chocoladestad

Schokkend


De kleur van je huid

in de vitrine te bewonderen

De chocolade gegoten tot beelden

Waar toeristen elkaar om verdringen

Je keek naar het gewemel om je heen

Mensen kopen zich te pletter

Amphoren, schelpen, olifanten en een adonis

Alle in bittere cacao en zwarte chocolade

Niemand keek naar jouw

In je grijze rok en blauwe jasje

De koude van de lentedag

De wind rondom je

Maakten je dolletjes en fijn

Keek je nog eens naar mij

Mijn lens op je gericht

Liet je het jasje

Liet je je blouse van je schouders glijden

Ik filmde je terwijl je je zachte grijze jurk

Wind liet vangen en bol naast je liet waaien

En in de ruit kwamen je vormen tot leven

Je ebbenhouten charme

Het verlekkerde publiek liet zich niet afleiden

Kon niet snel genoeg de zwarte eieren

En andere lekkernijen inpakken

Wijl je heupwiegend naar de oude man op het plein liep

Hij moet je wel wonder vinden

Want zijn blik bleef star op je gevestigd

En je kwam naar me toe

Je ogen lachend

Je tanden wit

Je boezem vol en heupen rond

Zwart als de nacht

Stralend een zon

De agent nam er geen nota van

Want hij moest het publiek beletten

Elkaar te pletten

Zittend op de treden van de sokkel

Lachten we om het dolle publiek

Dat de smaak voor het schone

Verloren leek in chocolade

Mja, ze kunnen je ook niet meenemen

Alleen het blonde winkelmeisje kwam buiten

En zette zich solidair naast je

De kopers geschokt

Plots viel er niets meer te verwerven

bArt

Soms zie je in de krant iets en volgt er verder in het dagelijkse een aantal kleine feiten die samen tot iets leiden. Schokkend is soms hoe een winkelend publiek niet meer ziet hoe mooi het stadsleven kan zijn. De jongedame die mij inspireerde had ik toevallig getroffen en zij was blijkbaar ook verrast door de houding van de shoppers. Op het pleintje rond Simon Stevin's beeltenis bedacht ik hoe dat in deze sfeer zou uitpakken. Het naakt in de publieke ruimte zou misschien die fixatie kunnen doorbreken.

Reacties

  1. Zou het naakt in de publieke ruimte niet veeleer een fixatie veroorzaken ipv te doorbreken? (glimlach).
    Afgezien van deze opmerking, die veeleer bedoeld is om je een beetje terug met de voeten op de grond te zetten, vind ik het thema naakt in de publieke ruimte wel boeiend.
    Kleden we elkaar, mentaal, in onze verbeelding, niet vaak uit in de publieke ruimte? Jonge meiden met fraaie rechtopstaande borstjes evenzeer als oudere vrouwen met afhangende platte borsten als ouderwetse koffiezakjes? Indien we allemaal naakt zouden rondlopen in de publieke ruimte, zou het besef dat we letterlijk naakte apen zijn niet scherper doordringen? De dikke buikjes, de onooglijke piemeltjes, de afgezette borsten, littekens van operaties, de prothesen….. Dat het schone lichaam van de jeugd verlept tot het wrak in de ouderdom? De poëzie ervan treft me telkens weer wanneer ik, bv op de tram gezeten, de jongeren naast de ouderen taxeer. Wanneer ik zeg poëzie, dan bedoel ik de ontroerende tragiek van de vergankelijkheid waarvan ik me dan bewust ben. Ach ik zwijg nu maar en drink nog een laatste glas wijn voor het slapengaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja weet u, Louis Couperus beschrijft zo een scène op de "Plage d'Ostende" in "De Boeken der Kleine Zielen". Het heeft allicht te maken met de tragiek, of onontkoombaarheid van het verval, maar tegelijk, zoals hier, dat sommige mensen bijna blind door het leven gaan.
    Het is een veronderstelling, maar goed, ook de uwe kan ik wel smaken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts