Laudate si
Kritiek
Integrale & globale ecologie
Waarom
we het niet aan anderen kunnen overlaten:
de
leefbaarheid van de aarde als ons huis
![]() |
Waarom aandacht besteden aan deze Encycliek? Omdat de brief niet enkel aan gelovigen gericht is. |
Vandaag velt een rechter in
Nederland een vonnis in een zaak aangespannen door Nederlandse bekende lui, die
de overheid willen dwingen meer te doen om de klimaatverandering in de klauw te
houden. Of een "gouvernement des juges" echt zoveel betere resultaten
zou afwerpen, valt nog te bezien. Dit weekend vernamen we dat de Paus een
nieuwe encycliek heeft geschreven en publiek gemaakt, waarin hij de mensheid
verwijtbaar verzuim aanwrijft, maar ook een tekort aan bekommernis met de
natuur. We hebben ook nog eens vernomen dat het met de bijen fout blijft gaan
en dus moeten we ernstig kijken wat we doen en hoe we het doen.
Jacques Haers s.j. heeft een
vrij uitgebreide analyse gemaakt van de encycliek[i]
"Laudate si", waarbij hij de moed heeft de eigenheid van de auteur,
het hoofd van de katholieke kerk precies ook op tafel te leggen. Men kan van
een encycliek niet anders verwachten dan dat het vertrekt vanuit de kerk en de
tradities die ze draagt. Maar toch klinkt bij de analist bewondering door over
het feit dat de paus de analyse maakt dat we als mensheid een grote
verantwoordelijkheid dragen in wat er nu fout gaat. Daarmee gaat hij verder dan
zijn voorgangers. Maar zou het zo zijn dat de paus nog eens aangeeft dat we ons
onze levensstijl moeten veranderen, omdat we anders het leven op aarde vooral
onmogelijk maken, dat moeten we ook kijken naar de aangroei van het aantal
mensen op diezelfde aardbol. Net deze paus stelde onomwonden dat we ons niet
zomaar mogen voortplanten als konijnen, maar brak een lans voor verantwoord
ouderschap. Hoe de hogepriester daarbij het gebruik van anticonceptie in het
verhaal weet te brengen, is mij niet geheel duidelijk, want sommige prelaten
zegden al gauw dat die ban staan blijft en de enige methode de periodieke
onthouding zou zijn en/of voor het zingen de kerk uit. Beide praktijken blinken
niet uit door bedrijfszekerheid. Maar de demografische boom in
ontwikkelingslanden mag men niet negeren en dat men weigert een of andere vorm
van geboortebeperking te accepteren, waarvoor soms goede redenen kunnen zijn,
c.q. de hoge kindersterfte maakt het voortbrengen van meer kinderen nodig, wat
ook hier de praktijk was tot rond 1900. De babyboom na WO II zou wel eens een gevolg
kunnen zijn van de vreugde om het einde van de oorlog, de terugkeer van
soldaten uit oorlogsgebied en het feit dat vrouwen die een paar generaties
bezig waren met een eigen leven, plots weer naar de haard verwezen werden.
De demografische groei heeft
gevolgen voor het milieu, maar hoe we dan als mensen gebruik maken van de
grondstoffen, van vee en de mogelijkheden van teelten, blijft een belangrijk
tweede probleem. Daarom zal men, met omzichtigheid de mogelijkheden van GGO
niet zomaar terzijde schuiven. Ergens kwam mij een kritiek voor ogen dat de
Paus een antimodern discours voert en te zeer in de kaart speelt van
ecologisten. Jacques Haers lijkt te menen dat de paus begrijpt dat we niet zo
verder kunnen omspringen met de aardrijkdommen, maar ook met de luchtkwaliteit,
waterkwaliteit en andere facetten die onze aarde bewoonbaar maken. Twijfel ik
niet dat het klimaat de laatste decennia door menselijke activiteit mee gewijzigd
is, dan mag men toch niet besluiten dat men zomaar de dynamiek kan stoppen.
Niettemin denk ik dat we omzichtiger met onze aarde moeten omspringen, want als
er al grondstoffen zouden op raken, dan is de kans ook groot dat
levensnoodzakelijke biotopen helemaal vernietigen. De bijen zijn er het beste
en voor ons meest sprekende voorbeeld van, want als er te weinig bijen zijn,
hebben we niet enkel minder honing, maar vooral ook verliest de natuur een
systeem van voortplanting bij bloemen en planten, fruitbomen ook.
In die zin is de oproep van
paus Franciscus best wel een belangrijk gegeven in het debat. Men leest hoger
mijn twijfel over het vermogen van mensen, de mensheid om de klimaatevolutie
opnieuw in handen te nemen, maar ik denk niet dat verzuim te ondernemen een
optie is. Alleen zal men, zoals de opvolger van Petrus stelt, hoop en
vertrouwen moeten stellen in anderen.
De Paus vertrekt uiteraard
vanuit een christelijke visie op de schepping, dus daar kan men moeilijk veel
kritiek op uitbrengen, alleen blijkt uit de analyse van Jacques Haers dat die
visie toch niet per se samenvalt met de klassieke visie op mens en wereld, op
de schepping ook, want we krijgen een voorstel om meer betrokken te zijn bij
het globale systeem, in plaats van heersers der aarde, wat in Genesis wordt
gesuggereerd, wordt het beeld van rentmeesterschap, of van vruchtgebruik
voorgesteld. De aarde mogen we aanwenden naar wat we nuttig en nodig achten,
maar altijd met de gedachte dat er een grens is aan wat we kunnen doen. Of we
kunnen betere productiemethodes hanteren, we kunnen zoals in de Antwerpse chemische
industrie het geval lijkt, met minder meer proberen te doen.
Het discours van de Paus blijkt
in die zin wel een uitdaging om nog beter na te denken over hoe we de dingen
doen en wat we kunnen doen om levenskwaliteit te verzoenen met andere
randvoorwaarden. Dat we ook over armoede moeten nadenken, spreekt voor zich,
maar als we kijken naar falende staten, dan merkt men dat er daar inderdaad
nood zou kunnen zijn aan een externe autoriteit die overheid en burgers bij het
handje neemt om hen ertoe te brengen het cliëntelisme weg te werken, de
corruptie uit te roeien en bovendien de bestaansomstandigheden van de burgers
te verbeteren. Naomi Klein heeft met goede argumenten het beleid van IMF en
vooral de Wereldbank aangevallen, want precies die twee instellingen kunnen
gelden als zo een externe autoriteit. Maar het probleem is dat Wereldbank en
IMF op het oog vooral financiële en budgettaire hefbomen gebruiken en daarbij
het risico lopen de basis van het falen niet aan te pakken. In die zin kan men
bij Francis Fukuyama, ooit een verstokt neoconservatief, wel degelijk leren dat
men het hervormen van staten niet zomaar van buitenaf kan reorganiseren, maar
dat men mensen nodig heeft, een brede volksbeweging die komaf wil maken met
cliëntelisme en corruptie. Kan men twijfels hebben over de aanpak van
Griekenland, want de legitimiteit van de instituties is bijzonder beperkt, dan
zullen de Grieken, de bevolking en bereidwillige politici toch de hand aan de
ploeg moeten slaan. In Griekenland tierde het cliëntelisme welig, zodat de
administratie overbevolkt was.
De oorzaak van hongersnoden en
extreme armoede kunnen persoonlijk zijn, maar ze hebben ook te maken met
aannames over hoe men exploitatie van grondstoffen en landbouwproducten, het
gebruik van water ook kan beheersen, zodat de dag van morgen niet
gehypothekeerd worde. In die zin is het geen overbodige luxe, zoals de Paus
stelt, dat we ernstig onze aanpak tegen het licht houden. Maar tegelijk kan men
zich afvragen of moderne technologie alleen negatief zou uitpakken. De
discussie rond ggo laat zien dat men er ook goede oplossingen mee kan
realiseren om honger in de wereld terug te dringen. Onloochenbaar is dat de
remedie niet erger mag zijn dan de ziekte, het probleem, maar men kan het
voorzorgsprincipe misschien ook wel eens wat getemperd aanwenden.
Het is eigen aan activisme en
one-issuebewegingen dat ze een gedachte zonder veel voorbehoud op de voorgrond
schuiven en daarbij vergeten dat het geheel, de samenleving, onze biosfeer met
een eenzijdige benadering ook in nieuwe problemen versukkelen kan. Het valt me
op dat de paus ook de meritocratische samenleving in vraag stelt, maar kan men
echt beweren dat dezer dagen echte verdiensten gevalideerd worden? Vaak wel,
maar als we kijken naar het gemak waarmee we ceo's de hemel in geprezen zien
worden in de media, terwijl andere mensen rustig hun ding en vaak beter,
vergeten en genegeerd worden, dan moet men zich afvragen of de verdienste die het
meest gehuldigd wordt, die van de exposure is. Mediamensen gaan een verbond met
enkele experten, specialisten en vergeten dat er ook andere verdienstelijke
mensen zijn. Het debat wordt vaak ook verschraald, omdat men steeds in dezelfde
vijver van opiniemakers zit te vissen. Gelukkig kunnen de sociale mensen
toelaten hun eigen inzichten - op een kleine kring - loslaten en debat krijgen.
Dat aandacht besteden aan pauselijke encycliek niet bij iedereen in goede aarde
zal vallen, ligt voor de hand. Maar de analyse van Jacques Haers s.j. - geen
familie overigens - zou wel eens interessant kunnen zijn voor het debat en
daarom vind ik het nuttig er toch even mijn knijpkat[ii]
over te laten schijnen.
We moeten ook, zoals de
analyse laat zien, aandacht opbrengen voor het vieren van het leven, met rituelen
en feesten, want als we het alles voor vanzelfsprekend houden, zouden we wel
eens onszelf in de problemen kunnen werken. Goethe, die het monotheïsme afzwoer
omdat het de werkelijkheid van veelheid en pluraliteit zou verdoezelen en omdat
het veelgodendom het inzicht bood dat ons leven niet op een bühne verloopt,
maar afhankelijk van levensfasen en bezigheden meerduidig blijkt, vond
blijkbaar ook dat feesten van belang zijn voor het goede leven. Alleen, zal men
zeggen, leidt het vieren op grote schaal tot nog meer consumentisme. Toch is
het uiten van verwondering: waarom is dit alles er? Waarom mogen wij leven
zoals we leven? van belang voor het vinden van een betamelijke omgang met wat ons
ter beschikking staat.
Maar hoe we de klimaatevolutie
moeten of kunnen beheersen - over de oorzaken heb ik het dus niet, daar heeft
het uiterst succesvolle wezen, de mens inderdaad toe bijgedragen - blijft nog
maar de vraag en wie daarbij het meest zal moeten inboeten aan comfort?
Ten gronde geeft de encycliek
ook blijk van een benadering op verschillende niveaus en worden meerdere issues
in het geding gebracht. Daar heeft men vele bladzijden voor nodig, maar het
laat ook toe te begrijpen dat er een verschil is tussen zien, analyseren en
vervolgens mogelijke acties, remedies voor te stellen en vervolgens wat dat dan
betekenen kan voor mensen als u en ik, gelovig of niet. Zelfs professoren
hebben niet altijd zoveel tijd om hun inzichten aan de orde te stellen en dat
moeten we betreuren. Maar het moet dan ook wel de moeite zijn, wat zo een prof
te vertellen heeft of een andere verdienstelijke figuur met kennis van zaken op
deze terreinen.
Bart Haers
De kritische bejegening van de encycliek door Brendan O'Neill wil ik u niet onthouden: http://www.knack.be/nieuws/wereld/de-paus-is-dol-op-de-groenen-omdat-ze-de-moderniteit-terugdraaien/article-opinion-581067.html
BeantwoordenVerwijderen