Excuses voor Leopold II
Dezer
Dagen
Excuses voor het verleden
Leopold II verketteren helpt niet
![]() |
Vreemd misschien dat ik dit standbeeld kies, want het beeld van Albert I is anders maar net daarom. Hij was een held, maar waarom was dat ook alweer zo? |
Gent
wil zich excuseren voor daden Leopold II in Congo, waar de man met de witte
baard nooit een voet heeft gezet. Marc Reynebeau vindt terecht dat excuses het
inzicht niet helpen, moralisme gemakzuchtig oogt en dat het nu eenmaal om
kolonialisme ging. Doch, kolonialisme maakt deel uit van onze geschiedenis en
wat moeten we ermee?
Ik
vind het altijd weer bizar dat men de koloniale geschiedenis van Congo zo graag
tegen het licht houdt, maar meer nog, bedenk ik mij, begrijpt men het hele
mechanisme blijkbaar niet meer. Geschiedenis bekijken blijft nog altijd iets
anders dan geschiedenis maken, waarbij men inderdaad wel eens schrikt van de
heftigheid van de gebeurtenissen, zoals moordpartijen of het doelbewust
wegmaaien van de bestaansvoorwaarden van de eerste bewoners van een gebied, de
Indianen in de Amerikaanse vlakten bijvoorbeeld. En toch, de moraliserende
benadering laat niet zien dat mensen inderdaad wel eens plannen hebben, soms
voeren ze die fout uit, soms kan het niet anders dan fout lopen. De omgang met
China, onder meer vanwege het UK is alles behalve zuiver op de graat te noemen,
maar toch blijkt men de opiumoorlogen als collateral dammage te beschouwen,
terwijl Leopold II in Congo liet moorden dat het geen naam had, zegt men. Op
zijn minst gaat het om een dubbele standaard.
De
vraag is dan ook, denk ik, of we genoeg inzicht hebben in de omstandigheden in
Congo om de schuld op de kolonisator te schuiven en of de hele rubberoorlog niet
gezorgd heeft voor een aanscherpen van het beeld. Er zijn historici die spreken
van 10 miljoen doden in Congo ten tijde van de Vrijstaat, wat een relatief
dichte bevolking veronderstelt en dan nog is het onduidelijk of we voldoende
bronnenmateriaal hebben om dat grote sterven aan moedwil te wijten. Koloniseren
is geen werk voor kleine jongens, voor tere zielen, maar vandaag is dat een
afgelopen periode. Leopold II kreeg de Congo in de schoot geworpen en betaalde
zich blauw tot 1895, 1896 aan de kolonie, tot plots de revenuen van de rubber
binnen kwamen. Wellicht was intussen ook de diamant en het goud gevonden in de
ondergrond en kon men ook andere waardevolle grondstoffen en voedingswaren
exploiteren.
Wat
Europa tot kolonisatie dreef en waarom we er zo ambigu tegenover staan - tenzij
morele ridders die menen dat we onze voorzaten mogen veroordelen omdat ze
kolonie vestigden op verre kusten en het binnenland veroverden - blijft een
moeilijke kwestie, want zowel Adam Smith als Alexander von Humboldt hadden er
veel op tegen, de eerste om economische redenen te tweede op grond van
ecologische argumenten. Men zou nu verwachten dat ik het heb over ecologie
avant la lettre, maar wat de Duitse ontdekkingsreiziger ontwaarde tijdens zijn
reizen in Zuid-Amerika hoe het aardse systeem een grote samenhang vertoonde en hoe
foute exploitatie dat in het ongerede brengen, was ecologie. De econoom meende
dat kolonisatie geen eerlijke overdracht van goederen en middelen mogelijk
maakte noch van kennis en die kritiek kan men wel beter goed onthouden.
De
argumenten die al vroeg geformuleerd werden tegen kolonisatie en botte
exploitatie voor de volkomen in bezitname van territoria vorm kreeg, tenzij net
in Zuid-Amerika, waar de Spanjaarden al dieper waren doorgedrongen in de
binnenlanden, hebben niet belet dat Frankrijk, het UK en Holland tijdens de
negentiende eeuw van handelsposten overgingen tot intensieve exploitatie
waarbij ze zelf ook het beschavingsproces naar voor schoven. De Britten dachten
overigens ook nog eens dat ze het verwerven van land over het hele continent
van Caïro tot Kaap de Goede Hoop konden realiseren, met daarbovenop een
transcontinentale spoorweg. De oorlog in Soedan verliep met veel en bot
bloedvergieten.
Zoals
ooit het Romeinse rijk meer was dan een project van verovering, maar in de
feiten de samenhang in de wereld versterkte, met gunstige en schadelijke
gevolgen, waarbij het niet altijd duidelijk is wat nu gunstig moet heten en wat
schadelijk, zoals de bevolkingsaangroei laat zien, zo moeten we vaststellen dat
ook de koloniale ondernemingen van de Europese grootmachten en kleinere
spelers, waaronder België, Leopold II dus gunstig uitpakte voor delen van de
bevolking en anderen onherstelbare schade toebracht. Dat Leopold II met de hulp
van Bismarck Congo in de wacht sleepte, was en blijft een element in het debat dat
zelden aan bod kwam. Dat Congo voor de Antwerpse haven een meevaller van
jewelste was en dat gedurende bijna zestig jaar, valt ook moeilijk te
ontkennen.
Toch
is men geneigd van de koloniale politiek van Leopold II alleen de donkere kant
te zien, waarbij de bronnen niet altijd even objectief waren en vooral te maken
hadden met de Rubberoorlog. Blijkbaar hebben de Britten geprobeerd en zelfs met
enig succes Brailiaanse rubberpalmen over te brengen naar India, waardoor de
Portugezen en Brazilië, toen al onafhankelijk een stevige bron van inkomsten
ontzegd werden. Henry Wickham zorgde voor die stunt, waarbij vooral het
determineren van de boom moeilijk was geweest. Uiteindelijk zouden de plantages
op Sri Lanka en in Maleisië tegen 1916 de Britten nagenoeg een monopolie
bezorgen in de productie van rubber. De geschiedenis is Henry Wickham nagenoeg
vergeten, maar het blijft opvallend dat de aanpak van de Britten onbesproken
blijft. Stal Wickham de rubberpalmpitten? Moeilijk te zeggen, omdat er geen
exportverbod gold, maar hij verborg zijn vondst wel angstvallig tot ze veilig
in Kew aangekomen waren, de Botanische tuinen, waar ook Darwin veel vondsten
had bezorgd en zelfs von Humboldt.
Vreemd
toch dat wat ooit een heldenverhaal leek, van James Cook tot Roald Amundsen,
het verhaal van groots opgezette expedities en de ontsluiting van onbekende
gebieden, terra incognita, nu vaak afgedaan wordt als stoer gedrag van
mannetjesputters. We zouden onze aarde niet zo goed kennen zonder deze lieden,
zonder Humboldt of Darwin en dat men van koloniale avonturen winstgevende
ondernemingen wilde maken, zal toch wel niet zo vreemd zijn. Hoe we de
samenleving in die nieuw ontdekte gebieden hebben gewijzigd, mag ons ook niet
ontgaan. Het kan zijn dat de onderneming van Leopold II in Congo vele doden
heeft opgeleverd, als gevolg van meedogenloze exploitatie, ziekten, het
veroorzaken van hongersnood, waarbij we nooit verder komen dan de statistiek en
bij gebrek aan een bodycount zal men dat beeld niet scherper krijgen.
Geen
royalist zijnde, blijft het mij somber te moede als ik de bejegening van
Leopold II gadesla. Na Mobutu en nu Kabila kan men de geschiedenis niet meer
inroepen, maar dient men zich af te vragen hoe men de politiek van Europa en
België in Congo nu kan evalueren. Onder Mobutu kwamen er de beruchte Witte
olifanten - groots opgezette industriële ondernemingen, die helaas bij gebrek
aan onderhoud algauw teloor gingen, maar hoe zit het nu met onze politiek ten
aanzien van Congo? Vooral achteloosheid lijkt me aan de orde. Aan de andere
kant wil Kabila niet dat we nog veel tussenkomen in de soevereine republiek. Hoe moeten we die ellende in Oost-Congo
opvangen of de politieke keuzes van de huidige president. Dat zijn belangrijker
vragen... maar het is zo gemakkelijk de morele meetlat boven te halen. De
beelden, borstbeelden, ruiterstandbeelden voor Leopold II storen mij niet,
geven enige grandeur en weerspiegelen wellicht een eerlijker bewondering voor
de soms stugge koning met zijn maîtresse. Geschiedenis onderzoeken en niet op onwelkome
waarheden botsen, het blijft moeilijk. Daarom denk ik dat Reynebeau gelijk
heeft als hij die moralisering verwerpt, maar verder vrees ik dat we het niet
zo gauw eens zullen worden over de betekenis van het Congolese avontuur van
Leopold II.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten