Albert Camus en de oorlog
Kleinbeeld
Loin des hommes
wat ons drijft
![]() |
Een Western? Een road movie? Misschien maar vooral een film die toont wat onverwachte gebeurtenissen met mensen kan doen. |
Ik
had het niet zien aankomen, toen ik gisteren mijn maandelijkse aflevering van
Filosofiemagazine ging ophalen, maar algauw wist ik dat de boekhandelaar,
Thomas Barbier een film zou laten spelen in het Zwart Huis, samen met De Andere film. Helaas moet men daar
terecht als men bijzondere films wil zien. Ik zag dus de film en ben verkocht.
Uiteraard
doet de naam Albert Camus een belletje rinkelen als ik die hoor vallen.
Uiteraard weet ik iets van de bloedige oorlog in Algerije die in 1954 een
uitslaande brand bleek. Het kortverhaal was mij bekend, maar ik had het niet
meer in het geheugen, maar ik had het wel eens gelezen op de trein. Maar de
film drukt, voor zover ik het kan zien op een pregnante wijze het denken van
Albert Camus uit, al is het voor ons niet goed mogelijk de werkelijkheid van
toen, zeker die op de slagvelden van Algerije te vatten.
Terwijl
ik deze ochtend sprak met een dame over onder meer Tinneke Beeckman en Hannah
Arendt, over Slavoj Zizek ook, kwam het bij me op over de film te spreken, maar
ik had niet de tegenwoordigheid van geest om het gesprek over de film aan te
vatten, of beter, ik vreesde in een lange uiteenzetting te vervallen en dat
wilde ik haar niet aandoen, noch u, geachte lezer. En aan het eind zal overigens
blijken dat het ook wel eens over de desastreuze politieke ontwikkelingen in
Frankrijk mag gaan, hoe iemand het Gaullisme inroept en daarbij bewust blijk
geeft van een volstrekt gebrek aan inzicht in wat het omgaan met een politieke
erfenis inhoudt. Niet Charles de Gaulle was aan de macht in 1954, wel was ene
François Mitterand belast met het departement Binnenlandse zaken - Algerije was
geen kolonie maar integraal deel van Frankrijk. Of Mitterand de
hevigheid van de strijd had kunnen voorkomen? In elk geval lijkt het erop dat
hij weinig deed om de militairen tot proportioneel handelen te bewegen.
De
hoofdfiguur in de film is een bijzondere kerel, Daru, die ergens in de Bergen
bij Tanguit leeft, waar hij lokale kinderen les geeft, sinds hij deel had
genomen aan de bevrijding van Europa als majoor. Een van de sleutelscènes is
dat hij Franse officieren die verzetstrijders nadat die zich overgegeven
hadden alsnog dood hadden geschoten, hardnekkig
wees op het feit dat ze zo het oorlogsrecht schonden. Hij moet dat wel zeggen
omdat hij tijdens de veldtocht in Italië, als majoor, had begrepen dat een
leven nemen niet veel oplost.
De
film is verkrijgbaar op DVD maar de commentaren lijken allemaal excuses te
willen maken voor het feit dat het verhaal van Camus toch wel wat te zeer high
brow zou wezen. Nou moe, de film leest als een road movie, als een western,
hanteert dus ook de clichés van het genre, zoals in de kunsten altijd gebruik
gemaakt moet worden van conventies om begrijpelijk te maken wat niet altijd
begrijpelijk is.
Het
is intussen twintig jaar geleden dat Frankrijk wilde ingrijpen in de
burgeroorlog tussen Fis - het Islamitisch Front - en de regering die de
verkiezingen, waarin Fis zegevierde opschortte. Het was ene François Mitterand
die toen president - aan het einde van zijn loopbaan en leven - nog eens iets
wilde doen voor de Algerijnen. Men moet Fis niet steunen om te begrijpen dat
het conflict dan wel logisch en onvermijdelijk kan uitgelegd worden, maar dat
het vooral de mannen met macht waren die de oorlog deden escaleren.
De
film vertolkt inzichten van Camus over de rol van mensen op een naar mijn
aanvoelen expliciete manier en verdient daarom best wel aandacht. Maar nog
eens, we willen geëntertaind te worden, aangenaam onderhouden, maar voor het
leven van de geest, het denken onder meer hebben we minder aandacht. Men
vertelt dus graag het verhaaltje, maar wat die mensen doet handelen, helpt te
overleven en uiteindelijk tot besluiten en daarmee corresponderende handelingen
voert, ziet men niet. Men spot wat met de zwijgzaamheid van de held, Daru,
gespeeld door ene Mortensen, maar men ziet niet dat dit zwijgen, dat even
ontaardt in woede om de lijdzaamheid van Mohammed, bij Camus zelf ook een teken
kan zijn van iets, van een afwijzen van het getater. Als men spreekt, dan zal
men daar ziel en zaligheid in leggen, anders is het zinloos. Mooi zo? Toch niet
helemaal, het zwijgen bij Camus en in deze film laat zien wat we doen als
denken en waarover we denken. Men zou de film ook als een kritiek kunnen zijn
op wat Sartre graag voorstelde: l'enfer c'est les Autres" in "Huis
Clos". Sartre had het niet voor de contingentie, voor het toevallige dat
ons leven overhoop kan gooien, terwijl Camus net vond dat we in dat Contingente
bestaan onze eigen weg moeten kunnen gaan. De anderen zijn wie ze zijn, soms
vrienden, dan weer vijanden en we kunnen proberen in de absurditeit zelf zin te
geven aan wat we doen.
Als
je de film helemaal uitziet, ook in de laatste scènes, waar de schoolmeester
zijn laatste les geeft en vervolgens vernemen wij niets, dan dat hij wellicht
uit zijn geboortestreek zal vertrekken, merk je dat de regisseur en de acteurs
echt een verhaal vertellen, dat ze oorlogscènes in beeld zetten, waarbij het in
beeld zetten letterlijk genomen moet worden. In feite is de uitkomst wat die
is, waarna de twee mannen die door de rotswoestijn trekken opnieuw de vraag
stellen: gaat de jongeman Mohammed naar het politiekantoor om zich te laten
veroordelen voor de moord op zijn neef.
Ach,
van filmkritiek heb ik al een eeuwigheid een wee gevoel dat de recensenten de
producenten en verdelers ter wille willen zijn en dat er over kwaliteiten en
gebreken gegoocheld wordt dat het een lieve lust is, want in de ene film biedt
een rustige cameravoering een voordeel terwijl het dan weer in een andere film
een onoverkomelijk gebrek is. Mag de vraag nog zijn of de regisseur, de
cameramensen en de acteurs, de eindmontage het verhaal zo gebracht dat we als
kijker mee kunnen gaan in het verhaal. "Loin des hommes" lijkt vooral
een voortzetting van het denken van Camus met andere middelen. De auteur stierf
kort nadat hij de Nobelprijs had ontvangen en kon niet meer verder deelnemen
aan het debat, in een auto-ongeval. Ik
heb me al vaker afgevraagd hoe hij op de Gaulle of Mitterand gereageerd zou
hebben, indien hij het geluk van leven had gekend. De vraag is zinloos, maar
toen ik de film had gezien en nog wat nagepraat, vond ik het inderdaad treurig
dat er geen mensen meer lijken te zijn die zoals Camus intellectueel "loin
des hommes" hun weg gaan, maar wel begaan zijn met anderen en de Ander.
Die zijn er wel, zulke filosofen en denkers die op hun eigen manier de gebaande
wegen verlaten. Wil u namen? Neen, ze zijn niet (meer) verbonden aan de
faculteit Letteren en wijsbegeerte, vakgroep wijsbegeerte van de UGent. Maar
verder kan ik niet gaan, want dan zou ik een hele catalogus moeten opstellen
van belangwekkende levende filosofen en dat past niet in dit bestek.
Dat
ze er zijn en van tijd tot tijd hun stem laten horen is des te meer van belang,
omdat we dezer dagen zien hoe politici er net als onder de Vierde Republiek een
zootje van maken. Madame Morano die zegt dat Frankrijk Blank en Katholiek zou
zijn - de republiek heeft in 1905 definitief en zo volkomen als maar kan de
scheiding van Kerk en Staat doorgevoerd en dus kan de oudste dochter van de
christenheid zich nauwelijks katholiek of christelijk noemen. Het is van belang
die feitelijke situatie mee te nemen bij het oordelen over die dame. Omdat ze
zo graag haar eigen stem wil laten horen, schurkt ze aan bij de voorzitster van
het FN, legt ze woorden in de mond van de Gaulle die alleen apocrief bekend
zijn en laat ons zo geloven dat ze in een respectabele traditie staat.
Europa
was christelijk, maar al in de 8ste eeuw bestonden er divergenties in het
begrijpen wat volgens de leer moest begrepen worden en vanaf de 12de eeuw valt
van de monoliet niets meer te bespeuren, al houden wij ervan precies die
eenduidigheid en homogeniteit voorop te stellen, terwijl de ware geschiedenis,
met Lambert li Bègue en Jan Hus als interessante maar niet enige voorbeelden
van eigengereidheid best onze interesse verdienen. Graag zal men mij wijzen op
de wreedheid van de kruistochten, van de reconquista en ik zal dat zeker
beamen. Men zal erop wijzen dat de Inquisitie onmenselijk was en daar zal ik
tegenin brengen dat de inquisitie zoals de kerk die ontwikkelde precies een
vorm van hogere rechtvaardigheid wilde invoeren net door een grondig onderzoek
te eisen alvorens tot een veroordeling te komen. Toen de inquisitie ook en
zonder meer een instrument werd in de strijd tegen tegenstanders die plots
ketters heetten, werd de inquisitie zoals men die voorstelt en werd het zoeken
naar de ware toedracht minder dan een bijzaak. Maar daarnaast had de kerk ook
andere bestuurlijke en juridische instrumenten ontwikkeld die de samenleving veiliger
en rechtvaardiger maakten.
Tja
en blank zijn we wel, maar hebben we daar een verdienste aan? Dat wij, Europeanen
in de geschiedenis van het menselijke leven op deze planeet zowel de
schitterendste blijken van inzicht en genie hebben gebracht, maar ook de
donkerste bladzijden hebben geschreven, met dank aan de moderniteit, moeten we
dan ook maar eens onder ogen durven te zien.
Maar
we willen het niet weten, zoals we wezenlijk niet willen weten hoe de
onafhankelijkheidsoorlog in Algerije op gang kwam, wie er welke posities innam
en hoe men aan wapens kwam, hoe men haat en utopische verlangens uitspeelde.
Ook het einde van de oorlog, met de ingrepen van de Gaulle, ook ingaande tegen
zijn achterban, blijft onbelicht.
Het
is niet goed ver van de mensen te willen leven, maar men kan ook maar beter
niet geheel ingepalmd worden door hen. Het is een gedachte van Erasmus die ik
in de film zag opduiken, want Daru moet zijn
afzijdigheid van het menselijke en maatschappelijke gewoel opgeven en moet een
jongeman, Mohammed naar de politie brengen, die hem ongetwijfeld zal laten
executeren. Edoch, Mohammed wil de keten van moorden omwille van het gebruik
van de bloedwraak en -vete breken. Daar is moed voor nodig. Maar de recensenten
vonden dat te highbrow.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten