Hoe zou het zijn volmaakt te wezen?
Dezer
Dagen
De volmaakte mens
hoe we worstelen met zeldzame ziekten, ggo, TTIP
artificiële superintelligentie en de dagelijkse zorgen
![]() |
Bernard Mandeville brengt zowat het negatief van wat de volmaakte mens zou zijn en meent dat de wereld aan deugdzaamheid tenonder zou gaan. Volmaakt? Heeft dat iets met deugd te maken? |
Wat
zou nu het verband wezen tussen al deze thema's? Wel, behalve dat ze brandend
actueel heten te zijn, gaat het om vragen hoe we als mensen met enerzijds
verworvenheden van het verleden omgaan en vervolgens hoe we daar in de toekomst
mee zullen omgaan. Niemand kan zich een volmaakte mens indenken, laat staan dat
we op alle facetten greep zouden hebben. Bovendien, de perfecte mens, omringd
door imperfecti zou het wel eens hard te verduren kunnen hebben. De enige
mogelijkheid is dan te zorgen dat er niet één volmaakte mens wordt gecreëerd,
maar ineens een hele hoop. Maar nog eens, wat zijn de criteria. Bas Heijne doet
er veel aan om dit uit te zoeken in de gelijknamige reeks en wie het volgt
ontmoet boeiende gesprekspartners en af en toe een paradijsvogel.
Ooit
schreef ik hier iets over de ziekte van Pompe, maar daar bleek niet iedereen
een boodschap aan te hebben. Het zal wel dat het voor ouders en nabestaanden
ondragelijk is als een kind, broer, zus... door een niet te behandelen zeldzame
ziekte wordt behandeld. De gewone schuldige blijkt dan de pharmaceutische sector
te zijn, die alleen op winst gespitst zou zijn. Maar ook blijkt wel eens dat
zoveel remmen op onderzoek en experimentele behandeling zitten, uit voorzorg,
dat artsen en pharmaceutische bedrijven niet altijd mogen of kunnen doen wat ze
graag zouden willen, nagaan of iets werkt. Louis Pasteur en andere artsen
gingen wellicht wel eens hun boekje te buiten, maar als nietsdoen leidt tot
voortijdig sterven of tot verlies aan levenskwaliteit, kan het ethisch
verantwoord zijn, na goed overleg, toch iets te proberen. Edoch, we hebben het
allemaal zo mooi in regeltjes weten te vatten, dat we geen weg meer op lijken
te kunnen.
Intussen
voert de EU diepgaande onderhandelingen met de VS om de vrijhandel tussen beide
continenten rond de Atlantische Oceaan te bevorderen en een meer
gemeenschappelijke markt te vormen. Ik herinner me dat Angela Merkel, toen
Obama veel nadruk ging leggen op de Pacific Rim, maar men zou ook kunnen
bedenken dat er op termijn sprake zou zijn van een pacific realm, Washington
wist te verleiden opnieuw met Europa tot betere verstandhouding te komen. Maar
zoals bleek in het Europees parlement, wil men de consequenties van zo een
onderneming - de verdergaande verwevenheden van de markten - niet aanvaarden.
Centraal staat de vraag of Europese consumenten niet overvoerd zouden worden
met chloorkippen en hormonenvlees en dat moeten willen. De enige manier waarop
Amerikaanse ondernemingen de criteria voor voedingsproducten op de Europese
markt te doorbreken, bestaat er dan in, valt te vrezen, dat we aanvaarden dat
bedrijven met staten die een product wegens niet conform afwijzen, zouden moeten onderhandelen en zoeken naar een
vergelijk zodat het bedrijf actief zou mogen zijn op die markt. Het systeem van
bemiddeling en wraking van overheidsbeleid dat moet/kan gecounterd worden kreeg
de naam ISDS - Investor to state dispute
settlement - mee en kreeg zowat het halve parlement en vele consumentenorganisaties
tegen zich. Men vreest dat overheden dan geen beleid meer kunnen voeren omtrent
chloorkippen of gebruik van hormonen voor de veeteelt. Wellicht speelt ook de
strijd tegen ggo mee.
We
weten natuurlijk dat hier een paradoxale situatie open en bloot ligt: we willen
innovatieve producten, willen dat de levenskwaliteit verbetert en dat mensen in
het zuiden geen honger meer zouden lijden. Maar tegelijk zien we dan niet dat
sommige ecologische voorstellen - eertijds biodiesel - ook nare gevolgen kon
hebben voor het regenwoud in Indonesië en Brazilië - zodat men zich moet
afvragen of de contestatie tegen ggo niet ondoordacht is. Goed, men kan het
voorzorgsprincipe niet zomaar afwijzen dan wel onverkort handhaven, maar dient
men goed af te wegen wanneer de ongewenste neveneffecten niet meer acceptabel
blijken. Nu ja, niet iedereen zal het leuk vinden te bedenken dat de menselijke
geschiedenis een kwestie van trial and error was en dat fouten de geschiedenis
vaker vooruit geholpen hebben dan we ons willen indenken. Overigens, als het
over de menselijke bestaansvorm gaat en het eigen persoonlijke leven, zien we
dat eugenetica minder weerstand oproept bij de tegenstanders van ggo dan bij
voorstanders ervan.
In
welke mate zal artificiële intelligentie onze levensomstandigheden verbeteren
en hoever willen we daarin gaan? Let wel, A.I. zorgt voor sommige mensen al
voor een kwalitatieve sprong, omdat ze door allerlei toepassingen al gehanteerd
worden. Echter: wat beschouwen we als artificiële intelligentie? Deep Blue, de
schaakcomputer die het kon winnen van menselijke tegenspelers maakte nogal
furore, maar is intussen al lang vergeten in het debat. Alleen, een spelletje
schaak, hoe complex zo een match kan blijken - en onleesbaar voor leken - is
het leven nog niet. Ook computergames geven blijk van artificiële intelligentie
en soms kan het vermakelijk, zelfs esthetisch zijn.
De
robot die een rode toren moest omgooien, die het zelf gebouwd had, weigerde
omdat het die pas zelf gebouwd had, leek blijk te geven van menselijke emoties,
trots en zelfbewustzijn, maar tegelijk was het natuurlijk het gevolg van
invoeren van complexe algoritmen. Maar nog eens, die vorm van artificiële
Superintelligentie kan ons niet deren. De vraag is en blijft - nu al - of we
voor alles wat we verrichten aan handelingen beroep willen doen op A.I.? Ik
denk aan de Formule I, die volkomen geregeerd lijkt te worden door algoritmen
die bepalen hoe de koers zal verlopen: wie de beste ondersteuning krijgt, wint
de wedstrijd, maar van spanning lijkt er nog weinig sprake. De vraag zou dus
luiden: welke grenzen stellen we aan het gebruik van A.I., van ggo? Niet dus
een ja of een neen, maar het debat te voeren vergt ook weer deugdelijke
criteria...
Nu
lijkt het erop dat men aan die criteria meteen ook een grote mate van
onweerlegbaarheid wil geven, juridisch en wetenschappelijk, maar dus ook
filosofisch. Men wil dus zekerheid dat een criterium sluitend is, maar precies
de vooruitgang van de technologie en de wetenschappen maken dat criteria snel
voorbij gestoken kunnen raken door die vooruitgang. Dus kan het beter zijn
vrede te nemen met een voorlopige set die we desgewenst kunnen uitbreiden. Toch
is er een grond denk ik, waar we ons wel over kunnen uitspreken: wat betekent
het mens te zijn en in welke mate doet technologie dat ideaaltype afbreuk - de
andere vraag, hoe A.I. onze waardigheid
bevordert, moet ook gesteld, toch? Precies, daarom
is de reeks die Bas Heijne maakt wel degelijk van belang, want zo een
ideaaltype mag dan wel niet de perfecte mens zijn, maar "Elkerlijc",
die dan ook weer niet echt terug te vinden is, is nog een ideaaltype. Ook zou
het beter zijn, kan men bedenken, niet alleen het individuele autonome functioneren, maar ook de interacties met
derden in kaart te brengen. De perfecte mens als een volkomen autonoom
organisme gaat dus voorbij aan de wijze waarop we met anderen omgaan;
beschouwen we elkaar als gelijken, ondanks onze aperte uniciteit, dan is dat
wat een persoon uniek maakt, talent, karakter, emotioneel leven maar ook
eventueel beperkingen moeilijker te verzoenen met de notie van een
"volmaakte mens". Natuurlijk, zijn we eenmaal geëvolueerd tot de
volmaakte mens dan valt dat probleem van
de uniciteit en zelfs van de onvoorspelbaarheid in een keer weg en kunnen we
als perfect voorspelbare wezens door het leven gaan. Maar willen we dat wel?
Intussen
gaat het leven verder en houdt het op voor sommige mensen, die geen uitweg meer
vinden voor hun leed. Een oudere man vermoordt zijn vrouw die lijdt aan een ver
gevorderde kanker en verdrinkt zichzelf in de waterput. Dan zou men willen dat
we mooi oud worden, zonder ziekte. Maar tegelijk ziet men een militair die in
1945 met een Amerikaanse eenheid de laatste weerstand van de Wehrmacht heeft
weten te doorbreken, de man is nu 98 jaar oud en nog goed van geest weet te
vertellen over hoe het toen was, 70 jaar geleden. Deze man wordt duidelijk mooi
oud maar het is niet iedereen gegeven. Bovendien, bedenk ik mij, werd niet
duidelijk of de brave mens in goede omstandigheden kan leven, maar het lijkt
wel zo.
Misschien
moet we de oplossing niet per se zoeken in medische oplossingen maar precies in
de directe betrokkenheid tussen mensen. Neen, het gaat dan niet om formele
solidariteit die in wetten werd gegoten, maar om de zorg die mensen voor mensen
kunnen opbouwen. Edoch, als we het al direct over zorg en zorgvragen hebben,
lopen we wel een beetje te vlug. Het gaat om de manier waarop we in het leven
staan, hoe we de ander een plaats gunnen onder de zon en in onze omgeving. Dat
vergt niet enkele goede intenties, maar in wezen ook een zelfbeeld waarin de
andere een plaats heeft. Zoals men zegt, misschien zijn de genen selfisch,
egoïstisch, maar die willen zich voortplanten en dus voortbestaan en dus moeten
de organismen, personen die ze configureren wel verder leven en verbanden
kunnen aangaan met derden.
Precies
in de discussie over de zelfrijdende auto, waarmee onder meer Google nu bezig
blijkt, zoekt men ook uit hoe zo een systeem een keuze kan maken als het gevolg
van elke keuze impliceert dat er slachtoffers vallen. Men wil onze ethische
waarden implementeren via algoritmen om de zelfrijdende auto of andere robots
een ethische code mee te geven.
Maar
zijn we er als mensen voor onszelf uit wat de beste mogelijke ethische code zou
zijn. Bernard Mandeville poneerde dat private
vices de garantie zouden vormen voor publieke baten. Adam Smith ging daar tegenin
toen hij stelde daar zijn Theory on moral
sentiments tegenover, menende dat
men niet zomaar ondeugden kon aanvaarden, ook als ze het algemeen belang zouden
dienen. Tegelijk merken we, met Susan Neiman, dat afgezien van de feiten mensen
inderdaad alleen maar het eigen belang zouden dienen, maar zegt zij, die evolutionaire
biologie en dito psychologie negeert het feit dat de menselijke evolutie
precies ook invloed had op het bewustzijn dat mensen niet enkel eenlingen zijn.
Ook wolven zijn het niet, maar de mens is misschien het enige wezen dat zich
verheven kan voelen boven anderen, ook als hulp dringend geboden is. Want dat
is misschien de belangrijkste ethische kwestie: kunnen we (ongevraagde) hulp en
bemoeizorg aanvaarden? Waarom kon die oude man niet in overleg gaan met buren
en anderen, om hem te helpen de zorg voor zijn echtgenote op te nemen en zelf
ook nog een kwalitatief leven te leiden. Eenvoudig is dat niet, want er komt
zelfbewustzijn in de betekenis van "achting voor zichzelf" in het
geding als men hulp zou aanvaarden. En ja, de zorgbehoevende mens kan
allerminst volmaakt zijn.
Ethische
inzichten krijgen we niet vanzelf, maar het is niet zo, meen ik te mogen
afleiden uit ervaringen in het dagelijkse leven en ook wel uit enige studie,
dat we onze autonomie verliezen als we hulp van derden aanvaarden. Maar is er
iets moeilijker, vraag ik me dan af, dan levenskunst te ontwikkelen. Naar de
volmaakte mens leidt het niet, maar wel kan het leiden tot een goed, boeiend en
aantrekkelijk leven. Wetenschappelijke vooruitgang moeten we niet zomaar beaat
bejegenen, maar evenmin is botte afwijzing aan de orde. Toch denk ik dat we
precies dat ontwikkelen van een (persoonlijke) levenskunst niet aan de
wetenschappers moeten overlaten, al is er altijd nog wel plaats voor
filosofische reflectie, maar ook voor sociologisch en psychologisch onderzoek. Technische
innovaties kunnen evenwel ook onze eigen creativiteit ondergraven en misschien
moeten we daar toch wel vragen bij stellen. Je kan Bach's Toccata en Fuga van
Bach ook door de computer laten spelen, maar een organist die het speelt op het
grote orgel of een accordeonist die het speelt ergens onder een stadspoort
zouden er veel genoegen bij inschieten. Misschien brengt de digitale muzikant
wel iets perfect, maar of het echt nog zou beklijven?
Bart
Haers
Dit stuk kwam tot stand na het zien van de aflevering "De volmaakte mens" met Bas Heijne op NPO op woensdag 10 juni.
http://www.npo.nl/artikelen/de-volmaakte-mens-op-npo-2
Reacties
Een reactie posten