onderwijs faalt in kerntaak: begrijpend lezen
APM
Pietje
Puk en co
Neen, er was een tijd zonder lezen
Voor mij, hoe kort ook
Een tijd zonder boek bij de hand
Een tijd dat lezen mij werd bijgebracht
Hoe het ging?
Ik kan het me maar niet
Voor de geest halen
Wel van boekjes
Met korte zinnen
Woorden per lettergreep gesplitst
In de klas op het bord
Woordsoorten
Zinnen opgedeeld
Onderwerp, werkwoord, gezegde
Lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp
We krijgen ’t skelet van de taal
Uitgelegd en leren zinnen ontwarren
Ook zinnen bouwen
Lezend leren we nog iets
Hoe iets verteld kan worden
Pietje Puk is een maatje
Tot het verhaal te simpel wordt
Maar vergeten kon ik de ijverige postbode nooit
Dan was er natuurlijk ook Dik Trom
Die met zijn geitekar
Het dorp onveilig maakte
Nu afgedaan als licht en luchtig
Maar Trom voelde wel eens zijn gewicht
Lezen was thuiskomen,
Zeker als ik eens ziek was
Niet naar school kon
Lezend over maanraketten
In hoe en waarom ruimtereizen
Of ook Hoe en Waarom hardlopen
Er waren boeken in huis
Soms wilde ik te snel vooruit
Maar onvermijdelijk kwamen
Boeken in mijn handen
Die mijn wereld verruimden
De Geschiedenis,
Van Rusland, de Verenigde Staten,
Napoleon en de Nederlanden
De reizen van Stuurman Aart
En om te ontspannen
Pietje puk.
De taal, talen openden
Vensters en vergezichten
Maar ook brachten ze me
Eric en het Grote Insectenboek
Nu men vaststelt
Dat jonge lezertjes niet meer meekunnen
Wil men leesplezier bevorderen
Maar men reikt de instrumenten
Niet of onvoldoende aan
Het vlotte lezen,
Maar ook declameren
Door uit het hoofd te leren
Zelf ook leren schrijven
Moet dan toch maar geoefend
Talen verwerft men
Zo leerde ik van Erasmus
Van Voltaire
Niet eenzijdig passief
Men moet ze ook met oefening
In de vingers krijgen
Lezen is fataal
deel van het bestaan
Maar het vergt oefening
Zinnen te lezen, alinea’s te begrijpen,
Hele lappen memoriseren
Maar Pietje Puk kan ik dan wel
Onmogelijk vergeten
Maar de teksten raken wel vergeten
De echo’s klinken nog wel eens na
Lezen voor het plezier
Klasvriendjes vonden dat raar
Maar al roste ik ook wel eens rond
Op mijn fiets
Evengoed kon een middag
Lezen op de grond
Onder de piano
Me wel als een paradijslijk moment
Voor ogen komen
Als de les even wat saai uitviel
Na Pietje Puk kwamen er veel
Mira en de Waterhoek,
Anna Karenina en Natasja,
Dansend in het dorp
Maar niet enkel romans
Ook “informatieve boeken”,
Over de ontdekking van de wereld,
Over reizen naar het middelpunt
Van de Aarde
Eerste verkenningen van de ruimte
Maar ook wat biologie en scheikunde
Begrijpend lezen gaat achteruit
Ook omdat men kinder- en jeugdboeken
Niet alleen moet voorstellen
Ontspannend te zijn
Maar ook tot lering en vermaak
Beide, maar dus ook als oriëntatie
En handleidingen in het handelen
b Art
Reacties
Een reactie posten