Zuiverheid als trouw, geen afzijdigheid
Reflectie
Sporen van Verlichting
Goethes Iphigenia & de
zuiverheid
![]() |
Een tweede reflectie op een deeltje van het boek? Een turf als deze laat niet per se toe het panorama geheel te overzien en er via een recensie een goed beeld van te geven. |
Rudiger
Safranski laat zien dat er in het lange leven van de dichter en denker Johann
Wolfgang von Goethe vaak veranderingen hebben plaats gevonden, omkeringen niet
zozeer, maar eerder zoiets als het scherper uitdrukken van een inzicht. Heeft
Goethe ooit de vroomheid gezocht en toch bevonden dat ze niet altijd zo
menselijk mag heten, in termen van humaniteit en zal hij na zijn veldtochten in
Frankrijk (Valmy) en rond Mainz, in zich
een nieuw soort realisme voelen opborrelen, maar tussen beide gemoedsneigingen
in, blijkt Goethe ook over zuiverheid te hebben nagedacht. Maar zijn idee en
benaderen van zuiverheid, brengt ons net zo min als zijn idee van vroomheid bij
een ideaaltypisch en niet a priori aantrekkelijk beleven der dingen. Waar de
vroomheid van de Hernhutters en anderen hem algauw te grof en te beknellend
voorkwam, maar anderen hem ook nog eens een idee van milde, open ingesteldheid en
veeleer wijsheid dan beperking meegaven, blijft hij erbij dat men die
godsdienstigheid niet te zwaar moet opnemen. Goethe lijkt veel posities te
hebben ingenomen, maar zoals zal blijken, aan de hand van het relaas over zijn
bemoeienissen met Spinoza, vormen al die inzichten geen afgeronde gehelen, geen
afzonderlijke posities, maar gaan ze in elkaar over en lijkt ook de volwassen
Goethe soms een speelse zoeker naar mogelijkheden. In die zin kan men in hem
een mens van de Verlichting zien, als het al mogelijk zou zijn in de myriaden
die ons tegemoet treden bij nader onderzoek, die toen leefden en hun sporen
hebben nagelaten een type voorop te stellen. Overigens, als het zo zou zijn dat
Herder inderdaad geen man van de Aufklärung zou zijn, zoals Jonathan Israël in
de lezing van Ico Maly het voorstelt, kan Goethe het ook niet zijn. Maar de
periode van de Verlichting kenmerkt zich allicht ook in de afwijzing van
monotheïsme en katholicisme, christendom, maar evenzeer in het onderzoeken van
wat voorhanden blijkt en hoe men er iets deugdelijks mee doen kan. Waarom zou
iemand als Goethe zich dan met zuiverheid inlaten? In zijn opeenvolgende
bewerkingen zien we Spinoza opduiken, waarmee via onder anderen Jacobi was
bekend geraakt. Maar iedereen leest filosofen op een eigen manier, zo blijkt
maar toch, Goethe nam Spinoza ernstig en kon zich best vinden in diens
"Deus sive Natura". Toch zou het nuttig wezen te begrijpen dat hij
vooral boek 1 van de ethica gelezen zou hebben, want daarvan bestaan er
aantekeningen van de hand van Charlotte von Stein.
Het
blijft opvallend dat een biograaf zo expliciet de gedachtegang van een figuur
als Goethe kan volgen, maar de bronnen zijn rijkelijk aanwezig, omdat mensen
brieven schreven waarin ze al eens gedachten uit konden testen of bepaalde
formuleringen aan hun intieme toetsten. Die epistolaire cultuur zou men vandaag
ook kunnen hanteren en naar mijn inzicht lenen de sociale media zoals e-mail en
zo zich er uitstekend toe. Alleen werden en worden twitter, facebook en e-mail
gebruikt voor beuzelarijen. Nu, dat deed de correspondentie van weleer ook wel
eens, natuurlijk, maar wat voor mij beuzelarijen zijn, kunnen voor anderen
hoofdzaken zijn. Een verblijf in Disney Parijs? Dat is toch wereldnieuws voor
Sophieke? Maar ook een moment van spleen kan men delen. Daar hoeft men niet
echt op neer te kijken. Want de betekenis van briefwisseling hangt dus wel af
van wat er zelf mee doen. Soms kan een gedachtewisseling op facebook echt wel
van belang blijken. Daarom is niet enkel het oeuvre van Rudiger Safranski zo
boeiend, maar zijn goed gedocumenteerde onderzoeken naar figuren en werken uit
het Europese en andere verleden zo belangrijk: men krijgt niet enkel een notie
van de ideeën die opgeld doen, maar ook hoe ze hun weg vinden in de gedachtewisselingen.
Vandaag krijg je vaak de indruk dat journalisten en commentatoren ergens in een
Brussels café een woordje laten vallen en de volgende maanden zitten we er dan
mee, maar niemand weet waar het vandaag komt.
Ik
denk dus ook op een andere manier na over zuiverheid, bij Goethe, die niet
altijd zo zuiver op de graat was, maar tegelijk wel een zekere openheid had
zijn mildheid te laten blijken. Maar de idee van zuiverheid bij Goethe is er
dan ook niet een van ongerepte kuisheid, van ongerepte maagdelijkheid, maar wel
integendeel, ondanks het verlies van maagdelijkheid, van reinheid, kan men als
persoon wel trouw aan zichzelf blijven en ondanks het vele waar we mee af te
rekenen hebben, kan men wel degelijk, aldus Goethe, een manier vinden om te
overleven zonder met zichzelf in conflict te komen. Goethe geeft daarin, minden
dertig, blijk van een vermogen tot aanpassing aan de omstandigheden en men zou
kunnen stellen, zo lijkt het wel, dat hij cynisch zijn tekortkomingen tegenover
zijn intimi als een trouw blijven aan zichzelf voorstelt. Maar hij trok naar de
Harz en beklom de Brocken - die in Faust een aardige rol als decor voor een heksensabbat
krijgt - en bezocht mensen die hij iets verschuldigd was maar die hij genegeerd
had of tekort gedaan.
Iphigenia
die totaal onverwacht haar broer Orestes terugziet in haar ballingoord bij de
Tauren, ergens aan de Zwarte Zee, waar Diana/Artemis haar heen had gevoerd, zal
erin slagen zonder grote wonden te slaan terug te keren naar haar land, Mykene met Orestes en bevrijd van de vloek die
op haar en haar familie drukt. Men kent de Oresteia, men kent de offergave van
Agamemnon, die zijn dochter Iphigenia en dus, zo leren we van Goethe, men kan
Euripides echt nog lezen en de verhaalstof goed aanwenden om er een eigen
verhaal van te maken. Hoe de protagoniste uiteindelijk haar zekere doodsvonnis
door onderhandelen en overtuigen wist af te wenden - zou zij niet opnieuw
geofferd worden of haar broer en neef? - laat zien dat men met een goed gesprek
van mens tot mens ver kan komen en veel onheil voorkomen. Had Euripides al door
dat we niet per se de gevangene zijn van ons lot, dan laat Goethe zien dat een
heerser niet enkel clement wezen kan, maar ook nog eens gul en mild. Het
verschil? Bij clementie spelen mildheid en gulheid ook een rol, maar het is wel
de vorst die iets geeft en de ontvanger kan het alleen accepteren. In dit
verhaal moet koning Thoas vele belangen in het oog houden, onder andere zorgen
voor de eredienst in de tempel van Diana/Artemis, maar hij moet ook voorkomen
dat zijn macht afbrokkelt als gevolg van de impertinente houding van Iphigenia,
die toch een vreemdelinge is en die ook nog eens twee vreemde snuiters wil
helpen het heilige beeld van de godin te roven. Goethe laat zien dat we tot
overeenstemming kunnen komen, als we de misverstanden oplossen.
Toch
lezen we hoe Iphigenia, die haar kuisheid als priesteres wil bewaken,
aangespoord worden dat die kuisheid en zuiverheid zonder betekenis blijven als
haar broer en neef moeten sterven, terwijl ze hen kan helpen, verbergen en de
roof organiseren. Maar zij wil hen helpen, maar niet achterbaks, onder de ogen
van Thoas hem voor de gek houden en in de maling nemen. Haar discussie met hem
laat Thoas toe te kiezen en zo dus, barbaar als hij is, een menselijk trekje
vertonen.
Het
is Goethe duidelijk ook te doen om de vraag hoe vorsten hun bewind kunnen
voeren en hoe ze dus op redelijke gronden tot ruimhartigheid en menselijkheid
bewogen kunnen worden. Deze man zal de revolutie in Frankrijk als een bijzonder
moment begrijpen, maar zal de aanhangers van de revolutie in Duitsland niet zo
vriendelijk bejegenen. Toch zal men dezer dagen de Revolutie nog altijd als
sacrosanct voorstellen en ook de Terreur was onvermijdelijk, heet het. Het is
maar de vraag of Robespierre en Saint-Just de omstandigheden ernaar gebogen
hebben. De Girondijnen zouden zelfs als groep niet bestaan hebben... of toch
niet zo strak georganiseerd als de Jacobijnen, die een plan van aanpak hadden
om de macht te veroveren en vervolgens alle middelen inzetten om de macht te
behouden. Maar ook Danton, Saint-Just en Maximilien de Robespierre verloren er
het hoofd bij.
Safranski's
biografie van Goethe laat zien hoe de Verlichting aan het werk was, laat zien
dat er naast het Verdorven Genootschap ook andere kringen waren. Over de wijze
waarop Goethe wetenschap beoefende zal het nog wel gaan, maar bijvoorbeeld zijn
reflectie over "zuiverheid" kan ons in wezen ook wel inspireren, want
het is niet de kille neutraliteit en kuisheid van eunuchen, zoals Hannah Arendt
het voorstelde, wel precies binnen het handelen en leven de omstandigheden in
rekening brengend trouw te blijven aan wat men zelf wil bereiken vanuit de
eigen aandrang, laat toe die zuiverheid vorm te geven. De suggestie bij Goethe
is ook wel dat men tegenover "zuiver leven" zoals hij het ziet niet
tegenover bezoedeling of zo moet plaatsen, maar tegenover een leven zonder
werkelijke inzet.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten