hoe onze zinnen ons leven vormen


APM


Hoor je nog, voel je nog,
zie je nog?


Pieter Bruegel de oude (geschilderd in 1588) laat ons
zien wat de bijbeltekst betekent: als blinden andere
blinden leiden, dan loopt het mis. De farizeeën zijn
blinden. Maar ook als het over zintuiglijke mogelijkheden
gaat, lijken we wel eens afgestompt te zijn. Zien we
wel altijd wat er te zien of te voelen valt? 
Lopend langs de Lange Rei,
Naar het centrum toe
Vertel je me wat er is
Alsof ik blind was
Maar het klinkt
Het voelt


Het water verspreid een geur
Moeilijk te omschrijven
Maar erg is het niet
Wel is het een sensatie

Je vertelt hoe je alleen op je kamer
Soms denkt aan wandelingen
Aan zee of het bezoek
Aan je lingeriewinkel

Je stem daalt iet of wat
Je hoort me denken
Je weet dat het is wat het is
Maar je wil je zinnen laten spreken

Ik zie je naast me
Je bent zomers uitgedost
En toch voel ik je huid
Ruik ik je haren
Goud in het helle licht

Onze zinnen bedriegen ons wel eens
Maar als het raak is
Dan is het zo
Dan valt er niets te bedriegen
Onze zinnen kunnen ons misleiden
Wel vertellen ze ons
Hoe de wereld om ons heen
Ons beroeren kan

Ik zag je, hoorde je, voelde je
Veel lijkt het niet
Banaal zegt men
Toch is het alles wat ons
Beroeren, vervoeren
Overweldigen kan

b Art


Reacties

Populaire posts