Emancipatie is geen illusie
Dezer
Dagen
Transitie en wankele
wereldbeelden
En of het boeiende tijden
zijn, vroeg een goede vriendin, die graag gelooft dat ze het allemaal wel
gezien heeft, maar zich desondanks graag laat verbazen, en zelfs vindt ze het
niet erg als ze verontrust wordt. Het kan allemaal, als ze maar begrijpt wat er
gaande is. Dat laatste, geeft ze grif toe, valt wel eens moeilijk onder woorden
te brengen en aan oppervlakkige verklaringen heeft ze niets. Maar toch gelooft
ze ook dat men moet strijden tegen onrechtvaardigheid, armoede en ongelijkheid.
Als ik zeg te strijden voor vrijheid en voor recht, voor het erkennen van onze
zegeningen en er zelf toe bij te dragen dat ook anderen die toevallen, in de
vorm bijvoorbeeld van degelijk onderwijs, dan lijkt een zinvol debat
uitgesloten. En toch, ook deze keer weer verloren we ons in een goed gesprek.
Arianne meent namelijk dat we
de verwezenlijkingen van het socialisme niet mogen laten schieten en tot op
zekere hoogte kan ik dat wel onderschrijven, maar er zijn bezwaren, zoals de
vraag of het socialisme de laatste dertig jaar niet te veel in de greep van het
postmodernisme is gekomen. Wat, vraag ik haar, betekenen "gelijke
kansen"?
- Dat betekent dat iedereen
een goed diploma kan halen.
- Je vergist je, als je dat
diploma vooropstelt, want een diploma kan ook om niets worden uitgereikt. Ik
denk dat het onderwijs, of het nu technisch is of humaniora-onderwijs brengen
wil, jonge mensen moet trainen, oefenen zodat ze leren op hun kunnen te
vertrouwen. Dan kan het beter zijn dat iemand plezier vindt in de vele facetten
van het motoronderhoud.
- Best Bart - heette je maar
Laërtes -, ik weet dat je daar een belangrijk punt aanraakt dat bij pedagogen
en politici die de onderwijshervormingen bepleiten te vaak ondergesneeuwd
blijven. Ik weet ook niet waarom dit zo
is, maar men vindt een job belangrijk, een diploma maar vergeet te vermelden
wat er achter de term schuilt.
- Noem me maar Laërtes,
Arianne, want dat brengt ons dichter bij het spel van praten en gedachten
uitwisselen, zoals Pietro Aretino onder meer zo meesterlijk beoefende. Maar de
reden waarom men de inhoudelijke aspecten over het hoofd ziet, heeft te maken
met de dwangidee dat gelijkheid impliceert dat iedereen aan de eindmeet moet
komen. Verdienste wordt dan een wel heel lelijk woord.
- Je verwijt me wel eens dat
ik me te vaak laat leiden door wat anderen met gezag in het midden brengen,
terwijl ik mezelf wel heel kritisch vind. Ik denk dus dat onze eeuwige
discussies over onderwijshervormingen altijd weer op dat cruciale punt uitlopen
dat je niet enkel voor gelijkheid kan pleiten als je ook de inspanningen van de
leerlingen en het gebrek aan bereid daartoe in rekening brengt.
- Maar er zijn bloedjes die
graag naar school gaan, die graag leren en willen weten, toch? Het ook om de
leraren, want in de hele discussie over het onderwijs krijgen leraren
voortdurend de les dat ze niet meewillen, zoals Guy Tegenbos graag schreef,
terwijl zijn krant voor vele leraren de huiskrant is. Na verloop van tijd gaat
dat tegensteken. Er is nog een kwalijk kantje aan, namelijk dat men leraren,
door de toon die men aanslaat, niet het respect betoont dat ze verdienen. Zelf
denk ik wel eens met genoegen terug aan een les Grieks, waar een mijnheer Van
Parijs ons inwijdde in de zielenroerselen van Oedipoes en leerde zien wat de
blinde ziener Theresias begreep, over het menselijke. Als ik moeite doe kan ik
nog wel wat Grieks lezen, maar een bilingue is altijd handiger, want dan weet
ik me gesteund.
- Kijk, Laërtes, als er iets
is waarom gesprekken met jou altijd weer verrassend zijn, dan is het dat je zo
een voorraad voorbeelden in huis hebt om concreet en levendig te maken wat
speelt in een debat. Ik las alweer dat je problemen hebt met wat je noemt de pedagogie
of agogiek van het IPCC en de voorstanders van maatregelen tegen de
klimaatopwarming. Ik werd daar altijd kregel om want ik dacht dat je domweg een
klimaatscepticus, een klimaatnegationist zou zijn, maar er speelt meer, denk
ik. Je pleit namelijk voor bedachtzamer gebruik van verpakkingsmateriaal, voor
beter inzetten van openbaar vervoer en het niet uitputten van de
aardrijkdommen. En toch, dat er deugdelijke maatregelen genomen kunnen worden
om de temperatuurstijging klimatologisch onder controle te krijgen, daar geloof
je niet in.
- Ik geloof wel dat er
internationaal en op het niveau van de VN, via het IPCC wel afspraken moeten
komen, maar omdat we enkel in doelmatig beleid geloven en niet kunnen aannemen
dat beleid goed kan zijn, wenselijk op grond van meerdere overwegingen, rijden
we ons vast in een gepolitiseerd debat over een paar graden meer of minder en
klimaatsceptici kunnen dan naar hartenlust schieten op de voorstanders van een
stevig klimaatbeleid. Het gevolg is dat mensen zich zelf in hun autonomie en
waardigheid aangesproken weten en daar wel eens gefrustreerd van geraken.
- Maar het is toch maar
logisch, als je weet dat als het klimaat zo verandert dat de gemiddelde
temperatuur op aarde met twee graden zal stijgen, dat we dan in deze kustvlakte
zullen verzuipen, dat je dan maatregelen neemt. Je kan toch niet blind zijn
voor de gevolgen...
- Natuurlijk ben ik niet
blind, maar ik denk dat als deze kustvlakte overstromen zal, dat inderdaad het
gevolg zijn van de ontwikkelingen van de afgelopen twee, drie eeuwen. Maar
intussen, mevrouw, werden onze kustweringen steeds beter en konden we met dank
aan Simon Stevin en Jan Adriaansz. Leeghwater onze polders beter bemalen.
- Je pleit voor technologische
innovaties
- Dat zeg je alleen maar, want
als ik verwijs naar ingenieurs als Stevin en Leeghwater, dan betekent dat niet
ik zomaar geloof dat de technologie alleen ons zal redden. Maar zonder
technologie gaat het niet, alleen moeten we wel eens durven na te denken hoe we
die zullen inzetten. Een klein voorbeeld: het gebruik van drones? De politie
wil die inzetten, de VS gebruiken die om steels tegenstanders uit te schakelen
en het lijkt logisch dat we dat doen, omdat we dan geen piloten verliezen, maar
het is wel onethisch zo te strijden.
- Je bent toch een pacifist...
- Niet in de zin dat ik tegen
een leger zou zijn,
- Laërtes, je moet niet
zeuren, want als je voor een sterk leger bent en je wil buitenlands beleid
voeren dan moet je toch niet beweren pacifist te wezen. Ik ben tegen legers en
soldaten - maar zie wel graag eens een matroos of een para in actie. Maar als
vrouw vind ik dat we oorlog moeten vermijden en alles doen om via vreedzame
diplomatie tot zaken en tot vreedzame afhandeling kunnen komen.
- Arianne, een staat moet
zichzelf en de ingezetenen, de burgers kunnen verdedigen. Moet men mateloos
veel middelen investeren? Niet dus, maar men mag, gegeven de omstandigheden ook
niet geloven dat we zonder leger voor sommige andere grootmachten een
betrouwbare mede- of een valabele tegenstander kunnen zijn. Een leger op
Belgisch niveau komt mij surrealistisch voor, maar het vergt veel
overtuigingskracht om dan te komen tot een Europees leger. De Britten vergissen
zich met genoegen over hun keuze uit de Unie te stappen; maar ik hoop dat er
eindelijk eens burgers zullen opstaan die de zottemansklap van David Cameron
ontmaskeren. Cameron verdedigt zijn electorale positie tegenover die nog
grotere gekkebekkentrekker, die meent dat Europa niets goed brengt en alleen
maar lasten oplevert en het UK minder Brits zou maken. Er was deze week in
Question Time een discussie over het herstellen van het kwalitatieve onderwijs
van de Grammerschool, die beter zou voorbereiden op de universiteit.
- Maar dat is toch een oude
onderwijsvorm. Ik zag het ook en vind dat de comprehensiveschool betere kansen
biedt om jongeren bij te staan
- hear, hear, hear,
comprehensive schools hebben het nadeel dat ze de leerlingen niet
enthousiasmeren maar gewoon willen klaarstomen. Tony Judt beschrijft hoe hij
dankzij de grammerschool naar Cambridge kon en een mooie loopbaan uitbouwen.
Hij was aan het einde van zijn leven wel erg gebeten op de onderwijshervormers
en zelfs Cameron heeft beseft dat de Britse samenleving te weinig opwaartse
sociale mobiliteit mogelijk maakt.
- Dus? je pleit voor sociale
mobiliteit en meent dat mensen kansen moeten krijgen? Uiteraard zal je dat
bevestigen, maar toch ben je tegen onderwijshervormingen. Ik vrees dat je nog
weinig argumenten zal hebben om het onderwijs te laten zoals het is...
- Hier moet ik protest
aantekenen, Arianne, want ik denk dat historisch te onderbouwen valt dat
democratisering van het onderwijs mogelijk is gebleken zonder specifiek beleid:
vanaf de laten negentiende eeuw ging schoolmeester, priesters en vrijzinnige brouwers
op zoek naar jong talent, dat ze lieten studeren - met instrumentele doelen -
maar zo zagen ouders met bescheiden middelen kans hun zonen en soms dochters te
laten studeren, hoewel die meestal achterop liepen, ook al waren die meisjes
niet minder enthousiast en vooral slim.
- Je bent in wezen een
feminist, valt me altijd op, wat in jou visie betekent dat we vaak te weinig
aandacht hebben voor de inbreng van vrouwen. Ik ken niemand die zo openlijk de
rol van Emilie de Châtelet en Belle van Zuylen in het geding brengt, als man
dan toch. Ik las nog eens wat je schreef over de betekenis van de goede
vriendin van Voltaire, maar dat geef je dan aan om haar te situeren, want je
vindt haar belangrijk genoeg als autonoom denkende persoon te presenteren. Maar
jouw feminisme heeft niets met gelijkheid te maken, heb ik de indruk.
- Het gaat er inderdaad om dat
ik als man de plaats van vrouwen in de samenleving beter wil vatten, zie dat
men bewust vrouwen en hun verdiensten onder het tapijt veegt en vervolgens zegt
dat Fanny Mendelsohn of Clara Wieck uitzonderingen waren. Dat heeft te maken
met een specifieke visie op geschiedenis, waarin niet een lijn van steeds
verder gaande vooruitgang bewezen moet worden, maar precies, voor zover
mogelijk, evoluties bekeken worden, waar we onmiddellijk weet van hebben, maar
ook soms alleen maar bij benadering toe komen, een implicatie van een andere
evolutie.
- Dus, je zegt nu dat je soms
aan de hand van feiten, waarvan je de betekenis wil inschatten soms uitkomt bij
iets anders, omdat het anders niet te begrijpen zal zijn. Mag ik
veronderstellen dat je het nu over demografie hebt, want dat houdt je ook wel
bezig.?
- Men zegt dat vrouwen voor de
jaren 1960 weinig greep hadden op hun eigen vruchtbaarheid en onderworpen waren
aan de wil van de familievader, de echtgenoot eens ze getrouwd waren. Dat
verhaal klopt zeer zeker in grote lijnen, maar men ziet evengoed, aan het einde
van de negentiende eeuw dat mensen met een zeker patrimonium dat ze twee of
drie kinderen voldoende vinden om de familie voort te zetten als mensen die
geloven dat je best meer kinderen op de wereld zet, niet enkel om religieuze
redenen - de pastoor die een jonge vrouw met al vijf bevallingen op de teller
de absolutie weigerde, was een heftige ingreep maar hoewel ze gelovig bleef,
nam ze op dat vlak wel afstand van de voorschriften en haar man werd bijna een
ketter, in elk geval meer liberaal dan katholieke katholiek - maar ook omdat ze
meenden een maatschappelijke rol te vervullen. Men zal dat niet zo graag
aannemen, omdat het tegen de inzichten van afgelopen decennia ingaan. Het
paternalisme was slecht en er was geen ontkomen aan. Maar dokter Alette Jacobs
kon arme volksvrouwen bewegen omzichtiger met een vruchtbaarheid om te gaan om
zo een beter leven te hebben, voor zichzelf en voor de kinderen, voor hun vent.
- Voor jou geen simpele
verhaaltjes, dat weet ik intussen wel en waardeer altijd hoe je dingen uitlegt.
Maar je hebt een dr. Alette Jacobs wel hoog zitten, omdat ze, zoals je eens
zegde echt de moed had dingen aan te pakken, voor de overheid het heft in handen
nam, zelfs tegen de overheid in. Gezinsbeleid van bovenaf, daar geloof je niet
in.
- Arianne, hoe kan men anders
naar die vrouwen en andere kijken, die vanuit hun eigen beleving aan de weg
gaan timmeren? Het feminisme liet talloze vrouwen toe hun eigen leven in eigen
handen te nemen, dat lijkt men vandaag vergeten. De strijd van de actuele
feministen loopt vast omdat ze voortdurend de vrouw als slachtoffer blijven
voorstellen, terwijl de biografe Mineke Bosch liet zien dat voor dr. Alette
Jacobs de aanpak via volksconsulten meer wilde dan hen uit de miserie te
helpen, maar hen geloof in zichzelf te geven en dat is iets anders.
- Je gelooft dus niet dat die
strijd tegen armoede en onderdrukking zaligmakend is? Ik dacht dat het
feminisme precies dat als doel had, de onderdrukking der vrouw wilde doen
ophouden.
- Maar precies dames als
Jacobs, maar ook Henriëtte Roland Holst, die ook nog eens communiste was,
begrepen dat het einde van de onderdrukking geen einddoel kon zijn, maar dat
autonomie, zelfbeschikking maar zinvol zouden zijn als vrouwen zelf iets konden
doen, hun levensweg vorm geven en dat niet enkel materieel. De geestelijke
vermogens uitbreiden zou hen helpen minder gevoelsmatig tegen de dingen aan te
kijken, minder als verschrikte vogeltjes door het leven te laten gaan, niet
meer opgejaagd weten door priesters en lekenmoralisten.
- Bepleit je nu de emancipatie
als een weg om tot grotere gelijkheid te komen? Piketty heeft toch aangetoond
dat de ongelijkheid tussen mensen steeds groter wordt...
- Misschien is dat wel zo en
moeten we daar in zekere mate bezorgd om wezen, maar toch mag het ons niet van
andere grotere problemen afleiden. Ik hoor het woord emancipatie en
zelfbeschikking niet zo vaak meer, omdat men niet langer gelooft dat dit iets
wezenlijks zou zijn. Het zou zelfs een illusie zijn dat mensen uit de
"lagere klassen" zich het sociaal kapitaal van de hogere zouden
kunnen eigen maken, want dat zou altijd maar gemaakt en onnatuurlijk wezen.
Laten we ernstig blijven, er zijn genoeg mensen die terecht verwijzen naar hun
bescheiden milieu van oorsprong die het gemaakt hebben en blijk geven van grote
intellectuele moed en een rijk palet aan inzichten. Maar men moet het slachtofferschap niet claimen als een voorwaarde om te mogen spreken, toch?
- Je hebt het niet voor
Bourdieu?
- En niet voor de beate verering van slachtoffers. Laat mij toe te zeggen dat
het vooral het instrumentaliseren van diens inzichten is, dat me dwars zit. De
blindheid voor de gevolgen van beleid dat op hun lezing van Bourdieu gebaseerd
lijkt, maakt dat we mensen niet het beste van zichzelf laten geven, omdat we
denken dat we dat niet moeten voorleggen, als mogelijkheid. Gelukkig komen we
stilaan weer tot een transitie, waar we bepaalde aannames opnieuw ter discussie
durven te stellen.
- Kijk daar eens, je hebt me
weer overtuigd van het feit dat ik me in mijn denken te gemakkelijk laat
verleiden door dit soort postmodernisme. Je zegt dat we hopelijk toe zijn aan
een transitie in de cultuur? Ik zie het niet, want het blijft toch maar
anathema's regenen op mensen die men dan conservatief noemt of rechts, zelfs
neoliberaal en bij jou zie ik dat niet. Je pleit voor erkenning van verdienste,
maar onlangs zegde je nog dat men al te vaak mensen verdienste toekent die niet
meer is dan slaafs volgen van de leermeester in plaats van een proberen de
leermeester te overtreffen.
- Ik weet het, ik ben vier,
vijf eeuwen te laat geboren en toch zou ik in die tijd wellicht niet hebben
kunnen gedijen. Enfin, dat weet ik niet. Ik zou ook kunnen zeggen, met betere argumenten dat ik
graag ten tijde van Leopold II had geleefd, omdat het een periode van
transitie, van ongebreidelde veranderingen was, waarvan we nog altijd niet de
implicaties hebben overzien. In tijden van transities heb je namelijk
objectieve veranderingen, nieuwe technieken, nieuwe inzichten, zoals Philip
Blom beschreef, maar vaak blijkt dat we niet onmiddellijk zien, minstens zo
doorslaggevend. De discussie over Dreyfus kennen we vanwege Zola, maar er zat
in dat conflict nog een andere discussie verweven die Frankrijk meer heeft
getekend: het streven naar volkomen homogeniteit van de bevolking. Men eiste
dat iedereen Frans zou leren en dat door de strikte scheiding van Kerk en Staat
te realiseren wilde men ook een universeel burgerschap mogelijk maken.
Frankrijk was niet minder dan andere bezig met het uitbouwen van de natiestaat.
Ook in de buitenlandse politiek zagen we hoe Frankrijk toen soms heimelijk
beleid opzette, door bijvoorbeeld Servië goedkope leningen toe te kennen om de
Dubbelmonarchie onder druk te zetten.
- Waar heb je het hier over,
Laërtes?
- Over het feit dat die
langjarige tradities bij buitenlandse zaken voor Frankrijk nog altijd
hinderpalen vormen om tot een werkelijk Europees beleid te komen. Men zal het
niet zo vaak lezen of horen, maar de hele discussie over de Europese Defensie
Unie die Frankrijk in 1954 heeft afgevoerd, heeft tot gevolg gehad dat we ook
nu nog moeilijkheden ondervinden om tot Europees beleid te komen. Maar anders
dan Guy Verhofstadt beweert, ligt dat niet aan de beginselen van de
natiestaten, maar waren de natiestaten ook noodzakelijke voorwaarden om tot
consistent beleid te komen. Men zal dus om Europa handen en voeten, maar ook
een hart te geven de afzonderlijke geschiedenissen moeten onder ogen zien en
erkennen dat het niet alleen de gebruikelijke verdachten, Oostenrijk-Hongarije
en Pruisen waren die voor spanningen hebben gezorgd. Maar ook daar lijkt de
transitie begonnen en men moet het dan ook geen Europese ziekte noemen.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten