Lezende leren lezen
APM
Lezend leren lezen
![]() |
Welke versie las ik het eerst? Een verkorte versie, maar toen ik een echte vertaling vond, was ik wel verloren. |
Kijken naar die wereld
Voorbij die gekende ijkpunten
Lovendegem, de silotoren
Gent, Rooigem
En dan de autoweg op
Naar het verre Westen
Naar Saint-Malo
Met 9 in de Opel Kapitän
Ik denk dat ik toen de reeks
Arendsoog las,
De kennismaking met de hoofdfiguur
De auteur heette Jo Nowee
Van wie ik later vernam
Dat de man schoolhoofd was
En vrijwilliger in de bibliotheek
Zoals verschillende meesters
Die verhalen vertelden
Niet alleen ter stichting
Maar zeker ook ter vermaak
Gepast vermaak natuurlijk
Voor de zekerheid had ik
Nog een paar andere boeken bij
Want zonder boek zitten
Kwam mij, 9-jarige
Bedreigend voor
Op vakantie evenwel ontbrak de tijd
Te enen male
Want de zee, de snorkel en schelpen
’n bezoek aan de Mont-Saint-Michel
Hadden me in hun greep
Klauteren over rotsen
Kijken naar zeilboten
Of meevaren
In of op de opblaasroeiboot
En toch, ‘s avonds las ik
En ook wel ’s morgens
Voor het opstaan
Kan ik aannemen
Dat ik ooit niet heb kunnen lezen?
‘t klinkt en is verwaten
Ooit leerde ik lezen
Maar hoe het ging?
Hoe snel het ging,
Het ging al lezende
Of zoals men in ’t Frans zegt
“l’appétit
vient en mangeant”
De Latijnen ?
Docendo discimus
Maar het lezen moet men zelf leren
Lezende alleen
kan men leren lezen
Ik had een hekel aan simpele vragen
Bij de teksten die we te lezen kregen
Vaak genoeg ook bij de leesteksten
Maar aan lezen beleefde ik veel plezier
Het is een bezig zijn
En toch verwijlen in andere sferen
Op de bus naar school
Latijnse woordjes
Op de terugweg,
Een boek, wat soms
Op mateloze consumptie leek
Maar ook
Mijn woordenschat,
Mijn verbeelding
Even mateloos uitdijden
Neen, lezen kan men niet aangeleerd krijgen
Al moeten men natuurlijk letters, woorden
Woordbeelden leren zien en herkennen
Want algauw gaat men sneller lezen
Zinnen begrijpen en gedachten
Vooruit raden
Ook luidop lezen
Kan het leesplezier opkrikken
Of gewoon spontaan vertellen
Wat je gelezen hebt
Zonder dat anderen dat merken
Onbegrijpelijk dus
Dat de leesvaardigheid
Zo snel in elkaar kon storten
Schoolmeesters en -juffen
Aanzetten zelf verhalen te vertellen
Want ook dat stimuleert
Jonge lezertjes,
Zo zelden dezer dagen
In een hoekje met ’n boekje
Evengoed wel in ’n hoekje
Met een schermpje
Lees je, dan wordt het stil
Vanzelf en nauwelijks merkbaar
Maar in de Witte of de Laatste
Der Mohikanen
(‘k kan ‘t ook niet helpen)
Koerier van de Tsaar
Is er rumoer genoeg
Dat je lezend wel hoort
De paarden over de steppe
Of het klepperen van de kloppen
b Art
Reacties
Een reactie posten