Laten we afzien van zuiverheid
Dezer
Dagen
Angst voor vrijheid
Hoe we streven naar zuiverheid
In Frankrijk zouden de laatste tijd beenhouwerijen
last hebben van agressieve veganisten die hun etalages en gevels bekladden, hen
voor moordenaars houden en nog meer van dat fraais. Anderen vinden dan weer dat
we onze genenpoel zuiver moeten houden en willen de migratie doen stoppen;
intussen wil men de waarden van Verlichting, de Aufklärung veilig stellen.
Altijd weer lijken we bang te zijn voor besmetting, verzweren en etteren van
ons tere culturele velletje. Waarom zou ik met een koloniale blik naar de
geschiedenis van Congo kijken? Of nog zo iets merkwaardigs, iets draagt bij aan
de economie, alsof dat een tastbaar gegeven zijn, in het ergste geval een
monster, een Leviathan dat gevoederd moet worden.
Ons
handelen is een realiteit, de accumulatie en aggregatie daarvan kan men de
economie noemen, maar hoe die eruit ziet, uit zich in welvaart of armoede, in
bloei of stagnatie en dat is bijna net zo erg als neergang. Maar de economie,
kan men alleen bij benadering in cijfers vatten. Ook hier speelt een probleem
mee dat we alles zuiver willen bekijken, of we nu voor economische vrijheid pleiten
dan wel, zoals Trump doet, de grenzen te sluiten voor invoer. Lang leve het
Mercantilisme. Het is vreemd dat de brede media ons wel op de strapatsen van de
president wijzen, aan de andere kant negeren zij dat zijn (politieke) visie wel
eens een antwoord kan zijn op de angsten van zijn aanhangers dat hun rol is
uitgespeeld.
Een
andere kwestie waar de zuiverheid opspeelt betreft de verdenkingen ten aanzien
van president Macron, die niet alle verkiezingsuitgaven zou hebben opgenomen in
zijn verslag dat op grond van wetgeving moet worden ingediend en wordt
nagekeken. Toch zijn er politieke tegenstanders, vaak burgers die vinden dat
hij moet belaagd worden, omdat hij onder meer de SNCF wil hervormen en dat is
toch wel iets, net zoals de hervormingen van de arbeidsmarkt, net omdat Frankrijk
nog te veel mensen heeft die er hun draai niet vinden; ook daar wordt de
president op aangesproken en aangevallen, want het zou om privilegies gaan, terwijl
hij juist mensen op weg wil helpen die net helemaal geen voorrechten hebben,
maar wel de vakbond moeten menen te steunen. Zuiverheid in de principes, het is
wel vaker een valkuil, want mensen op hun rechten wijzen en hen aanmoedigen
ervoor op te komen, lopen al vaker eens tegen een muur op, want in wezen
verdedigen ze privilegies die anderen genieten, in naam van een niet altijd
even duidelijke solidariteit.
Het is
dat omgaan met inzichten, waarbij men de zuiverheid nastreeft, die we wel
herkennen bij Syriëstrijders en orthodoxe, vrome gelovigen, waarbij de leer en
de leefregels zo zuiver mogelijk moeten worden aangeleerd en onderhouden. Zuiverheid
blijft een bedrieglijk iets, omdat men net dan, bij het naleven van regels die
men zelf niet heeft uitgewerkt, zichzelf in nesten kan werken. Het komt mij
bedenkelijk voor en een vorm van angst voor vrijheid, dat men zegt dat men de
leefregels van de Islam of het christendom moet naleven. In het Christendom
hebben zich doorheen de eeuwen verschillende vormen van orthodoxie gevormd,
katholieke, Calvinistische, naast ook wel meer open denksystemen, waarbij men
meer aan de inzichten van de gelovige overlaten wilde. Hoe het komt dat bij
momenten een rigoureus naleven van leefregels zo een grote aantrekkingskracht
uitoefent op mensen, blijft altijd weer verrassend, al denken er we er een
goede verklaring voor te hebben, namelijk dat de wereld zo beter beheersbaar
is, hun bestaan op orde blijft.
Men beweert
wel eens dat mensen pas echt denken als ze een redenering helemaal doordenken
en zo tot de kern van de zaak doordringen, maar is het wel zo een verdienste
voortdurend alles wat niet past in een redenering weg te vlakken? Is het wel zo
een verdienste te geloven dat men rationeel denkt als men alleen argumenten
voor een bepaalde benadering verkiest en de andere negeert? Zo meent men dat
men moet vechten tegen degeneratie van een cultuur, zoals tijdens het fin de siècle
het geval zou zijn geweest. Het waren niet alleen mensen van de elite die zich
tegen Gustav Klimt of Egon Schiele verzetten en er op maatschappelijk vlak
conservatieve ideeën op na houden. Grootburgers konden tegelijk conservatief
zijn en eigentijdse kunst stimuleren via mecenaat en opdrachten. Hun handelen
was dus niet altijd zuiver en zelfs voorspelbaar.
Het
gaat erom dat als mensen in vrijheid hun leven wil laten leven, dat men met
diep doordachte redeneringen, hoe geldig de argumenten ook zijn, toch enige
terughoudendheid aan de dag moet leggen. Denkt men niet na over ongewenste
neveneffecten, dan wel of men meer schade zal veroorzaken dan men zich op
voorhand had toegestaan, dan zijn zelfs de beste plannen niet realiseerbaar.
Neem gewoon dat gedoe rond de steden die zouden stikken. De auto gaf ook aan
mensen met bescheiden middelen de kans om zich verder te verplaatsen, de eigen
provincie te verlaten. Het is nu wel zo dat men net omwille van het feit dat
men autobezit aanmoedigde, al was het maar om de autofabrieken aan de praat te houden,
men het openbaar en gemeenschappelijk vervoer stiefmoederlijk is gaan
behandelen, wat ons nu zuur opbreekt. Noch busvervoer noch de spoorwegen zijn
bij machte om hun opdracht werkelijk uit te voeren, al was het maar omdat de
sociale rechten van het personeel een grote weerslag hebben op de budgetten.
Maar is iedereen die bij de spoorwegen werkt ook wel nuttig en nodig voor het
bedrijf? Een HRM-bedrijf met 2000 werknemers voor 35.000 personeelsleden bij
het spoor? En dan moeten ze 35.000 loonfiches invullen, maandelijks, plus al
die andere verplichtingen van een bedrijf tegenover de werknemers. De maat der
dingen, dat vraagt niet enkel het toepassen van de regel van drie, het vraagt ook
dat we nagaan of wat men vooropstelt redelijk mag heten.
Nu is
er in het Nederlands wel spraakverwarring mogelijk want wat men rationeel onderbouwd
acht, is niet altijd redelijk, dat wil zeggen afgewogen, overdacht, maar niet
enkel tot het gaatje doorgedacht. Het is gemakkelijk zaken voor te stellen
alsof het simpel als pompwater zou zijn, terwijl men goed weet dat maatschappelijke
fenomenen zelden eenduidig opduiken en dat er bij het voeren van beleid wel
eens een grijze zone blijkt te bestaan, die men dan hoognodig moet dichtplamuren,
omdat we niet houden van discretionaire besluitvorming, de regels moeten
duidelijk zijn. Dat betekent evenwel dat men geen maatwerk kan leveren en
bovendien is dat al te vaak een motie van wantrouwen tegen mensen die normaal
geschikt zijn om te oordelen over een situatie.
Zuiverheid
in de leer brengt vaak mee dat men alles wat niet volkomen aan de wensen voldoet
ertoe leidt dat alles wat minder is, onbeduidend wordt genoemd en het beleid
kan nooit ver genoeg gaan. Groen en de SP-a eisen eerlijke belastingen, maar
als men ziet wat er met de roerende voorheffing is gebeurd, van 15 % over 21,
25 tot nu 30 %, dan moet men niet zeggen dat mensen geen belastingen op
kapitaal betalen, terwijl grotere vermogens best uitwegen hebben, al moet ook
dat niet overdreven worden. Alleen, is het geen burgerplicht goed voor het
eigen vermogen te zorgen? Wat we doen moet dan wel binnen het kader van de wet
gebeuren, al blijkt dat voor velen wel eens een uitdaging de grenzen op te
zoeken. De idee dat de belastingen eerlijk moeten zijn is op zich niet
bijzonder, want zowel de Magna Charta gaat over de verdeling van de
belastingdruk als een deel van de discussie tussen de Bourgondische staten en
Maximiliaan, Karel V en Filips II liep over het omslaan van de door de vorst gewenste
bijdragen. Vandaag zijn er belastingen die veel hogere aanslagvoeten kennen,
dan de Tiende en de Vijfde penning. Eerlijke belastingen hebben ook te maken met
wat de overheid als wettelijke verplichtingen op zich genomen heeft, onder meer
wegenaanleg, onderwijs, gezondheidszorg… en preventie van allerlei mogelijke
gevaren.
Waarom
gaan we dus zo graag uit van de gedachte dat iets zuiver n de leer moet zijn,
zuiver en volmaakt, perfect? Het is niet de eerste keer dat ik dit thema
behandel, het zal ook niet de laatste keer zijn, gewoon omdat we zowel in zaken
van regering als in het dagelijkse kwesties botsen op de mening van mensen die
vinden dat wereld noch de mensen aan hun wensen beantwoordt. Jean-Jacques
Rousseau inspireerde Maximilien de Robespierre ertoe een zuiverheid na te streven
die niet enkel zijn vijanden het hoofd kostte, maar ook medestanders van de
Revolutie, zoals Olympe de Gouges, Georges
Danton, Robespierre zelf. Rousseau leverde argumenten voor politici die niet
aan de totalitaire verleiding kunnen weerstaan. Ook Marx vond dat men niet langs
wegen van geleidelijkheid moet gaan, hij wilde van geen reformsocialisme weten,
zoals ook Lenin dat dan ook realiseerde. In een democratie organiseert men
juist heel wat door goed overleg en al eens wat omwringen van de arm, maar
meestal krijgt de dader dan ook lik op stuk.
Het is
dan ook verwerpelijk dat veganisten beenhouwers zelfs fysiek aanvallen of dat
men rokers ook al bijna als moordenaars voorstelt – terwijl men veertig jaar
geleden stappen heeft gezet om zelfdoding te gedogen. Het punt is dat men
steeds meer ingrijpt in onze handelingen vanuit inderdaad valabele inzichten
over schadelijkheid van tabak, alcohol, frieten, vet en suikers… Men kan
inderdaad vaststellen dat mensen langer gezond blijven, maar vervolgens, aan
het einde wel eens wat langer over het aftakelingsproces moeten ondergaan. Men
kan bepaald bourgondisch leven en honderd jaar oud worden, redelijk goed van
lijf en leden, men kan ascetisch leven en voortijdig komen te gaan. De maakbaarheid
kan men evenwel steeds verder opdrijven en men kan, zoals Paul Frissen schrijft
er alles aan doen om ongelukken te voorkomen, maar leven we dan nog wel en
vooral, leven we dan nog met genoegen, voor onszelf en voor anderen.
Ergo,
wie aanstuurt op zuiverheid en ertoe neigt alles wat niet voldoet aan de eigen
maatstaven, uit de wereld te helpen, riskeert wel zeer ongelukkig te worden of
anderen ongelukkig te maken. Heeft men het recht het leven van anderen te
sturen, heeft men het recht het eten van vlees door anderen als een schandaal
voor te stellen, dan heeft men nog niet het recht dit met dwangmiddelen en geweld
op te dringen. Men gaat er in hoofde van ambtelijke apparaten te gemakkelijk
vanuit dat het goede willen voor anderen, volwassen mensen, voldoende argument
is om daar toch op aan te sturen. Nudging is een aanpak, maar uiteraard ook
financiële bestraffing, maar is dat rechtvaardig, rechtmatig? Het wordt de
horeca moeilijker dan nodig gemaakt en mensen durven niet meer voluit te
genieten, al kan ik u niet altijd zeggen, tenzij achteraf een genoeglijk moment
beleefd te hebben, een mooi feest of aangenaam gesprek onder de sterren.
Hoe
anderen leven, ook al is het wel eens risicovol, zo een beklimming van een
vulkaan in Columbia, de Chymboraso in Ecuador, of een mening verkondigen ten tijde van Robespierre
en het comité du Salut Publique. Als ik burgeractivisten bezig hoor en lees wat
ze in gedachten hebben, dan ziet men hoe dicht men bij de totalitaire consensus
kan komen, dat wil zeggen dat men veronderstelt dat iedereen zou willen dat er
niet meer gerookt wordt of geen vlees meer gegeten wordt. Kan men dat anderen
opleggen? Het is voor een goed doel, de klimaatzaak. Juist, al weet niemand of
we echt ooit greep op dat complexe systeem zullen hebben. Spanje kende
verschillende jaren van droogte, waarbij enkele waterbekkens tot een
bedenkelijk laag niveau gedaald was. Nu blijkt dat enigszins aangevuld de
afgelopen winter en dit voorjaar, maar dat zou niet veel zoden verzetten. Heeft
men de regenval in de hand? Het is aangewezen minder palmolie te gebruiken, of
minder plastics, maar tegelijk willen we dat voedingswaren zo goed mogelijk
geconserveerd worden en goed verpakt.
Perfectionisme
nastreven kan zowel persoonlijk als maatschappelijk ook andere dan positieve
gevolgen hebben, want wat voor de een perfect is, blijkt voor anderen niet
wenselijk. De maatstaven op elkaar afstemmen, lijkt dan aangewezen maar vaak
vormen morele overwegingen daarvoor wel een hinderpaal. Zelf vond en vind ik de vrijheidsbeleving in
de jaren zeventig en tachtig best wel genietbaar, al waren er ook de Jotie ’t
Hoofts en anderen die aan drugs ten onder gingen. Dat is nu net het probleem, omwille
van de mateloosheid van enkelen moet men de anderen niet straffen, wat
bovendien ook nog eens een vorm van paternalisme moet heten. Ook kan men voor
zichzelf hedonisme wenselijk achten, zonder dat men anderen daaronder laat lijden,
terwijl we nu vaststellen dat men zich ver af wil houden van een vorm van hedonisme
– en intussen moten we keihard genieten. In de strijd tegen armoede houdt men
de goegemeente graag voor dat mensen in armoede niet gezond genoeg leven, niet
goed weten hun kinderen op te voeden en uiteraard gevaarlijk op de rand van de
vulkaan dansen. Er spreekt een grote afkeer uit van armoede, natuurlijk, maar
mensen die leven in armoede komen er niet mee vooruit, wel integendeel.
Laten
we dus, als we overtuigd zijn van een inzicht anderen de ruimte om ook hun
leven naar eigen inzichten te leiden. Foutloos leven, het blijkt een adunaton,
een onmogelijkheid en een fato morgana, want die koloniale blik die men graag
ons Westerlingen verwijt, hoe vertaalt zich dat? In Racisme, uiteraard, met
kapitaal. Toch zie ik er zelden iets van om mij heen. Tja, misschien omdat ik
wel eens met mensen spreek die Afrikaanse of Aziatische wortels hebben. En ja,
ik heb vragen bij het beleid van NGO’s die aan ontwikkelingssamenwerking doen
omdat er ook negatieve consequenties uit voortkomen, zoals het in stand houden
van de falende staat.
Wanneer
veganisten slagerij Vandenbussche[i]
aanvallen, dan keur ik dat af. Voor de gezondheid is matig vleesgebruik ook een
goede zaak, maar die keiharde actie kan men ook als terreur voorstellen, want
het gaat erom door middel van actie en bekladden van winkelpuien de samenleving
dwingen af te zien van vleesgebruik. Als men er zelf niet van overtuigd is, dan
kan men zich afvragen waarom men moet meegaan met in dit geval de veganisten.
Tot slot, men lijkt te streven naar een overwinning, veel mensen die voor een
bepaalde zaak gaan, van de klimaatzaak tot (volkomen) gelijkheid in het onderwijs.
Zoals Miguel de Unanumo betekent overwinnen nog niet dat men (anderen) overtuigd
heeft, waardoor de overwinning wel eens een aanslag op de vrijheid kan genoemd
worden. Dat zou actiegroepen tot een betere maatvoering moeten aanzetten.
Bart
Haers
[i] De
Slagerij in Roubaix bestaat niet meer, mijn grootoom is al jaren geleden
gestorven, maar net als mijn overgrootvader Victor Vandenbussche in Brugge,
kweekte hij zelf ook runderen voor de verkoop in zijn slagerij. Deze mensen kan
men altijd nog voorstellen als moordenaars, zoals veganisten nu doen, maar ze
droegen wel bij aan de welvaart en konden hun gezin alle kansen geven. Toen
werd er overigens minder vaak vlees gegeten dan vandaag het geval is.
Reacties
Een reactie posten