vluchtelingen en positieve rechten
Reflectie
Verhaal van rechten en
plichten
het algemene en het persoonlijke
![]() |
Charles Aznavour kwam na de exodus uit Armenië in Frankrijk ter wereld. Het blijft riskant succesverhalen aan te dragen, maar tegelijk weet net Aznavour hoeveel zijn ouders te doorstaan hebben gehad. |
Het is niet voor niets dat we
een statuut hebben ontwikkeld, kort na de oorlog voor slachtoffers van oorlog
en vervolgden voor zaken waar we hier van een grote vrijheid genieten. De
opeenvolgende conventies over het statuut van vluchtelingen, asielzoekers
andere slachtoffers van den oorlog en dictatuur kregen ook een strategisch
kantje, toen het in de koude oorlog kon helpen om mensen te redden uit de
Sovjet-Unie.
Waarom krijgen we slechts de
schaduwen te zien van de vluchtelingen die zich aanbieden aan de
toegangspoorten van Europa? Waarom geeft men, van links tot rechts de indruk
dat al die mensen hetzelfde zijn, identiek en uniform zijn? Want dat kan domweg
niet, ook al zijn er genoeg mensen die in mimetisme een voetwegel vinden om
zichzelf een beetje vorm te geven.
Elk jaar krijgen we meer info
over de festivalzomers, over grote manifestaties van collectieve expressie als
de dodentocht of de vierdaagse van Nijmegen en andere leuke dingen voor de
mensen. Dat mensen graag eens uit die uniformiteit breken, liever naar een
afgelegen strand gaan en in besloten kring hun plezier vinden, daar gaat het
gelukkig niet over. Maar met die aandrang van media en bloggers hun geheimtips
te delen, zit toch wel iets fout, want per slot van rekening zal het dan geen
geheimtip meer zijn.
Onze houding ten aanzien van
individualiteit is derhalve ambigu en daar
valt nog wel iets voor te zeggen, want als we individualiteit
absoluteren, verdingelijken, wat nog een stap verder is, dan taant de beleving
van individualiteit of wordt het tragikomisch.
Van belang is het wel om onze
houding ten aanzien van oorlogsvluchtelingen te bekijken, mensen die niet op
weg zouden zijn gegaan als er geen oorlog was geweest, maar in hun haardstede
hun leven zouden verder gezet hebben. De Arabische Lente heeft veel los gemaakt
en hoe het zal evolueren voor de onderscheiden landen, weten we op dit ogenblik
slechts voorlopig. Tegelijk weten we niet, als ik naar journalisten luister,
wat die Syrische mannen en vrouwen deden voor hun wereld in kon storten. Waren
ze architect? Tandarts? ICT-er? Jurist? En zouden ze na het verwerven van
afdoende taalkennis hier aan de slag kunnen gaan?
Veel van deze mensen kunnen
niet zoveel waardevolle documenten meenemen op hun vlucht, daarvoor zijn de
gebeurtenissen te chaotisch. Maar vakbekwaamheid kan men bewijzen, alleen, men
wil niet dat deze mensen "onze jobs" afnemen. Als we dus van die
vluchtelingen alleen de schaduwen zien, geen mensen in beeld krijgen, dan is
het bijzonder moeilijk te weten hoe ze na aanvaarding als vluchteling iets
kunnen doen. Ik herinner me wel eens ergens gelezen te hebben dat na de
Russische revolutie een aantal prinsen, grootvorsten en grootburgers het land
verlieten en in Europa, soms in de VS onderzocht zochten en vonden. Vaak werd
verteld dat deze mensen ongeacht hun kwaliteiten en bekwaamheden op
uitzonderingen na onderaan de ladder dienden te beginnen, wat menigeen op de
gedachte bracht de eigen intelligentie creatief in te zetten, soms met goed
gevolg, soms eindigend in de nor. Dat gold overigens ook voor Armeense
vluchtelingen, voor Italianen in de VS...
Het blijft opvallend dat
niemand er zich rekenschap van geeft dat we al decennialang met vluchtelingen
te maken hebben, soms werden het chouchous, soms kutvluchtelingen en niemand
kan er de vinger op leggen waarom dit zo moest zijn. Vergeten we niet dat vele
grote namen, Charles Aznavour, Albert Einstein, Stefan Zweig, maar ook Boris
Cyrulnik met grote vluchtelingenstromen te maken hebben. Oh ja, er waren ook
die talloze emigranten die we niet bij naam kennen, die in 1933 en nadien naar
Frankrijk togen, zelfs een grootburger als Thomas Mann ging naar Zurich, maar
hij had, zoals Zweig, Einstein en enkele anderen een grote faam verworven.
Deze mensen werden niet de
oren van het hoofd gezeurd over rechten en plichten, maar Arendt, Gunther Stern
- aka Gunther Anders, de auteur van "de Catacomben van Molussië" van
wie ze in 1937 scheidde - lang voor dat boek gevonden werd - en Heinrich Blücher,
met wie ze in de VS een goed bestaan kon opbouwen, waren ver van zeker van lijf
en leden. Op dat vlak hebben de conventies vooruitgang gebracht. Verder denken
we ook aan Anna Seghers (pseudoniem) of aan Klaus en Erica Mann, die in die
periode hun eigen keuzes maakten buiten Duitsland. Eenvoudig was het niet,
romantisch ook lang niet altijd, maar uitgever Querido maakte het mogelijk de
Exil-literatuur uit te geven, terwijl anderen soms schooiend door het leven
hadden te gaan. En in 1940 zette de Franse overheid al die Duitsers, zonder
onderscheid gevangen en konden de overwinnaars van de Blitz er zo de Joden en
andere staatsgevaarlijke sujetten uitvissen.
Onze rol zal hopelijk niet zo
dramatisch eindigen, maar we zijn aardig op weg de fout te maken de vluchteling
niet als persoon te zien. De kans dat deze mensen op die manier hun leven
ontplooien hangt niet af van hun wil iets te doen, wel van de mogelijkheden die
hen geboden worden. Om kort te gaan: we garanderen hen de negatieve vrijheden -
of onvoldoende - maar doen weinig om hen het recht te geven met de kennis en
vaardigheden waar ze over beschikken iets aan te pakken. De kinderen mogen naar
school, maar zoals Alicja Gescinska liet weten, soms niet in functie van hun
kunnen. De ouders van de Gentse filosofe kwamen net weg uit Polen toen het
regime echt op instorten stond. Maar er wel meer mensen die de weg zochten en
vonden uit de dictatuur van de partij en het proletariaat. Toen werd
merkwaardig weinig gesproken over de vluchtelingen voor het regime.
Het verhaal van rechten en
plichten? Het klinkt goed en heeft het voordeel van de duidelijkheid, nemen we
aan. In feite is het dramatisch, want we willen aan iedereen ook niet dezelfde
rechten geven, maar verder vinden we het niet nodig uit te leggen dat waardig
werk geen eenvoudige notie is. In wezen moet men er zich tevreden mee stellen
dat deze mensen een eerlijke levenswandel verkiezen boven snel gewin. Maar we
moeten meer doen om diploma's te accepteren als basis. In stageprojecten kan
men bewijzen wat men waard is. Er zijn artsenberoepen die een knelpunt dreigen
te worden? Men kan dus, zou ik mevrouw Rutten willen meegeven niet zeuren over
rechten en plichten als men hen niet ook een zekere positieve vrijheid toekent,
namelijk aan te tonen dat ze vakbekwaam zijn. Zal de integratie en
verknochtheid dan niet geholpen zijn?
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten