Dorpsgezicht Machelen-Put


APM



Wolken boven de Leie



Foto Bram Goots
zicht op Machelen Put, me de vernieuwde oever.
Zonder Roger Raveel e.a. hadden we dit beeld niet meer
gehad. 
De geschiedenis ligt aan onze voeten,
Ligt besloten in de oude Leie-arm,
Nu een afgesloten water,
Ooit meanderde de gouden rivier
Langs het kerkje

Strijden voor het water
Tegen de kanalisatie
Tegen rechtlijnigheid
Het was de schilder gegeven
Ook de toenmalige onderpastoor

De Leie mocht niet uit het dorp verdwijnen
De oude brug herinner ik me nog wel
Gesprekken over de plannen
Over hoe het dorp haar charme behield

Laten we niet vergeten
Bedacht ik mij,
Uitkijkend over het water
Dat ook dit dorp er niet zomaar kwam
Tenzij dankzij de belofte van het stromende water

Ik zag de Leie blinken onder scherpe zon
De Leie-arm bevroren op een donkere winterdag
De golfjes als een stormachtige herfst er ons bracht
De oever nu, breekt het kerkhof open

Die strijd van de schilder
En allen die hem steunden
De eis het water te laten leven
Het dorp geen steenwoestijn te maken
Geeft de schilder ook nu zijn faam

Men moet zijn strijd kiezen
Weten waarom men tegen macht ingaat
Weten dat het niet vanzelf zal komen
De zege en het gelukkige weten
Dat het water blijven mocht

Nu ik er weer eens stond,
Begrijp ik ’s mans strijd wel beter
Dan toen ik er als klein manneke over hoorde

Hebben wij dan niets meer
Om voor te strijden?
Men moet het zien en oppikken
Strijden voor een betere wereld
Zie ik me zo gauw niet doen
Wel bouwen aan de wereld
Zoals we die be-erfden

Meer afwegingen vallen er te maken
Dan tussen nut en nutteloos
Goed of fout
Mooi of lelijk
Goed kijkend merkt men
De veelheid van de dingen
Van mensen en hun maaksels
De verzuchtingen en verlangens
Libertair of kuis
Wat zou het?
Bekijk het palet
Kies de kleuren
componeer het tableau


b Art


Reacties

Populaire posts