Dollen met de literaire canon
Dezer
Dagen
KANT'L en de Literaire Canon
Vijftig + 1 is onvoldoende
![]() |
Kasteel van Beauvoorde, waar de dynamische literaire canon donderdag 2 juli werd voorgesteld. Inderdaad, men moet zich niet druk maken, maar er wel even mee dollen kan geen kwaad |
Ik hoorde er niet van op dat
men een "dynamische" canon wilde opstellen van de Nederlandstalige
letteren van Hendrik van Veldeken af tot heden. Op gecodificeerde kennis heb ik
het al niet erg begrepen, maar men zou hebben kunnen kiezen voor een ware
Vlaamse en Nederlandstalige Bibliotheek. Nu vervult de DBNL wel al die functie
en zien we daar veel materiaal toegankelijk gemaakt, zodat we er verder het
zwijgen toe zou kunnen doen. Maar het erge is, vrees ik dat men er bewust van
afziet een aantal werken mee te geven, maar vooral oeuvres, van een aantal
auteurs die smaakmakend waren. Joachim van Babylon?
Natuurlijk, de onverslijtbare
klassieken, dat zijn de werken die wel gedateerd zijn, maar nooit gedateerd
raken. Je kan denken aan Goethes Werther, diens Wilhelm Meisters, Faust, maar
ook aan Lazarillo de Tormes, Jacques le Fataliste, Dood van een non of de
Seizoenen, van Clem Schouwenaers. Het belang van literatuur ligt erin dat de
lezer een wereld ontdekt die de zijne of de hare niet is, maar die hem of haar
zomaar een inzicht biedt, zonder meer. De klassieken, van de Ilias tot "de
begraafplaats van Praag" dan wel "Blindgangers" - van Joke
Hermsen, die naar mijn aanvoelen een verhaal van deze tijd wist te vertellen en
toch misschien minder gedateerd geraken zal dan Het verdriet van België. Want
als ik "De Metsiers" en de Verwondering wel kon smaken net als de
Oostakkerse gedichten van Claus - over Oostende schreef ik ooit zelf - dan denk
ik dat "het verdriet van België" echt wel boven alles een
programmatisch werk was, waarin Hugo Claus met zijn demonen afrekenen wilde.
Daar is niets mis mee, maar het moet dan wel perspectieven bieden. De wereld
die Hugo Claus opriep komt Franstaligen zeer goed uit: Catholiques entre les
guerres, nazi pendant l'occupation. Neem nu Brel, die een hele roman van
Buzatti, de woestijn der Tataren wist te verdichten tot een chanson, Zangras,
waarmee hij de kracht van de beperking toonde. Maar Brel zong ook Don
Quichotte, de man van La Mancha.
Daarom vind ik het nog niet
fout dat er een canon wordt opgesteld, maar een cultuurtaal die zichzelf
respecteert stopt niet bij 50 + 1 titels, maar weet dat de schone letteren
altijd nog meer bevatten. Alleen, men lijkt er zich voor te schromen die
veelheid ook aan de orde te stellen. Afgelopen voorjaar kon men bij de
Koninklijke academie voor Nederlandse Taal en Letterkunde ten onrechte vergeten
auteurs herdenken en te herlezen.
Hoeveel het er mogen zijn?
Hubert Lampo? Waarom blijft men hem negeren? De biografie van Johan Daisne
bleef merkwaardig onderbelicht in de media; Maria Rosseels schreef met Dood van
een Non en "Ik was een christen" mooie en nog altijd lezenswaardige
werken, voor wie de strijd voor en tegen de moderniteit binnen de kerk
enigszins wil begrijpen. Maar waarom laten we dan de man van theater en
opvoeding, Herman Teirlinck onbesproken?
Men kan codificeren en canons
opstellen, maar men moet er geen Kastalië van maken, van het literaire erfgoed.
Daarom is het een mooie zaak dat men de canon niet wil vastleggen, alleen men
had ook voor 121 titels kunnen gaan, toch? Men lijkt het bevattingsvermogen van
de geïnteresseerde lezers te onderschatten. De reden zou zijn dat men niet
voldoende stock kan aanleggen om meer boeken permanent in voorraad te houden.
Maar men kan met print on demand wellicht dat probleem oplossen en toch mooie
bandjes maken.
Nog eens, lezen heeft geen
onmiddellijk nut, kunst is er gewoon, of niet, maar de menselijke geest kan
niet zonder een krachtige verbeelding, anders lopen de gedachten vast. Goede
literatuur aanprijzen in allerlei genres is dus het minste wat de KANT'L kan
doen - en ze doet het ook, met lezingen over ten onrechte vergeten gewaande schrijvers.
Ik denk dat de keuze die men
maakte net wel aangevochten kan worden zonder daarom zelf een eigen canon te
willen promoten. Auteurs als Karel van de Woestijne hebben meer geschreven dan
"De boer die sterft" terwijl andere, zoals Herman Teirlinck wel
degelijk hun belang blijven hebben. Dat de actualiteit waarover hij schrijft,
zoals "Maria Spermalie" voor ons moeilijk te herkennen valt, valt
moeilijk te betwisten, maar kan men zomaar Louis-Ferdinand Céline volgen in
zijn "Voyage au bout de la nuit"? Of Stendhal die ons vertrouwt maakt
met de ambitieuze Julien Sorel en de vrouw van de burgemeester van Verrières,
met de familie de la Mole? Of moeten we het hebben over Effi Briest, over de
heldinnen van Jane Austen? Wiliam Faulkner... Hoe veel namen moeten er nog
vallen voor duidelijk is dat die werken in hun taalgebied boven alle twijfel
gelden als meesterwerken. Cyrano de Bergerac? Kan iemand mij vertellen dat hij
of zij de arme man met een joekel van een neus echt niet vatten kan?
Dan de hedendaagse letteren,
titels die vaak al hoog geprezen worden, maar zelden tot grondig debat
aanleiding geven. Dertig Dagen? Annelies Verbeke schreef een mooie en goed
geconstrueerde roman, die ons iets vertelt over de dingen dezer dagen, zonder
dat ze emfatisch gepresenteerd worden. Maar het boek moet blijkbaar bij de
kritiek niet echt een snaar geraakt hebben. Behalve een goed boekenprogramma op
de buis hebben we dus ook nood aan een goede, scherpe kritiek, die meer doet
dan de synopsis van een roman weergeven.
Onze gevoelens zijn dan ook
gemengd, want men doet er goed aan de Nederlandstalige literatuur in Vlaanderen
te canoniseren, maar men had een grootser gebaar kunnen maken. Er zijn dus
titels van romans bij deze gelegenheid gesneuveld, die wel belangwekkend moeten
heten. De vraag of het de volgende herschikking van de canon - wat wel vreemd
is, want juist een canon heet onveranderlijk te zijn - anders zal uitlopen.
Face au mur?
Ik denk dus: laat de KANT'L
maar de literatuur promoten, dan zullen we graag dollen met die canon en er
onze eigen voorkeuren aan toevoegen, publicitair het werk van de vergeten
auteurs onder de aandacht brengen en zo ontstaat er toch een mooi
spanningsveld.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten