Politieke kwesties in Brugge
Dezer
Dagen
Plannen voor Brugge
Wat het beleid kan doen
![]() |
Gotisch Stadhuis Brugge, gebouwd rond 1400 (1376-1421). Huisvest de schepenkamer waar de gemeenteraad samen komt en de kantoren van de schepenen. Andere diensten zitten al langer buiten het stadhuis. |
De
verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college van Burgemeester
en Schepenen komen eraan. Men zal het beleid van het zittende college evalueren
en plannen voorstellen voor het Brugge van Morgen, met alle beperkingen die
wetten en praktische bezwaren met zich meebrengen. Zal er nog een goede analyse
van behoeften en noden komen?
In
Brugge, kan men zien vanop het Concertgebouw, als men er nog eens geraakt,
hoeveel groen er in de stad is en hoezeer de straten toch wel steenwoestijnen
lijken. Er is ook in de deelgemeenten zoals Sint-Kruis nogal veel steen en
weinig groen. Maar omdat de algemene aanblik groen oogt, kan men er verder het
zwijgen toe doen. Bovendien blijkt het in de oude binnenstad moeilijker om te
wonen dan men zou denken, omdat er nog weinig buurtwinkels als slagerijen en banketbakkerijen
zijn, zeker als men dat vergelijkt met de Generaal Lemanlaan in Assebroek en de
Gistelsesteenweg in Sint-Andries. Bovendien valt er in het oude centrum na 23:00
u nog weinig te beleven.
Allemaal
gevolgen van soms sluipend beleid, zou men kunnen zeggen, maar het valt ook op
dat men de afgelopen dertig jaar het toerisme heeft aangemoedigd zonder een
globaal plan van noden en behoeften. De stad werd voor sommigen een ideaal oord
voor ouder wordende gasten. Hoeveel huizen en woningen zijn tweede verblijven?
Kan men niet beter omgaan met soms nog nauwelijks bewoonbare huizen?
Natuurlijk
is hier de vrije markt aan zet en zijn het eigenaren die keuzes maken, maar het
wel dat toeristen brengen, zet de Bruggelingen op scherp, zoals ik al een paar
keer mocht aanschouwen, want bewoners vinden het lastig als ze te lang moeten
wachten in een stedelijk warenhuis, omdat toeristen veel tijd vragen en vooral
uitleg, terwijl de chocolade die ze er kopen wel goedkoper maar niet beter is dan
het aanbod in de vele ambachtelijke chocoladezaken. Het beeld van Brugge, van
de kant, het spellewerk lijkt te vervagen, dat van de chocolade en het bier kan
men nog nauwelijks ontkomen. Het zijn alle mooie zaken, zegt men, maar in wezen
merkt men dat er geen eigen aanbod ontwikkeld wordt, al helemaal niet in de
Steenstraat. De grote ketens zitten er, maar verder. Opvallend is wel dat de
Standaardboekhandel er zou verhuizen, maar goed, er zijn er nu al een aantal
buiten de stad. Het ligt ook de handelshuur natuurlijk in de stad en
grondbelastingen en exploitatietaksen.
Het is
niet dat er niets gebeurt, onder meer om leegstaande handelspanden – tijdelijk –
een functie te geven, ook met subsidies. Wellicht zit daar het kalf gebonden,
want de stedelijke ondersteuning van allerlei (tijdelijke) exploitaties spoort
wellicht te weinig met de lasten die op panden en exploitaties rusten. Een econoom
zou eens de balans moeten opmaken, want het kan zijn dat zo een tijdelijke
handel andere die veel vaste kosten hebben eruit bonjouren.
Ook is
er een globaal beleidsplan nodig voor de bewoning van de stad, de oude stad. Nog
eens, vanuit de lucht merkt men dat er veel grote groene ruimtes zijn, meestal
binnen een blok van woningen. Het Sebrechtsplantsoen is nu wel toegankelijk,
maar wellicht zou men moeten nagaan of bepaalde woonblokken niet onteigend
kunnen worden om zo lucht en ruimte in de stad te krijgen, men kan woongelegenheden
toelaten die het licht en het groen niet helemaal afschermen, zoals in nieuwe
wijken wel gerealiseerd wordt. Het verkeer in de binnenstad wordt overigens niet
altijd afgestemd op de bewoners, het parkeren al helemaal niet. Men kan veel
met bakfiets, ik hoorde onlangs nog dat het met die toeristen niet altijd
gemakkelijk is om de Katelijnestraat te overleven.
Ook omtrent
de stadsbussen zal men toch eens moeten kijken hoe of delen van de binnenstad
beter bediend kunnen worden en andere straten minder last vanwege de bussen
opleggen. Het zou een grote vooruitgang zijn mocht er al eens een echte ringbus
ingelegd worden, in beide richtingen van station naar station met haltes aan
kruisingen met invalswegen naar de stad. Dan zouden die bussen ook echt tot
laat in de avond rijden, net zo als de bussen die de buitengemeenten bedienen,
want daar is het vroegtijdige stilleggen van het busverkeer helemaal een ramp –
of beter, de beperking van het aantal bussen per uur.
Besturen
is een complexe aangelegenheid en een stad besturen met vele behoeften, wensen
en verwachtingen vergt vooral veel overleg; het is het bestuur dat verplicht,
maar ik vernam de afgelopen jaren te vaak dat er geen of nauwelijks overleg is
met burgers en wijken. Radicaal de auto weren, zoals sommigen willen, vormt
geen oplossing, want men kan niemand het recht ontzeggen een auto te bezitten
en te gebruiken omdat hij of zij in de
stad woont en leeft. De auto was ooit een symbool van vrijheid, nu lijkt het de
oorzaak van alle ellende, maar welke ellende heeft men dan in gedachten? We
moeten ons toch kunnen begeven naar plaatsen waar we heen willen. Om welke
reden? Kijk, de overheid moet burgers niet vragen waarom ze ergens heen gaan.
De kwestie is dus dat men omwille van veiligheid, milieu, esthetiek de stad wil
zuiveren van de stad, maar men kan niet leven in een stad waar men niet uit kan,
of niet in kan komen. Het is tijd dat men gaat aanvaarden dat totale en finale
oplossingen meer schade toebrengen dan goed overlegde besluitvorming.
Een
voorstel om op een aantal plaatsen die op het oog weinig pittoresk blijken, de
steenwoestijnen te doorbreken, zou Brugge leefbaarder maken, zou men moeten
aanvatten door met de betrokken partijen in overleg te gaan. Er zijn geen
behoorlijke danszalen in de binnenstad, omdat men dat al dertig jaar niet meer
wil. Fuiven? Niet in het oude Brugge en dat zorgt voor een zekere ergernis. Het
gaat dan bijvoorbeeld over plaatsen waar men aan stijldansen, wals, tango,
salsa kan doen, in een aangepast decor. Men vreest het nachtlawaai en de drukte
die zo een zaak zou veroorzaken. Men staart zich blind op festivals als
Tomorrowland, maar niet iedereen wil per se house, techno of wat dan ook.
Want
een leefbare stad, geachte leden van de gemeenteraad, kandidaten voor de nieuwe
gemeenteraad, moet vele functies voorzien en daar kijkt men dezer dagen in deze
stad te vaak alleen naar het toerisme als bron van welvaart, maar laatst raakte
ik in gesprek op een terras met bezoekers uit Nederland en het bleek dat Brugge,
behalve de musea op de Dijver en het Memlincmuseum hen weinig inspireerde en om
terug te keren zagen ze weinig redenen. Enfin, na een lange wandeling door de
stad was hun visie wel wat bijgesteld, maar goed, ik ben dan ook geen officiële
stadsgids en al zeker geen broodgids. Ik vertel mensen wel graag hoe de stad
sinds de 12de eeuw groeide en hoe bestuur, kerk en ambachten de stad
vorm hebben gegeven. Ik sta dan ook wel eens met de mond vol tanden, omdat ik
bepaalde zaken toch niet zo zeker weet, maar kan men mij dat kwalijk nemen? Het
gaat vaak over microgeschiedenis, over bepaalde huizen, maar het gesprek vonden
ze anders wel boeiend, want het was een wandeling van vier mensen.
Ik heb
er zelf nooit van gehouden, van die gegidste wandelingen door steden, waar je
meestal nooit te horen krijgt wat er gezegd wordt. Natuurlijk kan men niet
eindeloos gidsen voorzien en is het passend dat men de kwaliteitscontrole
verzekert, door officiële gidsen een stevige opleiding te laten volgen en een
examen af te nemen. Als historicus ken ik wel een en ander van de stedelijke
geschiedenis, maar het is altijd wel boeiend nieuwe informatie,
microhistorische informatie te krijgen. Soms is het even zoeken, want de grote
toegangen bieden zelden degelijke informatie.
De
stad en vooral de zeehaven tot slot dienen beter ontsloten, onder meer door de
ringvaart te ontlasten van doorgaande binnenvaart. Het blijft een moeilijk punt,
want politieke partijen denken gemakzuchtig dat men de natuur zal redden als
men de ontsluiting van Zeebrugge via het kanaal van Schipdonk blijft weigeren.
Het traject van Deinze naar de Ringvaart in Gent, is namelijk wel volledig
toegankelijk voor grote binnenvaartschepen. Als men bij de volgende kap van
populieren langs te kanalen de tijd nam het kanaal op passende breedte en
diepte te brengen, met alle onteigeningen die dat met zich zou brengen – en sparen
wat kan – dan zou men Zeebrugge beter toegankelijk maken en tegelijk de druk op
het wegennet zeer kunnen verminderen. Maar blijkbaar zijn een paar tuinen
belangrijker dan een goed doordachte ontsluiting ten bate en tot nut van ’t
algemeen.
U kan dit alles zien als de bekommernis van een burger
van deze stad, die begrijpt dat oplossingen gezocht moeten worden voor kwesties
die zich echt stellen, de ontvolking van de binnenstad en het verdwijnen van kwaliteitszaken.
Het goede leven in de stad hoeft niet versmacht te worden door de neiging er
een bejaardentehuis van te maken. Men negeert facetten van wat een stad te
bieden heeft; naar het Concertgebouw gaan ’s avonds? Ja, maar je zal je bubbels
of iets anders zelf beter meebrengen, want er is nauwelijks nog iets open rond
22:30. Kortom, laten we eindelijk eens gaan denken aan de veelheid aan functies
die de stad nog zou kunnen vervullen, die de bestuurders enkel hoeven te
faciliteren, niet zelf op te zetten. Subsidies en hoge belastingen mogen elkaar
niet doorkruisen, denk ik dan. Een levendig Brugge is mogelijk, maar hoed u
voor kandidaten die u een bruisend Brugge voorspiegelen, want daar zijn de
omstandigheden er niet naar.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten