De gotspe van Alexis Tsipras en van Peter Mertens
Brief
over een exodus, een exit
en verwarring in de geesten
![]() |
Alexis Tsipras werkt en vecht voor zijn zaak, maar soms lijkt men hem een autoriteit te geven, zijn woorden voor juist en waar aan te nemen, terwijl er toch wel iets op af te dingen valt. |
Brugge, 17 februari - aka
sprokkelmaand - 2015
Lieve Adelheid,
Na het gesprek, de maaltijd en
nog iets, zat ik dus alweer op de trein en hoorde ik een paar mensen in debat
gaan over de grexit en het falen van de remedie die de Trojka de arme Grieken
had opgelegd. Wij hadden ons nog maar eens verbaasd over de gretigheid waarmee
men onze joodse medeburgers bejegent. En laat het duidelijk zijn, sinds Links
omwille van het failliet van de Kiboetsim en omwille van de solidariteit met de
Palestijnen de sympathie voor Israël heeft opgezegd, zien we dat velen onder
ons de zonen en dochteren van Jacob, van David en Salomon.. niet meer zo
vriendelijk, zo hartelijk bejegend. En dan hadden we het ook nog eens over die
gedachte over de mislukte integratie van nieuwe medeburgers. Men zou er depri
van worden, hoor ik je nog zeggen, waarna je vervolgt met de opbeurende
gedachte dat niets verloren is voor de ruïne totaal is.
Men heeft me er al vaker op gewezen
en dat met aandrang dat een stuk dat ik schrijf altijd weer zo een labyrinth
lijkt van gedachten die elkaar in de weg lopen. 1 tekst = 1 idee = 1 tekst.
Maar de fenomenen die we behandelden staan los van elkaar in hun behandeling,
doch er lijkt me toch een leidende gedachte aan verbonden te kunnen worden, de
kwestie namelijk hoe we met verwantschappen en affiniteiten omgaan en hoe we
derhalve onze samenleving op regionaal vlak zien evolueren. Dan heeft een
zogenaamd staatkundig probleem als de Grexit wel verband met zowel de mogelijke
nieuwe exodus van joodse mensen uit Europa en, wat velen graag beweren, de
mislukte integratie.
De bindende gedachte? Het
vermoeden dat we ons over ons samenleven moeten durven te buigen en bepaalde
aannames ernstig in vraag stellen, zoals de gedachte, om maar iets te zeggen
dat gelijkheid zou betekenen dat iedereen dezelfde uniforme opleiding moet
genieten. Wat triest zou het leven niet zijn als we alleen nog in een en
dezelfde soort grootwarenhuis onze spulletjes moeten halen? Hoe ver staan we
dan nog af van Mao en Breznjew, of liever van de wereld die zij als ideaal
dachten? Zowel die exodus, nu, hodie, van joodse mensen, voor zover ze in
zouden gaan op de uitnodiging van de Israëlische premier als de vraag van de Grieken
om geld zonder contractbeding over de voorwaarden als het gedoe over een
gemiste integratie hebben te maken met wat we als een goede samenleving voor
ogen hebben staan.
Gelijkheid kan niet zonder
vrijheid en we dienen ook te bedenken wat Franklin Delano Roosevelt zegde in
zijn Four freedoms speach: Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van
levensbeschouwing, vrijwaring voor gebrek, vrijwaring voor vrees, zowel van
binnenlandse als buitenlandse agressie, van staatswege of van burgers tegen
burgers.
FDR sprak in een tijd, januari
1941, toen de VS net nog niet effectief in de oorlog waren, de Amerikanen er in
groten getale niet
aan dachten de oorlog te aanvaarden en een splendid isolation zochten te
behouden. Het is niet geheel gelukt, want FDR was al doende de Britten enige
faciliteiten te geven, zonder dat openlijk toe te geven. Zijn beleid, ook toen
hij voor de derde keer gekozen werd en dus de tweede herverkiezing mocht vieren,
kon bogen op grote steun, al zegde hij niet alles even luid. Verder komt het er
volgens Martha Nussbaum op aan te begrijpen dat Roosevelt in deze rede een kader wilde
schetsen dat Neiman als Morele Helderheid - excuses voor de kapitalen -
omschrijft, waarbij hij het menselijke, al te menselijke wist te verbinden aan
een groter, gezamenlijk doel. De menselijke ervaring, Adelheid, leert inderdaad
dat we soms moeilijk een andere opinie ervaren als mogelijk, dat de vreemde ons
doet schrikken en te veel staatsmacht ook niet goed is. De rede geeft een
minder concreet programma aan, zo lijkt het, maar inhoudelijk gaat FDR ver in
het tastbaar maken van zijn inzichten.
Het is vanuit die gedachte dat
ik de problemen die op ons afkomen ook zou willen overzien. Meer nog, als ik
een begin van een goede samenleving voor ogen heb, dan komen de stukken die FDR
heeft aangedragen er zeker bij aan bod. Politici hebben vandaag wel eens de
neiging in metapolitiek taalgebruik te vervallen: "we zullen moeten
debatteren over de samenleving die we over dertig, veertig jaar willen".
Nou, geen probleem, maar zo een debat kan ertoe leiden dat politici ervan
uitgaan dat ze verder gaan dan het schetsen van een wettelijk kader. De
integratie zoals velen ze zich nu voorstellen impliceert meer dan alleen het
accepteren van wetten en gebruiken, maar vergt dat onze inzichten onverkort worden
overgenomen, maar niet welke dan van tel zijn.
Zelden of nooit komt het bij
ons op dat als we over integratie spreken we twee kwesties over het hoofd zien:
a) Is onze cultuur bij machte aan te tonen dat we globaal het beste bereikt
hebben waartoe mensen in staat zijn en zal dat ook zo blijven? b) kan men naar
waarheid betogen dat we onze cultuur altijd ten volle beleven en iedereen
altijd en overal de universele waarden onverkort in de praktijk brengt? Geen
van beide kwesties krijgt evident een positief antwoord, want niemand kan
zeggen onze cultuur, als we die al zouden kunnen omschrijven en aflijnen, het
nec plus ultra is, want dan zou de, of beter onze geschiedenis inderdaad ten
einde zijn. En de universele waarden? Gelijkheid voor laten gaan op vrijheid en
broederschap vertalen als door de staat gemediëerde solidariteit geeft er niet
de volle betekenis van weer en reduceert het begrip dan ook.
Bovendien kan men daarom
betogen dat men noch een eindpunt kan stellen aan het proces van integratie noch
van individuen die hier komen leven, werken en nieuw leven verwekken, zeggen
dat ze voldoende geïntegreerd zijn. Zij kunnen zich beroepen op... the four
freedoms. Terecht kan men daarom maar beter overdenken hoe bijvoorbeeld op het
hoogtepunt, het Romeinse rijk enkele eeuwen lang voortdurend mensen uit
allerlei gebieden zag opduiken die onverwachte bijdragen leverden en zo de
samenleving verrijkten. Maar zij gingen dan ook verder dan wat de status quo
ante te zien had gegeven. Tegelijk drongen de Romeinse waarden, normen,
technieken, bestuursmethodes door tot in wat nu Noord-Engeland is en zelfs tot
bijna bij de Krim, in Afrika deed zich hetzelfde voor. Stond de bibliotheek van
Alexandrië aan de Nijl niet symbool voor een summum van Romeinse, Hellenistische
en mediterrane cultuur? Soms vraag ik me af hoeveel hebraïca die bibliotheek
bevatte, om nog te zwijgen van Indische en Perzische wijsheidsliteratuur.
Maar de cultuur is niet enkel
high brow, ook Dalida, Eddy Wally en de Strangers, het voetbal en de kabardouchkes
horen tot de cultuur. Terwijl we zelf op sommige facetten van die minder hoge
cultuur met genoegen afgeven, geven we aan jongeren niet altijd afdoende mee
waarom het geen goed idee is op stap te gaan met een wapen bij de hand. Meer
nog, in de VS bestaat er een heuse cultuur waarin wapendracht, ook in de stad
niet enkel geoorloofd is, maar voor mannen en vrouwen het symbool is van hun
onafhankelijkheid en zelfbeschikking. Of dat bij gebrek aan verbale
weerbaarheid het geval is, kan men niet beweren, maar feit is dat er meer
schietincidenten plaatsvinden, thuis en bij het jagen dan hier in Europa.
De grote uitdaging van
integratie, de reden waarom we niet mogen hopen dat er een exodus van Joodse
mensen op gang komt, ligt niet in het verdinglijken van de verscheidenheid,
zoals intellectuelen hier plegen te doen. Belangwekkender is dat de
aanwezigheid van immigranten in Europa gewild is door de industrie, maar dat
men de autochtonen niet over de neveneffecten heeft ingelicht. Maar men heeft
jongeren met een migrantenachtergrond de indruk gegeven dat ze hier als prinsen
konden leven en hen vervolgens in de goot geduwd, of liever, dat is het verhaal
dat een aantal van hen vertelt en anderen graag opnemen, om hun eigen situatie
te verantwoorden en de schuld bij die stomme Belgen te leggen.
Hier dient zich iets aan dat
men ten allen kante als een moeizaam op te lossen vraagstuk ziet. Als men naar
de Nederlandse televisie kijkt, de Wereld Drrraait doorrrr en Jinek, dan zag
men daar op maandag 16 februari 2015 mensen hun verhaal komen doen waarom zij
Nederlanders zijn, zonder hun Joodse achtergrond te verdringen of in te twijfel
te trekken. Van migranten in de Magreb of Turkije hoort men dat minder, maar
men hoort het wel.
Hoe we ons wel eens
blindstaren op aannames bleek de afgelopen dagen op een totaal ander vlak: de
Grieken, zo zeggen verstandige lieden, hebben van het recept van de Trojka geen
baat gehad en "het systeem" werkt niet; want de staatsschuld van
Griekenland steeg tot een astronomische 185 %. Nu, gegeven de omstandigheden
hadden de Grieken het nog veel zwaarder gehad zonder die noodhulp in termen van
leningen vanwege de ECB, geregeld via het IMF en waarbij de andere lidstaten
pro rata ook nog eens hun deel van opnamen. Solidariteit tussen de lidstaten
was er wel degelijk en men zal zelfs niet kunnen beweren dat die schuld voor de
schuldeisers niet goed was, maar men moet toch zeker aanvaarden dat als
Griekenland die twee hulpprogramma's niet gehad had, dat het land dan nog veel
meer in het moeras was geraakt. Niets had nog kunnen functioneren, want de
Grieken konden niet meer lenen op de markten en konden ook geen bijkomende
inkomsten beuren uit belastingen.
Links mag beweren dat de
Grieken vernederd zijn door Noordwest-Europa, de waarheid is dat de Grieken
voor de crisis vrolijk fluitend alle regels aan de laars lapten, betaalden voor
het kostelijke advies dat iedereen elke kijk, elk inzicht in de reële economie
van Griekenland ontnam en dus wist niemand hoezeer de begroting opgevrolijkt
was geworden.
Dit is geschiedenis, maar
zeggen dat de inspanningen van Europa mislukt zijn, sorry, het is even grof als
beweren dat de integratie mislukt zou zijn, want voor velen is die wel gelukt,
maar de animositeit en de scherpte van de debatten blijkt wel zeer pijnlijk de
zenuwen bloot te leggen. De dreigende exodus van joodse mensen uit Europa is
daar een significant voorbeeld van. Men zou kunnen zeggen dat het ons niet moet
deren als bevolkingsgroepen vertrekken uit Europa, want we leven in een tijd
van migratie. Maar als het de angst is, als de onveiligheid en te ongezellig
wordt, als men voortdurend oude verzinsels opduikelt, dan kan men die
vertrekkers wel begrijpen, maar moet men ook verzet aantekenen tegen wie hen
belaagt. Dat gebeurt te weinig. Overigens, een paar jaar her kwamen er
berichten dat goed opgeleide jongeren met een Turkse achtergrond verkozen naar
het land van herkomst van hun (groot-)ouders terug te keren.
Het kan zijn dat men redenen
heeft om te vinden dat de integratie van de immigranten mislukt is, maar het
lijkt me een vertekening van de situatie, wel is het zo dat migratie voor de
nazaten van immigranten lastig uitpakt. Bovendien is het zo dat we menen waar
onze samenleving voor staat, wat in onze cultuur van belang is, maar mogen we
daar elk individueel zo zeker van zijn? Op die vraag komt zelden een antwoord
precies vanwege het apert evidente van het antwoord: zoals vissen uit het water
plots wel weten wat ze missen, kunnen we niet anders dan onze cultuur voor
gegeven beschouwen: het kan niet anders zijn. Maar precies de geschiedenis van
de Griekse problemen, schuldcrisis en de vele maatschappelijke problemen die
eraan ten grondslag lagen, zoals corruptie, cliëntelisme en
belastingenvrijstellingen voor reders en de orthodoxe kerk, om het gegeven niet
te vergeten dat bepaalde beroepen haast corporatief georganiseerd waren. In die
zin was Griekenland in 2010 duidelijk een voorbeeld van hoe het niet hoorde,
maar dat was wel het resultaat van een quasi algemene consensus en daarom
moeten we ons afvragen of Griekenland zich alleen moet zorgen over de
besparingen moet maken. Wat onze cultuur is, mogelijk maakt maar ook
verhinderen kan, zoals ... blind geweld vanwege de overheid, willekeur en nog
zo wat dingen, die moeten we telkens weer ontdekken en er vorm aan geven want
nieuwe technieken en mogelijkheden, nieuwe verwachtingen dragen ertoe bij dat
de "oude" aanpak in een nieuwe context nieuwe verhalen vergen.
De exodus zal niemand
tegengaan, omdat we de betekenis van de joodse cultuur in Europa nog nauwelijks
begrijpen, als we er al een idee van hebben. We weten ook dat het moeilijk is
de keuze voor geweld vanuit een radicale, of beter een extreem eenduidige
opvatting van de Islam zomaar tegen te gaan, maar niets doen is geen optie.
Volgt dan de vraag, denk ik, hoe we de cultuur waar Griekenland aan ten onder
ging door een nieuw al te eenduidig verhaal zullen oplossen. Zeggen dat de solidariteit van de andere
lidstaten van de Eurozone niet geholpen heeft, het blijft een getuigen van een
onvoorstelbare gotspe, zeker als de Grieken het zelf zo voorstellen, maar ook
Links getuigt van gotspe als ze dit aan den volke willen doen geloven: de
begrotingstekorten niet laten groeien hadden de Grieken niet enkel armlastig
gemaakt, maar zelfs helemaal naar de duisterste en meest uitzichtloze situatie
gebracht.
Hartelijk, Salve
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten