Geen aangepraat schuldgevoel
Dezer
Dagen
Zoveel barmhartige
Samaritanen
De voorzitter van N-VA Bart de
Wever had het erover dat een foto van een jongentje dat op het strand
aanspoelde hem geen schuldgevoel zou aanpraten. Inderdaad, men zou die foto
niet nodig moeten hebben om te weten dat die vluchtelingen geen wandeling door
een park maken, maar veel geld inzetten en veel risico's lopen. Men kan Bart De
Wever nu keihard aanvallen op zijn zogenaamde harde houding en proberen een
hoger moreel niveau aan te houden, maar dan vergeet men de moeilijkheid waar
een politicus voor staat. Als persoon kan men proberen een barmhartige Samaritaan
te wezen, als burgemeester van een stad en voorzitter van een partij zal men
positie moeten kiezen. Nu, mevrouw Angela Merkel heeft gekozen voor de rol van
"Mutti" voor deze vluchtelingen op een exodus. De vraag is of we van
anderen mogen verwachten dat ze even barmhartig uit de hoek komen en wat dat
betekent voor politici.
Want het gaat over een exodus,
zoveel is duidelijk en de redenen zijn ons bekend. De vluchtelingen hebben in
Libanon - dat zwaar overvraagd wordt - en Turkije enige tijd geleefd in de hoop
dat hun haardstede opnieuw vredig zou worden, maar de oorlog gaat door en de
wreedheid neemt niet af. Europa zou hier goede plannen moeten opstellen, met
Moskou, Teheran en uiteraard de VSA een uitkomst moeten voorbereiden die voor
iedereen aanvaardbaar kan zijn en vooral de burgers opnieuw geloof in een
politieke samenleving kan geven. Dat is niet eenvoudig omdat de strategische
opties die vooralsnog uitsluiten. De enige manier om daar diplomatiek iets aan
te doen is een Europese Militaire Unie ontwikkelen die in gevallen als deze
overtuigend blijkt voor de tegenstanders. Ik weet dat het een oude mantra is,
maar voor Europa geldt, het moet helaas herhaald, de vraag van Bismark:
"hoeveel regimenten heeft de Paus?". Zowel Kant als Herder hadden op
dit vlak inzichten die ons in Europa tot een consensus kunnen brengen, want zo
een militaire slagkracht kan alleen defensief opgebouwd worden, maar moet ook
geloofwaardig zijn en misschien zal die betrouwbaarheid getest worden...
Niemand zal Ignaas Devisch
tegenspreken dat morele dilemma's maar mogelijk zijn als we ons rond een
bepaalde situatie niet gelukkig weten, of, horribile dictu, een schuldgevoel
voelen opwellen. Ik zeg bewust dat het begrip "schuldgevoel" dezer
dagen niet echt meer als een werkelijkheid kan gezien worden, want zijn we niet
geseculariseerd? Hebben we niet net bewust afstand gedaan van wat niet
rationeel te staven valt en horen we niet uit alle macht een schuldgevoel te
bestrijden, te negeren? En dan komt een moraalfilosoof vertellen dat we dat oog
moeten hebben voor dat snijvlak tussen ratio en emotie, waar het schuldgevoel
ontkiemen kan.
Ignaas Devisch houdt er dan
ook een meer realistisch mensbeeld op na, dat niet vies is van emoties, die
emoties tot het menselijke vermogen rekent en beseft dat die niet altijd
negatief zijn. De ratio voert dan ook niet altijd de overhand, al zouden we dat
graag willen geloven. Maar kunnen we ons
aan dat schuldgevoel onttrekken? Sommigen menen dat dit al te koud is, anderen
menen dat de feiten ons moeten leiden. Welke feiten?
Europa is gedurende een paar
decennia zeer druk bezig geweest met zichzelf, zelfgenoegzaam kritiek leverend
op alles wat niet deugde, moraliserend maar, bij nader toezien, zonder moraal. Links
had het over morele verontwaardiging, maar vond tegelijk dat persoonlijk
engagement vooral de structuren diende aan te gaan, dat wil zeggen, de
structuren hervormen was de enige mogelijkheid om aan onrechtvaardigheid een
einde te maken. Maar de mensen? Dat was niet het punt zodat men wel eens van
sociaaldemocratische prominenten mocht vernemen dat ze het deden voor den
arbeider, maar met arbeiders weinig uitstaans hadden, anders dan de patroon van
een KMO die wel wist waar hij zijn werknemers kon vinden voor een pint of een
babbel, in de sporthal of de kantine van het voetbal die de lokale ondernemer
sponsort.
Bart De Wever wil zich geen
schuldgevoel laten aanpraten en hoeft niet onverdiend onder schuldgevoelens
gebukt te gaan. Men kan inderdaad vaststellen dat de schuld voor de ontijdige
dood van de kleine peuter - ik zal zijn naam niet ijdel gebruiken - bij de
mensensmokkelaars en bij de Turkse overheid die hen de vrije hand geeft. Finaal
ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders die illegaal grenzen wensen over te
steken. Dat klopt, zonder meer. En toch is er iets loos met de redenering, want
deze mensen willen in vrede leven en niet in kampen een eeuwigheid blijven
hangen, zoals Palestijnen is overkomen. Ook doen we weinig om de vrede te
herstellen in Syrië en Irak en men weet ook dat dit moeilijk haalbaar is. De
stoere verklaringen van Sybrand van Haersma Buma en Wouter Beke ten spijt, ziet
men nog niet zo gauw "boots on the ground" in Syrië. Ook is het niet
eenvoudig een strategie te ontwikkelen in een land waar men vele fronten
aantreft en vele gewapende groepen naast het officiële leger van het
staatshoofd de wapens hanteren, doorgaans tegen Al-Assad maar ook tegen elkaar.
Opvallend is dan te horen dat
mensen best niet zelf hun mildheid en goede wil tonen op de plekken waar het
echt niet goed gaat, zoals bij Calais, waar mensen wachten om het UK binnen te
geraken, tot groot ongerief van burgers als u en ik die voor ons plezier of
voor de job naar de overkant willen. Smokkelaars hebben een oplossing gevonden
en brengen zelf mensen over in gewone auto's, waarbij ze geruisloos de
douanecontrole voorbijrijden door bruikbare (illegale of vervalste)
identiteitsdocumenten te gebruiken. We schilderen die passeurs graag af als
misdadigers die goed verdienen op de ellende van die vluchtelingen en wellicht
is de voorgenomen oversteek ook geen reis naar het paradijs, maar toch, ze
voorzien in een aanbod op een vraag, die voorlopig niet stil lijkt te vallen.
Zijn we volgens nogal wat
sociologen doorgaans in onszelf gekeerd, afwijzend tegenover vreemden en
provincialistisch, dan blijken er nu plots massa's barmhartige Samaritanen onder
ons te leven, die het leed niet meer kunnen aanzien. Men kan die aandrang tot
weldadigheid misschien nog proberen af te doen als de emotie van het moment, in
werkelijkheid weten we al langer hoe moeilijk het is voor Vluchtelingen op hun
exodus het beloofde land te bereiken. We wennen er ook niet aan dat we nu plots
het beloofde land zouden bewonen. We mogen het wel als het onze beschouwen en
dienen het ook duurzaam welvarend te houden. Maar men mag anderen, die
angstiger reageren niet zomaar een schuldgevoel aanpraten. Enige Kantiaanse
schroom het goede dat men doet voor zich te houden, in plaats van boos te zijn
als de ontvangers van onze weldaden niet "gepast" reageren, mag ook
wel. Barmhartige Samaritaan te wezen, het blijft moeilijk zich daarbij een
houding aan te nemen.
Kan Bart De Wever als een
Barmhartige Samaritaan zijn ambt daarvoor gebruiken? Het is een lastige vraag
en dat niet alleen omwille van politieke berekening, want hij moet de wet
naleven, zorgen dat de stad niet ontwricht raakt en welke andere kwesties zou
hij niet in overweging moeten nemen? Schuldgevoelens aanpraten, we zijn er goed
in, maar zijn we bereid de afwegingen van de politieke leider helemaal door te
denken? Of zou dat tot een verlamming leiden? De afgelopen dagen merkten we dat
nogal wat mensen die het goede wilden doen, verontwaardigd terug kwamen. Toch
zouden zij de gedachte van Spinoza (naar Ecclesiasticus) kunnen overdenken: bene
agere et laetari. Men kan het goede doen en blij zijn, ook al is de respons
niet wat we verwacht hadden.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten