Over wiskunde, denken en overleven
Dezer
Dagen
Prutske, Snowden
& Parresia
Ik zie me nog zitten in het
klaslokaal en mijnheer Schollaert, Prutske, was ons aan het uitleggen hoe we
wiskunde dienden te begrijpen. In de klas zat ook een zekere Lagrange, wat hem
vanzelf bij diens wiskunde bracht. Maar we hielden er niet voldoende van. Toch
is het van belang te begrijpen dat die lessen wiskunde meer waren dan het
meegeven van stellingen en bewijzen, maar het gaat ook over het overbrengen van
het genoegen. De man is al enige tijd overleden, maar hij en sommige van zijn
collegae lieten de kans niet liggen om te doen begrijpen dat wiskunde meer is
dan duffe abstractie, maar toelaat tegen de wereld aan te kijken met een
bijzondere toewijding. In die zin kan ik Jean-Paul van Bendegem wel waarderen,
want getallen, relaties tussen getallen kan echt wel boeiend zijn en het
beschrijven van fenomenen in een heldere taal betekenisvol. Was ik zelf goed in
wiskunde? Laten we zeggen, lange tijd een beetje slordig, maar op een zeker
moment werd het wel iets en dat heb ik aan mensen als mijnheer Schollaert te
danken. Tegelijk, moet ik bij deze vaststellen dat vele mensen hun basisvaardigheden
in wiskunde, zoals hoofdrekenen en de regel van drie niet blijken mee te nemen
na de lagere school. Het was een item, issue, maar de draagwijdte ervan komt
pas goed aan het licht als men vaststelt dat men een hoop andere inzichten ook
achterwege laat, basiskennis kan men uitbreiden, maar het gaat er duidelijk om
dat men die basiskennis, die al vrij uitgebreid is, naderhand rustig laat
wegebben. Het kan verklaren dat men later foutieve voorstellingen voor lief
neemt.
In de lagere school en het
middelbaar onderwijs krijgt men, als het goed is, basiskennis mee over de rol
van de staat, de overheid en het recht. Men krijgt, als het goed is,
geschiedenis, aardrijkskunde en een stuk literatuurgeschiedenis,
kunstgeschiedenis. Het verhaal van de Opstand, de Tachtigjarige Oorlog blijk
men maar zeer gedeeltelijk mee te nemen en over de Franse Revolutie meent men
veel te weten.
Natuurlijk deelt niet elke
mens in dezelfde interesses, maar als men blijft vergeten dat basiskennis van
node is om te begrijpen hoe de dingen gaan, terwijl men zich ook slechts een
oordeel kan vormen als en indien men over voldoende informatie beschikt en
oriëntatiepunten. Een klassiek voorbeeld is de ontwikkeling van het recht,
waarvan we vandaag de toedracht niet altijd meer begrijpen. Het is inderdaad zo
dat zowel de bewijsvoering als de bescherming van personen tegen een
opdringerige overheid steeds verder zijn ontwikkeld en soms kan men bedenken
dat het uit het lood geslagen is. De vraag om binnenlandse veiligheid werd
sinds de middeleeuwen steeds verder uitgewerkt, via politie en justitie en van
een puur arbitrair handelen begon men steeds verder regels uit te werken. Ook
behoort het tot de basiskennis dat men de lusten en lasten van het autonome
burgerschap beter leert onderkennen. Vreedzaam samenleven is een belangrijk
aspect ervan maar dat betekent gedragsregels en niet enkel het geloof dat
autonomie betekent dat we alleen voor onszelf kunnen of mogen zorgen. Het
samenleven zelf zit in onze natuur, wat meteen een logenstraffen is van de idee
dat we door onze genen gedoemd zijn tot egoïsme. Dat de twee krachten elkaar
voortdurend tegenspreken, is een mooi gegeven, maar we beschouwen het liever
als iets dat erbij komt, dat (goede) samenleven.
De weg naar het begrijpen van
de dingen, maar ook naar oordeel en verantwoordelijkheid werd me nog eens
getoond door de reportage over Edward Snowden en hoe hij aan zijn vervolging
kon ontkomen. Nu weet ik niet of hij er goed aan heeft gedaan zich niet voor de
rechter te willen verantwoorden, maar het risico dat hij naar gewoonte een
kogel zou krijgen, een gevangene op de vlucht...
In een ander programma was er ook
een dame te zien, in La Grande Librairie die over een boekje sprak, over een
overleven van de Endlösung, over ontmenselijking van gelijken. Marceline Loridan-Ivens,
werd met haar vader opgepakt en kwam via Drancy in Auschwitz, of beter Birkenau
terecht. Mevrouw Loridon of beter Marceline Rosenberg was 15 toen ze in 1944 op
29 februari werd opgepakt in het Zuiden van Frankrijk terwijl ze bezig waren
een beter onderduikadres te regelen. Een geval van foute timing, maar goed, dat
het de Franse Militie was die hen oppakte moet ons niet verbazen, want het is
een diepe blessure in de Franse ziel gebleken die slechts moeizaam dichten kon
en dan nog, men moet die verscheurdheid niet onderschatten. Ze overleefde - uiteraard - de ellende van het
kamp, maar hoe ze erover vertelde, hoe ze liet begrijpen dat het niet te vatten
valt, maakte het nog maar eens beklijvend, dat de kou mij om het hart sloeg.
Want van de pijn, de ontmenselijking kon ze alleen iets vertellen dat nog niet
benadert wat het geweest moet zijn. Dat zij pas na decennia begon te getuigen,
maakte veel duidelijk. Ze was terug gekomen in Frankrijk in 1945 en ervoer al
snel dat de nabestaanden die het kampleven niet kenden er niet konden toe komen
de gruwelijke details empathisch op te nemen.
Snowden sprak waarheid, vond
dat wij de praktijken van NSA hadden te kennen en dat klopt wel, maar ik vrees
dat we tegelijk willen dat NSA dat doet want als men ziet hoe hysterisch vele
mensen reageren wanneer de veiligheid ook maar een deukje zou krijgen, dan zou
de overheid het zwaar te verduren krijgen. Hij sprak waarheid, maar wist niet
goed hoe het gaan zou... Het probleem bestaat erin dat de staat, de overheid en
vooral de geheime diensten menen alle middelen te mogen inzetten, want
veiligheid gaat voor alles. Een overheid kan inderdaad niet zonder kennis van
wat er leeft in de samenleving, maar moet ook bedreiging van de vrede en de
orde tegengaan. Maar er lijkt sinds 9/11 een vorm van disproportioneel
optreden. Daarom was de rol van de klokkenluider zo belangrijk. Daniel Ellsberg
bracht in 1973 de Pentagonpapers aan het licht en de Washington Post
publiceerde die: het Amerikaanse engagement in de Vietnamese oorlog werd zo
publiek. Hij noemde Snowden een belangrijke stem in het gebeuren, want zonder
kennis over wat de overheid verzamelt, staan burgers inderdaad machteloos. Een
volgende stap, die vooralsnog niet gezet is, betreft de discussie of burgers de
overheid kunnen vragen zich aan de geest van de constitutie te houden en dus
geen enkele burger te volgen, laat staan te vervolgen als er geen reden toe is.
Dit gaat verder dan de vraag naar bescherming van de persoonlijke levenssfeer,
maar juist naar de erkenning van het verschil tussen publiek handelen en binnen
de particuliere levenssfeer zaken bespreken. Het verschil? Wat men achter de
voordeur met magen en vrienden ter sprake brengt, hoort daar ook te blijven,
tenzij men apert de openbare orde en vrede wil verstoren. Misschien moet men
dan zo iemand juist wel op andere inzichten trachten te brengen, toch?
Aangezien we dezer dagen zo
hysterisch elke mogelijkheid van gevaar moeten zien tegen te houden, erkennen
we wel het recht van de staat mogelijke sujetten te zoeken en te volgen die het
niet goed voorhebben met de democratie, de rechtsstaat en onze cultuur. Snowden
bracht klaarheid in de instrumenten van de overheid maar hij kon niet meer dan
de klok luiden. En wij?
Het antwoord lag, zo merkte ik
plots, in het verhaal van Mevrouw Marceline Loridon-Ivens vertelde. Of beter,
wat François Busnel niet meer kon aandragen, namelijk hoe zij na de oorlog met
Joris Ivens Mao en Cambodja bezocht. Hij maakte ook een film over de
onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië. Sprak Ivens waarheid als hij de
Culturele Revolutie verheerlijkte? Met de kennis van nu, denk ik, heeft hij de
slachtoffers van die onderneming schandelijk genegeerd. Mevrouw Marceline
Loridon-Ivens was ook 1 jaar lid van de Franse Communistische Partij, maar werd
later geroyeerd. Overigens, ook met China liep het niet goed af, want de vrouw
van Mao vond de films maar niets en dus moesten ze er weg. Haar waarheid, dat het
ontnemen van elke menselijke een kwetsuur is, onherstelbaar is, heeft haar niet
belet minstens enige tijd te kiezen voor de vijand van haar beulen. Maar Ivens
had in de jaren van opbouw in de Sovjet-Unie de bouw van Magnitogorsk op film
vastgelegd, van 1931 af, met een voorkeur voor
de enthousiaste jeugdbrigades van de Kosmosol en niet voor de
dwangarbeiders, die, zoals Philipp Blom en Orlando Figes in detail werd
beschreven evengoed een slavenbestaan lijden.
Zij reageerde aan het eind van
het programma tegen het feit da Joden in Frankrijk niet meer veilig lijken en
dat "ze" er weer zijn, de antisemieten. Ze had het over de
familieband tussen de Groot-Moefti van Jeruzalem en Yasser Arafat, de
historische leider van de Palestijnen, die zijn volk geen staat kon geven,
omdat hij het bestaansrecht van Israël niet kon erkennen. Maar Arafat kreeg wel
een Nobelprijs voor de Vrede. De Groot-Moefti had goede contacten met de
Nazi's, maar ook dat was niet zo wonderlijk want aan het einde van de
negentiende eeuw begon tussen Duitsland en de Arabische wereld een soort
samenwerking, die de positie op koloniaal vlak van Duitsland enerzijds ten
opzichte van het UK wijzigde, maar ook de beknotting van de soevereiniteit
vanwege het Ottomaanse rijk in een doodsstrijd door dezelfde imperialisten. De
alliantie was gericht tegen Brits en Frans imperialisme, maar de Duitse inbreng
was meer bij de tijd en kapitalistisch. De Bagdad-spoorweg was een indrukwekkend
project, maar of het nog voor WO I uitgevoerd werd, is niet duidelijk. Maar
duidelijk is wel dat het Ottomaanse Rijk een verbond had met Duitsland en
Oostenrijk-Hongarije, de Centralen, maar tegelijk blijft het wonderlijk hoe die
alliantie mogelijk was, gezien de concurrentie tussen het Ottomaanse Rijk en
Oostenrijk-Hongerije, al moet gezegd dat de verhoudingen wel gekanteld waren en
dat de naasting van Bosnië-Herzegovina voor het Ottomaanse Rijk wel een verlies
was, maar in de lijn der verwachtingen lag.
We weten ook dat Adolf
Eichmann de Groot-Moefti heeft opgezocht en dat de relaties niet moeilijk
verliepen. Of Arafat daarom in München 1972 een raid liet uitvoeren... Met andere woorden het slotakkoord van het
programma waarin die dame van 86 jaar oud, met grote afschuw de relatie legde
tussen de Endlösung waarin haar vader en miljoenen anderen omkwamen en zijzelf
de ervaring had dat mensen anderen al hun menselijkheid konden ontnemen, en de
houding van moslims in Frankrijk, waarbij het voor duidelijk is dat niet enkel
de vijandschap met de staat Israël aan de orde kan zijn, maar ook antisemitisme
als zodanig, was een moeilijk moment. Die ervaring, denk ik, kan men het best
niet onder het tapijt vegen. Maar François Busnel was duidelijk wel verrast met
haar aanval op de Islam in Frankrijk en op het Antisemitisme. Toch was die
uitbarsting beklijvend, want het laat zien dat men oude wonden niet genezen
kan. Alleen is de vraag deze: hoe moeten we omgaan met de herinnering aan de
Endlösung en het daderschap? Hoe kunnen we de positie van moslims in Europa
begrijpen en wat kan de overheid doen? Waartoe? Niet elke moslim is a priori
antisemitisch, maar het antisemitisme vindt bij moslims wel een aardige
humuslaag. Nu, ook hier leeft er nog steeds antisemitisme, al functioneert het
vooral onderhuids.
Als Europeaan, begaan met de
erfenis van 1000, 2000 jaar geschiedenis, ben ik de gedachte genegen dat we ons
niet moeten laten vertellen dat Europa vanzelfsprekend verantwoordelijkheid
draagt voor alle ellende van deze wereld, maar dat we ook niet voor alle
zegeningen gezorgd hebben. Toch is publieke debat dat in Europa mogelijk is
gebleken en waarin machthebbers wel eens proberen de grenzen van hun macht opte
zoeken om tegenstanders kalt te stellen, een waarde waar we zeer moeten aan
hechten. Het debat, de cultuur van reflectie en zelfcorrectie is belangrijk wat
impliceert dat we de (negatieve) vrijheden moeten koesteren maar het zal niet
volstaan om jonge moslims mee te krijgen. Dan zullen we te rade gaan bij Susan
Neiman, bij Martha Nussbaum om te begrijpen dat we precies die emotionele
achtergronden bij de keuze van moslims voor gewapende strijd, moeten
onderkennen. Maar ook de emotionele achtergronden voor de afkeer die mensen aan
de dag leggen tegen moslims in het algemeen. Zonder die erkenning zal men een
loos discours blijven voeren, ook als het om de waarden gaat die we delen dan
wel waarden die ons verdelen.
Snowden deed wat naar zijn
mening moest en betaalde een hoge prijs. Voor ons valt de balans moeilijk op te
maken, ook al omdat we er weinig mee blijken te kunnen aanvangen. TINA? Er is
geen alternatief voor het veiligheidsbeleid. Of toch? De presentatie van het
boekje "Et tu n'est pas revenu" liep uit op een requisitoir tegen
hernieuw antisemtisme. We moeten het niet willen, maar met afkeuring alleen
komen we niet verder. Weerbaarheid van mensen die zich achtergesteld voelen -
wie tot een geprivilegieerde elite behoort zou de ervaring van achterstelling
en discriminatie niet kunnen kennen - maar we doen, vrees ik, te weinig om de
zegeningen van onze culturele traditie, met de donkere bladzijden incluis,
beter uit te leggen. Maar we kunnen ook niet kritiekloos naar onze samenleving
kijken. Dat betekent dat we nu in een tragische positie verzeild zijn geraakt
dat we iets moeten doen dat we intellectueel niet menen te mogen doen.
Uitleggen dat die negatieve vrijheden cruciaal zijn, maar wie het nodig heeft
ook de middelen geven om er een positief verhaal te maken, het blijft een
opdracht die we niet kunnen negeren.
Anders gezegd: we kunnen niet
anders dan de ideeën van de Verlichting goed uitleggen en tegelijk ook meegeven
dat het uit de hand kon lopen. Niet meegaan in een steriele zelfkritiek maar
ook niet zo ver gaan dat we onze culturele en intellectuele merites boven alles
stellen. De verdiensten van anderen erkennen kan ook, maar een gematigd
discours lijkt niet meer van deze tijd. De waarheid is dat we zelf niet
afdoende meer thuis lijken in die rijke traditie en er zelf vooral de
tekortkomingen van zien. Spreken over de schaduwen van morgen? Het moet ook
kunnen, maar het mag niet het enige narratief wezen. En ja, achting blijven
opbrengen voor burgers, ook en vooral andere
burgers, het lijkt vandaag evenmin een issue.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten