Zonder sjablonen gaat het ook
Kleinbeeld
Viroinval
een
stille vallei en een verjaardag
Mag je in je jeugd goed links
zijn en later een paar huizen bezitten? Natuurlijk mag dat, want je werkt
ondertussen en je ziet dat de burgerlijke samenleving die je ooit verfoeide ook
wel enkele voordelen heeft. Het kan niet anders of bij de verjaardag van een
dame van 80 dat je ook aan dat verleden gaat denken. Het gaat over familie en
dus is de enige figurant die volop op de scène verschijnt uw dienaar. Maar het
is wel zo nuttig om de scène verder te beschouwen als iets des mensen: het
particuliere en individuele als de voorstelling van iets dat die situatie
overstijgt.
Je beleeft een feest soms met
enige vertraging, want er is iets als het invullen van het plaatje, terwijl het
plaatje er al ligt. Je kijkt verbaasd als het allemaal loopt en dan bedenk je,
ach, laat maar lopen. Terwijl ik even buiten onder de luifel een sigaret rook,
zie ik de sneeuw mijn blikveld vullen, maar de weg bleef teerzwart. Koud maar
niet Siberisch, het is iets wat we wel eens sneu vinden, want we houden niet
van het halfslachtige, denken we. Je gaat opnieuw binnen, loopt op je kousen de
kamer binnen waar de bubbels wachten en de hapjes. Het is iets wat je altijd
heeft beroerd, die warme convivialiteit, gezelligheid, waar rustig gesproken
wordt. En dan gebeurt het, iemand zegt iets over de wereldoorlog en dan komt
het stokpaard vanzelf aangedraafd. Want Sedan is niet zo veraf, waar in 1870
Napoleon III en 91000 van zijn soldaten verslagen werden en gevangen genomen. Frankrijk
zou er een hele era over doen om dit te begrijpen, maar ik denk dat pas na 1945
bij de politieke elites een inzicht doorbrak dat ze 1870 niet als een Nederlaag
van La France hadden moeten zien, maar als een zwaar accident van een keizer zonder veel kleren. Nu, de Derde Republiek
zou er voortdurend mee worstelen en ook het Duitse Keizerrijk zou door Sedan
geobsedeerd zijn geweest.
Terwijl ik uitleggen wilde hoe
Frankrijk na 1870 een nationalisme ontwikkelde dat men niet moet willen, kwamen
ook andere facetten zich op de voorgrond wringen, wat het uitleggen niet
vereenvoudigt. Want dat nationalisme bracht Lavisse ertoe een "roman
nationale" te presenteren waarin hij het heeft over nos ancêtres les Gaulois, maar dus ook over de eenheid van Frankrijk en de terugkeer naar
een vreedzaam samenleven. Omdat de waarden van de Republiek universeel heten te
zijn, kan men het Franse nationalisme blijkbaar niet enige vorm van
kortzichtigheid toedichten, die men aan Vlamingen of Duitsers met graagte toeschrijft.
Het Franse Nationalisme waaraan Lavisse uitdrukking gaf in een groots werk, 27
volumes en waarin bepaalde regeringen, zoals van Henri IV of Louis XIV alle
aandacht en andere, zoals Louis XV alleen afwijzende aandacht kregen, blijkt
achteraf bekeken net zo veel zielen verschroeiend te hebben gereden als dat met
andere nationalismen het geval zou zijn. De Action Française heeft daar het
nodige toe bijgedragen... maar dat spoort dan weer niet met de geschiedenis van
de laïcité.
Maar om het allemaal uit te
leggen, moet men de tijd krijgen en moet men het verhaal ook wat pikanter
maken. Want het vervult me wel eens met enige triestheid, dat men niet wil
begrijpen dat die Europese geschiedenis maar niet tot stand komt en men de
verwevenheid niet erkennen wil. Sedan? Dat is het frictiegebied, zoals Menen en
Ieper dat waren, eenmaal Kassel en Sint-Omaars definitief waren ingelijfd.
Sedan betekent ook verdediging, maar evengoed aanvallen en de mythe van de
eigen moed, voor Pruisen en Frankrijk. Die gedachten moet men dan zien te
verzoenen met de geschiedenis van de Oostenrijkse Nederlanden, wat dan vanzelf
weer leidt tot oefeningen over de relaties tussen Les Etats Belges Réunis en de
Republiek der Nederland, maar ook de Duitse landen, die pas met de val van
Sedan in 1870 een zullen worden, maar tegelijk geen oplossing vonden voor de
vrijheid van de burgers... tot op zekere hoogte.
Het landschap, met kleine
ronde heuvels, ontdek ik nu, blijkt een heel spectaculair voorbeeld te zijn van
hoe bijzonder geologie kan zijn, want "un tienne", dat kende ik niet
(meer), want vroeger heb ik het wel eens op een stafkaart gezien, maar had de
afkomst nooit begrepen. Nu begrijp ik dat het om een stuk rots gaat dat een
eigen ritme van erosie kent en het landschap vorm geeft. Toch denk ik dat, ondanks
National Geographic aardkunde mensen maar matig interesseert. Zo hadden we
onderweg door de bossen, de volgende dag een gesprek over de positie van Van
Yperseele in het IPCC en aan de UCL. Men moet mij nu niet komen vertellen hoe
het circuit van damp tot damp uitleggen, dat wil zeggen dat boven zee het water
kan verdampen waardoor een depressie ontstaat en dat boven land, als het reliëf
de transport van lucht omhoog gaat tot de condensatie tot stijgingsregens
leidt, waarna het water in de grond dringt, zich ergens in een bron verzameld
en via de rivier naar zee gaat. Het is het eenvoudige verhaal, want als men
klimaat goed bekijkt, dan blijken de variaties soms groter dan men graag
aanneemt en precies de oevers van de Maas laten zien dat zelfs sinds de grote
koude van de moderne tijd er winters geweest zijn zonder noemenswaardige vorst
en andere met diepe, langdurige vorst. Maar hoe evolueerde de westflank van de
Ardennen en hoe ging het er in de Eifel aan toe? Want voor de goede orde, wat
wij de Ardennen noemen is niet altijd even correct in geografisch dan wel in
geologisch opzicht.
Hoe meer ik over het IPCC
nadenk hoe groter mijn bezwaren, want ben ik het ermee eens dat de mens de
natuur zwaar heeft belast, door exploitatie en door vervuiling, dan besef ik
ook dat we bij tijd en wijle, al in de late negentiende eeuw kritieken zagen
verschijnen op de slordige en nalatige omgang met de natuur. Het belette niet
dat men doorging en wij, onze generaties konden er maar blij om zijn. Mijn
bezwaar tegen de aanpak van het IPCC is dat het bepaalde keuzes, bijvoorbeeld
voor een stevig uitgebouwd wintertoerisme niet kan inperken, want we hebben
recht op après-ski, op skiplezier en niemand zal dat durven te betwijfelen. Aan
de andere kant wil men mensen meer in steden laten wonen, vooral in woontorens,
maar ook dat schept nieuwe problemen op het vlak van microklimaat. De
thermometer in de auto wijst in de buurt van Charleroi een hogere temperatuur
dan voor en na de rit over de ring. Er is zoveel interactie tussen verschillende
facetten van ons bestaan dat een simpel verhaal over het complexe
klimaatverhaal niet helpen zal. In het gesprek verwees ik naar Emmanuel Le Roy
Ladurie, al ben ik er mij van bewust dat bepaalde van zijn inzichten wel
gecorrigeerd zijn geworden, precies omdat onderzoek zonder dergelijke basis
nooit iets worden kan. Maar het brengt evengoed het inzicht met zich dat we ons
niet teveel begoochelingen moeten maken: klimaat wijzigt, heeft kantelpunten en
kan ons leven veranderen. Blijft de vraag voor mij waarom men de
klimaatsceptici altijd voor domoren houdt. Sommigen zijn namelijk sceptisch
over het waarnemingsprogramma en andere over de aanpak het klimaat onder
controle te houden.
Het probleem kwam later nog
ter sprake, maar ik overdacht tijdens de wandeling hoe ik ruim dertig jaar
geleden ook tijdens een trekkamp door het landschap had gestruind, hoe we op
een avond door een treintunnel waren gelopen en ruim een uur nadat we het kamp
in een weide hadden opgeslagen, hoorden we de trein voorbij komen. Dat was even
verschieten. Maar nu denk ik dat we bepaalde treinen ook niet verwachten, ik
bedoel, we zien wel eens een bepaald spoor, maar vergeten dat over dat spoor
wel degelijk treinen kunnen gaan. Het is niet geheel naast de kwestie dat we het
beeld vasthouden, want de sporen van ons individuele handelen en van het
collectieve blijven steeds weer de zaak bezwaren. Of nog, we menen dat te weten
dat anderen er fout aan te doen alleen filet pure te eten of alleen maar hot
dogs of hamburgers van McDonalds. Dat de gevolgen van de consumptie in beide
gevallen voor de natuur even lastig kunnen zijn, lijkt ons te ontgaan.
Na de wandeling, waar ik
voorop was geraakt, wachtte ik in een café bij de rivier een koffie met whisky
en luisterde ik naar het gesprek in een bijzonder Frans, maar vervolgens kwamen
we op het feit dat mensen niet zo gemakkelijk meer op café gaan om eens te
babbelen. Hij vertelt dat het in de zomer wel kan meevallen, maar zij gaf mij
gelijk, al die maatregelen tegen roken en alcohol, terwijl cocaïnegebruik
nauwelijks aangepakt wordt, hoogstens de smokkel... Toen kwamen de anderen en
vroeg iemand mij of ik het verband tussen Sedan en Wereldoorlog II kon
uitleggen. Van de weeromstuit sprak ik over de Wereldtentoonstelling van 1889,
de Eiffeltoren, de conferentie van Berlijn en het vriendschapsverdrag tussen
Moskou en Parijs, de reis van Poincaré, president van de Republiek en de minister van Buitenlandse
Zaken naar Moskou in juli 1914, waarover een Sophie de Schaepdrijver niet
sprak. De nederlaag van Napoleon III in Sedan betekende voor de Republiek een
hele uitdaging de grootheid van Frankrijk herstellen. In een aantal opzichten
lukte dat wel, maar tegelijk liet men kansen liggen voor een vreedzame co-existentie,
een woord dat ik mij herinner uit de jaren van de koude oorlog en dat nu
nauwelijks nog gehanteerd wordt.
Het probleem is dat we met
dank aan historici als Michelet en Lavisse, maar ook Pirenne en anderen geleerd
hebben de geschiedenis goed in duidelijke compartimenten op te delen, terwijl
de werkelijkheid in beginsel chaotisch is en als er een bepaalde dynamiek te
ontwaren valt, kan men die niet altijd eenduidig benaderen. De dynamiek van de
Europese geschiedenis rond 1900? Duizelingwekkend, zoals Philipp Blom schrijft,
maar waar Frankrijk haar politiek ten aanzien van Servië een beetje versterkt,
zoekt Oostenrijk de interne spanningen op te lossen door na te denken over meer
devolutie en probeert Duitsland, Pruisen de politiek van Otto von Bismarck
verder te zetten, terwijl de keizer zich amuseert met de vloot. Ook de
oorlogszuchtige Willem II wil wel eens luid roepen, oorlog wil hij niet.
Aan tafel bij onze gastvrouw
gaat het gesprek over de gewone dingen, maar ook nog eens over kwestie hoe we
naar de Europese cultuur en dito cultuurgeschiedenis kunnen kijken, want het
valt me telkens op dat men wel voor professionalisme zegt te zijn, maar er niet
toe komt de grote geschiedenis van Europa als een ambivalent gegeven te
beschouwen, zoals vakhistorici het zien: cultureel is Europa vrij samenhangend,
de overwegingen, inzichten en ideeën circuleren vrij rond in Europa en tegelijk
zijn er prinsen en vorsten die hun territorium angstvallig verdedigen en
eventueel zelfs aan gebiedsuitbreiding denken. Herder heeft die dubbele
dynamiek naar mijn inzicht wel gezien, maar slechts weinig onderzoekers komen
ertoe te begrijpen dat precies dat inzicht van Alexis de Tocqueville
belangrijker was dan de idee als zou men van een Frans dan wel van een Duits
ras kunnen spreken. Maar er waren er genoeg die enthousiast dat soort
distincties uitdroegen en in de klas aan hun leerlingen meegaven.
Mijn moeder werd dus tachtig,
een gezegende leeftijd en draagt toch slechts mee wat ze vooral na WO II heeft
beleefd. Toch heeft ze nog weet van onderduikers, voor wie haar moeder brood
bakte, heeft ze weet van bombardementen en schuilen in de schuilkelder in Den
Haan en verder is er hoe ze zelf meewerkte in de zaak van grootvader en later
mijn vader bijstond in diens praktijk. Dankbaar zegt ze te zijn om het leven
dat ze mocht leiden en wij? Ook wij zijn dankbaar om haar leven - natuurlijk,
want anders waren we er niet en al helemaal niet zoals we zijn. Het heeft niets
met gebrek aan kritiek, wel met het besef hoe we het leven zelf vorm kunnen
geven. En dat er zoveel is om ons over te verwonderen. Zo een verjaardag weekt veel los in ons
geheugen, dat we wel bevroeden, maar waarvan we de toedracht vergeten zijn.
Gesprekken voeren over al die
thema's en nog andere, dialogues intérieurs ook hebben hun betekenis. Soms kan
men iets opzoeken, maar zo een "Tienne" dan? Wat is het? Leren van
elkaar, voor sommigen lijkt dat uitgesloten en toch gaat het goede samenleven
daarover. Zoals het een genoeglijk weekend was, zo weten we dat we tussendoor
wel eens een kwestie moeten aanpakken. Maar het gaat wel eens mis en dan is het
samenleven een goede zaak... Die convivialiteit, gezelligheid en zelfs enige samenhorigheid
is hetgeen ons de dagen helpt door te komen, zelfs in dankbaarheid. want het
belet niet dat elk eigen gangen gaat.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten