Hoe inconsistent kan beleid worden
Dezer
Dagen
Investeren en budgetteren
Politici
op zoek naar vrijheid om te doen wat moet
![]() |
Lange Wapper? Ik had het graag gezien, maar ja, de meerderheid in A'pen heeft in een referendum anders beslist. Intussen blijft de verkeersellende duren en de mobiliteit onder druk staan. |
Het
viel te verwachten en het ziet ernaar uit dat de Europese Commissie de Vlaamse
regering zal verplichten uitgaven voor grote investeringen onmiddellijk in de
begroting op te nemen. Projecten die dertig, veertig jaar afschrijving wel
velen, moeten dus ineens op het conto. Vreemde besluitvorming, maar tegelijk
kan men zich afvragen of we het niet over onszelf hebben afgeroepen, de burgers
en de politici?
Nog
afgezien van de complexe staatsstructuur van ons land en de budgettaire
dwangbuis sinds de crisis van 2008 en volgende jaren, moeten we vaststellen dat
politici zelf in hoofde van een zekere rechtlijnigheid soms bijzondere
uitspraken hebben gedaan. Een overheid beheert geen gezinsbudget en toch wil men
ons doen geloven dat de overheid zuinig moet zijn, als onze eigen belangen en
rechten niet in het geding zijn.
De
Verenigde Verenigingen maken stennis omdat ze medewerkers zullen moeten
ontslaan, maar er komt in de media geen debat op gang over hun bestaansreden.
Ik vind het sociaal-cultureel vormingswerk voor volwassenen bijzonder
belangrijk, maar ik heb de indruk dat de drive en bestaansreden vervaagd zijn
geraakt. Tegelijk zal men Natuurpunt en andere verenigingen hun weg wel laten
gaan, maar ook daar blijft het de vraag hoe de overheid zinvol met die
organisaties kan werken. Moeten die sowieso subsidies krijgen? Liberalen menen
soms dat ze maar de hort op moeten om zelf hun geld bij elkaar te verdienen,
anderen menen dat ze goed gesubsidieerd mogen worden, maar aangezien deze
organisaties vaak spreekbuis zijn van (deel-)belangen van burgers, verwerven
die ook macht. Als de overheid subsidieert en vervolgens met diezelfde mensen
die ze moet controleren - om het aanwenden van de subsidies te staven - ook nog
eens aan tafel moet om belangen te verdedigen van burgers, dieren, de natuur,
wordt het wel lastig.
Dat
bestel is opgebouwd doorheen jaren van vergaderen, lobbyen en werken voor het
goede doel en wie zal ontkennen dat beleid op cultureel vlak, dat de
emancipatie ondersteunt, terwijl het in het publieke debat als softe bezigheden
wordt beschouwd, niet zinvol moet heten. Tegelijk merken we dat bijvoorbeeld
sportclubs door de gemeenten niet meer afdoende gesteund kunnen worden, erger
nog, op de radio horen we een programma waarin culturele vorming van kinderen
in de academies afgeserveerd wordt als de bron van ellende, want kindjes leiden
aan burn out. Opgebrand voor ze laaiend konden worden van enthousiasme.
Maar
de vraag die blijft hangen is deze: wat doet de overheid en hoe verhoudt zich
dat tot wat mensen wensen? Er is geen homogene samenleving, maar soms wel
groepsdruk onder ouders. Men merkt zelfs dat er voor scoutsgroepen wachtlijsten
aangelegd worden, want een groep mag niet te groot te worden, omwille van
kwaliteit. Laten we wel wezen, 42 jaar geleden ging ik naar de Chiro en de
groep was behoorlijk groot, het kamp was best leuk en achteraf ging ik naar een
kleinere groep, de KSA, maar vervolgens kwam ik bij de collegescouts. Het
probleem bij de KSA was dat de dynamiek er toen wat uit was en de creativiteit,
al wil ik de leiders van toen niets aanwrijven. Maar het is waar, het was toen
mogelijk om per fiets naar het zwembad in Eeklo te rijden, te gaan ravotten in
de velden. De mobiliteit was op het oog beperkter, maar we deden van alles en
hadden geen last van overbezorgde ouders. Maar tegelijk wisten ze wel wat we
uitspookten want de sociale controle werkte wel.
De
wereld is veranderd en daar moeten we niet om treuren, maar tegelijk hebben we
geen oog gehad voor het waardevolle omdat we vooruit moesten, of liever, mensen
die doorgestudeerd hadden, wilden van alles voor de samenleving. Ik geloof niet
zozeer in "the wisdom of crowds", want dat kan leiden tot de horden
barbaren die we kunnen worden. Neen, het gaat erom dat mensen, hooggeschoold of
niet wel degelijk persoonlijk eigen inzichten ontwikkelen en men kan
programma's maken over mensen die goed in de slappe was zitten en daar graag
mee uitpakken, maar als zo een welgestelde mensen iets willen doen, zeer
discreet soms, dan vinden we dat niet passend. Laten we duidelijk zijn, ze doen
het wel en meestal zonder veel ophef te maken.
De
Vlaamse overheid zou volgens sommigen opmerkzaam moeten zijn voor de minder
goede leerkrachten, want onderzoek heeft uitgewezen dat er onderpresteerders
rondlopen in het onderwijs en dat mag niet kunnen. Ik weet niet of elke
directeur in staat is goed te oordelen. De Vlaamse regering heeft vastgesteld
dat er iets schort aan het vertrouwen in onze samenleving en daar valt iets
voor te zeggen - oeps, de kritiek mag de pennen scherpen - want, zoals Frank
Furedi aangeeft, merkt men dat we dagelijks redenen aangepraat krijgen om
angstig door het leven te gaan. Bovendien cultiveren we graag de angst dat de
dingen niet perfect zijn en gesmeerd lopen.
Maar
de grootste angst, waar grond voor is, denk ik, bestaat erin dat we in de
volgende decennia een onmachtige overheid zullen zien die toch maar op alle
problemen moet inspringen. Althans, dat is het beeld dat we sinds een paar
decennia steeds sterker hebben zien worden. Nu, Godfried Bomans schreef al in
1936 een fraai portret van een politicus, Pieter Bas, maar dat zou niet behoren
tot het curriculum van de studenten politieke Wetenschappen. Daarin haalt
Bomans de neiging van politici over de hekel zich met alles te willen bemoeien,
ook als het van belang is dat ze afstand bewaren.
Maar
dan komt het erop dat ze goed weten waar ze wel verantwoordelijk voor zijn en
dat is veel, maar niet alles. Rechtspleging is er zeker een van, maar meer dan
deugdelijke wetten uitvaardigen zit er niet, het is aan de rechtelijke macht,
de staande en de zittende magistratuur om de wetten te handhaven. Ook rust en vrede
in de publieke ruimte hoort tot het takenpakket, maar ook hier is de politicus
als persoon geen handelende persoon. De vragen die we moeten onderzoeken hebben
te maken met de kwestie dat politici geen feitelijke daden kunnen verrichten,
maar dat zij wel een en ander in beweging kunnen zetten.
Intrigerend
is daarom de vraag waarom sommige projecten zo moeilijk gerealiseerd worden.
Zelfs in Spanje zou men sneller een verkeersknooppunt opgelost krijgen dan
hier, vooral in Antwerpen het geval is. Een bijkomende oeververbinding was al
rond 1990-1991 een prangende vraag, twintig jaar later is men nog bezig met de
besluitvorming en nu zegt Europa dus dat Vlaanderen dat geheel op de begroting
moet nemen, terwijl Europa ook zegt dat de lidstaten veel meer moeten doen om
de mobiliteit te bevorderen en de broodnodige infrastructuurwerken vorm te
geven. Het mag duidelijk zijn dat de Commissie hier niet goed weet wat moet en
wat kan.
Het
is evenwel niet zo dat dit het voorrecht van Europa zou zijn tegengestelde
inzichten te promulgeren als regelgeving. Het blijft de vraag of het goed is
dat de budgettaire orthodoxie inderdaad vereist dat de overheid de grote
investeringen en langlopende investeringsprogramma's onmiddellijk in de
begroting opneemt, terwijl de betalingen pas op termijn aan de orde komen.
We
kunnen nu, zoals de oppositie vraagt, duidelijkheid eisen van de regering, maar
we kunnen het ook als een gemeenschappelijke opdracht opnemen die aanpak ter
discussie te stellen. We kunnen ook kijken hoe we als samenleving die
noodzakelijke aangelegenheden aanpakken. Ik weet dat er scholengemeenschappen
zijn die geld inzamelen voor scholenbouw, maar uiteindelijk zijn we het zo
gewoon geworden dat de overheid dit opneemt, dat we onze eigen inbreng
overbodig achten.
Het
gaat dus, finaliter, alweer over actief burgerschap. Men vertaalt dat vaak als
mondigheid, maar misschien gaat het om de dubbele beweging: kritisch de
overheid beoordelen, maar ook, met vertrouwen in het gemeenschappelijke,
meedenken met de overheid. Kritisch en loyaal. Doorgaans lijkt men beide
bewegingen niet goed met elkaar te kunnen samenbrengen, rijmen, maar het kan of
hoeft niet zo te zijn dat kritiek alleen op afwijzen uitloopt en loyauteit
eindigt met verblinde en beate onderhorigheid.
Had
men... ach, het zal wel niet helpen nog eens op dat referendum terug te komen,
maar feit is wel dat bij beslissingen van de omvang die het Oosterweelproject
heeft tegelijk merkt dat men het gehele verhaal niet verteld krijgt en dat de
kritische burger ook wel selectief uit de hoek kan komen. Neem nu de
universiteiten, die moeten besparen. Tegelijk is de toestroom er niet op
verminderd en merkt men dat men in bepaalde richtingen niet voldoende garanties
voor kwaliteit kan inbouwen. Maar in dat gehele verhaal komen de studenten niet
aan het woord, want zij houden zich, een aantal toch, bezig met de dreiging van
hogere inschrijvingsgelden. Maar over de wijze waarop studenten studeren en hoe
ze met hun studie als project omspringen, horen we niet zo vaak iets. De hogescholen
en universiteiten hebben geld nodig, zeker, maar tegelijk, de universiteit gaat
ook gebukt aan administratieve lasten die het onderzoek en het onderwijs
inperken en vaak fout sturen. Over die kwestie zou het dus ook mogen gaan:
hoeveel kan men besparen als men administratieve verplichtingen zou
terugschroeven? Controle kan tot slot ook nog eens een keer contraproductief
werken.
Bart
Haers
PS
misschien is dit ook wel weer bedenking voor een partijblad, maar dat is maar
collaterale schade.
Op zoek naar vrijheid om te doen wat moet ? Dat lijkt mij weeral eens één van die slogans die mooi klinken maar nergens op slaan. Als het moet (dwang dus) is het geen vrijheid meer. Punt aan de lijn. Moeten en vrijheid vloeken.
BeantwoordenVerwijderenWat moet gezien de omstandigheden, kan mensen en dus ook politici dwingen tot gepaste actie. Maar politici zijn vaak geneigd te zeggen dat ze niet anders kunnen omdat de omstandigheden en dwingen.
BeantwoordenVerwijderenIn dit stuk probeer ik aan te geven dat politici zich soms ten onrechte in een dwangbuis van omstandigheden laten dwingen. De vrijheid tot handelen betekent dan, denk ik, dat zij na evaluatie van de omstandigheden inderdaad voldoende tijd nemen om vooral actie te ontwikkelen die het mogelijk maakt betere oplossingen te bedenken dan de omstandigheden lijken te eisen. Eenvoudig is dat niet. Doen wat moet, tot slot, heeft te maken met wat men urgentie noemt...