Waarover gaat moreel denken
Kritiek
Belang van moreel denken
Thomas Van Der Plaetsen en wat het leven brengt
![]() |
Thomas Van Der Plaetsen is een bijzonder gedreven tienkamper, werd betrapt op een verboden stof in het product, maar het was geen ingenomen product. Het was kanker |
Wat kan een mens dragen en
verdragen? Dezer dagen merken we dat men op alle mogelijke pijntjes moet ingaan
en er een pleister op leggen, maar tegelijk, als het lastig worden, laten we
elkaar los. Er speelt veel op, dezer dagen, niet enkel in dit oude vorstendom,
Vlaanderen dus, maar ook elders in Europa en ik vroeg me eens te meer af wat
ermee aanmoeten. Misschien wordt dit onderzoek wat wijdlopig, omdat de vraag
niet gesteld kan worden zonder een paar situaties te bekijken. Maar de
kernvraag blijft wel: wat gebeurt er als we moreel proberen te denken? Wat
nemen we in ogenschouw en wat laten we buiten beeld. Het antwoord ligt niet
voor het rapen, maar ik beweer vooral niet dat ik het wiel en het warm water
opnieuw wil uitvinden. Er is ampel materiaal, alleen zijn we niet gewoon er
veel mee aan te vangen.
Neem nu die film "La
lapidation de Soraya M.", waarin we naar het relaas van de Frans-Iraanse
journalist Freidoune Sahebjam met afgrijzen kijken. De steniging is onmenselijk
nabij in beeld gebracht, maar wat ons minstens evenzeer moet raken is de wijze
waarop de echtgenoot een listig verhaal gaat weven van leugens en
beschimpingen, beschuldiging van overspel incluis en als een imam zijn
verantwoordelijkheid neemt is haar lot bezegeld. Verbaasd dat ik schrijf
"als een imam zijn verantwoordelijkheid neemt"? Natuurlijk kan hij in
theorie niet anders dan het overspel bestraffen. Maar is er werkelijk sprake
van overspel? Zijn er getuigen? Zijn die getuigen betrouwbaar?
Wij vinden de echtgenoot, de
imam en de getuigen immoreel, maar we stellen niet of nauwelijks de vraag of we
in het systeem anders zouden handelen. De echtgenoot wil van zijn vrouw af -
het ging om een gearrangeerd huwelijk en hij kan zich niet wettelijk van haar
ontdoen wegens de hoge prijs die hij haar moet - en dus heeft hij de malafide
idee. Maar de omstanders, vooral de imam heeft een andere verantwoordelijkheid,
maar hij gaat mee in het opzet van de echtgenoot en niemand, een persoon niet
te na gesproken, komt haar te hulp.
Hier moeten we even nadenken,
want zoals Hannah Arendt schreef, kan het bedrieglijk eenvoudig zijn te
oordelen over verantwoordelijkheid in zaken van leven en dood, maar wordt het
lastiger om na te denken over wat we doen zonder dat het om leven en vooral
dood gaat. Anders gezegd, er is veel wat we kunnen doen aan goed en aan kwaad,
zonder dat dit in de verste letaal zou moeten heten. Het schept ruimte om over
moreel handelen te denken in bredere contexten. In het essay was Arendt
uitgegaan van de vraag of we na het plegen van een moord met een moordenaar (in
ons) zouden kunnen leven.
Maar zal u zeggen: had John
Stuart Mill al niet aangegeven dat we derden geen schade mogen berokkenen, wat
dan ook de primordiale beperking op onze vrijheid moet heten. Maar Mill wilde
het niet enkel over schade aanrichten hebben, toch? Het probleem dat de
vrijheid vormt voor personen en voor de samenleving mag men niet onbehandeld laten
liggen.
Thomas Van Der Plaetsen was de gast van Ben Crabbé in het programma
"Karakters" waarin sportlui als Eddy Merckx en Kim Clijsters hun
verhaal mogen doen. Maar Thomas Van Der Plaetsen staat aan het begin van zijn
loopbaan en krijgt toch al het aureool mee een karakter te zijn. Dat men
dopingcontroles doet buiten competitie heeft redenen die men gemakkelijk
begrijpen kan. Maar wat fout ging, was dat de atleet plots bericht kreeg dat
hij op een stofje werd betrapt dat hij niet mocht dragen, het
zwangerschapshormoon. Terecht stelde de atleet vast, maar ook zijn zus dat een
arts die dit ziet toch even natrekt wat er gaande kan zijn, want de kans dat
hij een kanker onder de leden had, lag voor de hand. Maar de procedure werd
gevolgd, de brief getekend en verstuurd en... op de een of andere manier kwam
de pers erachter. Minstens een journalist kreeg er lucht van en nog voor de
atleet en zijn omgeving adequaat konden reageren, kwam het op de radio. Ik kan
mij nog herinneren dat toen ik de persconferentie zag mijn verbazing niet te
schetsen viel. Ook werd hij geschorst door zijn werkgever, wat hem zijn inkomen
ontnam. Het was reglementair in orde, zodoende, zo dus. Ik heb me wel vaker
afgevraagd of het voldoende is volgens het boekje te handelen. Richt men dan
niet soms onbedoeld schade aan? Men kan zich wegsteken achter de procedure,
maar als men weet dat er van doping om de prestaties te verbeteren geen sprake
kan zijn, moet men dan niet kijken of er niet discreet het nodige kan gedaan worden
om de betrokkene te informeren en zo de behandeling mogelijk te maken zonder al
die trammelant en een niet meer te wissen blamage.
Moreel denken? Het lijkt mij iets anders dan
moraliseren, waarbij men anderen erop wijst wat men dient te doen of te laten.
Bovendien kan het er bij moraliseren om gaan dat men bepaalde handelingen a
priori fout verklaart, zonder om de omstandigheden te geven. Moreel denken
betekent net dat men kijkt naar wat het geval is, wie men voor zich heeft en
voor zich ziet. Er is die procedure die de controlearts kan volgen en moet
volgen. Maar sluit het uit dat hij een moment in overweging neemt de betrokken
diensten en de atleet in kwestie aan te spreken. Want als arts moet hij mensen
in nood helpen en een kanker niet tijdig behandelen, kan onnodige schade
aanrichten. Zo bekeken heeft die arts dus tweemaal gefaald. Maar hij of zij
respecteerde de procedure en daarom wacht hem of haar geen blaam, hopelijk wel
een moment van moreel denken.
Sla ik nu zelf niet aan het
moraliseren? Die arts kan ik niet dwingen, maar ik zou hopen dat hij of zij
toch even gaat onderzoeken of de volgorde van handelen volgens het boekje in
deze wel correct was. Ik weet niet wie hier die verantwoordelijkheid had en
weet dus al helemaal niet of er zo een moment van reflectie is geweest. Dus kan
men dit het beste lezen zoals het bedoeld is, als een kritiek over wat we
vermogen te doen in moeilijke omstandigheden. Het gaat er dus niet om een steen
te werpen naar die controle-instantie. Want zo onpersoonlijk is het hele
bestrijden van doping natuurlijk ook wel, wat ook goed is in die zin dat de
bestrijders van doping geen vooroordeel mogen koesteren. In die zin kan het ook
zijn dat de arts die het hormoon zag alleen een nummer had, geen naam van een
atleet. Maar de persoon die de brief tekent - geen enkele brief van de overheid
draagt niet een handtekening van een bevoegd persoon, een diensthoofd, die bij
betwistingen aangesproken kan worden.
We raken hier, zoals bij het
bekijken van de film over de steniging van Soraya M., de vraag naar het
individuele geweten. Soms ben ik echt wel blij dat ik af en toe teksten uit de
bijbel, uit het evangelie heb behoord en gelezen. "Hij die zonder zonde
is, werpe de eerste steen". Men kan nu zeggen dat deze gedachte naïef is,
maar de spreker richtte zich niet tot enkele dorpsbewoners, maar tot enkele
schriftgeleerden, die zeer vertrouwd waren met de (Joodse) wet en er ook de
hand aan hielden. Maar de vrouw die overspel bedreven had, diende men toch te
stenigen. Jezus stelde dan maar dat wie zonder zonde is... de eerste steen mag
gooien - en ook de andere dus. Ze dropen af, zij die haar wilden stenigen.
Maar in het dagelijkse leven
hoeven we ons die vragen niet te stellen, werd ons buiten de kerk om
meegedeeld. "Greed is good"? Gaat het dan nog om vrijheid of is men
zichzelf en de wereld verplicht zoveel mogelijk kapitaal in de wacht te slepen?
Is men slaaf van het na te jagen succes? Laten we wel opletten, er zijn mensen
die zich zeer langdurig bekwamen in hun vak en daar heel veel goeds mee
verrichten, artsen, leraren, verpleegkundigen, tuinders... Het valt wel op dat
we vandaag graag anderen de schuld geven van ons falen, maar afgezien van het
feit dat dit falen nog enigszins gerechtvaardigd kan zijn, soms kan het falen
inderdaad ook in het handelen van derden besloten liggen.
De vraag is waarom we ons zo
weinig inlaten met de vraag of moreel denken ook niet gaan kan over het goede
dat we kunnen doen? Waarom zou verantwoordelijkheid alleen betrekking hebben op
wat we aan kwaad en fout aanrichten? Kwaad aanrichten, goed doen, het heeft
niets met metafysica te maken, maar met het afwegen of wat we doen goed is voor
iemand en of we dat ook werkelijk zo willen. Kwaad aanrichten met het doel er
zelf gewin uit te halen of anderen te beschadigen - dat is niet helemaal
hetzelfde - willen we graag aan de kaak stellen, maar mensen voelen zich wat
opgelaten als ze iets goed doen, want dat is ofwel normaal ofwel bijna
sentimenteel, terwijl het evengoed een verantwoordelijkheid mag heten.
Sommige christenen,
katholieken die ik kende in mijn jeugd en jonge jaren, waren zich zeer bewust
van hun morele superioriteit en waren meestal niet hypocriet, maar vonden dat
de wet, de harde wet gehandhaafd diende te worden. Sommigen meenden dat men de
communie mocht weigeren aan wie gescheiden was, ook al was die persoon zelf
vooral slachtoffer van de situatie, want de andere partij ging al lang niet
meer ter kerke en had geen behoefte aan de maaltijd des Heren. Een keertje was
ik verbaasd dat men mij vertelde dat een pastoor, die we kenden als
vriendelijk, welwillend en helemaal geen scherpslijper een vrouw de communie
had geweigerd. Van hem had ik gedacht dat hij de omstandigheden zou laten
doorwegen in plaats van de regel. Wellicht was de bisschop ter ore gekomen hoe
lankmoedig de man kon optreden.
Ik druk me hier voorzichtig
uit, omdat ik alleen het bericht hoorde en niet de achtergronden, maar ik kende
wel de reputatie van de toenmalige bisschop van Gent, die een man van de
procedures, de richtlijnen was en het woord barmhartigheid niet kende in het
hart.
Dezer dagen, als ik bewegingen
onder de koepel van Hart tegen Hard bezig zie, doen die me wel eens denken aan
farao, wiens hart verhardde, telkens wanneer hij eerst had toegezegd dat Mozes
met zijn joodse volksgenoten mocht vertrekken. Zoals Erich Fromm het stelde kan
de zelfstandige mens het zich niet veroorloven alleen naar regels en principes
te kijken: oordelen veronderstelt goed toekijken en stevig nadenken over wat
het zwaarste moet wegen. Mildheid opbrengen is een mogelijkheid, maar als ik om
me heen kijk, zie ik dat velen dat als een vorm van zwakte benaderen.
Susan Neiman heeft daar in een
essay "Afgezien van de feiten" ook op gewezen, zodat we onszelf de
vraag kunnen stellen waarom we in ons denken, althans volgens analisten en
specialisten, alleen met het eigen wel en wee zouden bekommeren. Neiman laat
zien hoe benard en beknellend het worden kan als we elke vorm van altruïsme
menen te kunnen en zelfs te moeten herleiden tot een verdoken vorm van
zelfzucht. Misschien een illusie, altruïsme, maar het werkt wel, als we ons
maar niet bij de neus laten nemen. Aan de andere kant hoeft het niet zo te zijn
dat onze aanzetten tot altruïsme groots en meeslepend zullen zijn, want meestal
gaat het om kleine gebaren, kost vriendelijk wezen niets.
Moreel denken heeft dus niets
te maken met de grote principes, van vrijheid en gelijkheid of het naleven van
de wet omdat de wet de wet is. Moreel denken kan betekenen dat we de vigerende
wet nu net even terzijde schuiven - zonder die te overtreden - maar
interpreteren zodat we het goede kunnen doen, niet voor onszelf. Natuurlijk wil ik hiermee de
engel niet uithangen, want het beest in mij zou dan vlug genoeg boven kunnen
komen.
Het valt op dat politici vaak
aangeven dat ze niet zo heel vrij zijn, maar dat wij, burgers daar dan weinig
anders over denken dan dat ze zich maar verschuilen. Ook andere gezagsfiguren
kunnen tot de vaststelling komen dat ze slechts tegen de bestaande regels
kunnen ingaan, als ze bereid zijn zichzelf te offeren. Nelson Mandela deed dat,
maar evengoed Frederik Willem de Klerk ging zeer ver en beide moesten ook en
zeker in de eigen achterban heel wat ongenoegen trotseren toen ze kozen voor
een onderhandeld akkoord. De huidige toestand van dat land kan men niet (meer)
toeschrijven aan niet nagekomen beloften, wel aan aarzelende regeringen, die te
weinig energie opbrachten en middelen staken in de lotsverbetering van de bewoners
van de townships. Vergeleken met de ruimhartigheid van de Duitse overheid in de
oostelijke Länder, moet men wel nadenken wanneer de huidige president zich zal
inzetten om het lot werkelijk te verbeteren zonder iets af te nemen van de
blanken indien dit niet nodig zou zijn.
Moreel denken? We doen er vaak
niet aan omdat we dan uit onze comfortzone moeten, maar tegelijk, er zijn wel
heel veel mensen de gratis om niet goed doen, maar dat ontgaat ons, van menen
in de zorg, zelfs in de kerk en ook wel bij politie en justitie. Er zijn ook
geen kant en klare recepten voor dat denken, oplossingen liggen er evenmin voor
het grijpen.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten