Zuhal Demir en het bosdossier

 



Dezer Dagen

 

 


Een waarachtig politicus

 



Ferrariskaart Meerdaalbos met Sint-Joris-Weert, Nethen
en Bierbeek*


Uiteraard hebben we gegronde kritiek ten aanzien van politici, dat spreekt, want we zijn betrokken burgers. Maar kan onze kritiek de toets der kritiek doorstaan en hoe ziet die kritiek er dan wel uit?

 

Het perscommentaar in DS veegt de vloer aan met politici die uitblinken in het maken van loze beloften. Inge Ghijs heeft een punt als ze vindt dat politici zich moeten onthouden van beloften die ze niet waar kunnen maken, maar precies met het bosplan van de Vlaamse minister Zuhal Demir slaat die commentator de bal mis, want de minister wist en weet dat er redenen zijn waarom het de afgelopen legislaturen niet echt opschoot en wilde de zwijnen door de bieten jagen, in dit geval uit de bol gaan als bosbouwster. Maar dat was buiten de diensten van de Vlaamse overheid zoals Wegen en Verkeer of de Vlaamse Waterweg gerekend, die nogal wat gronden liggen hebben, net als de spoorwegen, maar daar kan de minister niet bij. Bovendien, bomen planten die kunnen omwaaien op een spoorwegemplacement? Wie komt op zo een zotte idee?

 

Aan de andere kant wil de federale minister van justitie dat cokesnuivers zwaarder beboet worden, maar terecht is dan de vraag waar men hen zal aantreffen. In een beter restaurant zag ik in het toilet al enkele keren iemand bezig met het witte spul. Een keer zorgde de goede man nadien voor een ongemakkelijk luidruchtig tafelgebeuren. Voor wie een rustig tafelgesprek wil, is dat niet bevorderlijk en de man werd dra naar de deur begeleid, maar die liet het er niet bij. Hij zou een paar dagen later op het terras nog meer heibel maken, omdat hij in zijn eer was aangetast. Toch vernam ik van de zaakvoerder later dat de politie weigerde een pv op te maken over toch nog altijd illegaal cocaïnegebruik. De politie doet dat niet meer, zegde hij, zoals ze kleine vergrijpen vaak niet meer vervolgen wil, omdat het parket, het Openbaar Ministerie dat niet wil, wegens gebrek aan mankracht.

 

Als iets illegaal is, veelvuldig gebruikt wordt en toch niet daadwerkelijk bestraft, dan is het in feite gelegaliseerd. Behalve als men aan het stuur zit onder invloed, dan komt er wel vervolging. Geldt het als verzwarende omstandigheid wanneer men onder invloed een ongeval met zwaar gewonden veroorzaakt? Geen idee. En daar zit nu net de crux, want de minister van justitie heeft zoveel mensen nodig, bij het parket, de gerechtelijke politie en de zittende magistratuur dat hij nooit kan beweren dat cocaïnegebruik en andere middelengebruik echt vervolgd en gestraft wordt. Tegelijk is ook zo dat het dode kind van 11 niet door gebruikers werd neergeschoten, maar door een andere club in het distributiegebeuren van cocaïnegebruik. Overigens, de vervuiling van de natuur door het dumpen van afval van xtc-productie en vooral christal meth blijft problematisch, al horen we er niet  zoveel meer over. Het drugsverhaal en de oorlog tegen drugs is nu een zaak van knippen van aanvoerlijnen en het klaarmaken voor verkoop op straat of aan huis proberen te verhinderen. Dat cocaïne verpakt wordt in stof, jeans, die vervolgens bij aankomst in Antwerpen moeten worden gewassen om de coke eruit te halen, is wel bekend, maar hoeveel van die wasserettes worden ontmanteld?

 

Het gaat om wat we passend vinden, maar ook willen we niet alleen dat alles paisibel routineus verloopt, waar het onverwachte uit weg gegomd is, zodat we onze houding tegenover de politiek en de overheid niet helder krijgen, maar de overheid hoeft niet voor entertainment te zorgen, lijkt het. De overheid organiseert van alles, van gezondheidszorg over infrastructuur – waar het wel eens mis loopt met het onderhoud – en onderwijs, maar ook justitie is een overheidsopdracht, waarbij men de magistraten de grootst mogelijke vrijheid gunt de wetgeving te doen naleven, dat wil zeggen dat in principe de overheid niet mag tussenkomen in de werking van justitie en van de magistratuur. Het is iets wat ons wel eens ontgaat, hoe dat allemaal sinds de Napoleontische tijden is geregeld en voortdurend verbeterd. Dat ging niet op wieltjes, want er waren krachten die de bestaande orde te belangrijk vonden om te bewaren, zodat veranderingen geen verbeteringen konden zijn.

 

Het gaat er vaak om dat de discussie over de samenleving die we wensen niet verder vormgeven dan geïnspireerd door onze eigen (kleine) verlangens, zonder veel verbeelding, zonder veel zicht op hoe technische veranderingen een hoop kunnen veranderen. In die zin is het vaak lastig voor politici en adviseurs om een goed beeld te hebben van wat dergelijke ontwikkelingen brengen. Van IBM over Microsoft tot Google en Facebook, Twitter en Tik Tok ook, hebben we meer vooruitgang aan het werk gezien, die onze levens meer door elkaar gooiden dan we zelf lang voor mogelijk hielden. Tegelijk werd dat allemaal zo vanzelfsprekend, dat we er ons geen rekenschap van wilden of konden geven dat dit voor onder meer de politiek en het bedrijven van politiek gevolgen zou hebben. Ten goede of ten kwade? We kijken graag naar negatieve gevolgen, zoals het posten van publiciteit op sociale platformen door politieke partijen, met boodschappen die het publiek als het goed is wel bereiken.

 

Men kan ook niet voorbij aan de ontwikkelingen in de biotechnologie, van DNA, gentechnologie en nu ook op hetzelfde niveau van onvatbaarheid quantumcomputers in aanbouw. Hoe zullen die werken en wat zal dat betekenen voor ons, stervelingen? Wie zal er de economische en financiële macht uit puren? Die vragen stellen leidt evenwel niet vanzelfsprekend naar antwoorden, omdat we veel nog niet weten. Net dat is wat politici in een democratisch bestel parten speelt, maar ook de burgers. Een van de slachtoffers van oorlog/burgerkrijg is de waarheid, zegt men, maar de waarheid zelf is ook weer gerelateerd aan wie aan de knoppen kan zitten. En in het huidige bestel zitten burgers zelf aan de knoppen van hun mediaplatformen en kunnen daar hun boodschappen kwijt, tegen de overheid of anders tegen medeburgers die niet passen omwille van levensbeschouwing of geaardheid, fysieke of mentale beperkingen. Sinds de collegejaren horen velen onder ons dat dit belangrijke vrijheden zijn, maar het lijkt erop dat het in scholen niet altijd gemakkelijk is de link te leggen tussen deze tolerantie als aangedragen verhaal en het naleven ervan.

 

Politici moeten dus in hun discours mensen aanspreken en op grond van allerlei peilingen denken ze te weten wat de mensen willen horen. Maar burgers merken ook dat politici en overheidsinstellingen niet altijd meer weten wat redelijk moet heten. Aantasten van eigendom, in verband met de bouw- en betonstop blijft moeilijk leggen en wordt de biedprijs op woningen te hoog, dan loopt de regering de kans de juiste afslag te missen. Maar het probleem is dan aan de weet te komen hoeveel gronden er verhard zijn of hoeveel bos en natuur er over is. Het landbouwbeleid heeft er mee voor gezorgd dat houtkanten verdwenen die mee de biodiversiteit in stand hielden. Bovendien werden weilanden soms te veel bemest, wat het leven in de bodem aantastte en dan weer weidevogels hun habitat ontnam, met dan weer andere gevolgen voor bunzings en ander gedierte.

 

Het streven van Zuhal Demir kan men alleen maar onderschrijven, maar we moeten dan ook meedenken, als we willen dat het streven tot een gunstig resultaat leidt. De minister heeft al enkele malen haar frustratie geuit over de onwil van de gemeenten en dus ook andere instellingen binnen de Vlaamse Overheid hun bijdrage niet kunnen leveren, wellicht omwille van wettelijk bepaalde regels over handhaving van regels en respect voor het bezit. Vergeten we niet dat een OCMW of kerkfabriek niet zomaar goederen mogen vervreemden, verkopen, zonder dat de compenseren met nieuwe inkomsten. Wie heeft ook alweer gezegd dat de dingen niet complex mogen zijn? Ze zijn het omdat overheden, parlementsleden en andere instanties allerlei bijkomende regels hebben opgelegd, om allerlei doelen te bereiken. Men kan de vraag stellen of het de minister toekomt bossen aan te planten, want in zekere zin zijn het eigenaren die bepalen wat met hun grond gebeuren zal, maar we hebben gezien, onder meer langs onze steenwegen, dat het allemaal niet zo goed uitgewerkt heeft, met lintbebouwing als zwaarste vergrijp tegen een ordentelijke ruimtelijke ordening.

 

Hebben we in Vlaanderen meer bossen nodig? Tja, als landschappelijke waarde bieden bossen een herinnering aan een wereld die we nooit gekend hebben, aan de gebroeders Grimm of Charles Perrault. De wereld van het bos in die oude verhalen zijn evenwel weinig geruststellend. We weten dat toen graaf Ferraris zijn topografische kaarten van de Oostenrijkse Nederlanden maakte, tussen 1771 en 1778 en daarbij het grondgebruik aangaf, het aantal bossen en totale bosoppervlakte niet zo hoog opliep en dan moeten we dus gaan kijken of het zo een schande is als West-Vlaanderen minder bosoppervlakte laat optekenen dan Limburg. De ecologische waarde van bossen moeten we daarbij dan wel terzijde schuiven, maar zoals gezegd, met houtkanten en hagen, zoals men die in Wallonië wil herstellen, kan men ook een mooie bijdrage leveren.

 

Het bosbouwdossier maakt mij er opnieuw van bewust dat men van politici vaak alles eist en niet aanvaardt dat er wetten en praktische bezwaren doorheen fietsen. De overheid, zelfs het agentschap Natuur en Bos kapt ook bomen, soms bossen om redenen van natuurherstel, waar het publiek niet weg mee blijkt te kunnen omdat het rooien van bossen in tijden dat men meer bos wil ook wel paradoxaal overkomt. Alleen kan men dat rooien verantwoorden omdat men oude heidelandschappen wil herstellen, maar wat moeten we met zandvlakten met schaarse berken?

 

Ten gronde en tot slot, het bosbeleid maakt deel uit van meerdere programma’s rond natuurherstel, het beschermen tegen gronderosie en het klimaatplan, om de biodiversiteit niet te vergeten. Het zijn lovenswaardige plannen die zeker onze aandacht verdienen, ook omdat bossen kunnen bijdragen aan mentaal welbevinden, zoals tijdens de pandemie is gebleken. Maar men moet gronden vinden, klinkt het en dat is geen praktisch bezwaar meer, dat is een obstakel waarover we dan toch moeten overleggen, want het is de minister die met allerlei kwesties rond het bebossingsdossier moet handelen en de hindernissen wegwerken. Bedenken we dan nog dat de minister ook wil bijdragen aan een betonstop, het stoppen gronden aan te snijden voor bewoning, industrie en om infrastructuur in te zetten. Dan lijkt het onmogelijk 4000 ha bos bij te planten – afgezien van de droogteschade – indien er geen hulp komt van lokale besturen, agentschappen van de overheid en particulieren. Die laatste kijken uiteraard naar opbrengsten en dan blijken bossen niet onmiddellijk het meest rendabel, al blijkt er door ontwikkelingen in China nogal wat hout weggevoerd te worden. Nog een probleem erbij. Moet Zuhal Demir dan bescheiden blijven of net het regeerakkoord uitvoering geven?

 

Bart Haers


* Bron afbeelding:


http://belgica.kbr.be/nl/coll/cp/cpFerrarisCarte_nl.html

Reacties

Populaire posts