslievend kunnen opstellen,
lijkt me wel duidelijk. Dat de overheid populisme in de hand werkt door
inderdaad de groeiende onvrede rond migratie niet te willen zien en
moraliserend af te wijzen, blijft problematisch. Men denkt niet ongestraft met simpele
antwoorden te kunnen volstaan, want de reactie komt er hoe dan ook: onvrede
wordt afwijzing, ook van de elites
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten