Geen kiekens zonder kop
Brief
Over ratio, ratio’s &
Heftige gemoedsbewegingen
Brugge,
19 december 2018
Adelheid,
Wat krijgen we niet over ons heen, de
laatste maanden, jaren zelfs. Een politica zegt dat we vier jaar verloren
hebben, omdat de regering een ander beleid voerde dan zij voor zegt te staan.
Fijne gedachte, maar een beetje pover, want ze miskent zo het feit dat ze geen
democratische legitimatie heeft om te claimen dat haar programma uitvoering zou
krijgen. Het gaat evenwel om meer, het gaat om de wijze waarop we tegen de
ervaren werkelijkheid aankijken. Er zou veel frustratie leven, maar ik verdenk
auteurs van straffe tweets ervan een sardonisch genoegen de kluit te belazeren.
Neem nu de heisa rond een redactiemedewerkster
van een radioprogramma, Nieuwe Feiten, die het had over een fenomeen, namelijk
dat ze zich geil voelde na een intense sporttraining. In wezen zou dat niet
mogen verbazen, in de mate dat de hormonenwinkel bij stevige inspanningen in
beweging komt. Sportmannen die na een stevige wedstrijd niet kunnen slapen, het
hotel uit sluipen en ergens een beetje vertier zoeken of gewoon een paar escorts
uitnodigen op de kamer, het is toch geen geheim? Toch kreeg die dame de volle lading over zich
heen, omdat ze zich zogezegd had aangeboden, alsof we dezer dagen nog niet
kunnen spreken over seksualiteit en seksuele beleving zonder onmiddellijk in de
knoop te geraken. De vraag is dan ook niet, denk ik, of we op een volwassen
manier met elkaar kunnen omgaan, maar waarom – vooral – mannen er maar niet in
slagen zich te gedragen tegenover dames. Als heren der schepping moeten we toch
niet voortdurend de frustraat uithangen?
Het verhaal vraagt onze aandacht, omdat het de illusie uit de wereld helpt dat we
vrijmoedig over het leven, de liefde en de lust kunnen spreken, zeker vrouwen
zouden hun mond moeten houden, tenzij in het boudoir. Ook hier weer blijkt
zelfbeschikkingsrecht ver te zoeken. Dat wij mannen, een aantal toch merken dat
hun “natuurlijke” superioriteit in het gedrang komt, omdat vrouwen nu eenmaal
beter presteren in het onderwijs en geleidelijk voet aan de grond krijgen op
plaatsen waar zij, die mannen, dachten aanspraak op te kunnen maken, leidt tot
een bizar machismo. De onderwijsmensen zien het ook wel, maar hebben nog geen idee
hoe ze jongens opnieuw kunnen enthousiasmeren en het beste van zichzelf laten
geven. Het gaat er immers om dat men iedereen in dezelfde mal wil duwen en iedereen
moet finaal gelijk uit de molen komen, waarbij men, meer dan ooit, de persoonlijkheidsontwikkeling
terzijde laat. Of beter, ook die is gericht op specifieke kenmerken, die net
het individuele in het gedrang brengt. Die jongedame verdiende het niet zo
aangesproken te worden, want uiteindelijk is radio natuurlijk een ideaal middel
om enigszins onzichtbaar het moeilijke te zeggen. De sociale media laten dan
weer toe dat men onder allerlei denkmantels zo grof mogelijk uit de hoek te
komen, men wordt er zelfs toe uitgenodigd, want wie het grofste gezegd krijgt,
mag al eens op vijf minuten roem rekenen. Dus vecht men elkaar de tent uit, in
de hoop dat het opgemerkt zal worden. Over kunst, schoonheid, moed gaat het dan
nog zelden.
We moeten evenwel vaststellen dat we als
individu in een steeds complexere samenleving terecht komen, zonder dat men
daarom maar onmiddellijk over de ondergang van deze vertrouwde wereld moet
spreken. De wereld zal niet zo gauw ten onder gaan en als we kijken naar de
verschillende culturen, dan gebeurt het maar zelden dat het allemaal helemaal
verloren gaat, namelijk als de mensen uitgeroeid worden, bewust of als
ongewenst neveneffect van ondoordacht handelen. Als we overigens zozeer hechten
aan onze cultuur, waarom gaan we er dan zo nonchalant mee om, vergeten we ook
dat we zelf onze cultuur levendig houden en het geen noodlot is, waar we niets
aan doen, integendeel. Het ligt er net aan dat wie vrees koestert voor onze cultuur,
er zelf vooral niets aan wil veranderen, of dat toch aanneemt. Het eigene aan
cultuur is dat die misschien wel maakbaar lijkt en tot op zekere hoogte ook wel
is, maar toch, hetgeen het meest is ingesleten, dat zit diep in onze onderlinge
consensus en beleving, het moeilijkste facet van wat we willen beschrijven als
cultuur, cultuur als fenomeen. Het feit dat we gedurende decennia gedacht
hebben dat we mentaliteiten kunnen veranderen, blijkt niet altijd tegen
observaties op het terrein bestand.
Het heeft te maken met wat we de laatste
jaren zien, namelijk veel klimaatvoluntarisme, dat voor sommigen aanleiding
vormt voor een drastisch ander leven, veganisme als gekozen weg om de eigen
ecologische voetafdruk te minimaliseren. Men hoeft het met die keuze niet eens
te zijn om te begrijpen dat het een logische keuze is. Alleen blijkt het steeds
moeilijker in onze samenleving van afgelijnde visies om de logica van de ander
te overzien, zonder er daarom in mee te gaan, omdat men er een andere logica op
na houdt. Men kan zich inderdaad wel bevinden als men meent zich voor de goede
zaak opofferingen te getroosten, maar men kan het, ondanks de vurigste overtuiging
niet van anderen verlangen. De wetenschappelijke consensus over de oorzaken van
de klimaatverandering vermag weinig tegen mensen die niet geloven dat de
klimaatverandering omgebogen kan worden, al lijken daarvoor weinig argumenten
voorhanden. Het probleem met de consensus is dat men er geen tegenspraak tegen
duldt en dat bemoeilijkt het debat. De ene partij verwijt de andere drogredenen
aan te voeren.
Wil het geval dat we tegelijk worstelen met
een migratiecrisis, die voor Europa en voor de lidstaten voor veel debat zorgt
en soms zelfs voor het negeren van de basisregels van de rechtsstaat. Denken we
even verder, dan merken we dat we slechts een uiteinde van een touwtje zien,
dat uit een grote wrong draden hangt. We kunnen immers niet anders dan zien dat
we het niet over emigratie uit Afrika kunnen hebben, zonder het over allerlei
grondstoffen te hebben, over corrupte regimes, gesteund door bedrijven en organisaties
in Europa. Nationale belangen inroepen kan legitiem zijn, het vergt ook wel moed,
denk ik, dat men een faire manier vindt om die te behartigen. De logica die men
nu wel eens te lichtzinnig hanteert, zorgt voor verdere verwijdering tussen
Europa en de landen van herkomst van de migranten, die hier de arbeidsmarkt
komen verstoren, naar men geredelijk aanneemt. Mocht het allemaal simpel wezen,
dan kon iedereen de problemen oplossen. Het kan evenwel nooit simpel zijn omdat
we niet altijd goed zien wat waar is en wat verzonnen. In de klimaatzaak
probeert men met de beste bedoelingen mensen te overtuigen van de urgentie,
maar daarbij valt er eens wat lekkers te rapen voor klimaatsceptici, waarna dan
beweert wordt dat de klimaatsceptici retorische manipulatie bedrijven en ja,
dan kaatst de klimaatscepticus de bal terug.
De ratio van de klimaatzaakvoluntaristen
behelst de vrees dat de klimaatverandering onvermijdelijk onze wereld zoals we
die kennen, zal vernietigen en dat zou inderdaad te betreuren vallen. Daarbij
raakt men voortdurend allerlei heilige koeien, zoals het eten van rundsvlees en
het massaal kweken van die runderen. Ook de mobiliteit moet eraan geloven en de
heilige koe bij uitstek, de auto, vooral de diesel moet eraan, want die stoot
teveel CO2 uit, maar evengoed stikstofoxiden NOx, heeft ook een werking in het
serre-effect, dus de klimaatverandering, maar zorgt ook voor
gezondheidsproblemen. Dat brengt ons dan weer bij een ander levensdomein, dat
van het lange leven.
Het is inderdaad zo dat men (zinloos) lijden
moet voorkomen als dat mogelijk is, maar men begrijpt daar dezer dagen onder meer
onder dat men de levensduur zo ver mogelijk moet oprekken, alsof dat ook geen lijden
kan veroorzaken, fysieke kwalen, maar ook andere, psychische pijnen en
ongemakken. Men wil tegelijk dat mensen daarvan gespaard worden, zodat men wel
moet inzetten op een gezond leven. Daar komt men dan uit bij steeds meer
restricties op wat we eten, drinken, meer sport anderzijds en daar valt niet
zoveel tegen in te brengen, als men dus mikt op een eeuwig leven. Maar dan komt
men weer uit bij dat andere probleem, de klimaatverandering. Want als mensen
ouder worden, langer leven, dan ontstaat het gevaar dat we de bevolkingsaangroei
nog bevorderen. Bovendien komt er uiteraard nog een meer persoonlijk aspect aan
de orde, namelijk zelfbeschikking.
Uiteraard kan men niemand behoorlijke
medische zorgen ontzeggen, want men moet mensen in nood helpen, waarbij dan
weer bedacht wordt, dat wie zelf schuld heeft aan een aandoening het kan
schudden, waarbij we dan weer… vervallen in oude, oeroude discussies. De
gedachte dat men lijden moeten vermijden, verhelpen ook, leidt er evenwel toe
dat mensen bereid blijken veel op te offeren, voor het milieu, voor hun lang
leven. Zoals Peter Sloterdijk in de Kritiek van de Cynische Rede betoogde, kan
men ook te ver gaan in het preventiebeleid, waardoor mensen zich bekocht
voelen. Velen die de dagen meemaakten toen men zure regen wilde voorkomen of
terugdringen, weten nu nog hoe het thema een stille dood stierf en dat er zelfs
meldingen van stervende bossen bedenkelijk waren, niet correct of minstens
onvolledig.
Het blijft opmerkelijk dat we er ons nog
altijd over verbazen dat onze aanwezigheid en activiteit op deze aardbol, voor
de natuur ongunstige gevolgen heeft en dat we als mensen en mensheid inderdaad
van de natuur vervreemd zijn geraakt. Zoals je zelf opmerkte, konden Jean-Jacques
Rousseau en Voltaire maar moeilijk door dezelfde deur, omdat Rousseau hypocriet
bevonden werd door Voltaire, maar dat toch terzijde, want de belangrijkste
bezwaren van Voltaire betreffen nu net het feit dat mensen nu eenmaal van alles
doen en dus aan de dwang van de natuur (willen) ontsnappen, terwijl
Jean-Jacques een terugkeer naar de natuur predikte en de “Bon Sauvage” aanprees
als het model voor de verdorven Franse man. Ik meen mij ook te herinneren dat
Voltaire het sociaal contractdenken niet genegen was. Redenen dus om dat gedoe
omtrent de Verlichting niet te nuanceren, als wel opnieuw op scherp te zetten:
er leefden verschillende inzichten die elkaar toen en nu wel eens uitsluiten,
maar niettemin hun belang hadden in het maatschappelijke debat. De Verlichting,
figuren als Kant en Voltaire wilden dat mensen zouden nadenken, maar dat
element verdwijnt telkens weer op miraculeuze wijze uit het debat over de
waarden van de Verlichting. Zelfbeschikking is belangrijk, komt evenwel niet
zomaar tot stand door zich naar de ratio’s van een hogere orde te voegen, want
dan loopt men precies in het spoor van anderen, als een kieken zonder kop.
Het gaat om de rationaliteit van de dingen
zegt men dan, waarbij men aanneemt dat iedereen vanzelf onderschrijft dat het
mensdom schadelijk is voor de aardse natuur, terwijl de fylogenese van de mens
er net toe leidde dat mensen zich uit het aards paradijs hebben ontworsteld en
onwetendheid achter zich gelaten hebben. Maar het betekent ook dat, als we de
overzienbare toekomst bekijken we het nodige moeten ondernemen om de
leefbaarheid van planeet Aarde niet verder schade toebrengen. Via
terugschroeven van allerlei gemakken zal dat moeilijk gaan, maar via technische
vindingen blijkt er een en ander mogelijk. Opvallend is dat nogal wat mensen
die evenzeer om de leefbaarheid van de aarde bekommerd zijn, vooral uitpakken
dat doemscenario’s, alle consumptie van koeien verboden willen zien en iedereen
tot veganisme bewegen, of is het dwingen?
Er valt werkelijk nog veel uit te vogelen,
maar toch, we mogen toch hopen, denk ik, dat er minder ondoordacht met
technologie wordt omgesprongen, zoals het verbod op ggo voor voedingsproducten,
omwille van het voorzorgsprincipe, terwijl dat net heel wat minder ongedierteverdelgers
nodig zou maken. We dansen, beste Adelheid, dezer dagen op een smalle koord en
velen menen het ei van Columbus te kennen, maar vaak blijken er wetten en
praktische bezwaren in de weg te zitten, doorgaans ook ethische beslommeringen,
waar we dan liefst gauw over heen gaan.
Je vroeg naar mijn mening over de Gele Hesjes
en ik moet zeggen, hun ratio botst keihard met de ratio van de klimaatzaakaanhangers.
Zouden zij, die boerenpummels uit de omgeving Nantes of ergens ten Zuiden van
Bordeaux echt niet vatbaar zijn voor argumenten? Jawel, als men hen maar laat
niet betalen voor wat levensnoodzakelijk is voor hen. Men zou aan de rand van
Bretagne een nieuwe luchthaven bouwen, met bijkomende werkgelegenheid, maar
milieu-activisten hebben de zaak zolang tegen weten te houden dat toen de
regering besloot tot de bouw, er geen draagvlak meer voor was, ook en zeker
niet in de directe omgeving. Nu is het project van de baan en zien mensen een
mogelijkheid voor een goede job wegvallen. Het gaat om elkaar ontkrachtende
ratio’s, die vaak niet als zodanig erkend worden en zeker ziet men lang niet
altijd de zwakke kanten ervan.
Rationeel denken is bewerkelijk, maar dat
geven we slechts node toe, want we vinden gauw genoeg dat wij helder en
rationeel denken, doch dat de anderen dwalen, terwijl we er niet eens zeker van
zijn dat we alle beschikbare argumenten op tafel hebben. Meer nog, we weten
lang niet altijd of we wel alle argumenten op tafel hebben en of we ze goed
gewogen hebben, deugdelijke criteria bij de hand. Als mensen zich afzetten
tegen de klimaatzaak, dan is het omdat ze vrezen dat hun leven niet meer zal
blijven wat het is – en het is vaak al moeilijk – maar vooral omdat ze merken
dat ze steeds minder zelf kunnen bepalen wat gebeuren zal. De wetgeving en de
stapeling van regels werkt tegen hen. Auto’s in tweede hands? LEZ? Wie mag niet
meer in de stad? Mensen met een smalle beurs. Dat stoort hen en dat begrijpen
de welwillenden dan weer niet. Daarover moet het toch ook eens gaan? Of is men
sociaal als het over de energiepolitiek van de anderen gaat, maar wil men zelf
nog veel verder gaan? Laat het dan gezegd zijn.
Hartelijke groet, in afwachting van vredige
dagen samen.
B.H.
Reacties
Een reactie posten