Conservatief conclaaf in Boedapest

 

Dezer Dagen

 

 


Conservatief als lijm

 

 

Dit werk had best wat aandacht
aandacht mogen krijgen, want de auteur
legt ons boeiende vragen voor. 


Je zal maar denken eerder conservatief te wezen en plots zit je in het vaarwater van lieden als Victor Orban of Trump te dobberen. Maar zijn zij wel conservatief? En wat betekent dat dan? Of tot wat voor samenleving komt men dan? Het zijn vragen die zij zich niet lijken te stellen omdat hun opzet erin bestaat de samenleving en het politieke te instrumentaliseren en daar moeten we echt wel goed over nadenken, want het gaat om de redenen waarom we nu zo afkeurend naar de politiek kijken. Aan de andere kant hoeft men ook niet zomaar elke vernieuwing voor verbetering te houden, want ook daar valt veel over en tegen in te brengen.

 

Ik ging er al langer vanuit dat ik eerder conservatief naar het beleid en beleidsdebatten kijk, waarbij ik niet gezegd wil hebben dat we in de beste der mogelijke werelden leven, maar bruuske vernieuwing invoeren en desnoods opleggen aan de bevolking blijkt zelden heilzaam uit te pakken. Bovendien is degene die vindt dat vernieuwing nodig is, misschien niet altijd op de hoogte van andere mogelijkheden. Men kan dan wel niet zomaar rekenen op de wijsheid van de massa’s, de samenleving telt veel goed opgeleide mensen en die weten ook wel wat er mogelijk is. In het onderwijsdebat heeft de vernieuwingsdrift ertoe geleid dat leraren v/m zich voor verstokte reactionairen uitgekreten wisten en bovendien nog eens koppig ook. Terwijl minstens in Nederland het onderwijsbeleid zo voortvarend vernieuwingen heeft doorgevoerd dat de kwaliteit van het onderwijs snel achterop kachelde en dat komt dus de leerlingen noch de abituriënten ten goede, blijkt zelfs schadelijk, maar daarover gaat de discussie niet.

 

Wie zich conservatief opstelt, wil dus, zoals het Latijnse adagium luidt het goede behouden en daar kan discussie over bestaan, over de waardering van wat goed is. In die zin zwemt de conservatief in troebel water en is er mogelijkheid zich te vergissen. Maar het gaat ook om een evaluatie ad hoc, die zelf ook kritisch bekeken moet worden. Misschien zou ik mijn positie anders kunnen bepalen, niet in termen van progressief of conservatief, want het blijkt zo snel verzakelijkt te worden, als middel en doel om het politieke en dus maatschappelijke debat te beheersen of de machthebbers uit te dagen en dan zelf hun rol op te nemen. Maar toch zal men altijd moeten vaststellen of men (opgelegde) veranderingen gunstig inschat of nadelig, niet enkel voor zichzelf, maar ook voor anderen, voor de samenleving. Maar juist, wat is gunstig of nadelig? Bij de banken- en kredietcrisis werd duidelijk dat het banken waren en projectontwikkelaars die wel de eigen winsten namen, maar de verliezen rustig aan de overheid, de samenleving overlieten. Een bank failliet laten gaan zorgde voor heel wat onrust en niet de banken maar vooral de politiek verloor vertrouwen. De klimaatcrisis en de goede oude milieuvervuiling, bijvoorbeeld met eeuwige chemicaliën laten ook weer zien dat het moeilijk is de daders te raken, want per slot van rekening doen we er allemaal aan mee. De plastic soep in de oceanen, die zien we zelden maar wie al eens op Sicilië op het strand stond, merkte hoeveel plastics, zichtbare dan er ronddrijven. Is het dan niet conservatief te bedenken dat we die rotzooi beter moeten beheren en niet in zee laten verdwijnen?

 

In de VS lijkt het zo te zijn, maar ook in Polen dat men abortus en zelfs het verlenen van toegang tot voorbehoedsmiddelen als conservatief te moeten veroordelen, wat impliceert dat men vrouwen geen zeggenschap over hun leven gunt en is de kans groot dat men hen, de vrouwen, gaat minachten. Tja, dan is de kans klein dat ik in dat hokje pas, wil passen. Het punt evenwel is dat men daarmee, door abortus zo goed als te verbieden in feite een bestaande toestand, in de VSA het Arrest Roe vs. Wade uit 1972 tenietdoet en dat is nu net niet conservatief, maar eerder reactionair. Vrouwen hebben sinds de negentiende eeuw soms tergend traag een grote mate van zelfbeschikking bereikt die men als natuurlijk kan beschouwen, maar die nog steeds aangevochten wordt, overigens ook vaak door vrouwen die zich best goed voelen in een reactionaire context. Gaat het uit van een bepaalde lezing van de bijbel, waarin volgens Evangelicals doorgaans als gebod wordt gelezen dat mensen hun plaats moeten kennen, dus afzien van het recht hun (persoonlijke) geluk na te streven. Dan is die lectuur in strijd met de preambule van de Grondwet van de Verenigde Staten en zou men dat ook in het debat moeten brengen. Dus voor de goede orde, zoals het Hooggerechtshof in 1972 net op grond van de grondwet abortus toestond tot 25 weken, zo kan op grond van de Preambule conservatieve uitgangspunten strijdig achten met de grondwet. Of dat wettelijk dan wel door het hooggerechtshof ook bevestigd moet worden is een andere zaak, omdat het precies voorwerp is van politiek debat en dan is het beter dat het debat ook gevoerd wordt.

 

Maar er wordt in feite geen discussie over gevoerd, omdat men zowel de uitgangspunten als de besluiten van conservatieve inzichten afwijst en een discussie als een toegeving voorstelt. Dat maakt het, zeker met de internetfora die we vandaag kennen gemakkelijk om dergelijke gedachten te spuien, want een zogenaamde elite wijst ze toch af en dat is aantrekkelijk voor de brave hillbillies of White Trash, wat dan weer het risico met zich brengt dat men grote groepen in de samenleving kan  gijzelen. Wie de beelden zag van 6 januari 2021, toen het Capitool werd bestormd, beseft dat elk van die mensen bewust deelnam aan een staat ontwrichtend gebeuren. Zij zullen als argumenten en verschoningsgrond aanvoeren dat zij de staatsinstellingen willen behoeden voor kaping door de elite. Het is in de Amerikaanse Geschiedenis niet helemaal vreemd dat de elite – maar welke dan? - er alles aan doet om te vermijden dat het volk de meerderheidspositie zou gebruiken, want dat is altijd misbruiken. Daarom, schreef Annelien De Dijn terecht dat men het Hooggerechtshof instelde om te bewaken dat de elite niet over de kling gejaagd werd en ook wel om de White Trash en vooral de Afrikaanse bevolking in de VS eronder te houden. En neen, die zijn vooralsnog geen meerderheid, maar de blanke bevolking verliest wel de natuurlijke autoriteit waarover men dacht te beschikken en daarom kwamen de White Supremacists er, die dus pas echt reactionair uitpakken, want ze negeren straal de burgerrechtenwetgeving van de jaren zestig. En merkwaardig genoeg noemt men ook hen conservatief en dat klopt helemaal niet, want hun methodes en oogmerken strijden met wat de conservatieve bourgeois wil bereiken, rust, zekerheid en stabiliteit en persoonlijke kansen om het geluk na te streven, zoals in de Preambule bestatigd. Ik had “bevestigd” kunnen schrijven, maar in deze klinkt “bestatigd” meer in lijn met wat er gezegd moet worden. Het is een germanisme, uiteraard, maar zou dat echt doodzonde wezen?

 

Conservatieven willen niet boven alles het status quo, maar burgers willen voorspelbaarheid en hun bezit veiliggesteld, maar burgers, bourgeois, zijn inderdaad hypocriet, want ze willen tegelijk dat het beter wordt, voor henzelf en misschien ook voor anderen. Leerde ik in mijn jeugd- en jonge jaren dat hypocrisie een zonde is, bedenkelijk ook, dan leerde ik geleidelijk dat men met authenticiteit ook brokken kan maken. Het gaat er niet om achterbaks uit de hoek te komen en als men mensen misleiden zou dan kan het zijn dat het goed uitpakt, het hangt er ten gronde van af of men maatregelen bedenkt die mensen ten goede komen, maar ook of men burgers kan mobiliseren om mee te gaan in een (groots en meeslepend) project. Het heeft er uiteraard ook mee te maken dat we van onszelf en anderen consistentie verwachten en coherentie en dat kan ertoe leiden dat men de dingen niet meer op een eigen manier kan bekijken of een inzicht aanvaarden kan, dat niet direct binnen de verwachtingen valt. Conservatieven hebben – zeker in de vorm waarin ze zich dezer dagen presenteren – geen last van authenticiteit en zelfs niet van consistentie, want hoe kan men het recht op leven van het ongeboren kind verdedigen en tegelijk eisen dat iedereen een vuurwapen bij zich mag dragen. Een abortus is geen leuke keuze, maar een vrouw die zwanger wordt doet dat doorgaans niet alleen en als zij niet goed ziet hoe zij die vrucht kan dragen tot de geboorte en dan nog eens opvoeden ook, omdat de verwekker al lang pleite is, dan moet zij die keuze kunnen maken, want lichtzinnig zal ze niet besluiten. Conservatieven van het  gehalte dat in Boedapest samen de wereld wil veroveren hebben de neiging die overwegingen naast zich neer te leggen, want tja, grijp ze in hun kruis, die vrouwen. Ze moeten geen complimenten maken, zoals een Belgisch politicus ooit zegde, of nog, ze moeten hun plaats kennen. Dus is men tegen de groei van de Islam in Europa en de VS, maar tegelijk zal men zoete broodjes bakken met Arabische Liga om rond conservatieve thema’s over geaardheid, over reproductieve rechten mensen hun autonomie te ontnemen. Bedenken we nog dat in Afrika nogal wat missionarissen rondlopen die druk uitoefenen om homo’s streng te straffen en voorbehoedsmiddelen te bannen.  

 

 

Goed 20 jaar geleden was Paars de kleur van de regering in België en Nederland en men kon niet anders dan progressief zijn, heette het, met het gevolg dat hervormingen in de steigers gezet werden – men sprak dan ook van werven – die goed werden bevonden omdat ze progressief waren, inzake onderwijs, inzake cultuur ook, waar men onwaarschijnlijk genoeg verder aan het verenigingsleven ging tornen en op verzoek van de Liberalen het middenveld uitschakelen. De gedachte was niet direct door grondwet en andere wetten gelegitimeerde corpora, zoals de vakbonden, mutualiteiten oftewel de ziekenfondsen en andere machtsfactoren uit te schakelen, zodat de politiek rechtstreeks met de geatomiseerde burger zou kunnen handelen. Ik dacht altijd wel bij wijze van kritiek dat de grondwet wel degelijk vrijheid van vereniging garandeert en dus kan men die machtsfactoren niet zomaar aanpakken. Ook kan men zich afvragen of het wel zo gezond is dat een burger op zijn dooie eentje – op zijn best gesteund door een advocaat – tegen De Overheid moet handelen, want men hoort vaak genoeg dat mensen beseffen weinig te vermogen tegen de overheid. En dan ziet men dat de overheid graag uitpakt met verbodsbepalingen en controlesystemen, geautomatiseerd liefst, waarna er geen verhaal meer mogelijk is. De toeslagenaffaire kwam er omdat de Tweede Kamer besloten had elke vorm van toeslagenfraude bestreden moest worden. Beter voorkomen dan genezen dat het ministerie van Financiën, gesteund door Sociale Zaken en het algoritme begon mensen als mogelijke fraudeurs aan te wijzen. De volgende stap is nog het meest onthutsend: de aangewezen potentiële fraudeurs werden maar gelijk als fraudeurs behandeld, zonder onderzoek. Ik heb de indruk dat de PVV van Geert Wilders dit een schitterende aanpak vond, maar het nooit heeft toegegeven. Pieter Omtzigt besloot dan maar de regering op haar tekortkomingen te wijzen, maar kon dat niet meer doen in de partij waar hij een stemmentrekker was geworden. Zo verdoken kan de conservatief de boel belazeren.

 

Bekijken we de gang van zaken op die manier, dan wordt het lastig nog in termen van progressief of conservatief naar de dingen te kijken, want de termen zijn hol en vaak ook nog eens opgetuigd met allerlei bijgedachten, waarvan men niet beweren kan dat ze sporen met het concept conservatief of progressief dat de gebruikers in gedachten hebben. Wat Victor Orban, aantoont, handig surfend op opportunisme, mediacontrole en het voorspiegelen van geweld vanwege opstandige splintergroepen in de samenleving, terwijl er wel wat Europese subsidies handig aangewend worden. Meer Hongaren? Dus geen abortus meer en geen aanhangers van Onan of de Griekse principes meer. Voor de grote meerderheid lijkt er geen vuiltje aan de lucht, al lukt dat niet zo best om vrouwen meer kindjes te laten baren. Abortus was in het voormalige Oostblok geen taboe, herinner ik mij, maar zowel in Polen als Hongarije gelooft men nog dat mensen op bevel aan het procreëren slaan. Misschien kan de kerk in Polen nog wat helpen, maar ook daar blijkt het verwekken van nieuw leven geen favoriete bezigheid. Ik moet nu wel aangeven dat de gegevens voor deze vaststellingen perfect te vinden zijn op het internet[i], maar men zou het ook moeten bekijken van het zelfbeschikkingsrecht van elke persoon en dan wordt de actie van Orban om de bevolkingsgroei te bevorderen wel verdacht. Nu moet men dan tegelijk ook wel aannemen dat de bevolkingsgroei of minstens een status quo voor het algemeen welbevinden van belang is en dan kan het helpen de bevolking zowel rust en vrede te verschaffen als de nodige keuzevrijheid, kwaliteitsvol onderwijs, een onafhankelijke rechtsspraak en een vrije pers.

 

Voor conservatieven als ik, die de jaren 70 en 80 mochten meemaken, is het begrip conservatief dus ook gekleurd door de uitwaaierende verworvenheden van de contestatie in de jaren 60. Neen, Mei’ 68 helemaal afwijzen heeft niet veel zin. Er vallen beklijvende verworvenheden aan te duiden, de revolte van de studenten in Nanterre, de Sorbonne, Leuven Vlaams en de toestanden op de Blandijn in Gent, de Rode Burcht van de universiteit waren niet enkel destructief, maar er kwam nadien een soort gemakzucht in het progressieve discours, wat ertoe leidde dat vanaf de val van de Muur een neoliberale en neoconservatieve reactie is gekomen, die, zoals Francis Fukuyama, wat de neo-conservatieven betreft tot de bevinding kwam dat die beweging vrij snel het spoor bijster raakte. Om aan te geven hoe hij naar politiek keek en wat het politieke gebeuren op gang houdt – dus anders dan in zijn essay “The end of history and the last man”, waarin hij dacht dat het Amerikaanse en Europese model van de vrije samenleving had overwonnen – keek hij goed naar de wijze waarop politieke systemen functioneren en niet per se tot bloei komen, maar vooral ook niet altijd echt ten onder gaan. Politieke orde[ii] is er altijd, of die nu democratisch gefundeerd is of anderszins, maar we kunnen zelf wel, als gemeenschap kiezen wat het overwicht krijgt en dan is het voor een democratisch bestel van belang dat er nog besluiten genomen worden en dat die ook gevolgd worden, gehandhaafd worden. Dat in dictaturen en autoritaristische regimes het succes van de leider bepalend is, weten we wel, maar het is net eigen aan een democratie dat de instellingen, c.q. de Grondwet, cruciaal zijn en als dat bestel niet meer werkt, gaat er veel verloren. Het gaat erom dat niet alleen de hofhouding van politiek, justitie en de overheid het bestel bestieren, ook burgers kunnen ertoe bijdragen dat het blijft functioneren. Moet men dat betrokkenheid noemen of eerder burgerschap?

 

Ik zal dus niet zomaar meer meedelen een conservatief gedachtengoed genegen te zijn, omdat het bij nader toezien weinig voorstelt, maar ook nog eens gekaapt wordt door mensen die de humanistische idealen die van de vijftiende eeuw af steeds verder ontwikkeld werden – echter niet rechtlijnig noch teleologisch, met ons bestel als hoogtepunt of eindpunt - en ons nu handvaten aanreiken, zonder daarom onwrikbare zekerheden te kunnen aanreiken. Dat was wat me in het conservatieve maatschappelijke denken aantrok, dat men niet zomaar moet gaan voor snel hervormen of hardnekkig vasthouden, maar evoluties goed evalueren en wat de moeite waard blijkt, zoals technische vernieuwingen, de digitale wereld die we mochten leren kennen, omarmen en andere zaken eerder te stuiten, namelijk wanneer daarbij machtsverhoudingen scheefgroeien.

 

Daarom is het tot slot niet van belang gespeend na te denken over de opgekomen preutsheid die in de jaren zeventig in zekere mate van grond gespeend leek, maar waarbij duidelijk werd dat de nieuwe mogelijkheden rond het beheersen van de vruchtbaarheid voor mannen en voor vrouwen mogelijkheden bood, die wel eens misbruikt konden worden. Hoe we omgaan met vooruitgang, valt zo te zien niet met paternalisme aan te pakken, maar het ligt in de handen van wie het opnemen wil. Naaktbeelden in het straatbeelden, uitgelaten queer people, films die mensen laten zien in hun pure staat… wat kan ertegen zijn? Men kan volop porno bekijken, maar hoe schoon de liefde kan zijn, dat zien we in de brede media veel minder. Overigens, het humanisme, zoals Marguerite Yourcenar beschreef in l’oeuvre au noir, liet zien dat mensen er zelf, als zij dit willen, ook iets van maken dat voor derden van belang is. Het gaat dan niet om braaf zijn, om trouw de wetten en voorschriften volgen, maar om in omstandigheden het goede en het schone, het ware ook te onderkennen. Van Plato kan men veel zeggen, maar deze gedachte blijft wel het overwegen waard. Toch denk ik dat we best niet vergeten dat we met Hannah Arendt verder komen, dat de Amor Mundi, hoe moeilijk te vatten ook, hoeveel oefening het ook vraagt, ons vanzelf ertoe brengt het breder welbevinden vorm te geven, waarbij mensen die gebruik maken van omstandigheden om zich te verrijken zonder omzien, inderdaad aangesproken moeten worden.  Het produceren van Fentanyl, dat door Paul Janssen werd ontwikkeld, maar de afgelopen jaren in de Verenigde Staten door onder andere Johnson and  Johnson en Purdue Pharma heel wat van die producten op de markt brachten aanleiding gevend tot verslaving en ontreddering van tal van levens. Hoe kan men daar als overheid mee omgaan? Als men economie en bedrijfsbeheer blijft herleiden tot winstmaximalisatie kan men weinig tegen die praktijken inbrengen, maar een bedrijf leiden en er de continuïteit van verzekeren, vergt meer overleg en afwegingen over de randvoorwaarden. Helaas zijn dat discussie die zelden in het parlement of de brede media gevoerd worden. Het gaat dan om matiging in het denken en matiging in het handelen, waarbij men het breekpunt in het oog houdt: hoe lang is een aanpak heilzaam en wanneer wordt ze schadelijk, te schadelijk om ermee door te gaan.

 

Het probleem met het conservatieve ideologische bouwwerk is dat de aanhangers zich graag voordoen als realisten. Het kan zijn dat men gedwongen wordt door de kritiek van derden wel eens duidelijker te maken wat men dan wel wil, maar liefst wil men geen revolutionair zijn en al helemaal niet de mensen bruuskeren. Toch verbaast het altijd weer dat om het vooropgestelde ideaal te bereiken veel van de grondwet omgewerkt moet worden en verworvenheden afgeschaft. Hoe kan dat conservatief heten?

 

 

Bart Haers  

 

  

 



[i] Voor de vruchtbaarheidscijfers van Polen en Hongarije, met zeer lage cijfers: https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?c=pl&v=31&l=nl

[ii] Francis Fukuyama nam zich het recht om na zijn vaak bekritiseerde “The end of History and the last men”, de zaak van het bestuur en politieke macht, politieke orde dus goed te bekijken. Dat deed hij in een werk in twee volumes “De Oorsprong van onze Politiek”. https://kwestievanverwondering.blogspot.com/2015/05/de-lange-weg-naar-denemarken.html

Reacties

Populaire posts