Helden op voorraad
Dezer
Dagen
Helden voor deze tijd
Wat verwachten we van hen
![]() |
Munt Vercingetorix wat naam betreft, figuur zou Apolloon zijn, Grieks dus. De metissage ontgaat iemand als Sarkozy blijkbaar. Maar hij blijft een held. |
Het blijft opvallend hoe we
onze tijd proberen te spiegelen aan andere tijden en dat velen zich een held
fabriceren waarmee ze zich kunnen
associëren, al lijkt het niet altijd evident de donkere randjes te onderkennen.
Wie een beetje doorgedacht heeft zegt
geen helden te hebben tot men door gaat denken. Al kan het dan wel tegenvallen
met die helden en zeker als de geschiedenis en de geschiedschrijving met hen
heeft afgerekend, wat dan weer voor nieuwe controverse kan zorgen. Is het wel
nodig dat we mensen als helden voorstellen?
Een
theatertroep pakt uit met Malcolm X en dat haalt de media uiteraard, maar wie
was die man die een andere held van de leiding wilde stoten, dr. Martin Luther
King, dat hij plots weer opgediept wordt. Blijkbaar willen jonge moslims zich
met hem identificeren of met zijn beweging iets nieuws aanvangen. Of het zinvol
is, of gevaarlijk, kan men misschien gemakshalve beslechten maar in wezen gaat
het om meer dan alleen een opdiepen van een moslimstrijdbaarheid, maar, zoals
Tinneke Beeckman schrijft, om een bijzonder complex man, die de werkelijkheid
wat naar zijn hand zette. En ook wie hoopvol naar hem kijkt, mag nooit vergeten
dat de zwarte slaven die over de Atlantische oceaan gevoerd werden al eens door
Arabieren waren verkocht en bovendien hadden Arabieren en andere moslims een
hand in de slavenhandel over de golf van Aden en de Indische Oceaan. Malcolm X
zou dus een ongemakkelijke held kunnen zijn.
Natuurlijk,
de jongeren die nu vanuit hun moslimachtergrond contact zoeken met die beweging
en dus ineens voor lief nemen dat je geweld moet gebruiken om je doel te
bereiken, persoonlijk maar zeer zeker ook maatschappelijk. Wat ze dan niet
meekrijgen, bedenk ik mij, is dat dominee Marten Luther King hen ook iets te
bieden heeft, maar wat we hoogstens omtrent hem horen, kennen we als een
klankfragment "I have a dream". En van dromen komt zelden iets in
huis. Toch is het wel opvallend dat media dezer dagen over een figuur als Marten
Luther King, Vaclav Havel of anderen weinig weten te vertellen, misschien nog
wel eens over Nelson Mandela, maar overdrijven zal men niet. Kennis van deze
figuren, hun biografie en de omstandigheden waarin ze leefden en handelden,
blijft onbesproken. Onwetendheid kan men die jongeren dus niet a priori
verwijten, al vraagt een mens zich dan af hoe ze wel bij Malcolm X uitkomen.
Onwetendheid?
Daar willen noch die jongeren noch wij van horen, want we menen dat we zo bij
de juiste kennis uitkomen, maar zelfs gereputeerde encyclopedieën hebben zo hun
eigen invalshoek en het is niet zomaar uit het niets dat die lemma's komen,
want iemand moet ze schrijven. Het is dus van belang dat we er al eens acht op
slaan, wie iets te vertellen heeft en wie ons iets uitlegt. Kennis van de
geschiedenis, ook de recente is niet altijd even overdadig en betrouwbaar
voorhanden als we zouden willen of vooral dan we graag aannemen.
Was
generaal George Patton een held? Bomber Harry, de man die Dresden liet
bombarderen in februari 1945, ook al zegt men dat er geen strategische doelen
waren, wel veel vluchtelingen, werd door de koning geridderd en door latere
generaties verguisd. De vraag is of men dat zomaar kan oordelen. Denken we dan
een stap verder over de piloot die de bom op Hiroshima dumpte, maar ook aan
president Harry Truman, aan Albert Einstein ook en dan verdwijnt de zucht naar
heldenmoed en spreken over complexe afwegingen: hoe lang mag de oorlog nog
duren? Wat zal Stalin doen? Hoe herorganiseren we Japan? 71 jaar later heeft
dat alles nog gevolgen.
Iedereen
heeft zo zijn helden en soms kiest iemand voor een hondse kerel, die niemand
ontziet, zoals Diogenes van Synope, een andere verkiest dan weer Don Quichote,
of zelfs Jacques, zonder diens meester. Hoewel we graag aannemen dat al die
helden echt bestaan hebben, zal men dat van de laatst vernoemden moeilijk
kunnen beweren. Ons universum wordt dan ook bewoond door meer fictieve helden
dan echte. Want in het echte leven valt het moeilijker echt uit te blinken in
moed. Opgegroeid in tijden dat Che Guevera kon inspireren, al begreep ik algauw
dat de man eerder van rusteloze aard was en dat hij oorlog voeren best cool
vond, maar ook anderen, zoals Arafat wekten bij sommigen warme gevoelens op, om
nog van Mao te zwijgen.
De
held zelf kan er doorgaans niet veel aan doen dat zijn eigen verhaal en
handelen vertekend wordt. Helden doen dan wel ongehoorde en ongeziene dingen,
ze doen het niet zonder goede redenen en weten dat ze er zelf veel bij kunnen
inschieten, ook hun eer. Tragische helden, zoals Gorbatshov dragen dan ook voor
mij iets bij aan deze wereld. Vaclav Havel die op zeer lange tenen trapte toen
hij de kwestie van de discplaced persons uit Tsjecho-Slowakije na WO II ter
sprake bracht en vond dat Tsjechië zich daarvoor wel eens mocht excuseren,
kreeg meer dan de wind van voor. Over die massale uitdrijving van mensen uit
het toenmalige Tsjecho-Slowakije horen we nooit omdat het niet onze
geschiedenis is, maar dat hierbij een klimaat geschapen werd waar we 70 jaar
later nog altijd mee te maken hebben, ontgaat blijkbaar menigeen die klaagt
over de houding van Zeman en Orban (Hongarije). Aan de andere kant kreeg
Joachim Gauck, Duits president, spreekkoren en scheldpartijen over zich heen in
Saksen, de grootste deelstaat uit de voormalige DDR die nu in de BRD
weigerachtig staat tegenover vluchtelingen, niet-Europese vluchtelingen.
Gauck,
wiens biografie in Vlaanderen nauwelijks aandacht kreeg, terwijl de man een
criticus was van de DDR en SED, Ulbricht en Honnecker, kreeg in Vlaanderen
weinig aandacht en werd vooral afgedaan als zelfverheerlijking. Alsof de
autobiografietjes van Musseeuw of Boonen echt alleen maar de naakte feiten
zouden bevatten. Biografieën en zeker autobiografieën zijn moeilijke genres, de
grens tussen hagiografie en eerlijk relaas valt moeilijk aan te houden voor de
auteur. Zoals John Lukacs schreef in een studie over Hitlerbiografie en
-historiografie, blijkt daar vooral de gedachte voor te moeten liggen dat de
man absoluut niet deugen kon. Het blijft bizar dat we in Hitler liefst geen
mens willen zien. Nu, geruststellend zal die gedachte dat ook Hitler maar een mens
was, wel niet zijn, maar dat is de tol van onze open bestemming: mensen weten
waar hun wieg staat, maar kunnen zich niet veel inbeelden over hun plaats van
overlijden.
Joachim
Gauck dus, wiens familie door de Sovjets en de jonge DDR weinig vriendelijk
werd bejegend en wiens vader door de Sovjets gedurende 3 jaar naar Siberië
gestuurd werd als straf - uiteraard - kon geen lid worden van de
Jeugdorganisaties van de SED en mocht niet studeren. Alleen een kerkelijke
roeping kon hem de mogelijkheid bieden toch te studeren, maar goed, sommigen
vinden theologie geen studie en dat komt mij een aperte misvatting over. Zeker
als men de verdere levensweg van Gauck bekijkt, als pastor in Rostock en later
in de vredesbeweging, als lid van Bundnis met de Groenen om tenslotte tien jaar
lang de archieven van de STASI die niet vernietigd waren te beheren, onder de
nieuwe Duitse Bondsrepubliek. Hij werd enigszins toevallig president, maar
blijkt met Angela Merkel een zeker vertrouwen te genieten, ondanks de heisa
rond "Wir schaffen das", omdat velen in de Oostelijke Länder er geen
goed oog hebben, want gedurende veertig jaar waren er wel enkele vreemdelingen
in de DDR, Vietnamezen en Afrikanen, maar heel weinig mensen uit de Arabische
wereld. Is Berlijn nu hip en een centrum
van de wereld, dan was Oost-Berlijn veertig jaar geleden aan het doodbloeden.
De intellectuelen die mee de DDR hadden geschraagd, zoals Anna Segers of Victor
Klemperer waren dood of erger nog, van vele illusies beroofd. Eugen Ruge heeft
over die sfeer van bekende maar niet in het oog springende Oost-Duitse
middenklasse een mooi portret geschilderd "Bij afnemend licht". Gauck
was en is dus een figuur die er van af staat van die oude elite en hij wordt
door burgers uit Saksen geconfronteerd met de gevolgen van langjarig beleid,
waarbij de migratie voor hen een grote inbreuk is. Omdat ze menen dat een land
homogeen hoort te zijn. Gauck heeft zich tegen die idee fixe die in de voormalige
Länder van de DDR blijkbaar nog leeft.
Heldendom
zonder gevaar is geen heldendom, zegt men wel eens. Het gaat er dus om, dat men
iets te riskeren heeft of beter nog voor een belangrijke zaak iets, zijn of
haar hagje overheeft, dan komt het erop aan ook tot het uiterste te gaan indien
nodig. In deze tijd vermoordt men niet zo gemakkelijk meer, maar Malala Yousafzai
werd wel neergeschoten in Pakistan omdat ze school wilde lopen en in het UK
geopereerd en gered. daarna groeide ze
uit tot een bijzondere figuur, die verder streed voor onderwijs voor jongedames
in Pakistan. Nu valt wel te begrijpen waarom jongens en mannen niet altijd
graag zien dat vrouwen studeren en kennis verwerven, want niet zelden worden ze
beter, die meisjes.
Wie
zoeken we dan, als we helden zoeken? Voor een pak Amerikanen is Donald Trump een
idool, maar is hij ook een held? Net zo min als Hillary Clinton, want zij
worden niet armer als ze hun doel niet bereiken. Maar moet men dan een held
zijn om het goed te doen? Was Achilleus een groot held, of, zoals Sandor Marai
het laat verstaan, alleen maar een sabelsleper, in de greep van zijn emoties.
Maar
soms valt het voor dat iemand begrijpt dat vluchten niet meer kan en dat
zwijgen uitgesloten is. Of het werkelijk zoveel waard is? Dat weet men niet
altijd, maar zo te zien worden verhalen soms opgevist en opnieuw in omloop
gebracht. Wie doet het onverwachte, wie durft een dictator te weerstaan - maar
daar hebben we geen weet van ten onzent - of kan onrecht uitroeien? Er zijn er
vele die er zich academisch voor inzetten, het bestrijden van armoede en
onrecht. Men zou het wel willen, maar wie het luide roept, moet weten dat
onrecht bedrijven niet in het systeem zit, maar dat het systeem er wel
gelegenheid toe biedt. Het zijn wel mensen als u en ik die bewust of banaal weg
vergeet wat rechtvaardig is. Helden doen wel eens wat moet, maar diegene die
voor velen onder ons een held is, blijkt zelden in die sfeer veel te betekenen.
Net omdat helden, echte helden zelden uitkomen voor hun daden, dat ook, maar
omdat ze meestal pas geboren worden na hun dood, in de geest van mensen die een
held nodig hebben.
Vercingetorix?
Gallische leider die in Alesia, omgeving Beaune (?) een definitieve nederlaag
leed waardoor Caesar Gallië tot Romeinse provincie kon omvormen. Op Asterix en
Obelix hoeven we niet echt beroep te doen, hoe goed de verhalen wel een en
ander meegeven, vooral over de Romeinen en hun gewoonten. Over Gallië valt niet
zo heel veel te putten uit de klassieke historische werken. al behoorlijk wat
te lezen, maar het punt is dat we vooral de Romeinse versie kennen en dat de
archeologie meer te vertellen heeft dan bijvoorbeeld Jules Michelet en Ernest
Lavisse konden verhalen. Toch zou Vercingetorix in de loop van de 19de eeuw,
ten tijde van Lodewijk Napoleon ofte Napoleon III en nadien een nieuw leven
beginnen. Tot voor kort zou men gedacht hebben dat de Fransen de oude frase wat
weggemoffeld hadden, maar Sarkozy begon er toch weer over, dat de nieuwe
Fransen ook de geschiedenis dienden te kennen van Frankrijk, dus ook van
"nos ancètres les Gaulois". Natuurlijk kan men beter de geschiedenis
kennen van de regio waar men leeft, maar die nieuwsgierigheid lijkt ook bij
autochtone inwoners af te nemen, al vergt ook dat de nuance dat we graag de
petite histoire meenemen, maar gedetailleerde, uitgekristalliseerde inzichten,
die vindt men te lastig. Het werk van
Francis Ferrand of Jean-Christophe Petitfils, komen bij ons zelfs helemaal niet
aan de orde. Zelfs topfiguren uit de Verlichting blijken zelden meer dan
silhouetten.
Hoe
we geschiedenis kennen of hoe we bepaalde figuren bejegenen, als helden of
minder fraai, blijft altijd nog afhankelijk van de kennis waarover we
beschikken. Velen zullen hier te lande de schouders ophalen als het over
Hindenburg, de held van Tannenberg gaat laat staan dat iemand zich er
rekenschap van geven zou dat in Kabylië ooit een prinses de wapens heeft
opgenomen tegen de oprukkende Arabieren en zo de Berbers of Kabyliërs een
identiteit gaf. Ook zij lijkt vooral een mythische figuur, maar of dat een
probleem moet heten? Helden spreken zelden en als ze het toch doen, kan men het
onverwachte verwachten.
Sarkozy
sprak dus over Vercingetorix en over onze voorouders de Galliërs, die hier
leefden voor en na de Romeinse verovering. Hoe men leefde in dat grote gebied
tussen de Pyreneeën en de Rijn, blijkt niet altijd zo duidelijk en toch, we
zijn dan misschien allemaal wel nazaten op een of andere manier van Karel de
Grote of van Djenghis Khan, maar hoe die mensen leefden, hoe ze overleefden en
toch ten tijde van Caesar's veroveringsoorlog behoorlijk welvarend bleken. Voor
hij zijn heldhaftige oorlog begon, zouden ze zelfs trouwe bondgenoten zijn
geweest, waarbij de aristocratie diende in de legers van de Romeinen.
Het
beeld dat Sarkozy suggereert kan men daarom best met enige afstandelijkheid
bejegenen. De inwoners van dat gebied, van de Pyreneeën tot de Rijn en de Alpen
kan men Galliërs noemen, maar hoe of het zat met talen, met bezigheden en met
de aankleding van het leven, met de rituelen en overtuigingen, begint men wel
stilaan te weten, maar hoe of die beinvloed waren door gebruiken in andere
culturen, blijft onduidelijk. Juist die voortdurende wisselwerking, handel,
vrijhandel maakte dat grote gebied mee welvarend, maar in onze beeldvorming
hebben we daar weinig mee aangevangen.
De
held der Helden was Alexander de Grote, uit het armtierige Macedonië die de
halve wereld veroverde en zelfs nu nog herinnerd wordt in verhalen over
Iskander, van Aleppo tot in de Hindoekoesj - het gebergte in Afghanistan,
vlakbij de Himalaya - waar volgens antropologen nog sporen van het Grieks en de
Griekse aanwezigheid te bespeuren zouden zijn. Jawel, ook de Galliërs moeten
Alexander gekend hebben, want de aanwezigheid van Griekse kolonies op de kusten
van Zuid-Frankrijk sinds de 8, 7de eeuw voor Christus, maak dit best mogelijk.
Maar wat te denken van Alexander als held? Nogal ambigue en zeker niet enkel
alleen de joviale legerleider, eerder tenderend naar tirannie en tot adaptatie
aan de gebruiken in bezette gebieden.
We
hadden het wel al over helden, maar nu in de media al eens verzucht wordt dat
we geen helden vinden, kwam ik tot het inzicht dat we ze wel zullen vinden, als
we ze nodig hebben. Hebben we die nodig tenzij om onszelf moed in te spreken,
of verdwijnen helden vanzelf als het even moeilijk wordt, zoals Achilleus
volgens Sandor Marai aan Odysseus gezegd zou hebben, want volgens bijvoorbeeld
Adorno was Odysseus geen held, laat dat duidelijk zijn: te slim, sluw, berekend
en met zichzelf bezig... Dus zal iemand wel Jan Breydel of Malcolm X van onder
het stof halen, waarbij ze vooral gemeenschappelijk hebben dat ze als held
kunnen fungeren, of ze er nu mee instemmen of niet.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten