"30 dagen"? de eerste date viel mee
Dezer Dagen
Voorstelling van een boek
Annelies en de handtekeningenjagers
Annelies Verbeke, 30 dagen. Roman. Uitgeverij De Geus 2015. Hardcover. Pagina's? veel maar genoeg... prijs 19,95 €
Meet
en great, handtekeningencessie en alles wat niet met het boek te maken heeft,
overkomt me elke keer bij het voorstellen van een boek. Men
neemt het de auteur die net anderhalf jaar gezwoegd heeft aan een boek kwalijk
als die niet zou willen signeren al die exemplaren, maar dat mooi gemaakte
boek, dat is toch het mooiste wat je kan krijgen en het blijkt onvoldoende. Nu
ja, sinds de marketing de signeersessie heeft uitgevonden, hoeft men over het
boek niet veel te zeggen. Gelukkig was er toch even tijd om met mevrouw Annelies
Verbeke te praten, zonder dat vermaledijde signeren als conditio...
Toen zij een paar maanden
geleden over deze publicatie sprak, bij een boekpresentatie van werk van Johan
Clarysse, beeldend kunstenaar, werd mijn nieuwsgierigheid al dadelijk gewekt,
maar ik wilde het boek afwachten en nu werd het voorgesteld. In Gent kon ik er
niet bij zijn, in Brugge heb ik het wel meegemaakt, een uurtje in de vooravond,
wat zou men erover zeggen? Het was werkelijk iets om over naar huis te
schrijven.
Hoe wordt iemand schrijver?
Het blijft mij duizelen als men die vraag aan een schrijver of schrijfster
stelt, al is het van belang te weten waar de nood, of liever de euvele moed
vandaan kwam, want zoals we hoorden, er zijn al zo talloos veel grote en te
lezen werken. Maar de schrijverij bestaat uit vele lagen en aan het einde zijn
er de publicaties, of net niet. Gelukkig mochten we van Annelies Verbeke al een
en ander lezen, zal ik dra haar "30 dagen" lezen, maar toen Roos
Taillieu over het boek vragen stelde, werd het mij een vreugde daarbij aanwezig
te zijn. Want de schrijfster van dienst, of liever, de dame voor wie we daar
aanwezig zijn, meest iets oudere mensen, begon te vertellen over haar kijk op
mensen en hoe we niet enkel kleine, domme of nietige wezens zijn, dat we toch
veel van het leven verwachten en er veel van willen maken. Uit het gesprek kon
ik maar een ding besluiten, de schrijfster volgt een programma dat het
hedendaagse leven in vele vormen wil vertellen, met de schone en de schrijnende
kanten ervan. Hoe ik het boek zal ervaren, weet ik nog niet, maar dat is iets
anders. Uit het gesprek begreep ik dat de auteur die ook scenarioschrijven
heeft aangeleerd gekregen en er zelf veel aan gedaan heeft om er iets van te
maken samen met de toneel Wunderbaum, laat zien hoe je er niet zomaar als
schrijfster uit de opleiding Germaanse filologie stapt - zou men die term nog
gebruiken, filologie? Denkend aan onderen anderen Victor Klemperer zou dat pas
een daad van vergetelheid wezen. Oh ja, de kritiek die Slaap hoog aanschreef,
waar is die nu?
Misschien ligt het eraan, denk
ik, dat Annelies Verbeke andere paden, onmodieuze paden wenst te bewandelen en
op zoek gaat naar hoe mensen leven en voor een keertje niet uitgaat van wat er
aan de hand is met dit tranendal. In het gesprek kwam haar roman "Vissen
redden" aan de orde en zij meende, opvallend genoeg, dat deze roman ervan
het spiegelbeeld zou zijn. Het getuigt al van een zekere moed eenzelfde kwestie
vanuit een andere invalshoek te bekijken.
In het gesprek kwam ook
Walschap ter sprake, want ik dacht spontaan aan die roman als het over de
goedheid des harten gaat, aan Gerard Walschap, die met een Mens van Goede wil
over een man, Thijs Gorieux, vertelt die niet anders dan goed kan doen maar
altijd weer de klappen krijgt waar hij om vroeg, om uiteindelijk toch te
winnen. Maar goedheid als thema komt in de letteren dezer dagen niet zo gauw
aan bod, omdat we nu eenmaal uitgaan van twee premissen: a) de mens is een
autonoom wezen (maar komt niet zo in de wereld terecht) en b) van nature is de
mens alleen op zichzelf aangewezen en daarom zelfzuchtig. Annelies Verbeke kan
zich daar blijkbaar niet in vinden. Susan Neiman heeft dat onder meer in
"Afgezien van de feiten" onderzocht. Ook Richard Powers schreef met
"Generosity, an enhancement" zeer fraai gedaan hoe men redeloos goed
kan zijn en onbegrepen moet afdruipen, maar dan redeloos blijk kan wezen.
De goedheid des harten, wat
valt daarover te vertellen? Terwijl ik de terugweg nam en door de werken in de
Geldmuntstraat mijn weg zocht, kwam me ook weer Daisne door het hoofd spoken.
Hij had zoals men weet zijn socialisme wat bijgesteld, was vooral op zoek
gegaan naar het menselijke en het goede, was een vrijgelovig mens geworden.
Ook in het werk van Daisne
speelt de idee mee dat men goed kan zijn, meer nog, het magisch realisme lijkt
in zekere zin, zoveel jaren later bekeken, een queeste geweest te zijn de
natuur der dingen niet eendimensioneel te zien, maar te accepteren dat mensen
mogelijkheden hebben per toeval of echt goed te doen voor anderen. Hermine van
Rijn heeft niet enkel Evert-Lothar lief, maar ook de andere leden van de
familie. Die elkaar opvolgende schetsen
van persoonlijkheden en hun handelen, dat ondubbelzinnig, zoals in sommige
films het nobele in de mens wil zien kristaliseren tot een ridderlijk mens, tot
een samenleving waarin er wel van die nare geesten rondlopen als de promotor
van Evert ter Wilghen, maar ook de factum, die in het laboratorium de vissen
braad, die Evert dan moet onderzoeken, een Poolse naam als ik het wel heb, speelt
zijn rol als de sympathieke kerel, loyaal aan Evert, eerder dan aan...
Overigens, de gebeurtenissen
in Frankrijk, zoals Johan Vanhecke die te berde brengt en de rol van luitenant
Thiery geven ook weer aanleiding om een beeld te krijgen van een man die aan
zijn kleine kanten niet twijfelt, maar toch het beste wil doen voor anderen.
Daarom vond ik het opvallend uit de presentatie van Annelies Verbeke te mogen
afleiden dat haar thema niet in het naturalisme is. Op weg voor familiale
aangelegenheden hoorde ik op Radio 1 mevrouw Tweepenninckx enthousiast het
boekenweekgeschenk de hemel in prijzen, maar het is niet zo heel moeilijk, want
het is aanvaard als zodanig - boekenweekgeschenk in Nederland - en dus zal men
er naar jaarlijkse gewoonte wel de nodige lof over uitstrooien. Dat mag en dat
Verhulst in al die jaren de vijfde auteur uit het Zuidelijke deel van het taalgebied
is, moet men hem ook als een erkenning gunnen.
Maar zij zegde ook dat Dimitri
Verhulst niet meer alleen de duistere kanten van mensen, maar ook de betere
facetten van mens en wereld te voorschijn weet te toveren. Mooi voor hem, maar
belangrijker is dat sinds enige tijd in de letteren een evenwichtiger mensbeeld
aan de orde blijkt. Dat Annelies Verbeke dit zo expliciet doet - al moet ik het
boek nog lezen - kan ermee te maken hebben dat we in deze polariserende storm
van meningetjes murw worden geslagen met inzichten die evenwel ook op foutief
onderzoek blijken te berusten. Of onderzoek dat, zoals Neiman schreef,
misschien wel kan leiden tot het inzicht dat we zelfzuchtig zouden zijn, maar
dat men daarbij wel moet afzien van de feiten.
Kan een boek iemand
veranderen? Ik hoorde nog net een stukje met Adriaan van Dis en een Britse schrijver,
Howard Jacobson, die nog maar eens toonde hoe sterk dat Jiddische in onze
cultuur kan aanspreken. Ook Salomon Kroonenberg schoof aan, over "de
binnenplaats van Babel" over de bekende spraakverwarring en het
tegendeel... Spraakverwarring, zou Verbeke dat in haar verhaal, zich afspelend
in de Westhoek ook een rol toebedelen? Maar belangrijker is, dat de Wereld
draait door minstens een keer per maand met boekhandelaren over boeken spreekt,
Van Dis elk jaar een programma laat
maken en tussendoor interessante boeken de revue passeren. In Vlaanderen doet
Cobra een en ander, maar voor het overige, een wekelijks programma als Boeken
missen we toch. En daarna zag ik nog Patrick Poivre d'Arvor, maar interessanter
waren de jongere gasten en Fred Vargas, een thriller, maar haar verhaal over
het schrijven... leek wel iet of wat op wat de dame in de bloemen ons in de
Brugse boekhandel had vertelt: je thema vindt je en dan is het zaak de teugels
te laten vieren, zonder dat er aan het eind alleen woeste chaos verschijnt.
Literair schrijven over het principe, Heisenberg en het onzekerheidsprincipe...
of een arts op de vlucht voor een dodelijke fout - een kind met een
hartafwijking sterft als gevolg van zijn zelfvoldane nonchallance, het lijkt
wel wat op het verhaal d'Arvor zelf, had ik steeds de indruk. En dan is er nog "Je
vous écris dans le noir"... vier boeken die even de revue passeren en
auteurs die vertellen met een charme, zonder dat ze zelf de laudatio op zich
nemen, maar het overlaten aan François Brusnel.
Kortom, wie wil kan een avond
met boeken doorbrengen, maar met al die televisie... nu, men hoort wel wanneer
ik "30 dagen" heb doorgenomen en er iets over te zeggen heeft. Maar
de avond zelf, in de boekhandel was toch wel weer het moment om te koesteren,
een rustig gesprek met een schrijfster die met genoegen over haar
schrijfavontuur. Tegelijk, bedacht ik me, toen ik een laatste sigaartje opstak
om de dag contemplatief te beeindigen, die triomftocht gun ik Dimi Verhulst
wel, maar ik blijf het raar vinden dat mevrouw Tweepenninckx niet de moeite
waard acht het werk van een dame nog even mee te geven... Maar goed, een
programma als de wereld vandaag kan niet echt die aandacht opbrengen.
De gedachte liet me niet meer
los, dat de boekhandelaar me enige tijd geleden nog eens herinnerde aan de
kliekjesgeest in onze letteren. Verbeke mag niet klagen, dat is wis en waarachtig,
zij zoekt niet zo gemakkelijk de media, al schrijft ze wel regelmatig columns
en andere kortverhalen, maar de media lijken haar niet echt te zoeken. Natuurlijk
stond er vorige week in DSL, De Standaard der Letteren een interview met haar.
Nu nog een tot lezen aansporende recensie.
Het heerlijke van een goed
boek? Het staat als een huis, een kasteel en wereld op zich, maar wie zich
thuis weet in de wereld der letteren, ziet de draden en flitsen van
reminiscenties aan andere boeken, maar ook naar de (banale) werkelijkheid. De
Seizoenen van Clem Schouwenaers, een jaar in de Westhoek, schoot me nog tijdens
de voorstelling te binnen, maar men bezweert mij voor waar aan te nemen dat het
boek niets voorstelt. Volgens literatuurwetenschappers dan toch. Maar met Karel
van het Reve meen ik dat literatuurwetenschappers wel kunnen zeggen hoe
literaire gewrochten in elkaar kunnen steken, maar niet waarom
"Boerenpsalm" zo een subliem werk mag heten en ook "De
Seizoenen" best als werk in mijn geheugen blijft hangen. En ook
"Vissen Redden" dus, maar wat "30 dagen" zal brengen? De
eerste date viel mee.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten