Schooloorlog in Virginia

 



Dezer Dagen

 

 


Schoolbesturen Virginia onder vuur

 



Thomas Jefferson, 3de president van de USA,
een van de Founding Fathers, redigeerde mee
de Constitution, en vestigde de godsdeinstvrijheid
in Virginia, Hij is nu wel controversieel, want hij "bezat" 
slaven, hij was betrokken bij de strijd tegen de Indianen
en had domweg macht. Hoe over zo een leven
een samenhangend oordeel vellen? Onmogelijk,
maar wel is het goed zijn inbreng onder 
ogen te zien, de goede en andere dingen.  

Wat is er gaande in de VSA, dat ouders naar scholen gaan, om te eisen dat “expliciete” lesinhouden van het menu geweerd worden, dat boeken over homoseksualiteit en andere kwesties niet meer in het lespakket mogen staan. Men kan overtuigd zijn van een opinie, van een religie, maar in het land dat in 1776 onafhankelijk werd van de metropool, het UK en de vrijheid en het recht op het nastreven van geluk in de Preambule en de Grondwet inschreef, hanteerde men bij voorkeur tolerantie tegenover anderen. Dat lijkt voorbij. Er kwam strijdbaarheid voor het eigen gelijk.

 

Men kan niet beweren dat het enorme land een toonbeeld is van eenheid en eensgezindheid, dat bleek al toen enkele van de Founding Fathers met elkaar gebrouilleerd raakten over essentiële kwesties, zoals het leger en de verhouding tussen de federale overheid en de staten. Wij kregen en krijgen vaak nog steeds mooie verhalen over de VSA, over de kansen om het van krantenjongen tot miljonair te schoppen, of zelfs miljardair. Dat het land politiek worstelt met het binaire politieke systeem, waarbij slechts twee partijen echt meedoen om de macht, komt wel eens aan bod, maar het wordt doorgaans als een vaststelling verder niet behandeld, terwijl het toch wel ruimte zou scheppen voor een meer open behandeling van problemen, bijvoorbeeld over de sociale ondersteuning van burgers. Hoe kan men beweren dat de American Dream nog altijd iedereen zou bezielen als men de Pursuit of Happiness niet meer kan realiseren, want het onderwijs blijkt een meerderheid van de jongeren onvoldoende op te leiden tot zelfstandig denken. Hoort men dat ouders zich gaan moeien met de schoolprogramma’s, dan dondert het in Keulen. Maar de scholen en andere ouders bieden weerwerk, willen net behoorlijk onderwijs.

 

Even opvallend is hoe mensen met taboes door het leven gaan, omdat ze menen dat bijvoorbeeld de staat liefst geen geld zou innen als belastingen en nog minder dat de staat geld zou uitgeven, ook aan collectieve voorzieningen als het wegennet of de spoorwegen. De staat is corrupt, roept men en de overheid weet niet wat het is geld goed te beheren. De ervaring van de New Deal zal wellicht ook niet meer in de schoolboeken komen. Goed, ook wij hebben onze taboes, ook hier is er een partij die het onderwijs en het onderwijzend personeel te links vindt. Kan zijn, maar het is wel van belang dat leerlingen en studenten geen voorgekauwde kost voorgeschoteld worden en geconfronteerd worden met de werkelijkheid, de kenbare werkelijkheid, de complexe werkelijkheid.

 

Wat is er mis mee dat jongeren het menselijke lichaam leren kennen, de biologie en fysiologie van zoog- en andere dieren? Dat dit hen kan helpen tot redelijke antwoorden te komen over hun bestaansomstandigheden en hen inderdaad vrijer maakt, minder machteloos tegenover gebeurtenissen, zoals een mooi opbloeiende liefde. Oh ja, wie de liefdespartner is, was altijd een heikel punt voor de ouders, vaak ook voor de lokale gemeenschap, maar doorgaans was het in orde wat de natuurlijke verwantschappen aangaat. Nu kan het zijn dat de oude natuurfilosofen – de Middeleeuwse – zich omdraaien in hun graf, want het kunnen twee jongens zijn, twee meisjes en holala, zelfs mensen die zich fluïde noemen. Wat moet een brave burger daarvan denken? Zouden ze ontdekken dat ze naakt zijn of dat ze macht kunnen hebben over zichzelf, autonoom worden en de groep verlaten? Het valt op dat bij ons allerlei groepen menen dat kennis niet meer van node is, dat kindjes vaardigheden moeten verwerven, maar die “aptitudes” volstaan niet om in een complexe wereld een weg te vinden in vaak tegenstrijdige informatie. Hoe draagt een schools programma daaraan bij? Kan men zo een kompas ter beschikking krijgen over hoe deze wereld functioneert? Er is “straatwijsheid”, niet beter of slechter dan andere waanwijsheden, maar toch, cruciaal is dat die schoolse kennis doorheen eeuwen ontwikkeld een voldoende brede panoplie van inzichten bijbrengt. Er was een tijd dat ouders een groot respect hadden voor onderwijzers en leraren, maar door de democratisering van het hoger onderwijs is er iets misgegaan met dat respect, valt te vrezen.

 

Schoolbesturen en ouders hebben het best een goede verstandhouding, al was het maar om de discipline op school enigszins te schragen, maar over lesinhouden kan men eindeloos de discussie aangaan. Hoe zal men de geschiedenis van de VS vertellen? Hoe zal men de Preambule begrijpen en waar komen de ideeën die aan de bekende en roemruchte Amendementen vandaan? Het recht zijn/haar mening te uiten, houden de Amerikanen, zeker de activistische ouders die schoolbesturen aanvallen, hoog in ere, maar niet ter ontvoogding van hun kinderen. Het Tweede Amendement over de wapendracht, excusez, de militie wordt sinds 50 jaar bewust geïnterpreteerd als een individueel recht op wapenbezit en wapendracht. Was dat de bedoeling van de Founding Fathers? Er was tijdens de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Engelse troepen en kort daarna heel wat te doen over de vraag of de VS een sterk en goed uitgebouwd staand leger nodig hadden. Het Tweede Amendement moest de weerbaarheid van de jonge Republiek aansterken, maar het ging om het recht milities op te richten die erf en grond zou kunnen verdedigen tegen mogelijke vijanden. Niemand zegt dat er op een dag geen nieuwe interpretatie komt die de milities heropricht om de eigen federale overheid aan te vechten. Goed onderwijs kan de redelijkheid van het beleid bevattelijk maken, kan mensen ook wapenen tegen kwaadwillige desinformatie en manipulatie. Het is een geloofspunt van ouder wordende humanisten, maar nu lijkt het er net op dat het “klassieke” kritische denken net door allerlei groepen aangewend wordt om de redelijkheid van het beleid zelf te ondergraven.

 

Er is veel dat kinderen moeten leren en vaak blijft het abstracte kennis, een stapeling van weetjes, die weinig bijdragen aan het oordeelsvermogen van die leerlingen. Het punt is namelijk dat leren een proces op gang brengt in het leven van kinderen en jongeren, waarbij stap voor stap een landkaart met de beschikbare kennis aanmaakt, waar geleidelijk een aantal onbekende kusten en eilanden in kaart gebracht worden, zodat men aan het einde van het curriculum zowel een landkaart en een kompas ter beschikking heeft en op eigen inzicht de verdere weg door  het leven kan aanvatten – tot men ergens midden op de levensweg ontdekt dat men niet altijd voldoende wist van wat men eerder wijsheid dan kennis noemen moet. Maar het curriculum is voor veel leerlingen een begin van kennis over soms conflicterende inzichten. Wat is het belang van Geschiedenis? De vraag wordt vaak gesteld, omdat men denkt dat de historische kennis niet echt betrouwbaar zou zijn. Natuurlijk, er zijn altijd wel vraagstukken die nog niet geheel opgelost zijn, maar belangrijker nog is dat het publieke debat over “de geschiedenis” onmogelijk blijkt, wanneer groepen en de overheid graag “De Geschiedenis” presenteren. Of “La Historia Official”, dan wel de werkzaamheden van het Ministerie van Waarheid in “1984” van Georges Orwell indachtig, het voortdurend aanpassen van de inzichten over het verleden aan de noodwendigheden van het ogenblik.

 

De betekenis van historische kennis? Men moet nu eenmaal sleuteldata hebben, zoals de val van het Romeinse Rijk, de Honderdjarige Oorlog of de eerste keer dat Columbus voet zette op Amerikaanse bodem. De Verdragen van Westfalen en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring kunnen er ook bij. Maar nuttig ware het ook te kijken naar de geschiedenis van India, China en Afrika, de Arabische wereld en Moslimrijken. Hoe de wereld globaliseerde en hoe kennis, militaire techniek en industrie overal neerstreek – waar iets te halen valt – kan ook wel in het plaatje en dan wordt duidelijk dat we het verhaal vertellen in stappen, maar ook leren hoe historische kennis tot stand komt, hoe bronnen gelezen worden en wat die bronnen dan werkelijk vertellen. Maar soms geven bronnen ook indirecte informatie, omdat ze info geven over zaken die ons wel interesseren, over de plaats van ontginning van de polder bijvoorbeeld, de groei van steden en impliciete machtsverhoudingen.

 

Overigens zal men zich ook afvragen hoe we tot kennis van de natuur kwamen en komen, hoe de biologie, chemie en natuurkunde ons wegwijs maken in het bestaan van leven, al is het bijvoorbeeld nog niet helemaal duidelijk hoe organisch leven op Aarde ontstond: kwam het tot stand in de diepzee, rond witte (vulkanische) schoorstenen? Of kwam het met een meteoor, asteroïde of anderszins? Edoch, niet iedereen wil dat allemaal weten, gelooft dat een gereveleerde godsdienst op al die vragen een antwoord heeft dan wel lastige vragen taboe verklaart. De kerken hadden het lang moeilijk met de Big Bang Theory, waaraan een priester-natuurkundige, Georges Lemaître de wetenschappelijke grond gaf. Maar de Evolutietheorie ligt nog veel gevoeliger, al geeft Genesis in se wel een indicatie dat de auteurs ervan een weliswaar vaag idee hadden van de verwevenheid van de schepping, zodat men vanuit kerkelijke kring de scheppingsverhalen kan linken aan Darwins vaststellingen over hoe soorten ontstaan.

 

Maar ach, lang niet iedereen wil niet weten van de wijze waarop mensen zich voortplanten en nog minder dat de soorten planten en dieren, virussen en schimmels zich ontwikkelen en hoe complex het is oorzaak en gevolg met elkaar te linken. Ook de menselijke psyche en vormen van deviant gedrag zijn uiteraard uit den boze en worden satanisch genoemd. Zo kan men geen redelijk debat voeren over de aard der dingen, van de natuur en het menselijke. Dat religies dezer dagen zo alom aanwezig zijn en in het politieke leven een grotere invloed uitoefenen, had niemand kunnen verwachten die de jaren 1980 als student heeft beleefd. Sommigen gingen virulent de Paus en de kerk te lijf, lieten zich ontdopen en waren bereid hun oordeel telkens weer te laten horen. De meesten lieten de boel de boel en lieten de kerk links liggen. Ook al omdat de kerk, priesters en “leidende intellectuelen” ervan geen behoorlijk gesprek wisten te voeren met de samenleving, met geïnteresseerde burgers. Of men bleef vasthouden aan de dogmatiek, een enkeling probeerde een apologetische benadering, maar de wereld zoals die zich voordeed, met zich emanciperende gelovigen, met homoseksualiteit dat een plaats kreeg en er niemand meer om vervolgd werd, huwelijken die niet meer ingezegend werden, euthanasie en abortus vroeg om nieuwe reflectie en betere antwoorden dan een straf Njet. Het was zwaar en hard hoe de conservatieven erin slaagden het redelijke debat over euthanasie af te houden, over abortus bleven steigeren, maar vooraanstaande katholieken lieten hun avontuurlijke dochters wel eens in stilte bevallen in Frankrijk of anders zelfs naar Nederland gaan voor een abortus. De hypocrisie is niet het ergste, denk ik dan, wel de machtswoorden die met het tegenhouden van nieuwe ethische inzichten en de vertaling ervan in wetten. Meisjes en jongens behoorlijk instrueren over anticonceptie, hen adstrueren hoe seksualiteit best heerlijk kan zijn en hoe relaties opbouwen om inzet en samenhorigheid vragen, zonder dat dit daarom in een trouwboekje moet vastgelegd worden, hoort in het onderwijs thuis, net als er thuis over gepraat mag worden.

 

In Amerika, de VS lijkt de godsdienst machtiger dan ooit, ondanks het feit dat de Founding Fathers geen bestuur mogelijk achtten dat gebaseerd was op dictaten door een staatsgodsdienst uitgevaardigd. Zoals het “Virginia Statute for Religious Freedom” dat joodse medeburgers emancipeerde kon men in de VSA lang aannemelijk maken dat er geen staatsgodsdienst was, al waren er nog maar amper presidenten die niet Protestants waren, wel twee katholieken, Biden en JFK. Voor atheïsten is er helemaal geen plaats in het Witte Huis. Het ging verder dan tolerantie voor minderheidsgroepen, maar dat lijkt nu volslagen vergeten. Het klopt dat het moeilijk kan zijn zich verbonden te weten met een staat waarin men als meerderheid ook minderheden moet aanvaarden, maar als men – zoals in 1776 bedacht werd – de Constitutie  - en de Statute in Virginia – als bron van samenleven en de fundering van het  samenleving voorstelt, dan kan men dat vanuit meerdere richtingen aan die Constitutie committeren.

 

Men zegt dat Ronald Reagan in de aanloop van zijn eerste campagne voor de nominatie voor de Republikeinen een pact sloot met de Evangelicals, die, gebruik makend van religie en nieuwe technische middelen een grote greep krijgen op het mentale bestaan van conservatief Amerika. Hoe de wederzijdse ondersteuning ertoe leidde dat het conservatieve gedachtengoed verstarde tot afwijzing van nieuwe inzichten en hemel en aarde verzet om een en ander tegen te houden, moet wel verbazend heten. In werkelijkheid ziet men het stramien dat Machiavelli uittekende waarbij de elite zich weinig in de weg laat leggen om de eigen belangen en projecten te behartigen en daarbij handig gebruik weet te maken van delen van de bevolking die niets anders hebben dan een vage kennis en even vage verwachting in de toekomst. De liberals, die een algemeen belang voor ogen hebben moeten opboksen tegen opgehitste en financieel ondersteunde groepjes die het eigen belang niet onderkennen. Het volk weet niet wat het wil zegde de Florentijn en dat stemde hem tot wanhoop over de toekomst van Firenze en Italië. Maar Machiavelli werd door de Kerk algauw helemaal anders gelezen en zijn “Il Principe” werd een verboden boek. Handig gespeeld.

 

Dat dit zogenaamd conservatieve aanscherpen van wetten en regels, maar ook, inzake de wapenwet en abortus weet men uiterst conflicterende standpunten staande te houden, wat wel verbazing moet wekken, maar meestal berusten liberals erin. Zie ik zo een dame zeggen dat expliciete boeken niet mogen, dan weet je hoe men zich vooraf traint in het brengen van de juiste boodschap. Bizar is hoe mensen zonder perspectieven op een beter bestaan voor zichzelf en hun kinderen de Amerikaanse Droom mee begraven, zij aan zij die bij een behoud van hun positie uiteraard blij genoeg zijn. De Amerikaanse schoolstrijd is dus niet zomaar een politiek akkefietje, het raakt de kern van de samenleving en scheurt vele levens vroegtijdig af van een welvarende toekomst. Kinderen goed onderwijs bezorgen, leren nadenken en zich vertrouwd maken met de complexe “Umwelt” is ook voor de machtigen een goede zaak. Hoe vaak zijn succesvolle vorsten zoals Filips IV de Schone niet omringd geworden door mensen die via goed onderwijs in staat waren de militair vaardiger adel met wet- en regelgeving uit te schakelen?

 

Het is een Amerikaanse strijd, kan men zeggen, maar in feite moeten we erkennen dat ook bij ons inspanningen gedaan worden om kritisch onderwijs te ondergraven. Wat met aanvallen op linkse leraren? Ik denk dat er een verschil is tussen leraren v/m die leerlingen meenemen in de literatuur, wetenschappen en daarbij controversiële onderwerpen niet uit de weg gaan. Dat men dus kritisch kijkt naar wat eeuwenlang over Rome werd meegegeven, zou men als ouder moeten toejuichen, dat men Machiavelli eindelijk gaat lezen zoals Nicollo het zelf voor ogen had staan, zou de discussie over macht in de samenleving aanscherpen. Er valt heel wat te leren, zoveel is duidelijk.

 

Het gaat erom, denk ik, dat we wel eens merken dat leerlingen die lang braaf de notities memoriseerden plots tot nieuwe voor henzelf baanbrekende inzichten komen. Het resultaat van scholing is namelijk niet vooraf bepaald en ook kan men niet altijd voorzien hoe mensen met verworven inzichten nieuwe wegen opgaan, maar net daar zit de mogelijkheid tot vooruitgang. Men kan dus de parabel van de Verloren Zoon lezen als een aansporing tot avontuur, niet als een gebod tot dociel gedrag. De interpretatie van Bijbelteksten was al in de tijd van Augustinus een heikel punt en de bisschop van Hippo was zich wellicht ook bewust van de macht waarover de gever van uitleg beschikt mee bepalend kan zijn voor de interpretatie. Zoals Jan Dumon[i] in lezingen meegaf, kan men er moeilijk omheen dat Jezus en de evangelies a fortiori subversief geladen waren, zonder daarom aan te zetten tot doldrieste beeldenstormerij. In de VS, in Virginia zien we dat leer uiterst reactionair wordt geladen, waarbij menselijke autonomie (opnieuw) helemaal wordt uitgeschakeld worden. Dat is een pijnlijke vaststelling, vooral omdat zoveel mensen weer onder de knoet gehouden worden en geen ontplooiingskansen krijgen. Ook kan men maar beter nadenken over de motivatie voor zoveel strijdbaar verzet tegen een breed en gedegen onderwijscurriculum. Geloof en goede wil? Soms geeft dat vonken en lang niet altijd vrede.

 

Bart Haers  

 



[i] Jan Dumon, priester, was jaren actief in Congo, toen nog Zaïre en was nadien in Rome verbonden met het beleid van het ontwikkelingswerk. Dat een student van Ratzinger ertoe komt, met redenen en argumenten omkleed dat men in de evangeliën niet per se bevestiging van de macht kan vinden, maar een subversie die ook de verhoudingen binnen de Joodse samenleving op scherp zette aan de dag legt.

https://kwestievanverwondering.blogspot.com/2012/03/over-subversie.html

Reacties

Populaire posts