Bij het overlijden van senator John McCain




Dezer Dagen



Senator John McCain overleden
De kracht van een Maverick



John McCain
We zullen ons medeleven niet toevoegen aan al die andere obligate uitspraken. Wat mij in de man fascineerde was zijn zelfvertrouwen om vast te houden aan zijn overtuiging, ook als de fractie een andere weg koos of net de eigen inzichten bij te stellen als de feiten daarom vroegen. Waarom zou men een soldaat die gevangen genomen werd en het overleefde, maar daarbij dan weer de marges opzocht, om te overleven niet met het grootste respect bejegenen? Zullen we ons nog herinneren, over twee of drie “presidencies”? Men moet van politici geen heiligen maken, daarvoor is het handwerk te hard.

Dat is evenwel niet de vraag, wel gaat het, kijkend naar McCain, wat een politicus kan doen in het radarwerk dat de politieke instituties zijn en hoe kan zo iemand een stempel drukken, want dat wil toch elke politicus. Het is in geen enkel systeem goed mogelijk om zomaar zijn of haar stempel te drukken op “het beleid”, omdat er zoveel is waarover politici moeten nadenken en een visie uitdrukking geven. Senator McCain stond bekend als een Maverick, maar ook was hij geneigd, hoort men, dat hij graag bommen zou gooien als de Amerikaanse belangen in het geding zijn. Soms heb ik de indruk dat hij wel eens meer een rouwdouw speelde dan hij het werkelijk meende. Wel stond hij gespierd Amerikaans optreden voor om de wereldorde niet te zeer te ontwrichten.

McCain overleefde de gevangenschap in Noord-Vietnam en wie de film “The deer hunter” had gezien, wist dat krijgsgevangenen in Vietnam niet helemaal volgens de regels van het oorlogsrecht behandeld werden. Hoe McCain de verwondingen overleefde, genas en vijf jaar in gevangenschap kon overleven blijft voor velen een raadsel, omdat zij die het meemaakten best wel wisten dat als we het allemaal zouden weten dat wij er de gevolgen niet van kunnen vatten. De wrakken van de Vietnamoorlog hebben de Amerikaanse politiek en samenleving meer geraakt dan wij ons kunnen voorstellen, omdat we nooit de voorzieningen voor oorlogsveteranen hebben bezocht. In dat licht wordt het overleven en de daadkracht van McCain wel iets meer dan “ik hou van mensen die niet gevangen hebben gezeten”. De Amerikaanse president lijkt op militaire leiders die hun soldaten laten volgen door veiligheidstroepen iedereen neermaaien die ook maar de indruk wekte zich te drukken of te deserteren.

In 2007 en 2008 heb ik dat verhaal ergens opgevangen en was verrast door de wijze waarop (jongere) mensen dat Vietnamverhaal vereenvoudigden, zo een beetje als een kwestie van malchance. Een oorlogsveteraan, ook als die vijf jaar gevangen zat en eventueel weg had gekund, blijft een oorlogsveteraan. Is men daarom een held? Moeilijk te zeggen, want de daden van een soldaat hebben zelden doorslaggevende gevolgen, gezien de massaliteit van de moderne oorlogsvoering. Iedereen valt te vervangen, kan desnoods met een “purple heart” voor gewonden en gesneuvelden in krijgsdienst voor de VS voor bewezen diensten worden bedankt.

Al in 1982 begint McCain, ten tijde van Reagan aan een politieke campagne, die bijna vier decennia omvat en daarmee model kan staan voor de veranderingen in de Amerikaanse samenleving en de wereldgemeenschap. McCain was geen doetje, was het oneens met zijn eigen presidenten en liet niet na dit publiek te maken, wanneer hij dat nodig achtte. Maar de Amerikaanse politiek, gehinderd door het meerderheidssysteem – de winnaar neemt alle stemmen – is bikkelhard en de media hebben evenmin altijd tot doel de waarheid te vertellen, laat staan aan te geven wat er op het spel staat voor de burgers. McCain was tegen abortus en het homohuwelijk. In Europa zijn dat onhoudbare standpunten voor een politicus, voor de gelovige Amerikanen is het van belang dat eeuwige wetten ons handelen bepalen en kan lijdzaamheid op moreel vlak niet door de beugel – tegelijk blijken Amerikanen meer geneigd tot ondernemen en handelen en dan Europeanen en zeker in de oude landen van Europa, al mag men die benadering met een korrel zout nemen. Kan men nog steeds paternalistisch decreteren dat vrouwen niet mogen beschikken over hun vruchtbaarheid, in de VS kan dat vanzelfsprekend wel voor een deel van het electoraat, dat vaak net omwille van de inzet op moreel vlak zeer gedreven kiezers zijn.

Intussen kan men de vraag stellen of men daarmee de Preambule tot de Amerikaanse grondwet gestand doet: Life, liberty and the pursuit of happiness”. Vooral dat laatste geeft anders dan de idee van broederschap in de Franse Revolutie vooral een individuele inslag aan de grondwet. De staat kan in principe niets in de weg leggen als mensen hun geluk nastreven. Bovendien hebben John Adams en Thomas Jefferson wel eensgezindheid gevonden over de plaats van religie in de samenleving. Er is geen officiële staatsgodsdienst in de VS, maar anders dan in de meeste Europese landen, waar na lange strijd de scheiding van kerk en staat ook mee een situatie heeft mogelijk gemaakt, waarbij behoren tot een kerk geen issue meer is, zijn religieloze Amerikanen eerder zeldzaam en kon Barak Obama nauwelijks iets zeggen over atheïsten. In het UK is de situatie anders, maar zelfs in Ierland brokkelt het katholicisme af, of beter, wordt het weggeveegd.

Heeft McCain tot het einde zijn conservatieve visie gestand gedaan? Ik zou het niet weten, wel heeft hij het de zittende president behoorlijk lastig gemaakt, door tegen de afschaffing van Obamacare te stemmen. Het probleem is dat veel mensen die tegen dat nieuwe systeem volksgezondheidsvoorzieningen er zelf we baat bij hebben, maar geloven dat de staat niet moet tussenkomen, dat elk zijn boontjes moet doppen. Het valt niet altijd goed te begrijpen, want in de VS is de levensverwachting lager dan in Nederland of België, is de geneeskunde niet voor iedereen toegankelijk en toch wil men geen algemeen toegankelijke gezondheidszorg. McCain ging niet in die benadering mee, maar bleef steun geven aan Obamacare. De rede die senator John McCain hield over zijn stemintenties blijft het lezen waard, omdat hij zich uitspreekt over de werking van de senaat als een belangrijk, cruciaal besluitvormingscentrum in de Amerikaanse politiek, waar, als het goed is, “bipartisan cooperation” de besluitvorming mogelijk maakt die boven de verschillende visie van de grote partijen heen kan gaan.[i]

In die zin was John McCain een inspirerend politicus, die begreep dat louter polariseren het politieke bedrijf zelf in het gedrang brengt. Kan men anno domini 2018 nog wel zonder meer tegen abortus fulmineren en elke wetgeving die het mogelijk moet maken tegenhouden, c.q. het bekende arrest van het hooggerechtshof Roe versus Wade ongedaan maken? De regels van religies zijn vaak strikt om interne verdeeldheid te vermijden en vooral omdat men nu eenmaal gelooft de waarheid – over gods woord – in pacht te hebben. Het verhaal hoe morele leefregels tot stand komen, verdient meer aandacht, ook al omdat men toch goede argumenten van node heeft als men er iets aan veranderen wil. Opgemerkt kan worden dat men die argumenten vooral redelijk moet gronden, waarbij men ook rekening houde met  het emotionele kader waarin mensen zich denken wel te bevinden. De kracht mensen te overtuigen, blijft altijd nog een vaardigheid op zich. Het blijft opmerkelijk dat Obama na het bijna woordenloze beleid van G.W. Busch met zijn retorische kracht mensen wist aan te spreken, die het deelnemen aan stemverrichtingen al lang achter zich hadden gelaten of er nog niet over hadden gedacht.

De rol van een senator in het grotere geheel is beperkt, elke politicus zal uiteindelijk vervangen worden, maar toch kan men niet om de persoonlijkheid van een aantal politici heen, niet alle, want in de samenleving zijn de bijzondere figuren niet zo wijd verbreid. Bovendien hangt het ook nog van de omstandigheden of bijzondere eigenschappen aan het licht kunnen komen en dan moet de betrokkene ook nog eens de moed hebben die gelegenheid aan te grijpen.

Het is op het oog niet nodig dat politici ab ovo bijzonder zijn, want wie te veel als talent voorgesteld wordt, kan nog eens tegen een paar muren oplopen. Politici komen vaak pas echt uit de verf als ze het onmogelijk gewaande realiseren of in bijzondere omstandigheden een rol opnemen die men niet van hen verwacht. De kans dat iemand daartoe geroepen wordt, blijkt overigens beperkt, want een maverick wordt men niet door geboorte, maar door een eigen aanpak die wel eens botst met de visie van de tenoren. Het kan gevaarlijk zijn en er zijn veel mensen geroepen geweest om enigszins dwars uit de hoek te komen, maar zeldzaam zijn zij die het politiek overleven.

We zullen McCain niet zo gauw vergeten, maar toch, hij wist wellicht dat zijn laatste kunstje erin bestond te blijven zitten, toen zijn partij hem vroeg een andere kandidaat van de eigen partij een kans te geven in tussentijdse verkiezingen. Ook dat was zo te zien weloverwogen, om de partij geen vrij baan te geven. Het blijft dus van belang te begrijpen dat John McCain aan de Senaat nog een keer de regels van het politieke spel uitlegde: strijd, vecht, ga tot het uiterste maar eens de zetel verworven, moet men staatsman worden en uitstijgen boven primaire slogans.

Bart Haers





[i] http://thehill.com/blogs/pundits-blog/healthcare/343694-full-speech-john-mccain-on-key-senate-healthcare-vote

Reacties

Populaire posts