De kracht van de pen
Dezer
Dagen
Kogels op de redactie
![]() |
Leszek Kolakowski was een van die filosofoen die echt over het kwaad dorst na te denken en de menselijke bestaansvorm daardoor in een ander perspectief wist te plaatsen. |
Zou ik hierover schrijven? Heb
ik iets toe te voegen? Mag je schrijven over iets dat soms wel en soms niet in
mijn smaak viel. Ik zou niet alle betere krantenzaken van de hoofdstad aflopen
om een exemplaar te kopen en een abonnement vond ik ook wat overdreven. Maar na
wat gebeurde, blijft de vraag of we hen, zij die vielen onder kogels als
martelaren kunnen zien van het vrije woord. Zij stierven, wisten dat ze
bedreigd werden en gingen door. Dat dwingt respect af. Maar waren hun bijdragen
van gewicht voor de samenleving?
Onnozel en gemeen
Het kijken naar spotprenten is
al langer een deel van onze cultuur, want een van de beroemdste
slachtoffers-protagonisten in het wereldje was Leopold II, maar het was langer
een goed een gebruik om machtige lieden te kijk te zetten. Liedjeszangers op
markten zongen zowel larmoyante ballades over gruwelijke moorden als spotliederen
op allerlei lieden, vooral gezagsdragers, en soms mochten ze dan wel eens even
een nachtje of meer brommen. Nu, de laatste decennia, komt het niet meer voor
in onze contreien dat gezagsdragers echt naar de rechtbank gaan omdat ze zich
beledigd zouden voelen.
Het kan dus evengoed zo zijn
dat de ontwikkeling van steden in Europa en dus ook ten onzent al vroeg een
vorm van oppositie tegen de zittende machten heeft voortgebracht. Er waren
overigens ook genoeg opstanden, zoals in Gent en ook in Parijs en daar hadden
"zotten" hun inbreng in. Wat overigens te denken van Reinhard de Vos,
van Tijl Uilenspiegel? Inderdaad, zeker de laatste mocht graag spotten met
alles en iedereen, maar ook "van den vos Reynaerde" bevat scherpe
kritieken op de kerk, op de onmacht van de vorsten. Kortom, wie Charlie Hebdo als een exponent ziet van de kritiek en de
spot, van de vrije gedachte, zal toch ook beseffen dat er al langer mensen
waren die zich de mond niet lieten snoeren. Ook Casanova vertelt over hoe de
macht zichzelf vast kan rijden en hoe hij mensen door hun vaste bijgeloof in
het ootje kon nemen of erger.
Vrije meningsuiting
Natuurlijk is het van belang
dat elke burger zijn of haar mening vrij kan uiten. Maar of er een publiek voor
alle opinietjes is, weet ik niet zo zeker. President Hollande kon niet anders
dan te betreuren dat een barbaarse daad een instituutje in Frankrijk en
omgeving onderuit kon halen. Dat men in een democratie, een rechtsstaat met
zware automatische wapens andere mensen omlegt, kan niet, het is moord en de
politieke motieven, wraak uitoefenen voor de beledigingen vanwege deze mensen
aan het adres van de religie en de profeet, verzwaren de daden alleen maar.
Toen de cartoons gepubliceerd
werden in een Deens blad, kraaide er eerst geen haan naar en pas later werd het
een zaak in Pakistan, waarna de zaak hier weer reacties opwekte. Is het nodig
om voor de zaak van de vrijheid van meningsuiting de verbodsbepalingen van een
religie te overtreden? Het kan nodig blijken, dat ontken ik niet, maar het kan
ook een uiting zijn van morele superioriteit en dan vind ik het eerder
goedkoop. De film die Vincent van Gogh maakte, Submission, was wat mij betreft
een sterke uitspraak vanwege een vrouw, Ayaan Hirsi Ali, die wist wat de Islam
voor vrouwen kan betekenen, onderwerping dus en onvrijheid en toch door veel
vrouwen in het hart gedragen wordt. Het is die paradox die de film zo sterk
maakte.
Parresia
Men zegt dat Charlie Hebdo voortkwam
uit de geest van mei '68, voortkwam ook uit een publicatieverbod van een ander
blad, dat een scherpe cartoon had gepubliceerde aan het adres van de pas
overleden Charles de Gaulle. Maar ook moest het blad enige tijd van de markt
bij gebrek aan lezers. Nu hadden de tekenaars ook andere publicatiekanalen, bij
de grote dag- en weekbladen en zo kregen we er ook wel iets van mee. Van Charly
Hebdo kreeg ik ook tekeningen mee en cartoons via "On n'est pas
couché", zodat ik me wel een idee kan vormen van wat die mensen maakten en
dachten.
Onverdeeld is die kijk niet,
maar het is waar, als het me niet raakt, hoef ik er niet over te zeuren. Als Jacques Brel een chanson schrijft,
"Messieurs les F..." dan is onverdunde vitriool, maar toch, zijn
visie is ook een kritiek aan het adres van de tegenstanders der flaminganten.
Toch vond ik de reactie van onder andere de toenmalige BRT overtrokken. Het was
een vorm van censuur die nergens toe dient. Maar wat de tekenaars die vermoord
zijn aangaat, zij vonden dat ze niet anders konden dan blijven spotten met
alles wat zichzelf ernstig neemt.
Maar is het dan Parresia?
Volgens Foucault, een van die filosofen die de generatie van '68 sterk heeft beïnvloed,
onder meer met zijn structurele analyse van de macht en hoe die te wantrouwen.
Later, net voor zijn dood vond hij het nodig erop te wijzen dat niet elke
uitspraak, hoe waar ook, een vorm van moed tot waarheid moet heten. Dat gebeurt
maar als men het eigen vege lijf in het gedrang brengt en weet dat zwijgen even
erg is als de waarheid zeggen. Ik ben er niet altijd van overtuigd geweest dat
die cartoons tegen de Islam een goede zaak dienden. Maar ze werden bedreigd en
kregen politiebescherming. Een beschermer werd overigens ook gedood en men kon
het beeld zien op televisie, eerst op de Nederlandse publieke omroep en pas
later op de Franse televisie.
Hoe nu verder?
Het is duidelijk dat we de
slachtoffers wel eer moeten bewijzen en de daden afkeuren. Maar dan? Wat te
doen? Ik weet het niet en vraag me af of we niet de spontaneïteit haar werk
moeten laten doen. Ik bedoel, er zijn geen 36 houdingen mogelijk, maar het
blijft zaak dat we de reflectie niet achterwege laten en tegelijk mensen die
menen iets te moeten zeggen, hen de vrije ruimte laten. Of het blad Charlie
Hebdo voort blijft bestaan? Als het tot iets amechtigs leidt, hoeft het niet.
Maar het is aan hen om daarover te beslissen.
En wat met de moslims in
Europa? Sommigen menen dat ze hier niet thuis horen, dat we Wenen 1683 niet
mogen vergeten... maar laten we wel wezen, die strijd tussen Habsburg en de
Sultan, behoort tot een andere tijd. De aanwezigheid van moslims in Europa, in
het UK, Frankrijk en Duitsland, de Nederlanden ook heeft te maken met het
kolonialisme en met de arbeidsmigratie in de loop van de XXste eeuw. Men moet
zich geen illusies maken, ze blijven hier. De confrontatie van verschillende
wereldbeelden en ethische stelsels is onvermijdelijk en ik denk niet dat we
bijvoorbeeld het Islamitisch recht moeten accepteren, laat staan dat we de
humanistische waarden, waarbij dus ook de vrijheid van meningsuiting, de
vrijheid van levensbeschouwing zouden moeten laten inperken.
Envooi
Het lijkt me niet zo erg dat
we even niet weten wat we nu moeten doen. De overheden moeten er wel toe
bijdragen dat het geweldsmonopolie bij de politie blijft en dus zal men moeten
nagaan hoe men de markt van wapens kan controleren. Eenvoudig is dat niet, want
men kan ze blijkbaar ook op het Dark Net verwerven. Al zullen de echte
terroristen liefst geen digitale sporen nalaten.
Belangrijker is dat we blijven
staan voor de waarden die we op allerlei wijzen van belang achten, maar die we
niet kunnen laten beknotten onder dreiging van geweld. Aan de andere kant
kunnen we ook proberen niet op een domme wijze voor confrontatie zorgen die
nergens toe kan leiden. De wijze waarop we tolerantie vorm geven, hangt ook van
ons af en dat vergt goede verstandhouding maar ook het besef dat we die niet in
vaste normen kunnen vastleggen, want anders loopt het alles vast. En het is dat
aspect van vrijheid, dat we soms
onvoorspelbaar handelen, dat we zeker ook voor ogen horen te houden. Iets
nieuws kunnen beginnen, dat betekent dat we iets doen dat anderen niet voorzien
en hen kan storen. Hoezeer we ons vertoornen op wat anderen doet, blijft dan
nog altijd te onderzoeken.
We kunnen nu ook niet anders
dan de vraag stellen hoeveel vrijheid we zouden opofferen voor onze veiligheid.
Maar eerder zullen we het dan toch ook hebben voor het feit dat het leven ook
dan nog enige fataliteit kan laten zien: hoe meer vrijheden we opofferen, hoe
groter de kans dat een voorval vernietigend zal uitpakken. We kunnen dus maar
beter het eindige aanvaarden, net om zo goed mogelijk met onze vrijheid om te
gaan. Laten we dus onze vrijheid heroveren.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten